Reviews and musings about game education, ethics, indie projects, game research. Mostly finnish at this point.
Friday, 19 March 2021
Ikärajajouston joustamattomuutta
Tunnisteet:
ikärajajousto,
KAVI,
MEKU,
pegi,
Suomalaiset ikärajat,
virkamiesten perseily
Rune II: Decapitation Edition
Hurmeista viikinkidiabloa
Ragnarök on tullut ja ennakkoilmoituksesta huolimatta Loki on löytänyt tavan huijata kohtaloaan. Sankari herätetään henkiin viikinkijumala Heimdallin toimesta, jotta tämä etsisi legendaariset aarteet joilla Loki voidaan päihittää. Pelin kehitykseen liittyy draamaa kun pelin omistussuhde vaihtui kesken projektin ja Ragnarok väitti uuden omistajan ZeniMax ja Bethesdan sabotoineen julkaisua. Tämä juttu on vielä kesken, mutta aikaisemmista ruutukaappauksista huolimatta Rune II on suunnilleen yhtä paljon yhteistä Skyrimin kanssa kuin surströmmingïllä on loimulohen kanssa.
Sunday, 31 January 2021
Suomalaiset pelijamit - Tampereella 2021
Finnish Game Jam 2021 Tampere
Oma isä kysyi mikä on pelijami? No, parasta selittää alusta: Game Jam eli 'pelijamit' on tapahtuma jossa suunnitellaan ja kehitetään peli hyvin nopeasti. Tyypillisesti jamit kestävät 24-72 tuntia. Suomessa näitä jameja on järjestetty Finnish Game Jam ry:n toimesta vuodesta 2010 lähtien. FGJ16 tapahtumassa oli 22 eri paikassa 1000 osallistujaa ja 2021 14 etätapahtumaa.
Tunnisteet:
Finnish Game Jam,
Game Jam,
Global Game Jam,
pizza,
Tampere
Saturday, 9 January 2021
Cyberpunk 2077
Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea
Vaihtoehto-tulevaisuudessa jenkeissä ei mene edelleenkään hyvin, vuosien ympäristötuho, aavikoituminen, neljäs yhtiösota ja suuryhtiöiden toiminta on saanut aikaan räävittömän ja anteeksipyytelemättömän maailman jossa yhdistyy rappioromantiikka huipputekniikkaan. Päähenkilö V aloittaa Night Cityssä uuden elämän, ja päätyy parhaan ystävänsä kanssa tekemään keikan fikseri Dexter DeShawnille. Tavoitteena on keikata jonkinlainen artifakti Arasakan yhtiön perijältä. Keikka menee kuitenkin reisille ja V saa luodin päähänsä. Mikä pahinta, reliikki alkaa korvata häntä itseään kuolleen kapinallisrokkari Johnny Silverhandin tietoisuudella, joka ei ole myöskään tilanteeseen tyytyväinen.
Käsittelen artikkelissa Cyberpunk 2077 peliä, sen julkaisua ja tulevaisuudensuunnitelmia. Käytän Cyberpunk 2020 kääntäjän Joona Vainion käännöksiä asioista joten lukijalle uudet kummalliset termit löytyvät lopun sanastosta.
Käsittelen artikkelissa Cyberpunk 2077 peliä, sen julkaisua ja tulevaisuudensuunnitelmia. Käytän Cyberpunk 2020 kääntäjän Joona Vainion käännöksiä asioista joten lukijalle uudet kummalliset termit löytyvät lopun sanastosta.
Saturday, 2 January 2021
Raytracing ja ReShade
eli: kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan varjostimia
Reshade on crosiren kehittämä avoimen lisenssin ohjelma joka injektoi varjostimia peliin. Se on siis kuvan jälkiprosessointia kun peli on tuottanut ruutuun pikselit. Peli-Rami on käyttänyt ReShade-varjostimia joissain peleissä tuomaan vanhaan grafiikkaan modernimpaa tuntua, ja tästä olen yleensä maininnut erikseen testissä. Tällä kertaa kokeilin modernimpaa raytracing-varjostusta vanhoihin peleihin.
Tunnisteet:
cyberpunk,
MMORPG,
Patreon,
Raytracing,
ReShade,
RTX,
wanhat pelit
Subscribe to:
Posts (Atom)