Tyly dystopiasimulaattori
Ydinsodan jälkeiseen dystopiseen tulevaisuuteen sijoittuvat Fallout-pelit ovat olleet suosittuja alusta lähtien, FOnline 2 on vanhojen Fallout-pelien pohjalle tehty isometrinen nettiroolipeli. Vuosia sitten Fallout Online-pelin pohjalta käyty lakivääntö jätti fanien tekemät nettiroolipeliprojektit varjoonsa.
Ohjelmamoottori on ollut useamman ryhmän kehittämä avoimen lähdekoodin muodossa vuodesta 2004 asti ja FOnline 2 on yksi näistä projekteista. Graafinen ulkoasu on vanhoista Fallout peleistä.
Pelin tiedot
Pelin nimi: FOnline 2 Pelin julkaisija/kehittäjä: 2010- (the Rotators). Aikaisemmat versiot: 2008-
Alustat: PC Pelin tyyppi: roolipeli, massiivinen moninpeli, indie
Ikäraja(t): (ei virallista)
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa (trailerit, youtube- let’s play videot jne…)
https://www.youtube.com/watch?v=oL3plaRlMms Toinen kampanja.
https://www.youtube.com/watch?v=xRAfCYpjZkc PVE/RP
https://www.youtube.com/watch?v=28l7rMYEDlI craftays
https://www.youtube.com/watch?v=1bvZpcZwVwE PvP
https://www.youtube.com/watch?v=L3iDkM1LP4g Raidi
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Kuva: Peli on vanhojen Fallout-pelien tapaan kuvattu linnunsilmäperspektiivistä.
Elaboroin tätä hieman:
Vaikka peli on ilmeisesti helpompi kuin aikaisempi versio 2238, aloittelijalle tarjotaan heti alusta lähtien kylmää kättä. Hahmon kuoleminen tarkoittaa omien tavaroiden menettämistä ja jäähyaikaa, mutta ilman varusteita tämä tapahtuu paljon helpommin, joten erämaassa oppii nopeasti liikkumaan ilman arvotavaraa. Pelin wiki ja ohjeet kannattaa lukea oikeasti läpi, koska muuten peli voi olla hyvin turhauttava.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Tällä hetkellä pelin automaattisesti skaalautuva talous on “hieman rikki”, eli käytännössä varusteiden etsiminen ja mutanttien ‘farmaaminen’ on ehkä hivenen helpompaa kuin tarkoituksella. Esimerkiksi eräs pelaaja lahjoitti minulle taisteluhaarniskansa koska oli löytänyt niitä useampia.
Pelaajayhteisö on ystävällistä, mutta toisaalta myös selkään puukottaminen kuuluu dystopisen tulevaisuuden henkeen ja erämaassa voi törmätä toiseen pelaajaan, josta seuraa taistelu. Pelissä on sekä turvakaupunkeja ja turvattomia kaupunkeja, oman teltan tai tukikohdan ollessa selkeä turva-alue (tämänkin voi pilata kutsumalla jonkun tuntemattoman ryöstämään sinut).
Peli onkin hauska yhdistelmä PVE ja PVP-sisältöä - ensimmäisen hahmon kolmen tunnin epäonnen jälkeen aloitin uudestaan ja saavutin kaiken tämän saavuttaman puolessa tunnissa. Oppimiskäyrä on siis jyrkkä, mutta alkuvarusteet voi rakennella itse, joten metalliromusta, esimerkiksi putkesta ja piirilevyistä saa aikaiseksi laserpyssyn, eikä ulkona erämaassa kannata riskeerata kaikkia tavaroita kerralla.
Peli kannattaa tuntea, tämä tarkoittaa sitä että pelin wikiä ja ohjeita kannattaa lukea ahkerasti, jotta saisi käsityksen siitä mitä ylipäätään kannattaa tehdä. Esimerkiksi Gecko Skinner-taito kannattaa hankkia alkurahoilla ja keskittyä niihin kohtaamisiin josta luulee selviävänsä.
Nk. ‘farmaamista’ joutuu pelissä tekemään paljon, esimerkiksi pohjoisessa Modocissa on mies joka maksaa 100 pullonkorkkia hopeageckon ihosta, tänne lähteminen on riskialtista mutta toisaalta myös kannattavaa ja koko geckolaumaa tuskin kannattaa haastaa kerralla.
Kuva: Oma leiri ja PVE-sisältöä
Pelin eettinen sanoma?
Peli on tyly kuvaus Falloutin maailmasta, toisaalta aloitteleville pelaajille löytyy helppoja tehtäviä kuten laatikoiden siirtelyä tai lannan luontia… Ystävällinen pelaajayhteisö on helpottanut pelin aloittamista mahdollisuuksien rajoissa joten tilanne on siinä suhteessa ihan hyvä. Käytännössä nostaisin pelin sanoman esiin todellisen elämän tapahtumien tiimoilta: peli on muistutus siitä mitä tapahtuu jos peliprojekti jumittuu lakitupaan - fanit tekevät oman versionsa, josta firmat eivät hyödy pätkääkään!
Kuva: Lantaa luomassa
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Tähän mennessä FOnline-mottoria käytäviä projekteja ovat olleet: FOnline: Ashes of Phoenix, FOnline: The Life After ja FOnline: 2238 sekä Fonline: Reloaded. Nämä ovat luoneet peliin eri osapuolet kuten Brotherhood of Steelin ja sen että pelaaja voi perustaa oman jengin ja tapella muiden pelaajien kanssa alueiden hallinnasta.
Pelkästään selviytymisessä on ainakin aloittelevalle pelaajalle alussa tarpeeksi tai ihmisille jotka ylipäätään haluavat peleiltä haasteita. Pelin ylläpitäjät voivat myös järjestää tapahtumia (kuten Nälkäpelit…) ja osa kohtaamisista (kuten karavaanien suojelu) on vaikeusasteensa puolesta sidottu pelaajien määrään, joten pelin sisältö on kiitettävän muuttuva.
Käytännössä pelin kehittäjät tyhjentävät välillä pelaajatiedot ja tekevät päivityksiä peliin, joten kokeneet pelaajat joutuvat aloittamaan välillä alusta (Tällä hetkellä kolmas sessio on aloitettu lokakuussa 2014)
Kuva: Hahmonluonti on hyvin, hyvin tutun näköinen
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Outdoor Survival-taito kannattaa nostaa heti alussa 95%, koska se antaa pelaajalle mahdollisuuden päättää törmätäkö vastustajiin erämaassa - tämän jälkeen pelaja pakotetaan kontaktiin hyvin harvoin. Lyhyestä tekstikuvauksesta voi sitten päätellä onko kohtaaminen kannattava. Eräänlainen “pasifistipeli” on siis ainakin teroiassa mahdollista, eli tehtävissä voi kerätä kokemusta ennen hirviömetsästyksen aloittamista. Käytännössä erämaassa liikkuessa on kuitenkin pieni jännitys jatkuvasti päällä, koska muurahaiskohtaamisestakaan ei voi tietää tuleeko koko pesä päälle kerralla?Samalla tavalla tehtäviin liittyvät tavarat ovat inventaariossa ja ne voi menettää, eli pelin tehtävät on mahdollista saada jumittamaan vaikkapa kuolemalla matkalla.
Ihminen on toiselle ihmiselle susi. Pelaajien tappamista eli PK-toimintaa ja leirien ryöstämistä tapahtuu paljon, ja tämä kuuluu eräällä tavalla pelin henkeen. Ydintuhon jälkeinen aavikko ei ole reilu paikka, eikä peliltä kannata odottaa reiluutta. Pelin ohjeissa ja wikissä neuvotaan asioista selkeästi, esimerkiksi ajattelemaan kaksi kertaa kannattaako mennä turvattomaan kaupunkiin?
Ladattava lisäsisältö?
Pelin ikäraja?
Pelin moottori ja sisältö on täysin erillinen Fallout 1-2 peleistä, ainoastaan grafiikat on jollain luvalla saatu käyttöön. Eli peliin ei voida soveltaa aikaisempien pelien ikärajoja (jos näitä edes näin vanhoista peleistä on), koska kyseessä on itsenäisen teoksen muodostava nettipeliprojekti. Avoimen lähdekoodin kehityksen takia on myös melkein mahdotonta sanoa kuka omistaa projektin, lakitupa-ratkaisujen takia uudempiakin Fallout-pelejä tekevällä Bedeshdalla on kaikki oikeudet Fallout Online-nimeen ja pelien sisältöön.
Graafisesti peli on linnunsilmäperspektiivistä kuvattu, samalla tavalla harmiton kuvaus dystopisesta tulevaisuudesta kuin vanhat fallout-pelit. Tässä yhteydessä puhutaan elokuviin liittyvällä termillä ‘etäännytys’ eli katsojalla on etäisyys ruudussa tapahtuvaan sisältöön. Uudemmat Fallout-pelit taas pyrkivät lähentämään pelaajan toimintaan näyttämällä hidastetusti koko kuvassa kun supermutantin pää räjähtää. Vanhat Fallout-tietokonepelit sisälsivät samat elementit kuin uudetkin, mutta kuvaustapa oli hyvin paljon etäisempi. Kuvaustavan erojen takia en lähtisi arvioimaan pelejä niiden sisältämästä implikaatiosta (kuten PEGI tekee), vaan siitä sisällöstä mihin pelaajalla on realistiset mahdollisuudet samaistua?
No comments:
Post a Comment