Sunday, 11 October 2015

SOMA

Maailmanlopun jälkeen meren pohjassa













Simon Jarret saa 2015 aivovamman auto-onnettomuudessa ja passitetaan kuvauksiin. Aivokuvaus on tuoreen lääketieteen kandin kehittämä kokeellinen mentelmä. Istuttuaan kuvaustuoliin Simon löytää itsensä yhtäkkiä meren pohjassa olevasta rapautuvasta tukikohdasta, jossa on jotain pahasti vialla. Onko kyse aikamatkustelusta vai mistä? Oudoksi tilanteen tekee se että paikkaa hoitavat robotit luulevat itseään ihmisiksi?




Pelin tiedot

Pelin nimi: SOMA Pelin julkaisija/kehittäjä:  Friction (2015)
Alustat: PC, PS4, Linux, Mac OS X Pelin tyyppi: kauhu, seikkailu
Ikäraja(t): PEGI 16 (PS4)
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=CqQFIhrSBBI PS4 Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=syhcF0Mx0j0 Gameplay Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JLHQl-EXLR4 Let's play-video, osa 1.

Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Frictional Games on tunnettu aikaisemmin ilmestyneistä Amnesia-peleistä. SOMA jatkaa aikaisempien pelien tapaan ihmisyyttä pohtivalla tieteis-kauhutarinalla. Vedenalaisessa tukikohdassa edetään tutkimalla paikkoja, lukemalla lokeja, kuuntelemalla nahoituksia ja ratkomalla kevyitä ongelmanratkaisutehtivä. Ja niin, välillä hiippaillaan niin tukikohdassa kuin meren pohjassa hirviöiden pelossa, samalla miettien eksistentiaalisia ongelmia - tämä kuvaus ei todennäköisesti pilaa peliä vielä niiltä joka kyselevät herra Googlelta kannattaako peliä hankkia?


 
 Kuvat: Nämä kokeelliset lääketieteelliset toimenpiteet saavat kyllä outoja piirteitä.

Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


SOMA on hyvin viileä peli verrattuna esimerkiksi ensimmäiseen Amnesiaan. A oli ehdottomasti yksi hirveimmistä peleistä ikinä, koska se simuloi ruutuefekteillään paniikkihäiriön oireita (pimeässä ruutu sumentui ja korvissa kuului sydämen lyöntejä) eikä antanut turvaa koska päähenkilö oli jatkuvasti jahdattavana ilman mitään aseita.

Ensimmäisen Amnesian tunnelmaan palataan tuomalla mukaan pelaajaa hermostuttavia ruutuefektejä. Turvaton tunnelma välittyy siitä että tiettyjä vastustajia ei saa katsoa ja pelissä ei ole yhtäkään asetta. Itse tarinasta on herkästi paljastettu, joten lienee sopivaa paljastaa että komeetta on tuhonnut kaiken muun asutuksen maapallolta, joten tuomiopäivän jälkeisissä tunnelmissa ollaan. Mielenkiintoista kyllä sekä hyvä että huono loppu esitetään molemmat, tosin toinen vasta lopputekstien jälkeen.



 Kuvat: Maailmanlopun jälkeinen merenpohja on tyylikäs, dramaattinen sekä muistuttaa hieman Dead Space 2-peliä.

Pelin eettinen sanoma?


SOMA pohtii pelinä ihmisyyttä. Mitä on olla ihminen? Mikä on erottamaton osa ihmisyyttä? Riittääkö jos luulee olevansa ihminen? Makaaberin tilanteen ja eksistentiaalisten ongelmien, valjetessa pelaaja tuntee olevansa todella pohjassa.

Absurdit eksistentiaaliset ongelmat ovat oikeastaan vielä karmaisempia kuin tutkikohdassa kulkevat hirviöt. Hirviöt pystyy hiippailemalla välttämään, mutta todellisuutta ei ja tilanteen kammottavuus ei missään vaiheessa pääse unohtumaan.

Päähenkilö joutuu tekemään kovia ratkaisuja pelin edetessä ja on suoraan vastuussa tukikohdan viimeisten ihmisten kuolemasta. Pelaaja pääsee tekemään useita valintoja antaako jonkun elää vai kuolla - mikään niistä ei ole yksiselitteisesti myöskään oikea.




Kuvat: Moraalivalintoja joutuu tekemää useassa kohtaa peliä.


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Eettistä ja pohtiva tieteistarinaa voin suositella. Pelin kauhuefektit voidaan luokitella vahvoiksi, vaikka kokonaisuutena pelin tunnelma on enemmän aavemainen kuin ahdistava. Teknisesti peli on näyttävä ja tukikohdan jokaiseen kolkkaan on käytetty aikaa. Kaikkialle levittyvä metallinen kasvusto on myös sekin karmeudessaan hienosti suunniteltu. Viimeisten selviytyjien tarinaa on mahdollista seurata ja muutamaan näistä on mahdollista samaistua.


 

Kuvat: Tarinaa sekä ongelmanratkaisutehtäviä riittää kyllä pelissä.


Jännitystä aiheuttavat elementit?


Pelissä on käytetty vahvoja psykologisia tehokeinoja, lähtien ruutuefekteistä ja siihen että tilanteen kammottavuutta ei pysty pakenemaan mihinkään. TVTropes.com painajaisten bensalistaan verrattuna pelissä on noin 19 erilaista trooppia, eli muutama enemmän kuin Amnesiassa.

Käytännössä kyseinen luku on karkea viittaus erilaisten pelkoa aiheuttavien elementtien suuntaan, esimerkiksi nk. ‘body horroria’ on pelissä hyvin runsaasti. Suomenkielistä termiä 'body horrorille' ei oikeastaan ole, mutta sen elementit ovat hyvin yleisiä: Alien-elokuva on kenties arkkiesimerkki vatsasta läpi purskahtavine otuksineen, erilaiset mutantit ovat olleet myös Amnesia-peleissä aikaisemmin mukana.  Yksi yhtymäkohta tämäntyyppisestä kauhusta löytyy murrosikään kuuluviin muutoksiin ja outouteen omaa ruumista kohtaan, joten tämäntyyppinen kauhu voi mennä hyvinkin tehokkaasti teinin ihon alle.

(Kyllä, Slender on body-horroria koska pelaajaa jahtaavalla pukumiehellä ei ole kasvoja, ja lonkerot kasvavat tämän selästä!)

Ympäristö, soundtrack (Mikko Ternian tekemänä, eli pisteet sinne) ja ruutuefektit ovat sellaisia että tunnelma välittynee vahvasti myös katsojille, eli jälleen kerran yksi peli mitä ei kannata pelata omien lasten nähden.


 

Kuvat: Body Horroria ja jahdattuna olemista, a'la Frictional Games


Ladattava lisäsisältö?

eip.


Pelin ikäraja?


SOMA on saanut viralliseksi PEGI-ikärajaksi 16. Koska järjestelmällä on puutteelliset ahdistus-merkinnät, on päätöstä perusteltu väkivallalla (tarkemmin sanottuna väkivallan uhrien näkemisellä). Toisaalta osa kasvattajista pitää kovempia kieltoja kauhupeleille perusteltuna kuin millekään muulle, joten epäilen että peliä ei nuorisotyön toimijoiden LAN-tapahtumissa nähdä.

Amnesia ylestyi nuorison koneilla mm. takavuosien trendin sekä myös Soman ilmestymisen takia (oli jaossa Steam-palvelussa ilmaiseksi). Amnesiaa eivät kasvattajat pidä nuorisolle sopivana - toisaalta 18 ikäraja olisi turha jos edes 16-leimaa ei osata noudattaa. Ikärajat ovat turhia, jos niihin vetoamalla pyrkivät kasvattajat vapauttamaan itsensä ajattelemasta. SOMAn aihe on tiukka, se herättää tunteita, mutta onko kuvaus ‘hallitsevaa,erittäin järkyttävää ja yksityiskohtaista?’ (18) Erittäin järkyttävää kuvausta on tietokoneella haastavaa toteuttaa, eli SOMAn kuvaus ei todennäköisesti olisi “erittäin järkyttävää” vaan pelkästään “järkyttävää”, joka on 16 ikärajan peruste.

Tässä yhteydessä pyydän anteeksi termien kanssa tanssimista, mutta kyseinen raja on peruste siihen onko ikäraja suomalaisissa kriteereissä 16 vai 18 (http://www.ikarajat.fi/kriteerit.pdf)? Nyrkkisääntönä vahvatunnelmaisia pelejä ei ylipäätään kannata antaa herkille ihmisille - jokainen lukija tuntee varmasti ainakin yhden sellaisen. Voisin sanoa suositukseni että SOMA ei sovellu herkille ihmisille - minkään ikäisille. - ja teinien suhteen pitäisi käyttä erityistä harkintaa. Esimerkiksi teemana itsemurha on myös vahvasti läsnä juonessa, eikä sitä käsitellä selkeän kielteisenä asiana.





Kuvat: Klassisia kauhuelokuvista tuttuja efektejä on kyllä tarjolla, vaikka nk. 'jumpscare'-tilanteita ei paljon ole.


Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


  • Mikä on pelin tarina tähän mennessä?
  • Mitä päähenkilöistä tiedetään?
  • Mitä tukikohdassa on tapahtunut? Mitkä tapahtumat ovat johtaneet siihen?
  • Miten määrittelisit ihmisyyden tai elämän arvoisen elämän?
  • Onko pelillä hyvä vai huono loppu, miksi?

No comments:

Post a Comment