Monday, 18 July 2022

Yakuza 0

Taistelu 20 neliömetristä




“Japanin GTA” eli Ryū ga Gotoku, tuttavallisemmin Yakuza pelit kertovat nimensä mukaisesti japanilaisesta ammattirikollisuudesta. Yakuza 0 on 2015 ilmestynyt esiosa sarjaan joka käy läpi muutamien henkilöiden alkutarinaa. Tyyliltään peli on rikosdraamaa, yhdistettynä tappelumekaniikkaan ja karaokeen. Tarina sijoittuu uuteenvuoteen 1988-1988 ja seuraa kahden yakuzasta monoa saaneen nuoren miehen seikkailua Yakuzan klaanien taistellessa pienen mitättömänä pidetyn tontin hallinnasta.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Yakuza 0 Pelin julkaisija/kehittäjä: Sega
Alustat: Pelin tyyppi: Toiminta/Rikosdraama
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
Traileri



Vaikutelmat pelistä


Yllättävää kyllä Yakuza-pelit ovat japanilaisen Yakuzan hyväksymiä. Esimerkiksi Yakuza 3 pelin tiimoilta haastatellut oikeat Yakuzat kertoivat pelin olevan hyvin uskottava, joskin jatkuva tappelu on epärealistista. Jotain ‘elokuvamaisuuksia’ pelissä siis on, lähtien ihan siitä että oikeassa elämässä Yakuzan ampumataito kun on harjoituksen puutteen takia keskimäärin surkea.




Peli sijoittuu kuvitteelliseen Tokion Kamurochōn ja Osakan Dōtonborin kaupunginosiin, tarinankerronnan vaihdellessa pelisarjan päähenkilön Kazuma Kiriyun ja vakionaama Goro Majiman välillä. Molemmilla ei mene kovin hyvin, Kiriyun isähahmo Shintaro Kazama on linnassa ja nuori mies lavastetaan alussa tyhjällä tontilla tapahtuneeseen murhaan. Samaan aikaan Goro on kurinapalautuksen kohteena toimittuaan klaanin käskyjä vastaan.
 




Tapahtumaketjusta lähtevä tarina polvelilee edes takaisin ja murha painuu hieman taka-alalle, sillä nähtävästi Yakuzan klaanit ovat tyhjän tontin ja sen omistajan perässä. Tontti nimittäin estää koko kaupunginosan kehittämisen, sillä sen omistaja olisi oikeutettu korvauksiin. Mystisen Tachibana Real Estate-yrityksen uskotaan tietävän kuka tämä on. Goro taas joutuu vaikean valinnan eteen.




Yakuza 0 tarjoilee mielenkiintoista rikosdraamaa, sisältäen ajallisesti hyvin paljon keskusteluja kappaleiden välissä. Itse peli on vapaata harhailua kaupunginosissa ja sivutehtävien tekemistä. Minipelejä on hyvin paljon alkaen nappien hakkaamis-karaokesta ja peli pitää jopa sisällään kevyen resurssinhallintapelin parempien aseiden toivossa. Goro voi pitää kabaree-klubia kevyen strategiapelin muodossa ja hankkia kyabakura emäntiä pitämään seuraa asiakkaille. 

 


Taistelu hoituu nyrkein tai nappaamalla läheltä kättä pidempää. Sekä tappeluista että minipeleistä voi saada rahaa, ja rahaa käytetään parantamaan kummankin hahmon taistelutaitoja. Päähenkilöillä on kolme erilaista taistelutaitopuuta, jota voi kehittää avaamalla uusia kykyjä maksamalla rahaa. Osa taisteluista on taas sellaisia että tietyllä tyylillä pärjää paremmin, mutta toisaalta resursseja on myös säästettävä. Kappaleiden läpipelaamisesta saa myös rahaa, mutta käytännössä tuottaviin minipeleihin kannatta paneutua hetkeksi.




Tarvitseeko peli kulttuurituntemusta? Sanoisin että se auttaa. Esimerkiksi länsimainen pelaaja ei välttämättä osaa pelata shogia heti kylmiltään, tai ymmärrä että yakuzat eivät pidä kyabakuroista, joten Goron kurinpalautus on se että hän tekee aliarvoista työtä yakuzan silmissä. Peli käsittelee hyvin erilaisia aiheita 80-luvun japanista yankii-kulttuurista yakuzan rituaaliseen anteeksipyyntöprosessiin jossa sormi leikataan pois. Molemmat päähenkilöt päätyvät auttamaan erilaisia ihmisiä, esimerkiksi eräässä sivutarinassa erään naisen tytär on liittynyt kulttiin, ja hänet pitää pelastaa sieltä. Englanninkielisen käännöksen laatu taas vaihtelee. Asiatarkka se ei ole, mutta välillä jenkkislangista on osattu ehkä löytää suunnilleen sopiva ilmaus. 




Yakuza kuvataan pelissä ylimalkaisen uskottavasti, joskin lopussa ruumiita alkaa olla sellainen määrä että kylmää. Lisäksi ampuma-aseita näytti olevan vähän turhan paljon, ottaen huomioon että japanissa on toimiva asekontrolli. Varsinaisesti anime-vaihde ei kolahda silmään turhan usein, mutta tuttua liioittelua tapahtuu kyllä.




Ikärajaltaan peli on PEGI 18. Onhan siinä kidutusta, kourimista ja muita aikuisteemoja. Tälläiset elementit tuppaavat nostamaan ikärajan aika korkealle. Japanimaatio, anime on ollut sen verran pitkään suosiossa suomessa että nuoremmat saattavat tosin ymmärtää Yakuza pelien asetelman ja kulttuurin paremmin kuin vanhemmat. Mielenkiintoinen ajatus, mutta tälläista sukupuolvien välistä mediakulttuurin sanoittamista ei näillä ikärajoilla voi toteuttaa. Käytännössä siis japanilaisen kulttuurin kannalta tiettyjen asioiden välttämistä ei vältetä samalla tavalla kuin amerikassa tai suomessa, siksi pelit voivat päätyä korkealle ikärajalle.




Yakuza 0 oli lopulta mielenkiintoinen pelata, huomattavasti mukaansatempaavampi ja mielenkiintoisempi peli kuin olisin odottanut. Yakuza-läpipeluusarja tulee Peli-Ramin youtubeen syksyn alussa.








Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mikä on käyttäytymisetiketti?
  • Mitä Yakuzat ovat?
  • Miten Yakuzasta päädytään pois?
  • Mikä on burusera?
  • Lost In Translation - mitä tekstitys jättää pois tai lisää?








No comments:

Post a Comment