Sunday, 12 July 2015

Rogue System (early access)


Falcon 4.0 avaruudessa



Rogue System pyrkii olemaan pikkutarkka avaruussimulaattori simuloimalla avaruushävittäjän ohjaamon nappeineen ja eri järjestelmineen. Peli on tällä hetkellä avoimessa early access-vaiheessa eli lähellä sitä pelattavuutta mitä sen pitäisikin olla. Pelissä pääsee tällä hetkellä harjoittelemaan erilaisia toimintoja (kuten aluksen käynnistystä ja telakointia) ja lentämään vapaasti.







Pelin tiedot


Pelin nimi: Rogue System (release candidate 2) 
Pelin julkaisija/kehittäjä: Digits Crossed Interactive  Kotisivu: imagespaceinc.com/rogsys/
Alustat: PC Pelin tyyppi: hardcore avaruussimulaattori
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa:
https://youtu.be/TehyuECYkvQ?list=UUPLAYER_FingersCrossedInt Teaser
https://www.youtube.com/watch?v=vziIgAtD66s Scott Manley kokeilee.
https://www.youtube.com/watch?v=K-sgQcjnntw early access preview

Projektin tila tällä hetkellä?


Projekti sai ilmaa alleen Kickstarterin ryhmärahoituksesta. Kehittäjiä on ollut pääasiassa yksi henkilö, Michael Juliano, jolla on ollut tavoitteena tehdä Falcon 4.0 tai DCS-lentosarjan pikkutarkkuuteen yltävä avaruussimulaattori. DCS oli siis se peli missä lentokoneen käynnistämiseen menee vartti ja Rogue System ei tästä tavoitteesta jää jälkeen paljonkaan.



Kuvien lähde: Digits Crossed Interactive

Pelaajaa kiinnostavat piirteet?


Innokkaille simulaattoripelaajille ja Wing Commander-faneille peli on kuin märkä uni - paljon analogisia nappejaohjaamossa (ja varoitusvalot!). Tekoäly on tulossa peliin, mutta järjestelmien hajoaminen haaverin tai taistelun seurauksena pakottaa pelaajan varmasti lentämään käsiohjauksella.

Vielä toistaiseksi pelissä on jonkin verran bugeja kuten instrumenttiongelmia ja skriptauksen heikkouksia (mm. harjoitustehtävien skriptauksen saa rikki helposti), silti alus on lennettävissä hyvin vapaasti ja suurin osa tärkeistä toiminnoista onnistuu. Pelissä on myös Oculus Rift-tuki, joka varmasti on yksi myyntivaltti.

Raaka määrä opeteltavia nappeja karkoittaa varmasti sunnuntailentäjät. Peli vaatii myös hirvittävää määrää pitkää pinnaa esimerkiksi telakoituessa - alus kun pitää olla kolmessa ulottuvuudessa suunnattu neljän asteen tarkkuudella oikein! Joystick voi olla myös melko tarpeellinen pidemmän päälle ja pelissä kannattaa kartoittaa näppäimet sopivammiksi.





 Yksi karmeimmista tehtävistä ikinä: Telakoidu avaruusasemaan. 
Elite Dangerousin manuaalitelakoituminen on lasten leikkiä (apupyörillä) tähän verrattuna.

Minkälaista sisältöä on odotettavissa?


Ilmeisesti kehittäjä on pehmentämässä lähestymistä tekoälyn lisäämisen ansioista. Automaattipilotti on olemassa, joskin se pitää kytkeä ensiksi päälle viidestä napista ja kyseessä ei ole täydellisen toimintavarma vehje. Lehdistödokumentissa väläytellään tutkimusmatkailun, avaruuskaupan ja moninpelin mahdollisuuksia. Käytännössä FPS onnistuisi myös, koska oman aluksen sisällä voi kävellä. Suhteellisuusteorialle on taas haistatettu pitkät, joten viimeinen on mahdollisuuksien rajoissa. Pelin tempo on hidas joten moninpelin avaruustaistelun onnistuminen on hyvä kysymys - ei mitenkään mahdotonta.



Käytävän päässä on tärkein eli itsetuhon käynnistys.


Peli on ladattavissa:

http://www.mediafire.com/download/od5sba5dnl56j3b/RogSys_eAccess_V0.0.6.9.15a.zip



Pelin ikäraja?


Pelin sisältö on simulattorimaista joten oikeastaan mikään ikäraja ei laukea lastensuojelullisista syistä (vrt. Space Shuttle Simulator on PEGI 3). Sopivuudesta on myös vaikea sanoa mitään, koska peli turhauttaa tässä muodossa jo aikuisiakin. Toisaalta (oikeasti) lentämään pääsee jo 16-vuotiaana, joten jos asiaan tuntee tarpeeksi kiinnostusta niin siitä vaan.



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


  • Miksi tuo valo vilkkuu?
  • Lämmön haihtuminen avaruudessa. Mitä ongelmia siitä on?
  • Katastrofiin johtaneet virheet.

No comments:

Post a Comment