Tuesday, 6 June 2017

Elder Scrolls Online: Morrowind DLC

Paluu Morrowindiin



Viisi vuotta ulottuvuuksia yhdistävän sodan jälkeen sankari kutsutaan auttamaan Vvardenfellin maakunta. Laiva kuitenkin uppoaa matkalla ja tuttu Morag Tongin salamurhaaja Nayru Virian päästää sankarin raudoista. Heti alussa sankari törmää Azuran manifestoimiseen ja pian selviää että runoilija-puolijumala Vivec menettää mystisesti voimiaan ja suurten huoneiden viitta&tikari-politiikka kuplii vaarallisesti pinnan alla. Sankaria siis tarvitaan... Elder Scrolls Online: Morrowind on lisäosa aikaisemmin käsiteltyyn Elder Scrolls Online peliin ja melkoinen nostalgiatrippi 15 vuoden taakse. Peliin tuli tutustuttua ennakkotilaajille suunnatun Early Access-kokeilun kautta.





Pelin tiedot


Pelin nimi: Elder Scrolls Online: Morrowind DLC Pelin julkaisija/kehittäjä: Zenimax (2017)
Alustat: PC,Mac,PS4,XBox One Pelin tyyppi: Roolipeli, MMORPG, DLC, Retro
Ikäraja(t): PEGI 18 (Tamriel Unlimited)
Arvostelijat: Rami (37)
Kuvat&linkit:
Return to Morrowind Gameplay Trailer
Warden Gameplay Trailer
Morrowind vs Morrowind ESO - Side By Side Comparison
Let's Play Elder Scrolls Online: Morrowind BLIND



Ensivaikutelmat


Morrowind-lisäosan vahvin puoli on äärimmäinen nostalgisuus. The Elder Scrolls 3: Morrowind oli 2002 ilmestyessään melkoinen merkkitapaus, peli jossa oli pelattavaa vähän liikaakin. Morrowind-lisäosaa onkin odotettu pitkään ja samalla on tullut koko joukko päivityksiä, uuden pelattavan hahmoluokan eli metsänvartijan (Warden) kanssa.


Tutoriaali on uusittu siten että uusi hahmo aloittaa pelin Morrowindistä. Aloitussaarelta pääsee välittömästi Seyda Neeniin, joka ei ole kovinkaan erilainen. Juonellisesti aikaa on kulunut 700 vuotta, ja kun pelisarjan kolmas osa kertoo Morrowidin tuhosta on taas aikaisempi ajankohta sitä aikaa kuin Tribunaalin puolijumalat ovat valtansa huipulla. Temaattisesti synkät asiat ovat taustalla eikä lisäosassa ole samanlaista synkkää tunnelmaa kuin 2002 pelissä.




Pelissä on useita hyvin pitkiä tehtävälinjoja. Nayru on opettanut aatelistyttöä Morag Tong-salamurhajärjestön työhön, mutta tämän veljen katoaminen saa päähenkilön tutkimaan Redoran-sukuun liittyvää viitta&tikaripuolitiikkaa. Saaren toisella laidalla taas Telvanni-suku ei ole suostunut luopumaan orjuudesta ja argoniaani-maagikko juonittelee tietään suvun arvoasteikossa ylöstpäin, tavoitteenaan vapauttaa myös miehensä. Lisätehtäviä on näiden lisäksi paljon, ja uusia haasteita sekä taistleukenttä-pelimuodon.





Taistelukenttä (Battlegrounds) on yksi uusi pelimuoto, tässä pelissä kolme neljän hengen joukkuetta taistelee esimerkiksi lipusta, valtaa pisteitä tai teurastaa vain toisiaan. Ainakin Early Acces-pelin aikana joku joukkueista saattoi päätyä peliin kolmella pelaajalla, joka tarkoitti lähes automaattista häviötä. Kenttiä on kolme erilaista. 12 pelaajalle on myös tuotettu uusi haaste Halls of Fabrication-linnakkeessa. Luolastoja on tämän lisäksi kahdeksan ja pomohirviöitä kuusi. Kaupunkeja on kolme ja asutuksia yksitoista.




Mekaniikat ja pelattavuus


Peli sai melkoisen suuren päivityksen, käytännössä koko systeemi meni remonttiin. Pienempiä hyötyjä olivat animaatioiden bugikorjaukset, joten tuolilla istuminen onnistuu nyt vaikka menussa kävisikin. Käytännössä PvP vahinkoa rajoitettiin paljon, jolloin panssarin antamat bonukset korostuvat enemmän. Myös Templar- hahmoluokka menetti jonkin verran PvP-parannuskykyjään, joka sai osan ihmisistä katselemaan uuden Warden-hahmoluokan perään. Metsänvartija on mielenkiintoinen lisäys kolmen hahmoluokan sekaan, hän kun pystyy parantamaan ja kutsumaan eläimiä avukseen. Kahden käden aseella voi tehdä järkyttävää vahinkoa ja Warden-kyvillä pitää samalla kaverit tolpillaan. Tietysti pelaajat odottavat että tämäkin hahmoluokka joutuu jonkinlaisten rajoitusten kohteeksi.




Morrowind tarjoaa paljon hiiviskelytehtäviä, jossa pelkkä pelihahmon näkeminen johtaa sakkojen saamiseen. Dark Brotherhood DLC-tehtävistä saatu tikari auttaa toki, mutta välillä epäonnistuneista hiippailutehtävistä tulee turhan raaka määrä sakkoja.

Kuten monissa muissakin lisäosissa, uusia väsättäviä varustesettejä ja tyylejä on ilmestynyt lisäosan mukana useita. Täytyy myöntää että morrowindin asusteet ovat pahuksen tyylikkäitä. Esimerkiksi Velothi-setit ovat vähän kuin barbaari-varusteita mutta huomattavasti tyylikkäämpiä.






Kiinnostusta herättävät piirteet?


Zenimax päästi ensiksi muutamia pelaajia betaan ja tämän jälkeen suuren joukon ennakkotilanneita PC-pelaajia testaamaan Morrowindia ‘Early Access’-viritelmässä. Zenimaxille piti lähettää kuitti ostetusta pelistä, ja tietenkin heillä oli aluksi vaikeuksia hyväksyä suomalaista Gamestopin kuittia. Samoin ihmettelin Zenimaxin tapaa olla ottamatta mukaan alkuperäisen ESO:n beta-testaajia, kuten minä. Käytännössä Morrowindia testasivat samat henkilöt, jotka olivat olleet mukana testaamassa aikaisempaa asunto-päivitystä.





Morrowindin hinta on peliin liitettävänä päivityksenä 39.99$. Lisäosa ei kuulu (ainakaan vielä) kuukausimaksulliseen ESO Plus-palveluun, joka mahdollistaa kaikkien lisäosien pelaamisen muun hyvän lisäksi. Hinta on hieman suolainen, vaikkakin Early Access-pelaajat ovat olleet poikkeuksetta tyytyväisiä laatuun ja Morrowindin luontoa pidetään äärimmäisen kauniina. Eräs pelaaja totesikin vapaasti kääntäen:


“Kyllä, se on ylihintainen joskin ällistyttävän hieno lisäosa tosin silti ylihintainen. Zenimax on rikkonut oman lupauksensa siitä että tilaajat saavat kaikki DLC:t. Esimerkiksin kuukausimaksua maksavat eivät saaneet minkäänlaista alennustakaan.”  




Huolimatta kankeasta alusta Morrowind on toiminut melkoisen hyvin, muutamia tehtäväosoittimia osoittaa väärään paikkaan ja parissa kohtaa oli typerästi asetettuja näkymättömiä seiniä. Kuitenkin, suurin osa vuorista on kiivettävissä, joka on suuri ero 2002 pelin ympäristöön. ESO versio Morrowindistä tuntuu pienemmältä, mutta ainakin teoreettisesti maata on jo omien laskelmieni mukaan 31 neliökilometriä - enemmän kuin Wrothgar-lisäosassa. Tosin ei kannata ottaa toisissaan, osa soluista on toteutettu erilaisella mittakaavalla (!) ja TES 3 hidas tallustelu ympärinsä sai koko paikan tuntumaan isommalta (koko pelialue oli 9.3 neliökilometria). Sanotaan niin että etelärannikko on selkeästi pienemmällä mittakaavalla kun taas osa paikoista tuntuu isommilta. Sekavaa, mutta näin se vaan on.





ESO:n versiota Morrowindistä tulee verrattua automaattisesti muokattuun peliin kuten Morrowind Overhaul-modipakettiin. Toki, vanha peli on kaunis mutta ESO:n versio Morrowindista on värikäs ja elävä. Se on tosin rakennettu MMORPG-pelien logiikalla. Uudet kerättävät asiat, huonekalutyylit ja viittaukset aikaisemmin ilmestyneeseen peliin ovat hyvin herkullisia. Esimerkiksi Vivecin kaupunki on vasta rakenteilla - ja mikä parasta sieltä saa tavernahuoneen helposti!




Morrowind lisäosan mukana tulee ‘noin 40 tehtävää’. Tähän kannattaa suhtautua likiarvona koska ainakin pääjuonissa näyttäisi olevan melkoisen pitkiä ja monivaiheisia tehtäviä. Päivittäisiä tehtäviä voi suorittaa sekä Velothi-vaeltajille että Ordinator-temppelivartioille -osapuolille, joka on hyvin mielenkiintoista sillä nämä ovat Morrowindin ehdottomasti mielenkiintoisimmat osapuolet.




Yksi odottamaton etu on ollut myös roolipelaajien kiinnostus angstisiin haltijoihin. Pelaaminen on vielä alkutekijöissä mutta sanotaan nyt niin että myös tätä mahdollisuutta on odotettu 12 vuotta.





1 comment:

  1. Ostin ESO:n joskus pari kuukautta sitten, mutta en oo sitä kamalasti pelannut.
    Morrowindia pelasin aikoinani tosi paljon, ja tykkään siitä pelistä erittäin paljon. Ja nyt hirveesti himottais ostaa tää Morrowind lisäri, mutta se on mulle liian kallis, koska pelaan ESO:a niin vähän. Toivonkin siis, että Morrowind lisäri olis alennuksessa Steamin summer salessa!

    Senja L. / sheneverleftwonderland.blogspot.fi

    ReplyDelete