Friday, 19 June 2015

Fallout Shelter


Promootio-sims

Fallout Shelter on Fallout 4-peliä promoama manageripeli applen iPad ja iPhone-laitteille. Pelin teemana on oman ydinsuojan rakentaminen ja ylläpitäminen ja sen asukkaista huolehtiminen. Välillä tapahtuvat katastrofit pitää myös hoitaa.






Pelin tiedot


Pelin nimi: Rami Sihvo Pelin julkaisija/kehittäjä: Bedhesda (2015)
Alustat: iPad Pelin tyyppi: managerointi, base builder
Ikäraja(t): - (Applen 12+)
Arvostelijat: Rami Sihvo (35)
Videokuvaa

https://www.youtube.com/watch?v=He5yzzBiU8Q Traileri


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Pelin Sims-viitteet ovat hyvin keveitä. Pelissä voi rakentaa tukikohtaa ja asukkaita. Käytännössä asukkaiden managerointi on näiden siirtämistä johonkin huoneeseen johon tällä on taitoja. Asukkaita voi myös lähettää tutkimaan vihamielistä erämaata. Asukkaiden tyytyväisyys vaikuttaa myös ja (teoriassa) se pitäisi pitää korkeana - yleensä tauko asuintiloissa vastakkaisen sukupuolen kanssa nostaa tyytyväisyyttä.

Välillä pelissä tulee katastrofeja kuten torakkainvaasio, tulipaloja ja ryövääjiä, joita vastaan ydinsuojan ovi on näköjään tehty pahvista.


 

Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Peli ei ole kovinkaan syvällinen, sen ansaintalogiikka perustuu lounasboxeihin joista löytyy tuikitärkeitä asuja ja varusteita. Yhdessä boxissa on neljä varustetta tai kansalaista, joista yksi on varmasti eeppinen varuste. Näitä tulee alussa useampi, mutta sitten onkin hyvin kivisen tien päässä saada lisää - erämaan tutkiminen kun toimii lähes loton todennäköisyyksillä. Toinen resurssi ovat pullonkorkit, joita käytetään lähes kaikkeen mahdolliseen. 



Pelin eettinen sanoma?

Peli mukailee hauskasti Fallout-pelien teemaa ja sillä ei ole sen kummempaa sanomaa.


Kiinnostusta herättävät piirteet?

Vaikka managerointi onkin mielenkiintoista on pelin logiikassa muutamia äärimmäisen turhauttavia piirteitä. Käytännössä pitkään pelaava pelaa optimaalisesti kunnes ryövääjät tulevat läpi ovesta. Tämän jälkeen pelaaja joutuu herättämään henkiin ydinsuojan asukkaita hirveällä määrällä korkkeja  - tämä verenlasku tarkoittaa sitä että päivitykset ovat jäissä ja seuraava ryöväriporukka varmasti tulee tekemään tuhojaan. Eli peli ei kerro suoraan sinun hävinneesi, vaan lamasta nouseminen on hyvin epätodennäköistä, ja siihen pelituntien kuluttaminen ei välttämättä ole kannattavaa?





Jännitystä aiheuttavat elementit?

Pelin kuvaus on viatonta ja kahden asukkaan vauvantekoaikeet näkyvät flirttailuna ja tämän jälkeen häveliäästi hymynaamoina  :D :D :D. 

Toimintatilanteissa pelaajalla on aikaa reagoida vain sekunteja ennen kuin torakat tai tuli leviää koko ydinsuojaan. Näin kävi vaimon kanssa keskustellessani - keskustelusta ei tullut mitään. Ainakin iPad 3-laitteella peli tökkii myös näissä kriittisissä tilanteissa niin että vanhoilla laitteilla pelaaminen voi olla hankalaa.

Varsinaisesti kauhuteemaa tai ankaraa kuvausta pelissä ei ole joten sitä voi pelata lasten nähden, mutta pelaajan on ymmärrettävä että toisin kuin Sims-pelissä itselle tärkeä hahmo voi kuolla hyvinkin nopeasti.






                                                                             Kuvasarja siitä miten *se* tapahtuu.

Ladattava lisäsisältö?

Pelin talousmalli perustuu kitsaaseen tavaroiden jakoon, näitä pelaaja joutuu ostamaan rahalla tai sitten oikeasti taktikoimaan sen millä tavalla niitä haetaan erämaasta.



Pelin ikäraja?

Pelillä on Apple-ikäraja, joka on muiden applen ikärajasuositusten tapaan kehittäjien antama ja Applen tarkistama. Sisällön kuvaus on sekä englanniksi että suomeksi:

  • Infrequent/Mild Mature/Suggestive Themes
    • “vähän tai lieviä aikuisille tarkoitettuja kaksimielisiä teemoja.”
  • Infrequent/Mild Alcohol, Tobacco, or Drug Use or References
    • “vähän tai lievää alkoholin, tupakan tai huumeiden käyttöä, tai viittauksia niihin.
  • Infrequent/Mild Cartoon or Fantasy Violence
    • “vähän tai lievää sarjakuva- tai fantasiaväkivaltaa.”

‘Infrequent’/’Mild’ tarkoittaa sitä että sisältöä on vähän eikä se ole pääteema tai sitten sisältö on kuvaukseltaan tai viittauksiltaan hyvin kevyttä.

Eli jos asukkaat voivat lisääntyä kyseessä on ‘aikuismainen’ teema.
Säteilylääkkeet ja terveyspaketit ovat ruiskujen muodossa. Näiden käyttöä ei ikinä näytetä, mutta nähtävästi myös lääkinnälliset toimet ovat ‘huumeiden käyttö’-refrenssejä. Väkivalta on kevyeksi luokiteltua - jotain hahmot huitovat ja ampuvat kunnes kellahtavat kannelle. 

Pelin flirttailua en nyt heti määrittelisi 12-ikärajaan, joka suomalaisessa järjestelmässä on varattu teiniseksikomedioille ja katastrofielokuville. Suomalaisittain peli olisi jossain ’sallittu kaikille’ ja 7-ikävuoden välissä, koska meikäläisessä järjestelmässä ei ole “lievää huumeiden käyttöä” vaan huumeidenkäyttö-kriteerit lähtevät huvikäytöstä ja 12-ikärajasta. Eli lääkkeiden käyttö on päihdekäyttöä jos se esitetään sellaisena.

Kasvattajien kannalta on hyvä ymmärtää ‘Infrequent’/’Mild’ kuvauksen olevan suomalaisittain ‘erittäin vähäistä’. Näyttäisi siltä että ulkomailla rokotetaan implikaatioista enemmän kuin siitä mitä  ruudulla näkyy. Kasvattajan on siis tunnettava pelin sisältö, jotta osaa tehdä oikeat kasvatukselliset valinnat. Pelitietous auttaa tässä, eli tietämys pelien genreistä ja pelityypeistä siirtyy helposti kasvattajan eduksi. Kasvattajan oma huolen taso tietysti on pienempi jos ymmrtää että Apple Storen peleissä ei huumeiden käyttöä käytännössä esiinny, mutta mikromaksujen markkinointia sitäkin enemmän.




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Mikä on paras taktiikka pelissä?
  • Mitä sattumanvaraisuus tarkoittaa pelin kannalta?
  • Kuinka kauan peliä kannattaa pelata?
  • Missä tilanteessa pelaaja on mielestään ‘hävinnyt’ pelin?

No comments:

Post a Comment