Wednesday, 22 February 2017

Rainbow Six: Siege

Lone Wolfina eteenpäin!



Rainbow Six oli Tom Clancyn kirja, joka tuli luettua lukioiässä. Tylsästä kirjasta saattiiin aikaiseksi mielenkiintoinen pelisarja, joka simuloi huoneiden vyörytystä karhuryhmän tyyliin. Ideana oli koota joukko eri maiden ammattilaisia kansainväliseksi erikoisjoukoksi ‘Rainbow’-termin tullessa kansainvälisyydestä ja ‘Six’ ollessa koodi-ilmaisu terrorisminvastaisuudelle. Testasimme Rainbox Six: Siege-peliä pelialan ammattilaisten kanssa.






Pelin tiedot

Pelin nimi: Rainbow Six: Siege Pelin julkaisija/kehittäjä: Ubisoft (2015)
Alustat: PC, XBox One, PS4 Pelin tyyppi: räiskintä, taktinen
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit: Traileri
Terrorist Hunt (Xbox One)
Moninpeliä
Basics&Intro (IGN)
Intro & Operaattoreiden esittelyt




Mekaniikat ja pelattavuus


Rainbow Six Siege on taktinen räiskintäpeli, tehtävän ollessa pääosassa. Yksinkertaisimmillaan tämä on terroristien metsästystä ja huoneiden vyöryttämistä. Pelin ovet ja seinät ovat hajoitettavissa ja erikoisjoukkojen käyttämiä vempaimia on simuloitu jokaisen hahmon erikoistuessa johonkin. Peli julkaistiin early access-kautta bugisena, mutta nyt ‘turvallisen ajan kuluttua julkaisusta’ mekaniikat tuntuvat toimivan hyvin. Erityistä kiitosta ansaitsee vihollisten tekoäly, joka toimii välillä ihan fiksusti.


Kuvien lähde: IGN ja Steam


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Alkuperäinen Rainbow Six oli hieman jäykkäotsaista taktiikkaa, sillä pelaaja suunnitteli iskusotilailleen etenemisreitit kartalla. Nettipelissä pelaajat eivät kuitenkaan viitsineet tähän ryhtyä, vaan mentiin soveltaen. Samalla kehitettiin myös uusi pelimuoto, eli yhdellä sotilaalla tehdyt operaatiot, josta tuli ‘Lone Wolf’-pelimuoto pelisarjan toiseen osaan.

Rainbow Six: Siege asettaa pelaajan alussa pelaamaan ‘Lone Wolf’-tehtäviä esitellen samalla eri hahmoja ja näiden erikoiskykyjä - pelaaja saa tehtävistä mainetta ja voi sillä avata uusia hahmoja, ominaisuuksia ja ulkonäköön vaikuttavia muokkauksia. Kampanjassa ollaan taas maailman tuhoa suunnittelevan terroristiorganisaation perässä.






Pelin eettinen sanoma?


Rainbow Six-pelit ovat aina olleet tarkkoja siitä että panttivankeja ei kuole. Myös käsitys siitä että eri maat toimisivat yhteistyössä oli myös 90-luvulla aikaansa edellä oleva ajatus - erikoisjoukkojen yhteistyötä on harrastettu vasta 2000-luvun puolella.

Siege antaa mielestäni oikean käsityksen vyörytyksen vaarallisuudesta - vastustaja on linnoittanut rakennuksia, levitellyt Nato-lankaa ympärinsä ja pistänyt vielä pommeja ympärille - operaattoreita kaatuu ja valitettavasti tämä perustuu todellisuuteen Brasilian slummeista suurlähetystöjen piirityksiin. Vaikka sotilaat kestävät enemmän kuin yhden osuman, ovat Rainbow Six: Siegen elementit suoraan todellisesta elämästä. Esimerkiksi pelimuoto "Tactical Realism" poistaa suurimman osan HUD-elementeistä tarjoten sitä sotilaan arkea, ilman pehmusteita.

Peli kuvaa “ajattelevan sotilaan” toimintaa, puolustettava paikka linnoitetaan. Kauko-ohjattavilla roboteilla tiedustellaan paikat. Lähestymissuuntia on useita ja murto kannattaa tehdä useasta suunnasta samaan aikaan.





Kiinnostusta herättävät piirteet?


Peliä ennen kannattaa kerrata intin opit huoneiden vyörytyksestä ja asioiden suojakertoimista - rynnäkkökiväärien ammukset menevät nimittäin läpi nykyaikaisista taloista kuin paperista. Pelissä tapahtui useamman kerran niin että seinän läpi sokkona ammuttu laukaus oli tappava. Teamspeakin kautta todettu “haavoituin, terroristi seisoo päälläni” sai tiimitoverin pelastamaan tilanteen - pelissä kun näkyy varjostettuna omat iskusotilaat seinien läpi - tämä vähentää ystävällistä tulitusta ja vahinkoja paljon, Rainbow Six kun lähtee siitä terveestä ratkaisusta, että aseiden kanssa hosumista on varottava.
Rainbow Six: Siege on hyvin hauskaa kavereiden kanssa, matchmaking- on tosin tehty hieman turhan vaikeaksi koska omat kaverit on ensiksi kutsuttava ryhmään ennen kuin operaatio voidaan aloittaa. 






Jännitystä aiheuttavat elementit?


Peli perustuu nopeaan vyörytykseen, toki pelaaja ohjeistetaan siivuttamaan huoneet rauhassa mutta etenkin korkeammilla tasoilla kannattaa pitää aloite itsellä. Tulitaistelu on nopeaa ja tappavaa, vaikkakaan ei erityisen raakaa. Seinät ja muut esineet hajoavat kyllä helposti, eli taistelun jäljiltä tila on kirjaimellisesti kuin sodan jäljiltä. Silti, pelin väkivaltaperusteinen ikäraja ei tarkoita sitä että se olisi välittömästi piilotettava perheen pienimmiltä. Kaverin haavoittuessa on jonkin verran aikaa päästä tämän luokse antamaan elämän pelastava ensiapu.






Ladattava lisäsisältö?


Pelissä on mikromaksuja ja paljon turhakkeita, mutta jopa arvokkaimmat uudet paketit on mahdollista avata pelaamalla. Kartat ovat ilmaista sisältöä, mutta lisähärpäkkeet on hankittava joko pelaamalla tai oikealla rahalla. 600 R6-pistettä, jolla saa yhden operaattorin, maksaisi viitisen dollaria tai 25000 mainepistettä, jonka saa (kuulemma) kasaan keskimäärin 25 tunnin pelimäärällä.




Pelin ikäraja?


Pelin ikäraja perustuu jälleen sivullisiin panttivankitilanteissa. PEGIn sensori on joutunut etenemään jäykästi heidän taulukkonsa mukaan, vaikka pelaajan tehtävä on pelastaa panttivankeja, eikä ampua näitä.

The game features sustained and realistic violence against human characters, usually armed opponents. However – though this is not the encouraged or intended aim – during the hostage rescue missions, players can shoot NPCs who are restrained and silenced with tape. The hostages make flinching and writhing movements, while moaning in pain. A blood effect also features, which stains the floor beneath them. If the player continues to shoot the hostage, they will fall still and die. The game also features use of the word ‘fuck’ and derivatives of it.” (Pegi.info)

Ratkaisu kuvaa PEGIn käsitystä siitä, että peleissä on “viattomia”, joita kohtaan ei saisi tapahtua mitään väkivaltaa. Ongelmana tällaisessä kritereistössä on että en ole löytänyt selkeää tieteelllistä tutkimusta tämän vaikuttavuudesta - jos ikää on seitsemäntoista.

Mallit ja muut ovat vahvoja, jos kyse on esiteinistä mutta murrosiän jo ohittanut ei ole samassa kehitysvaiheessa - tämän takia PEGIn ‘ylhäältä kuristava’ ikärajajärjestelmä herättää edelleen ihmetystä - Rainbow Six: Siege kun ei ole sen raaistavampi kuin moni 16-leiman saanut peli, vaan rehellisempi kuvaus sotimisesta kuin moni kevyempi simulaatio.




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Minkälaisia taktiikoita käytetään vyörytyksessä?
  • Kuinka paljon rynnäkkökiväärin ammus lävistää?
  • Mitä karhuryhmän toiminnasta tiedetään?
  • Millä keinoilla panttivankitilanteita yritetään hoitaa ennen rynnäkkön turvautumista?

No comments:

Post a Comment