Paluupelaaja: 2,5 jälkeen
Elder Scrolls Online oli peli, jota tuli beta-testattua ja tämän jälkeen pelattua 2014 puolella. Suurin kiinnostus peliä kohtaan syntyi roolipelaamisen puolesta. Käytännössä peli oli seitsemän vuoden kehityksen jälkeen pahasti rikki ja yleisö oli huijannut itseään luulemaan että kyseessä oli Online Skyrim. Peli oli myös kuukausimaksullinen, joka oli turhan vanhanaikainen rahoitusmalli. Tämä johti esimerkiksi roolipeliyhteisössä ihmisten lähtemiseen ja kiukutteluun, joka pilasi ainakin minulta pelin. Mitenpä tänään? Peli on yksi kalleimmista massiivista roolipeleistä jota on kehitetty ja kuukausimaksullisesta siirryttiin ilmaispelattavaan rahoitusmalliin.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited Pelin julkaisija/kehittäjä: Zenimax Online Studios (2014,2015)Alustat: PC, Mac, PS4, XBox One Pelin tyyppi: MMORPG
Ikäraja(t): PEGI 16, Tamriel Online PEGI 18
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
MMO Graveyard: ESO
How Elder Scrolls Online has changed (IGN)
Elder Scrolls Online: Morrowind (DLC) kinemaattinen traileri
Elder Scrolls Online on toimintapainotteinen roolipeli, jossa on mahdollista pelata myös ensimmäisestä persoonasta lyöden ja torjuen hiiren napilla Taitoja voi olla kerrallaan viisi sekä yksi ultimate-kyky käytössä. Aseiden, panssarien, taikajuomien, riimujen ja ruokien rakentaminen on myös mahdollista. Hyvin samaan tapaan kuin Wildstar-pelissä ESO näyttää punaisilla viivoilla vastustajien erikoishyökkäykset. Taitopisteitä saa pelin luolastoista ja alueelta löytyvistä skyshard-kiteistä. Pelaajan päästyä 50 tasolle tämä alkaa keräämään nk. “champion”-tasoja, eli 2014 veteraanitasot muutettiin järjestelmäksi jossa champion-merkkejä kerännyt voi sijoittaa niitä tähtimerkkeihin, jotka parantavat erilaisia ominaisuuksia.
Pelin myyntivaltti on vahva tarina PVE-pelimuodossa eli paljon samaan tapaan kuin Star Wars: Old Republic-pelissä pelaaja voi pelata yksin ja olla sankari. Pelin PVP tapahtui kolme osapuolen taistellessa Imperiumin keskusalueesta - vähän ehkä Planetside 2 tapaan. Nk. “Raid”-sisältöä ei siis varsinaisesti ollut.
Peliin palaaminen tuntui hyvin mukavalta, ensinnäkin kaikki repliikit ovat edelleenkin puhuttuja, pelattavaa on paljon ja kun selvisin siitä järkytyksestä että omalla veteraanitason hahmollani oli huonot varusteet ja sain sijoitettua kaikki pisteet suunnilleen järkevästi, alkoi peli luistamaan. Pelihahmot voivat liikkua nykyään melkoisen vapaasti alueiden välillä joten aloituspaikoilla ei ole niin paljon väliä.
Peli on kirkasotsaista sankaritoimintaa, eli tuonelan yliherra Molag Bal yrittää yhdistää Tamrielin omaan valtakuntaansa ja tätä vastaan pääsee tuonelasta paennut sankari taistelemaan. Lisäosissa tullut varkaiden kilta ja Dark Brotherhood olivat sitten sen verran sykempää peliä että jopa PEGI huomasi tämän tuomiten pelille PEGI 18 ikärajan noin jälkikäteen.
Peli on siis "ilmaispelattava" siinä mielessä että kuukasimaksu ei ole pakollinen - pelin peruspaketti maksaa 30 euroa. Aivan kaikki rodut eivät ole käytössä eri puolilla, ellei omista varsinaista ostettua Imperial-editiota pelistä. Pelin kaupasta saa asuja, lisäosia ja muuta ostettavalla valuutalla. Varsinainen 10 euron kuukausimaksu avaa nk. “Craft bag”-ominaisuuden, eli yhtäkkiä ne kaikki tavarat jotka veivät tilaa laukusta eivät enää ole siellä vaan siististi muun rakennusmateriaalin joukossa! Lisäksi kaikki lisäosat ovat vapaasti käytettävissä, ja kokemuspisteitä tulee nopeammin. Eli ESO Plus on nykyisellään 5/5 palvelua!
Elder Scrolls Online on edelleen yksi parhaista massiivista monen pelaajan roolipeleistä, se julkaistiin huonolla rahoitusmallilla ja säästöjen jälkeen. Tällä hetkellä peli on sitä, mitä sen olisi pitänyt olla pari vuotta sitten ja siitä voi nauttia myös ilmaispelinä. Se ei ole Online-Skyrim vaan nettiroolipeli, jossa ei toisaalta tarvitse vaivata päätään muilla ihmisillä. Kovin monessa MMORPG-pelissä ei ole mahdollisuutta hiippailla ympärinsä ja pelata kuin toimintapeliä joten puutteineenkin ESO on edelleen hyvä peli ja sopii hyvin pienille kaveriporukoille PVE, eli ihmiset vastaan tietokone,-seikkailuun.
Lisäksi on huomiotava että Online pyrkii kosiskelemaan vanhoja pelaajia, seuraava lisäosa kun sijoittuu Morrowindiin, joka on monelle vanhalle pelaajalle rakas. Tietysti mahdollisuus pelata ympäri Tamrielia on ehdoton vetonaula.
Yksi asia mikä todellakin nousi esiin heti palauttuani peliin oli se että pelin UI bugaa edelleen - varoituksia LUAn muistin vähyydestä tuli eteen kun tallensin chat-logia. Tähän on olemassa keinonsa, mm. konfiguraatiotiedostosta voi lisätä muistin määrää tai hankkia addon, mutta varsinaisesti peliä ei ihan tehty valmiiksi, esimerkiksi V-Syncin pitäminen päällä aiheuttaa pelaajien mukaan muistivuotoa (!)
Roolipelaajien kannalta peli ei ole kehittynyt kovinkaan paljon. Järjestelmä perustuu edelleenkin sekä EU:n että Jenkkien megapalvelimiin. Tämä tarkoittaa sitä että mitään erillistä roolipelaajien tilaa tai palvelinta ei ole ja muiden roolipelaajien löytäminen on vaikeaa ellei liity kiltaan. Saattaa nimittäin käydä niin että muu porukka on toisessa instansissa eli versiossa kentästä - tosin instanssit ovat pitäneet pelialueet järkevän kokoisina ja pelin elävinä toisin kuin aikaisemmin arvostelussa Wildstarissa jossa on perinteiset pelipalvelimet ja tyhjyyttä huutavat kentät.
Teinidraama aiheutti sen että Ebonheart Pactin aluella pohjoisessa ei yhteistä roolipelaamista ole. Daggerfall Covenantin puolella on tosin yhteistä roolipelitoimintaa, mm. yhteisiä tavernailtoja Wayrestin kapakassa. Vaikka pelissä ei ole omaa aluettaan roolipelaajille ovat nämä saaneet harrastaa yllättävänkin rauhassa. Itse olen pitänyt tavernapelaamisesta, vaikka roolipelaamisen taso vaihteleekin.
ESOn käyttäjäkunta vaikuttaisi nykyisellään olevan pääasiassa nuoria aikusia ja ehkä tästä johtuen en ole kokenut kulttuuria myrkylliseksi vaan ihan mukiinmeneväksi.
Pelin maksulliset lisäosat ovat:
Nämä ovat kaikki ostettavissa kaupan kautta tai pelattavissa kuukausimaksun (ESO Plus) kautta. Kaupasta voi myös ostaa uusia asuja ja kaikenlaista turhaketta kuten ratsuja (toisaalta karhu ratsuna voisi olla cool…) Itse pidin 'valeasuja' hyödyllisinä, koska ne peittävät omat varusteet. Esimerkiksi metallihaarniska muuttuu käden käänteessä varkaan nahkapanssariksi. Tai draugr-epäkuolleeksi
Tamriel Unlimited version ja ilmaispelattavaksi muutoksen myötä saattoi pystyä vahingoittamaan sivullisia (ryöstömurhat olivat myös mahdollisia), varkaiden killan ja salamurhakillan lisäosien vaatiessa mahdollisuutta. Käytännössä siis alueloitsun heittäessä saattavat kaupungin vartijat innostua lyömään pelaajaa, jolloin suurin osa pelaajista haluaa kytkeä tämän vaihtoehdon pois päältä (oletuksena päällä). Toisaalta salamurhahommat eivät luonnistu tämän ominaisuuden ollessa päällä. Esimerkiksi talon omistaja voi käydä päälle jos pelaaja kärähtää varkaudesta.
Käytännössä mahdollisuus vahingoittaa sivullisia tarkoittaa sitä että PEGI antaa siitä automaattisesti 18 ikärajan. Tätä ei oikein voi estää tai esittää vastalauseita sillä kyseinen järjestelmä on ilmeisesti sitä mieltä että digitaalisia ihmisiä pitää suojella, eli järjestelmän rajoitukset perustuvat vanhentuneeseen käsitykseen pelien väkivallasta.
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
MMO Graveyard: ESO
How Elder Scrolls Online has changed (IGN)
Elder Scrolls Online: Morrowind (DLC) kinemaattinen traileri
Mekaniikat ja pelattavuus
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Peliin palaaminen tuntui hyvin mukavalta, ensinnäkin kaikki repliikit ovat edelleenkin puhuttuja, pelattavaa on paljon ja kun selvisin siitä järkytyksestä että omalla veteraanitason hahmollani oli huonot varusteet ja sain sijoitettua kaikki pisteet suunnilleen järkevästi, alkoi peli luistamaan. Pelihahmot voivat liikkua nykyään melkoisen vapaasti alueiden välillä joten aloituspaikoilla ei ole niin paljon väliä.
Pelin eettinen sanoma?
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Peli on siis "ilmaispelattava" siinä mielessä että kuukasimaksu ei ole pakollinen - pelin peruspaketti maksaa 30 euroa. Aivan kaikki rodut eivät ole käytössä eri puolilla, ellei omista varsinaista ostettua Imperial-editiota pelistä. Pelin kaupasta saa asuja, lisäosia ja muuta ostettavalla valuutalla. Varsinainen 10 euron kuukausimaksu avaa nk. “Craft bag”-ominaisuuden, eli yhtäkkiä ne kaikki tavarat jotka veivät tilaa laukusta eivät enää ole siellä vaan siististi muun rakennusmateriaalin joukossa! Lisäksi kaikki lisäosat ovat vapaasti käytettävissä, ja kokemuspisteitä tulee nopeammin. Eli ESO Plus on nykyisellään 5/5 palvelua!
Elder Scrolls Online on edelleen yksi parhaista massiivista monen pelaajan roolipeleistä, se julkaistiin huonolla rahoitusmallilla ja säästöjen jälkeen. Tällä hetkellä peli on sitä, mitä sen olisi pitänyt olla pari vuotta sitten ja siitä voi nauttia myös ilmaispelinä. Se ei ole Online-Skyrim vaan nettiroolipeli, jossa ei toisaalta tarvitse vaivata päätään muilla ihmisillä. Kovin monessa MMORPG-pelissä ei ole mahdollisuutta hiippailla ympärinsä ja pelata kuin toimintapeliä joten puutteineenkin ESO on edelleen hyvä peli ja sopii hyvin pienille kaveriporukoille PVE, eli ihmiset vastaan tietokone,-seikkailuun.
Lisäksi on huomiotava että Online pyrkii kosiskelemaan vanhoja pelaajia, seuraava lisäosa kun sijoittuu Morrowindiin, joka on monelle vanhalle pelaajalle rakas. Tietysti mahdollisuus pelata ympäri Tamrielia on ehdoton vetonaula.
Jännitystä/Turhautumista aiheuttavat elementit?
Roolipelaajien kannalta peli ei ole kehittynyt kovinkaan paljon. Järjestelmä perustuu edelleenkin sekä EU:n että Jenkkien megapalvelimiin. Tämä tarkoittaa sitä että mitään erillistä roolipelaajien tilaa tai palvelinta ei ole ja muiden roolipelaajien löytäminen on vaikeaa ellei liity kiltaan. Saattaa nimittäin käydä niin että muu porukka on toisessa instansissa eli versiossa kentästä - tosin instanssit ovat pitäneet pelialueet järkevän kokoisina ja pelin elävinä toisin kuin aikaisemmin arvostelussa Wildstarissa jossa on perinteiset pelipalvelimet ja tyhjyyttä huutavat kentät.
Teinidraama aiheutti sen että Ebonheart Pactin aluella pohjoisessa ei yhteistä roolipelaamista ole. Daggerfall Covenantin puolella on tosin yhteistä roolipelitoimintaa, mm. yhteisiä tavernailtoja Wayrestin kapakassa. Vaikka pelissä ei ole omaa aluettaan roolipelaajille ovat nämä saaneet harrastaa yllättävänkin rauhassa. Itse olen pitänyt tavernapelaamisesta, vaikka roolipelaamisen taso vaihteleekin.
ESOn käyttäjäkunta vaikuttaisi nykyisellään olevan pääasiassa nuoria aikusia ja ehkä tästä johtuen en ole kokenut kulttuuria myrkylliseksi vaan ihan mukiinmeneväksi.
Ladattava lisäsisältö?
Pelin maksulliset lisäosat ovat:
- Imperial City
- Orsinum
- Thieves Guild
- Dark Brotherhood
- Shadows of The Hist
Nämä ovat kaikki ostettavissa kaupan kautta tai pelattavissa kuukausimaksun (ESO Plus) kautta. Kaupasta voi myös ostaa uusia asuja ja kaikenlaista turhaketta kuten ratsuja (toisaalta karhu ratsuna voisi olla cool…) Itse pidin 'valeasuja' hyödyllisinä, koska ne peittävät omat varusteet. Esimerkiksi metallihaarniska muuttuu käden käänteessä varkaan nahkapanssariksi. Tai draugr-epäkuolleeksi
Pelin ikäraja?
Tamriel Unlimited version ja ilmaispelattavaksi muutoksen myötä saattoi pystyä vahingoittamaan sivullisia (ryöstömurhat olivat myös mahdollisia), varkaiden killan ja salamurhakillan lisäosien vaatiessa mahdollisuutta. Käytännössä siis alueloitsun heittäessä saattavat kaupungin vartijat innostua lyömään pelaajaa, jolloin suurin osa pelaajista haluaa kytkeä tämän vaihtoehdon pois päältä (oletuksena päällä). Toisaalta salamurhahommat eivät luonnistu tämän ominaisuuden ollessa päällä. Esimerkiksi talon omistaja voi käydä päälle jos pelaaja kärähtää varkaudesta.
Käytännössä mahdollisuus vahingoittaa sivullisia tarkoittaa sitä että PEGI antaa siitä automaattisesti 18 ikärajan. Tätä ei oikein voi estää tai esittää vastalauseita sillä kyseinen järjestelmä on ilmeisesti sitä mieltä että digitaalisia ihmisiä pitää suojella, eli järjestelmän rajoitukset perustuvat vanhentuneeseen käsitykseen pelien väkivallasta.
PEGI järjestelmän API kertookin ikärajaperusteluissaan:
“Violence is similar to that already found in Elder Scrolls Online however in Tamriel Unlimited you are now able to commit acts of violence towards multiple innocent civilian bystanders and vulnerable or defenceless human characters, who may be unable to fight back or flee which can impact on the overall rating of the game.”
Ikäraja tuli itseasiassa tietooni kun eräs nuori kysyi voiko syöttää hevosta? En kieltänyt koska peli ei ole selkeästi PEGI 16-versiota raaempi muutosten jälkeen, eikä sivullisten tappamiseen pelin säännöissä kannusteta. Käytännössä tästä tulee rankaisu: Näistä tapoista tulee kuitenkin kovasti sakkoa - jos vartijat eivät käy päälle niin pelaaja joutuu vähistä rahoistaan maksamaan korvauksia ja menettämään varastamansa esineet. Kyseinen esimerkki kertoo kuitenkin mitä tapahtuu kun pelin ikärajaa korotetaan julkaisun jälkeen - joku jää aina liian nuoreksi.
“Violence is similar to that already found in Elder Scrolls Online however in Tamriel Unlimited you are now able to commit acts of violence towards multiple innocent civilian bystanders and vulnerable or defenceless human characters, who may be unable to fight back or flee which can impact on the overall rating of the game.”
Ikäraja tuli itseasiassa tietooni kun eräs nuori kysyi voiko syöttää hevosta? En kieltänyt koska peli ei ole selkeästi PEGI 16-versiota raaempi muutosten jälkeen, eikä sivullisten tappamiseen pelin säännöissä kannusteta. Käytännössä tästä tulee rankaisu: Näistä tapoista tulee kuitenkin kovasti sakkoa - jos vartijat eivät käy päälle niin pelaaja joutuu vähistä rahoistaan maksamaan korvauksia ja menettämään varastamansa esineet. Kyseinen esimerkki kertoo kuitenkin mitä tapahtuu kun pelin ikärajaa korotetaan julkaisun jälkeen - joku jää aina liian nuoreksi.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Ikäraja saattaa puhuttaa monissa perheissä.
- Elder Scrolls-maailmasta voi puhua pitkäänkin.
- Pelissä mainitaan että jumalia on kahdeksan, kun aikaisemmissa peleissä niitä oli yhdeksän.
- Kuinka peliä pelataan? Peli on ihan hyvää ajankäyttöä nörttipariskunnille.
No comments:
Post a Comment