Sunday, 23 August 2015

Moraalipaniikeista mediapaniikkeihin osa 2: Mitä voi ylipäätään kritisoida?













Kuva: Dragonbane-larp


Yksi pelikasvattajien Facebooku-keskustelussa heränneistä teemoista, liittyen YLE:n Lauantaivekkari-larp dokumentiin ja 1997 julkisen keskustelun läpikäyntiin, on temaattinen kysymys siitä kuinka paljon digitaalisia pelejä voi verrata Live-roolipeleihin?


Friday, 21 August 2015

Solarix

Systeemi shokkiin



Solarix on Unrealilla toteutettu hiippailupeli. Peli ei saanut rahoitusta Kickstarterissa, mutta selviytyi silti julkaisuun asti. Tau Cetin avaruussiirtokunnassa on löydetty kaivauksissa tekoäly, pian tämän löytymisen jälkeen tauti leviää siirtokuntaan ja kiertoradalle. Päähenkilö Walter herää pää tyhjänä lukkojen takaa huoneestaan. Käytävillä liikkuu mutatoituneita siirtokuntalaisia ja ainoat ystävälliset viestit tulevat tekoälyltä ja seonneelta selviytyjältä. Kuulostaako tutulta?

Tuesday, 18 August 2015

Quasar: Deluxe Edition

Välirikko avaruusaluksessa



Tähtilaiva Quasarin viisihenkinen miehistö päätyy välirikkoon ja mököttämään pitkäaikaisen reissun päätteeksi. Aluksen lääkäri päättää alkaa rakentamaan miehistön romuttuneita välejä. Kyseessä on Heroine's Quest-retroseikkailun tehneen Crystal Shardin lyhyt, 90-luvulle kunnioitustaan osoittava, hiirivetoinen seikkailupeli.

Sunday, 16 August 2015

Moraalipaniikista mediapaniikkeihin osa 1: 1997 vai 1985?



Taannoin yle lisäsi arkistoonsa vanhoja lähetyksiä vuodelta 1997 Areenaan, mukana kantaaottava lauantaivekkari joka oli osa julkista keskustelua joka liittyi liveroolipeleihin, eli LARPpeihin (Live Action Role-Playing). 1997 suomalaisessa julkisessa keskustelussa pyöri käsitys liveroolipelien vaarallisuudesta? Tästä tulikin nuoruusmuistot mieleen siinä määrin että menin suhikuttamaan vettä keskustelun päälle Facebookin 'Suomi Larp'-ryhmässä mutta huuhaa levisi muuallekin, joten lienee aika selittää lukijoille mistä ilmiössä oli tuolloin kyse. Avainsanoina tässä artikkelisarjassa on: mikä on moraalipaniikki, miten se lietsotaan tai miten se syntyy?

Friday, 14 August 2015

Trace Vector

Kasari-refleksipeliä


Trace Vector on paluuta yksinkertaiseen pelisuunnitteluun. Avaruusalus on kadonnut 12000 valovuoden päähän maapallolta ja ainoa tapa päästä kotiin on kaahata unohdetun hyperväyläverkoston kautta kotiin (ilmeisesti tienhoitobudjetista on tingitty osan reiteistä päättyessä mustaan aukkoon). Graafiselta ulkoasultaan peli muistuttaa vanhoja vektorigraafisia pelejä Flexstylen musiikin mukaillessa peliä kiitettävästi.