Paluu ninjailemaan
Warframe on Digital Extremesin tuottama nettipeli, se ammentaa ideansa Guyver-animesta ja muista panssaripukuihin sonnustautuneesta fiktiosta. Pelaaja on Tenno kyberninja joka herää kylmäuniarkustaan sotaan Grineer-muukalaisrotua vastaan. Koko aurinkokunnan kattava ihmisten sivilisaatio on romahtanut. Onko tämä Destiny? Ei vaan Warframe sekoittaa ilmaispelattavuutta nopeaan, lähes ‘speedrun’-tyyppiseen pelaamiseen.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Warframe Pelin julkaisija/kehittäjä: Digital Extremes (2013)Alustat: PC, PS4, XBox One Pelin tyyppi: nettipeli, räiskintä, ilmaispelattava
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
Review
Spectres of the Rail
Mekaniikat ja pelattavuus
Warframe eroaa hyvin samantyyppisestä Destinystä sillä että se on enemmänkin ninjailua ympärinsä. Alussa pelaaja menee varovasti rynnäkkökiväärin kanssa, mutta kun tasot tulevat tutuksi tulee läpipeluuseen piirteitä speedrun-pelaamisesta, juostaan, hypitään, liututaan - pelaajan löydettyä itsestään vauhtinapin peli muuttuu hyvin erityyppiseksi ja katanalle tulee tarvetta! Tietysti pelissä voi myös hiippailla, mutta vauhti on yleensä se mikä erottaa Warframen muista peleistä.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Se mikä häiritsi ehkä joitakin pelaajia oli kitsas esineiden tiputtelu ja se oli syy minkä takia peli on saanut niin huonot pisteet Metacriticin puolella- tähän tuli selkeää parannusta 2016 loppupuolella, eli pelaaminen kannattaa. Alkuperäiseen versioon verrattuna pelissä on myös kunnollinen alkupuolen kampanja joka pitää kädestä kiinni ensimmäiset tunnit.
Warframe on pelinä pelattavuudeltaan sulava ja ulkorankahaarniskat ovat todella hienoja. Pelaaja pääsee kustomoimaan kykyjään löytämillään moduleilla, omaa avaruusalusta voi päivittää ja omaa hahmoa kehittää monellakin tasolla. Warframe on siis aikamoinen paketti!
Pelin eettinen sanoma?
Itse en ollut kovin innostunut firman ensimmäisestä pelistä Dark Sectorista jossa hallituksen palkkatappaja ‘Tenno’ löytää ensimmäisen ulkorankahaarniskan. Warframe on toisaalta hyvin samalla tavalla kuin Destiny eeppistä tieteisfiktiota että se ei selittele pahemmin, nuo tyypit ovat pahoja ja Tennot taistelevat niitä vastaan, ok. Ryhmäläisten kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä, sillä tehtävän selvittäminen on vastustajien tiputtamia esineitä tärkeämpiä.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Digital Extremes tuotti julkaisun jälkeen parikymmentä täysin erilaista ulkorankahaarniskaa, joten sellaisen hankkiminen ei ole pelkästään ulkonäköseikka. Peli toimii edelleenkin hyvin ja viimeisimmät muutokset ovat parantaneet ilmaiseksi pelaavien asemaa.
Peliseuraa löytyy välittömästi - useimmat tehtävät tehdäänkin neljän Tennon ryhmissä, puolustustehtävissä vaikeus kasvaa jatkuvasti ja pelaaja voi valita milloinka jättää taistelun. Pelin ulkoasu on myös hyvin tyylikäs, jossain määrin Destiny tulee mieleen mutta Warframe edelsi kyseistä peliä, joten vaikutteet ovat tainneet mennä toisin päin?
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Ei oikeastaan, outoa olentoja on paljon mutta esimerkiksi Destiny (PEGI 16) käyttää kauhuelokuvista tuttuja tehosteita huomattavasti enemmän.
Turhautumista voi tosiaan ilmaiseksi pelaavalle tulla erilaisten esineiden metsästyksestä ja siitä että pelissä on hyvin paljon toistoa eli ‘grindausta’. Tämä on parantunut hieman Spectres of The Rail-lisäosan päivitysten myötä.
Peli toimi kohtuullisen hyvin vanhalla GTX 670-näytönohjaimella, mutta infestaatioissa valtava määrä önkkejä ja efektejä ruudulla kaatoi konetta. Uudemmalla näytönohjaimella tämä ei ollut enää ongelma.
Mikromaksut
Päivittääkseen ulkorankaharniskaansa tai hankkiakseen uusia aseita pelaajan on kerättävä kentältä piirrustukset ja sitten etsittävä harvinaisia esineitä, jota vastustajat tiputtavat. Tässä vaiheessa osa päättää ostaa pelivaluuttaa (platinaa) oikealla rahalla - pelissä on nimittäin pelaajien ylläpitämä talous! Pelivaluutalla voi ostaa marketista tarvitsemansa ainekset ja kysynnän ja tarjonnan lait pitävät hinnat järkevinä. Lisäksi platinaa voi ansaita pelaamalla, joten peli ei ole aivan valtavan ahne mikromaksuiltaan. Yksi huomattava turhake on lemmikit - mukana leijuva drooni on huomattavasti tehokkaampi pelin kannalta.
Pelin ikäraja?
Yksi mikä varmasti herättää närää kotona on ikäraja. Pelin XBox One-version mukana tuli ikäraja PEGI 18 ja perustelut ovat taas kerran väkivaltaan perustuvat:
“Game contains strong violence including bloody depictions of bodies cut into pieces with bladed weapons.”
- ja siinä kaikki. PEGIn järjestelmästä ei löydy muita perusteita.
Tämä on valitettavaa, että yksi piirre pelistä voi aiheuttaa noin kovan tuomion. Pelissä voi todellakin mennä vihollisia palasiksi, mutta usein meleeaseet tekevät hienot partikkeliefektit jotka vievät pelaajan huomion. Peli on ilmaispelattavuutensa takia joissain teini-ikäisten ryppäissä käytössä, mutta koska se ei ole ‘in’ samalla tavalla kuin Overwatch on ‘in’ se on vain yksi monista peleistä mitä myös alaikäiset pelaavat.
Tässä yhteydessä dilemma joka vanhemmille tulee on se että peli ei näytä K-18 peliltä eikä sen väkivalta ole välttämättä raaempaa kuin monissa 16-merkityissä peleissä. Tällainen ongelma tulee aina vastaan kun pelin ikäraja riippuu tasan yhdestä asiasta. Näkisin että PEGI-järjestelmän ongelma on juuri keskittyä yksittäisiin asioihin, arvioimatta kokonaisuutta. Nykyisen pelitutkimuksen kannalta nämä yksittäiset asiat eivät välttämättä ole niitä jotka oikeasti merkitsevät.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Mitä tässä pelissä on juuri nyt tapahtumassa?
- Minkä takia peli on kiinnostava pelaajasta?
- Voitko esitellä peliä?
- Voiko sitä pelata yhdessä? Voitko opettaa peliä?
- Jos peli vie paljon aikaa, voi kysyä miksi? (vrt. Tuomas Harviainen, Yle 13.11.2014)
No comments:
Post a Comment