Sunday, 21 May 2017

Frankly



Neuvottelija



Frankly on EHYT Ry:n tilaama ja Raha-automaattiyhdistyksen kustantama peli. Mafian teini-ikäinen perillinen Frankly on kadonnut ja pelin päähenkilö pakotetaan auttamaan mafian kummisetää tämän etsimisessä. Seikkailun aikana päähenkilö käyttää neuvottelutaitojaan erilaisista addiktioista kärsivien ihmisten auttamiseen.




Pelin tiedot


Pelin nimi: Frankly Pelin julkaisija/kehittäjä: EHYT Ry/Valaa Oy (2017)
Alustat: PC (Selain) Pelin tyyppi: Serious game, seikkailu, valistuspeli
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami (37)
Kuvat&linkit:
www.franklygame.fi (pelattavissa)


Ensivaikutelmat


Kahdeksanbittinen grafiikka osuu heti silmään. Tämä antaa persoonallisen, joskin hieman harrastelijamaisen kuvan pelistä.


Valistuspelinä ensimmäinen mieleeni tullut ajatus oli “Quest of Independence” - Clark N. Quinn kertoo tuottamastaan valistuspelistä kirjassaan “Engaging learning - Designing e-Learning Simulation Games” (2005, Pfeiffer). Näyttäisi siltä että Frankly pyrkii puhumaan suoraan (frank) päihteistä, hyvin samaan tapaan kuin Quest pyrkii puhumaan sukupuolitaudeista. Nyt näyttäisi siltä että mafian omistamalla paikkakunnalla kaikilla menee aika huonosti, myös mafian johtajat ovat melkoisia ihmisraunioita.



Mekaniikat ja pelattavuus


Pelin päähenkilö on nuorisotyönohjaaja, rehtori, kuraattori tai muu sosiaali-ja terveysalan ihminen, joka on kiinnostunut nuorten elämästä. Erilaisten kadunmiesten ja naisten kanssa voi keskustella, tavoitteena vaikuittaa näihin. Pelin taistelut ovat siis keskusteluja, jossa yritetään kysellä mitkä ongelmat ovat ja sitten faktatiedolla tai tunteisiin vetoamalla pyrkiä rohkaisemaan näitä muuttamaan elämäänsä.

En sano, etteikö ajatus ole amerikkalainen, mutta jotain todellisesta auttamistyöstä tuo keskustelu kyllä tuo esiin. Henkilöltä voi kysellä erilaisista asioista, ainakin niin kauan että tämä väsyy jaaritteluun. Varsinainen vaikuttaminen tapahtuu joko faktatiedoilla tai tunteisiin vetoamalla ja valinnoissa voi epäonnistua pari kertaa, jonka jälkeen keskustelija ärsyyntyy. Oikea taktiikka onkin keskustella mitkä ovat ongelmat ja etsiä syitä, joiden takia kannatta yrittää päästä irti koukusta. Valitettavasti minkäänlaista hoitoon ohjaamista ei pelissä ole, mafiapaikkakunnalla kun ei ole alkoholistien kuntoutustakaan. Tämä onkin ehkä kaikista suurin ongelma pelin sisällön kautta, asioista keskustellaan mutta pitkäjänteinen työ jää pelin näkökulmasta sivuun.




Kiinnostusta herättävät piirteet?


‘Valistuspelit’ kuuluvat niinkutsuttuun ‘vakavien pelien’ kategoriaan. Vakavien pelien pääasiallinen tarkoitus ei ole viihdyttää vaan pikemminkin opettaa tai pitää tietoisena jostain asiasta. Esimerkiksi That Dragon Cancer-kertoi syöpään kuolleen Joelin tarinan.


Ongelmia syntyy toki usein siitä että joko viesti on liian voimakas tai sitten peliin ei saada kunnollista pelimekaniikkaa. Tässä suhteessa Frankly tuntuu suuresta tekstimäärästään huolimatta toimivalta, se ei pyri saarnaamaan vaan herättämään ajatuksia ja siinä on myös aimo annos pelimekaniikkaa.

Eli asioista keskustellaan riippuvuuksien tasolla, joka antaisi pelille myös todella alhaisen ikärajan. Sinänsä peli sopisi nimenomaan herättämään keskustelua riippuvuuksista ja siitä miten niistä pääsee eroon. Muistan joskus jonkun nuoren sanoneen että “alkoholismi on se on ongelma kun juo alkoholia” - totuus on kuitenkin monisyisempi ja ongelmat johtavat muihin asioihin kuten perheen satuttamiseen ja terveysongelmiin. Tältä kannalta katsottuna Frankly on aika loistava peli, sillä se mahdollistaa puhumisen oikeisti asioista ja selviämisen kannalta!

Peliaika on noin kolme varttia.


Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Miten mafia toimii?
  • Mikä olisi oikea tapa auttaa ihmisiä?
  • Missä Frankly voi olla?
  • Minkälainen kummisedän ja Franklyn suhde oli?
  • Miksi Frankly on karannut?

No comments:

Post a Comment