Uudelleentuottamisen ongelmat
Flashback on uudelleentuotos samannimisestä pelistä, joka julkaistiin alunperin 1992. Alkuperäinen peli oli kinemaattinen piirretty peli, jonka animaatoita kehuttiin sulaviksi. Pelin oli sen verran hyvä että sitä käännettiin monelle alustalle ja Guinness World Records antoi sille palkinnon parhaiten myyneenä ranskalaisena pelinä. 2013 versio pelistä on niin ikään alkuperäisen pelin tehneen Paul Cuissetin suunnittelema. Testissä pelin demo.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Flashback Pelin julkaisija/kehittäjä: Ubisoft/VectorCell 2013
Alustat: PC,PS3, Xbox 360 Pelin tyyppi: tasohyppely/toiminta
Ikäraja(t): PEGI 12, väkivalta, kielenkäyttö.
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Flashback Remake vs Original (2013 vs. 1993) |Begemot
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Alas viidakkoon rysähtänyt Conrad kiipeilee ja hyppii ympärinsä kun Prince of Persia-pelissä konsanaan. Peli etenee varsin samalla tavalla kuin entinen Flashback. Tasot ovat vahvasti samanlaisia. Vaikeusastetta on laskettu entisestä ja peli osaa ilmoittaa seuraavasta tavoitteesta.
UI-parannuksia on useita, pieni kartta oikeassa yläkulmassa paljolti Shadow Complexin tapaan kertoo missä ollaan ja näyttää jopa reitin kohteeseen. Roolipelimäisiä piirteitä tuo mahdollisuus sijoittaa pisteitä kolmeen eri ominaisuuteen.
Graafisesti peli on hyvin uskollinen, ollen 2.5D entisen 2D-grafiikan sijasta. Kaikki näyttää nyt hienommalta ja paremmalta. Pelin tärkeintä potentiaalia eli tarinaa on myös laajennettu entisestään, joskin demo-versio kattaa vain ensimmäisen tason.
Ainakin näin lähtökohtaisesti pelin tasosuunnittelu on vanhalle versiolle uskollinen. Metacriticissä pelin XBox 360 julkaisu ei menestynyt kovinkaan hyvin saaden 50/100 mutta 2018 julkaistu Switch-versio alkuperäisestä sai 77/100 tuloksen? Switch versiota kritisoitiin myös epämiellyttävistä kontrolleista - itse en ole ollut ikinä hyvä tasohyppelyissä, mutta uudelleentuotetun pelin hahmo liikkui kivasti peliohjaimella. Tietysti uudemmassa pelissä on tasohyppely-elementtejä karsittu siinä määrin ja heitetty mukaan lasit joilla haasteet näkee vähän turhankin hyvin.
Pelaaja joka ei katso nostalgialasien läpi siitä voi nähdä vain keskinkertaisen pelin, jossa tosin on mielenkiintoinen juoni. Suurimmat muutokset eivät tule vielä ilmi demosta, mutta vanhan pelin uudistaminen menettämättä sen sielua on hankalaa. Vanhan version 2018 HD-uuudelleenjulkaisusta Nintendo Switchille on sanottu että ‘vaikeampi kuin Dark Souls’. Ehkä on siis käynyt niin että 2013 versio vesittää vanhan pelin vaikeusastetta menettäen ehkä jotain sielustaan samalla.
No comments:
Post a Comment