Friday, 24 July 2015

Choice of Robots

Minun robottini olisi...


Miten haluat aloittaa tarinan?   Choice of Robots lähtee kertomaan tarinaa pelaajan ehdoilla ja johdatuksella. Pelaaja ottaa opiskelijan roolin, jota pyydetään alussa kehittämään robotti yliopistolle. Tarina ja metallikallen kasvattaminen etenee sitten pelaajan valintojen perusteella tärkeistä elämänvaiheista haudan reunalle. Interaktiivisen kirjan on kirjoittanut tohtori Kevin Gold ja sillä on pituutta 300000 sanaa. Koska pelin ja kirjan yhdistelmää on vaikea arvioida, kutsuin Aki-Matti Itkosen myös arvostelemaan.




Pelin tiedot

Pelin nimi: Choice of Robots Pelin julkaisija/kehittäjä: Choice of Games (2014)
Alustat: PC, Android Pelin tyyppi: Interaktiivinen kirja, scifi, etiikka
Ikäraja(t): - (App Store 12+, Google play PEGI 18)
Arvostelijat: Rami (35), Aki-Matti (33)
Videokuvaa: 


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Toisin kuin esim. japanilaiset visuaalinovellit, Choice of Robots on täysin tekstipohjainen tarina. Vaikka tarina on kirjoitettu varttuneemmalle väelle se ei ole tunteeton tai raaistava. Itseasiassa pelaaja samaistuu hyvin vahvasti tapahtumiin ja siksi mm. Google Playssa peli oli luokiteltu “roolipeliksi.” 



Pelin eettinen sanoma?





Choice of Robots on ensimmäinen laatuaan, jota voisin todella kutsua interaktiiviseksi kirjaksi. On oikeastaan vaikeaa edes sanoa, olinko lukijan vai pelaajan roolissa, sillä valinnat sulautuivat niin huomaamattomasti itse kokemukseen etteivät ne häirinneet lukukokemusta missään määrin. Valintojen erot ovat selviä ja ohjaavat tarinaa selvästi eri suuntiin. Ne on myös sanoitettu niin, että niissä on omanlaisensa tunneilmaisu takana. Tämä oli ainakin oma kokemukseni.
Valinnat heijastelivat myös todellisen elämän valintatilanteita, joissa täytyi tehdä selviä arvovalintoja. Antaako enemmän painoarvoa omille ihanteilleen, totuudelle vai esimerkiksi kunnioitukselle omia opintoja ohjaavaa professoria kohtaan? Vastaus ei ole yksiselitteinen ja asetelma tuskin koskaan mustavalkoinen.

Kirja on oikeastaan yksi suuri moraalis-eettinen kokeilu, missä pääsee tarkastelemaan omien valintojensa seurauksia. Johtavatko itsekkäät valinnat aina huonoon lopputulokseen ja epäitsekkäät hyvään lopputulokseen? Onko tärkeämpää suojella ensin presidenttiä vai syyttömästi vankileirille karkoitettuja ihmisiä? Voiko tekoälyllä olla ihmisoikeudet? Jos sotateollisuus tuottaa välillisesti myös rauhanomaista teknologiaa, onko se oikeutettua? Näitä ja monia muita kysymyksiä on ehditty miettiä jo maailman sivu ja tätä samaa pohdiskelua lukija asetetaan tekemään. Koin omien ratkaisuideni olevan suunnilleen arvojeni mukaisia, mutta seuraukset eivät silti olleet mitä toivoin. Ne olivat kuitenkin ymmärrettäviä ja realistisia. Tällaisenaan kirja sopisi loistavasti vaikka yläasteelaisten filosofian tunnin oppimäärään lisättäväksi, keskustelujen kera.

-Aki-Matti  

 


Kirja on todellakin huippuhyvä. Valinnat ovat eettisiä, eikä niiden seurauksia aina
tiedä. Toisaalta pelaaja näkee robottien ominaisuudet, esimerkiksi empatian ja
omatoimisuuden pistearvoina ja kuten arvata saattaa prototyyppirobotti samaistuu tietysti ensiksi luojaansa. Interaktiivisuus on huippuluokkaa, esimerkiksi armeija ei pitänyt prototyypin empaattisuudesta, enkä suostunut sitä rajoittamaan. Jatkuvat valinnat tarkoittavat myös sitä että aikaansa pääsee jakamaan myös päähenkilön sosiaaliselle elämälle (tai sen puutteelle).
Tarina on hieno ja herättää paljon kysymyksiä siitä minkälainen tekoäly olisi tasapainoinen tai kykenisi yhteiseloon ihmisen kanssa? Vastaavia kysymyksiä on tieteisfiktiossa esitetty jo pitkään ja ihmisten vanhemman vastuuta robotteja kohtaan on käsitelty jopa Simpsoneissa. Kirja ottaa kantaa hyvin monessa kohtaa jakamalla pisteitä eikä kaikissa tilanteissa ole välttämättä absoluuttisesti “oikeaa” valintaa. Käytännössä jos arvostaa robottien omaa itsenäisyyttä on näille jossain vaiheessa annettava mahdollisuus ottaa vastuuta toisistaan. Itse kasvatin prototyyppia kuin lasta ja totesin että liika rakastaminen voi myös hidastaa itsenäisyyden kehittymistä. 
-Rami

“Isä, anna minulle jalat.” (Lähde: Simpsonit)


Ladattava lisäsisältö?


Pelin ensimmäiset kappaleet voi lukea ilmaiseksi tekijän sivulla:




Pelin ikäraja?


Choice of Robots yllättää sillä Googlen ikäraja on tosiaankin 18.
Toisaalta on huomattava että ikärajan kanssa voi sählätä lomaketta täyttäessä - esimerkiksi keväällä 2015 Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijat luokittelivat opetuspelin ikärajan kanssa niin että se oli kielletty Australiassa *

Ongelmana on että tekstipohjaista kuvausta ei arvioida, vaan PEGI sekä suomalainen ikäraja perustuu nimenomaan kuvallisen ilmaisun arviointiin. Toisaalta lähikirjastosta löytyy melkoisen tiukkaa kuvausta, eikä lasten pääsyä sinne valvota, joten miksi pitäisi valvoa  sitten eri formaatissa?

Choice of Robots on interaktiivinen kirja, tämä tarkoittaa sitä että se on monisyinen ja herättää varmasti paljon keskustelua jos lontoon kieli on hallussa. Vaikka pelaaja/lukija voi valita hullun tiedemiehen roolin, on kirjan tyyli hyvin inhimisläheinen.



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • vrt. “ota mikä tahansa kirjan kappale ja pohdi valintojen vaikutuksia ja vastuuta.”
  • Ihminen luo robotin: minkälainen vastuu hänellä on robotista?
  • Mitkä asiat kehittävät yksilön itsenäisyyttä, eli kykyä huolehtia itsestään ja toisistaan?
  • Missä vaiheessa sinun mielestäsi robotti käsitettäisiin henkilöksi?


No comments:

Post a Comment