Deus Ex-sarja sen kuin porskuttaa, tuleva Mankind Divided on cyberpunk-teemaisen pelisarjan viides osa. Sarjassamme vanhat retropelit - Invisible War pelisarjan toinen osa ja sitä on pidetty huomattavasti huonompana kuin alkuperäistä esikuvaansa, tosin huono maine ei ole ennenkään estänyt minua testaamasta peliä! Pelin juoni lähtee vuodesta 2072 liikkeille: Chigago tuhotaan terroristi-iskussa ja päähenkilön akatemiaan hyökätään: Maailman hallinnasta ovat vääntämässä kättä sekä kapitalistinen WTO että kybernetiikkaa vastustava maailmanuskonto, jotka molemmat kosiskelevat pelaajaa puolelleen.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Deus Ex: Invisible War Pelin julkaisija/kehittäjä: Eidos Interactive (2003).
Alustat: PC (Windows 8), XBox Pelin tyyppi: hiippailu, räiskintä
Ikäraja(t): PEGI 16 (realistisen näköinen väkivalta, voimakas kielenkäyttö, tupakointiin tai alkoholin käyttöön kehottaminen ja huumeiden käyttö)
Muut ikärajat: PEGI 16 (ESRB: Mature, USK 16)
Arvostelijat: Rami Sihvo (35)
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Pääasiassa seikkaillaan ympärinsä urbaaneja keskuksia tehden hämärähommia eri henkilöille, mm. kaksi kahviketjua tallovat toistensa varpaille minkä ehtivät.Pelin tasojen pientä kokoa kritisoitiin aikoinaan, koska kontrasti ensimmäisen pelin avariin tasoihin on selvä. Vaikka peli on Warrenin huonoimpia, näen hyvinkin paljon yhtäläisyyksiä pelin suunnittelussa ja juonen koukuissa myöhempien pelien kanssa. Uutuutena pelissä oli se että ketään ei tarvitse oikeasti tappaa - edes välipomoja. Käytännössä pelin tempo on verkkainen ja siinä pärjää hyvin hiippailemalla eli peli on melkoisen väkivallaton räiskintäpeliksi. Saatavilla mm. Steam-palvelun kautta.
Videokuva:
http://y2u.be/b53O2JEAHy0 Let’s play-sarja.
https://www.youtube.com/watch?v=Xq08u8_PtUQ Gameplay-traileria.
Pelin eettinen sanoma?
Deus Ex-pelit ovat olleet vahvaa Raamatullista allegoriaa, ja paljonkaan mitään paljastamatta Invisible War jatkaa myös tätä teemaa. Akatemian oppilaat ovat olleet "Apostoliyhtiö"-nimisen korporaation kokeiden kohteena ja JC Denton sekä ensimmäisen pelin loppuratkaisu kummittelee vielä nurkissa. Pelin tekijät yhdistivät kakki ensimmäisen pelin loppuratkaisut yhdeksi tapahtumaketjuksi ja ihmiskunnan kohtalosta taistellaan edelleen, joten oli varmasti hyvä idea että uudemmat Deus Ex-pelit ovat sijoittuneet 50-vuotta aikaisempaan tilanteeseen.
Pelin viesti ei kuitenkaan ole Far Cry-tyyppisesti nihilistinen vaan se kunnioittaa kyberpunkin perinteitä pohtimalla jälleen kerran ihmisen ja teknologian suhdetta. Myönteistä on myös se että peli on yksi ensimmäisiä jossa Bechedelin testi menee täysin läpi ja nk. Mako Mori-testi, eli kerrotaanko pelissä naisen tarina ilman tarvetta liittää sitä miehen tarinaan, menee myös kirkkaasti läpi
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Lähinnä voisin sanoa että “ei se nyt niin huono ollut.” Uudemmalla koneella ja tekstuuripaketilla pärjää oikein kivasti ja näkökulmaakin voisi heksaeditorilla askartelemalla muuttaa. Pelin juoni on selkeää Deus Ex-kamaa sekä huvittavine piirteineen että mielenkiintoisine juonenkäänteineen.
Pelissä saa valita oman roolinsa ja kyberneettiset lisälaitteensa melko vapaasti. Se mikä ärsytti oli konsolimaisuus, eli peli on optimoitu vanhalle XBoxille hieman ehkä turhankin uskollisesti mikä näkyy graafisessa käyttöliittymässä että tasojen ahtaudessa.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Pelissä on lieviä jännittäviä elementtejä, mutta pelin teema on ‘salaliittotrilleri’ joten jännitys on enemmän älyllistä kuin mitään muuta. Oikeastaan vasta uudemmissa Deus Ex-peleissä väkivalta on ollut selkeästi huomionarvoista. Sanoisin että perheen pienimmistä ei tarvitse olla huolissaan kuin ehkä siinä tilanteessa jos pelaaja tykkää käyttää liekinheitintä aseena.
Ladattava lisäsisältö?
Kyseessä on vanhan ajan peli eli sitä levitettiin pääosin fyysisinä kopiona. Nykyään pelin saa ostettua digitaalisena mm. Steam-verkkopalvelun kautta.
Pelin ikäraja?
Sikäli PEGI:n merkintöjä voin kommentoida siten että tupakkaa löytyy pelistä, mutta tämä tekee vahinkoa. Samoin alkoholin juonti kuluttaa terveyttä joten järkevää se ei ole. Nämä ovat kuitenkin syitä minkä takia amerikassa peli on saanut ‘Mature’ merkinnän.
“Realistisen näköinen” väkivalta tarkoittaa PEGIn ikärajamerkinnöissä sitä että kohteet reagoivat uskottavasti (kaatuvat maahan, vuotavat verta), eivätkä esimerkiksi katoa kuin pieru saharassa.
Verellä ja raakuudella ei pelissä kuitenkaan mässäillä, joten esimerkiksi suomalaisten ikärajakirteerien mukaan voisi sijoittua 13. kriteeriin, eli “epärealistiseen, etäännytetyssä yhteydessä esitettyyn” väkivaltaan. Ikäraja 7 olisi tässä tapauksessa enemmänkin komediallista slapstick-toimintaa joten 12 on melkoisen normaali luokitus monelle toimintaelokuvalle. (http://www.ikarajat.fi/kriteerit.pdf).
Valtion Elokuvatarkastamon aikaista ikärajaa ei ole tiedossa, mutta ottaen huomioon 2000-luvun alun eetoksen on tuohon aikaan saatettu antaa pelille hyvinkin helposti 15-leima.
PEGI-ikärajajärjestelmä näkee peliväkivallan hieman eri tavalla, eikä yksityisenä firmana ole vastuullinen kriteereistä tai niiden pakottamisesta, joten voi antaa ankaria ikärajoja. Käytännössä järjestelmässä ihmiseltä näyttävä hahmo on suojeltava kohde, ja esimerkiksi zombiet lasketaan ihmisiksi ("humanlike"), joten väkivalta näitä kohtaa nostaa ikärajaa aina vähintään 16. Ikäraja 12- on varattu urheiluväkivallalle kuten jääkiekkoväkivalta ja 7 slapstick tai arcade-tyyppiselle toiminnalle. (http://issuu.com/pegi/docs/annual_report2013)
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
-Deus Ex-pelisarjan kantavana voimana ovat salaliittoteoriat ja cyberpunk. Näistä aiheista saa paljonkin jutteluaihetta, jos on Gibsoninsa lukenut, mutta tietyllä tavalla ongelma on ehkä se että elämme jo valmiiksi melkoisen 'cyberpunkmaisessa' maailmassa:
Jokainen pääsee tietoverkkoihin kännykällä, virtuaalitodellisuudessa eläminen on normaalia ja kukaan ei tunnu hallitsevan kehitystä.
Vaikka Deus Ex ammentaakin ideansa 80-luvun science fictionista, voidaan miettiä missä määrin pelissä esitetty skenario olisi mahdollista?
No comments:
Post a Comment