Wednesday, 9 November 2016

White Noise 2

Kuka pelkää mörköpeikkoa?



Ensimmäinen White Noise ei herättänyt allekirjoittaneessa mielenkiintoä, lähinnä sen takia että olin pelannut Early Access-peliä nimeltä Damned ja White Noise oli neljän sankarin ja yhden hirviön moninpelinä hyvin samanlainen. White Noise 2 parantaa kuitenkin konseptia.



Pelin tiedot


Pelin nimi: White Noise 2 Pelin julkaisija/kehittäjä: Milkstone Studios
Kotisivu: http://www.milkstonestudios.com/games/white-noise-2/
Alustat: PC Pelin tyyppi: moninpeli, kauhu, early access, 4vs1
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat:
Traileri
Early Access Multiplayer


Ennakkovaikutelma


Neljä sankaria etsii kahdeksaa nauhaa pelialueelta ennen kuin hirviö nappaa heidät. Yksi pelaajista pelaa hirviötä. Kentältä löytyvät ektoplasma-toteemit kertovat sankarien liikkeistä joten hirviö on jatkuvasti liikkeillä. Tietenkään hirviöön ei saa katsoa - pelihahmo saa sätkyn riippuen rohkeudesta ja välillä hirviö eliminoi myös taskulamppujen tehon pakottaen pelaajat juoksemaan karkuun (ja 
todennäköisesit eksymään totaalisesti). 






Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Aivan mahdoton hirviö ei ole, sillä hirviö on melkoisen valoherkkä ja sen nappaama sankari voidaan pelastaa osoittamalla kirkkaalla valolla! Heitettävät valotikut myös hidastavat ja heikentävät hirviötä, joten yhdessä ryhmässä pysyttelevä sankarijoukko pärjää kohtuullisen hyvin! Peli ei ole myöskään ohi jos kuolema saapuu, yksi sankareista voi kummituksena tiedustella ympäristöä ja eliminoida hirviön paikalle kutsuvia idoleita. Ryhmätyö kantaa siis kuoleman yli! Muita pieniä, mutta tärkeitä päivityksiä on mahdollisuus nähdä pelin jälkeen missä tuli pyörittyä ja mitä tapahtui? Lisäksi kerättävät nauhoitukset pitävät kohinaa joten kompassin latautuessa fiksu pelaaja voi löytää ne tarkalla korvalla.






Mahdollisuudet



White Noise 2 on mielenkiintoinen versio Damnedista. Ideaa on viety eteenpäin ja pätevä tiimi voi pärjätä kohtuullisesti hirviötä vastaan (kehittäjien mukaan nämä tähtäävät 60-80% voittoprosenttiin hirviölle). Peliä pelaamalla ansaitaan myös kokemusta ja tällä avautuvat reilumman kokoiset taskulamput ja vaihtoehtoiset ulkonäöt pelihahmoille, joten normaalilla pelaajaa pyritään palkitsemaan huolimatta vaikeuksien kasautumisesta heitä vastaan. Pelissä pitäisi säilyä kuitenkin jatkuva uhka, mutta samalla pelaajat eivät saisi tuntea oloaan liian voimattomiksi hirviötä vastaan. Esimerkiksi Damnedissa hirviöitä pidettiin turhan voimakkaina, joten tällainen peli on pelisuunnittelun kannalta hyvin haastava vaikka kyseessä onkin “Musta Pekka”-leikin tietokoneversio.


Vaikka pelissä on ihan päteviä efektejä ainoa mikä mietityttää on karkeat tekstuurit (esimerkiksi kiviaidoissa joita päin tulee välillä pimeässä käveltyä). Jos siis indiemäisen otteen sietää niin peliä kehtaa ihan suositellakin. White Noise 2 pääsee kuitenkin helposti mukaan ja se ei ole ylettömän vaikea tai vaadi tasojen tuntemusta (tasot ovat hirvittävän sokkeloisia), joten luulisin että esim. LAN-pelitapahtumassa peli voisi olla omiaan.




Pelin kauhuefektit ovat kohtuullisen vahvoja, nk. ‘jumpscare’-pelastymisiä sattuu aina välillä, mutta toisaalta niihin tottuu parin pelin jälkeen kun huomaa mikä leikin juoni on?. Suomalaisittain puhuttaisiin siis 12-16 asteikolla ja kauhukriteeristöstä.





No comments:

Post a Comment