Friday 14 August 2020

Barlow's Dread Machine Early Access

Kokoperheen räiskintäpeli



Hyvät naiset ja herrat! Tulkaa katsomaan Barlowin kammottavaa masiinaa! Rattailla ja vietereillä  sekä tuntemattomalla ilmiöllä nimeltä sähkö toimivaa peliautomaattia. Tämä automaatti johdattaa Yhdysvaltain liittovaltion agentin kammottavan salaliiton jäljelle, anarko-satanistien (kyllä, niin täällä lukee) kaapattua presidentti Rooseweltin! Samalla se on äärimmäisen hyvä peli sekä aikuiselle että lapselle.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Barlow's Dread Machine Early Access Pelin julkaisija/kehittäjä: Beep Games, Inc / Tribetoy
Alustat: PC (Steam), XBox One Pelin tyyppi: Early Access, Twin Stick räiskintä, Arcade, Indie, Toiminta, Perhepeli, Yhteistyöpeli (samalla koneella)
Ikäraja(t): PEGI 7
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Randomise User: The Best Indie Games-peli 
Traileri


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä



Peli on tällä hetkellä kehityksessä Early Access-kautta, ja sitä voi pelata vain puoleenväliin asti. Peli on hyvin omintakeinen ja humoristinen, lähtien premissistä.





Pelin asetelma on ihastuttava, kyseessä on mekaaninen pelilaite, joita on kyllä ollut, joskin tuskin ihan näin edistyneitä. Ohjattavuus emuloi tätä ideaa ihan ärsyttävyyteen asti. Pelihahmo nimittäin liikkuu raiteilla ja kääntyy kulmasta vain kun se on kohdallaan. Samaan aikaan eri suunnista vyöryy päälle joukko zombieita, jotka näyttävät myös tikun nokkaan asetetelluilta mekaanisilta nukeilta





Peli etenee sulavasti aiheestaan huolimatta, pelaajan tähdätessä perspektiivistä - pelin bravuuri on välillä kääntää näkökulma kuvatuksi suoraan ylhäältä, jolloin hööki voi tulla mistä tahansa suunnasta. Tunnelma onkin kuin Tesla vs. Lovecraft olisi tehnyt lapsen Undertalen kanssa. Tunnelma on sekä söpö että hektinen, eikä peliä ole kirjoitettu turhan vakavasti.





Tasot vaihtelevat suuresti ja pelaajan ei anneta kyllästyä. Välillä pääsee ohjaamaan ajoneuvoa ja ampumaan samalla. Monenlaisia esteitä väistellään moneen otteeseen ja välillä juostaan pakoon tuli hännän alla (kirjaimellisesti). Tasojen lopussa on myös luvassa pomotappelut jossa ei ole sen kummallisempaa logiikkaa kuin ammu paljon ja vältä osumia.





Pelin tyyppi on arcade-räiskintä, mutta siihen liittyy nopeasti elementtejä bullet hell- ja ongelmanratkaisupeleistä. Erilaisilla kikka-laukauksilla pitää kimmoittaa luoti kääntämään jokin vivun. Ekonomia toimii niin että eliminoidut viholliset tiputtavat dollareita, jota pitää kerätä jotta jossain vaiheessa voisi ostaa varusteita. 




Omaa hahmoa voi päivittää aseiden, vaatteiden ja kertakäyttöisten esineiden suhteen, liivien taskuun kun mahtuu enemmän luoteja ja hienot housut toki antavat enemmän taskuja johon sulloa seteleitä. Early Access-version kuudesta maailmasta voi löytää neljä pelihahmoa kaksinpeliä varten.
Peli on melko sulava ja bugiton. Ainoastaan kaivostaso ärsytti sillä siinä piti väistellä isoa Lovecraft matoa. Tiesin mitä piti tehdä, mutta oman sählingin ansiosta tätä tuli pelattua monta kertaa.




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Peli on saanut PEGI 7-ikärajan, sillä kyseinen järjestelmä luokittelee arcade-toiminnan kevyemmin kuin muun räiskinnän. Aikaisemmin olen puhunut etäännytyksestä, joten tässä se näkyy parhaiten, pelaaja pelaa peliä joka imitoi mekaanista kolikkopeliä. Mitään mitä ruudulla tapahtuu ei voi käsittää väärin. Esimerkiksi siviili-jantereita pääsee pelastamaan mutta jos tällainen tupsahtaa ei siitä tule sanomista. Kaiken logiikan mukaan PEGIn pitäisi tästä rokottaa, mutta ei halua tai voi koska peli on vahvasti etäännytetty aiheestaan.





Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Peliä tarjotaan perheille nimenomaisesti lapsiystävällisyyden ja kaksinpelin ansiosta. 
Kaksinpeli on sikäli huomattava että molemmat pelaajat voivat valita oman vaikeusasteen. Tämä vaikuttaa suoraan pelihahmon terveyteen, joten sekä vanhemmalle että lapselle löytyy sopiva vaikeusaste. Näppäimistöllä pelaava saa myös tähtäimen käytettäväkseen, joten pientä apua on myös äitille tai iskälle luvassa.

Testasin Oskarin kanssa ja huumori ja tyyli upposi hyvin. Teimme sellaisen huomion että vähän tottumattomammalle Xbox-ohjain ja sen oikea suuntaaminen oli hieman hankalaa, perspektiivivirheen takia. Näissä tilanteissa kannattaa siirtyä käyttämään näppäimistöä ja hiirtä, jolloin pelaaja saa käyttöönsä tähtäimen ruudulle.





Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mitkä kaikki asiat tässä pelissä ovat hassuja?
  • Ymmärsitkö juonta?
  • Minkälaisia mekaanisia pelejä on ollut ennen elektronisia? Mitä tulee mieleen?



No comments:

Post a Comment