Friday, 9 April 2021

Stasis: Bone Totem demo

Ällöscifiä merellä



Ensimmäinen Stasis oli isometrinen point&click seikkailu avaruusaluksessa. Tämän jälkeen Brotherhood tuotti Cayne ja Beatiful Desolation-pelit jotka jatkoivat tiukkaa ällöscifin linjaa. Bone Totem on Lovecraft-teemainen seikkailu merellä kun meripelastusta harrastava pariskunta Mac ja Charlie törmää aikaisemmin tuntemattomaan Cayne-yhtymän porauslauttaan Deepsea 15.

Tuesday, 6 April 2021

Amnesia: Rebirth

Seikkailu kuoleman varjon laaksossa



On vuosi 1937, Anastasie 'Tasi' Trianon herää algerian aavikolta pakkolaskun tehneen DC-3 kyydistä. Muisti on mennyt ja muut selvinneet ovat menneet menojaan. Mitä on tapahtunut ja missä muut löytöretkeilijät ovat, etenkin aviomies Salim. Tohtori Metzier on radion päässä ja neuvoo hakeutumaan läheiseen kylään. Pian koko tapahtumaan alkaa sekoittua makaaberejä piirteitä. Amnesia: Rebirth sai pientä julkisuutta kehittäjien julkaistessa siihen ‘adventure mode’-päivityksen, joka poistaa monia hirviökohtaamisia ja mahdollistaa pelin paikkojen tutkimisen ilman kuumotusta. Puhun tässä arvostelussa kevyesti spoilaten.

Friday, 2 April 2021

Call of Saregnar demo (2020)

Betrayal at Avanmoor



Teini-iässäni tuli vastaan muutamia pelejä, jonka kaltaista ei ole kokenut enää sen jälkeen. 1993 ilmestynyt Betrayal At Krondor perustui suomessa huonommin tunnetun fantasiakirjailija Raymond E. Feistin kirjoihin. Korkealentoinen tarina, tunteisiin vetoava loppu ja suuri vektorigraafinen maailma oli sellainen jota piti odotella pitkään ennenkuin Witcher 3 tarjosi samanlaista kokemusta. Call of Saregnar on Damjan Mozetičin kehittämä peli, joka on selkeästi ottanut pelisuunnittelunsa suoraan samasta kirjasta. Tällä hetkellä Patreon- ryhmärahoittajille on jaossa demo.

Friday, 26 March 2021

Kuvaohjelmalain toimivuus ja uudistustarpeet Selvitysraportti Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:27

 













Viimeaikaista keskustelua ikärajajouston kannalta selittää hyvin Kuvaohjelmalain toimivuus ja uudistustarpeet Selvitysraportti Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:27. Raportin on koonnut myös muista julkaisuista tunnettu Leena Rantanen. Tämä asiakirja kuvaa hyvin Kansallisen Audiovisuaalisen Instituutin ja etenkin Mediakasvatus- ja Kuvaohjelmayksikön ongelmia. Miten muutamalla työntekijällä voidaan valvoa koko maan kuvaohjelmia ja niiden toteutumista ? Uuden lain tultua entinen Valtion Elokuvatarkastamo, sittemmin Mediakasvatus ja kuvaohjelmakeskus sulautettiin osaksi KAVIa, ja kuten aina muutenkin tallaisissa sulautumisissa, resurssit eivät lisääntyneet, päinvastoin. Raportti käsittelee hullunmyllyä joka on vanha ikärajalaki ja sen tulkinta:


Keskusteluissa KAVI:n asiantuntijat toivat esiin seuraavia kuvaohjelmalain toimeenpanoon ja soveltamiseen liittyviä ongelmakohtia: 1) lain soveltamisala ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu suhteessa lasten suojelemisen tavoitteeseen, 2) digitaaliset pelit kuvaohjelmina ja pelien tarjoamisen sääntely eri ympäristöissä, 3) kuvaohjelmien luokittelusta vapauttamisen perusteet, 4) ikärajajousto, 5) tarjoamisen valvonta sekä 6) kuvaohjelmalain toimeenpanot resurssit.


Friday, 19 March 2021

Ikärajajouston joustamattomuutta





Taannoin tapetille nousi asia josta olen varoitellut useamman vuoden ajan, nimittäin pelien ikärajat ja se voiko niistä joustaa. Kansainvälinen audiovisuaalinen instituutti julkaisi tulkintaohjeen 18. Marraskuuta 2021 jolla suitsettiin myös ikärajajouston käyttöä ryhmissä.  Lapsi tarkoittaa siis tässä yhteydessä alle 18-vuotiasta. Tämä tulkinta ei ole myöskään täysin kuvaohjelma lain mukainen tai tue lasten oikeuksia. Valitettavasti se ei myöskään ole millään tavalla yllättävä.