Wednesday, 26 August 2015

Doorways: Holy Mountains of Flesh

Pään sisällä on pimeää


Doorways-sarjassa on seikkailtu ihmisten päiden sisällä, edellisen asikkaan ollessa natsitiedemies. Uusin Doorways lupaa päättää tarinan, jossa on tähän mennessä seikkailtu makaabereissa luolastoissa, pakoiltu hirviöitä ja selvitelty ongelmia. Peli on vielä ‘early access’-vaiheessa joten jotain särmiä löytyy vielä. Tein 'let's play'-tyyppisen videokoosteen ensimmäisestä kokeilusta.


Pelin tiedot


Pelin nimi:  Doorways: Holy Mountains of Flesh  (Early Access, ensimmäinen kappale)
Pelin julkaisija/kehittäjä: Saibot Studios (2015)
Alustat:  pc  Pelin tyyppi: kauhu, seikkailu, ongelmanratkaisu
Ikäraja(t):  ei vielä
Arvostelijat:  Rami (35)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=FQ27q7IDgDc Traileri
https://youtu.be/dzEPR_Wxnq8 Allekirjoittaneen Let's Play-kokeilu


Mitä pelissä oikeasti tehdään?



Tuntemattoman pelko on yksi peruspeloista. Doorways-pelit eivät ole oikeastaan kertoneet paljon pelaajasta tai edes kohteesta. Uni/mielikuvitus/alintajunta-maailmaan uppoutumisessa tietysti voi tulla mitä tahansa vastaan ja makaaberit kauhuelementit on otettu aikaisemmissa peleissä vahvasti mukaan, kolmannen osan ollessa ehkä painostavin. Pelien tasot koostuvat ilmeisesti kerroksista eli tutkija selvittää ongelmia päästäkseen syvemmälle psykopaatin sisäiseen maailmaan.



 



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


'Early Access'-peli ovat siis niitä jotka ovat vielä kehityksen alla, mutta myynnissä kyseisen nimikkeen alla Steamissa (esim. Minecraft ja Kerbal Space Program olivat teknisesti ottaen vuosia kehityksen alla myyden itseään puolivalmiina). 

EA pelit ovat ehkä nk. 'alpha' tai parhaimmillaan 'beta'-asteella ja vahvasti pävityksen alla eli monet asiat eivät välttämättä toimi. Toisaalta indie-tekijätiimillä ei myöskään ole varaa suurimuotoiseen beta-testaukseen, vaan käyttjien testaamisella on myös suuri apu pelin julkaisussa.

Doorways on aikuisille suunnattu kauhupeli, jonka elementit ovat vahvoja, mutta jota oppii lukemaan hyvin nopeasti. Itse pelaaminen on tutkimista ja ongelmanratkaisua.


 

Silent Hill-tulee mieleen kyllä osasta kohtauksia.


Pelin eettinen sanoma?


Doorways-peleissä ei ikinä ole otettu vahvasti kantaa toiminnan eettisyyteen. Toisaalta ainoa samaistumiskohde on henkilön sisäinen maailma, joka kuitenkin on luontaantyöntävän karmiva. Tällä kertaa kohdehenkilö on Jerome, jota on ilmeisesti kiusattu koulussa aika rankasti, eli pelissä viittauksia yhteyksiä koulusurmiin, vaikkakin ensimmäisen kappaleen kohdalla ei vielä päästy pitkälle.



Jerome pelkää valoa, varjoihin erehtyviltä hän syö pään.


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Onneksi peli on vahvasti päivityksen alla (muutaman videossani mainitun asian tekijät korjasivat heti). Ihan pätevänä kauhupelinä suosittelen sitä kauhupelien kuluttajille - palataan asiaan jahka muut kappaleet valmistuvat.






In english

Name of the game: Doorways: Holy Mountains of Flesh (Early Access, first chapter)
Publisher/Developer: Saibot Studios (2015)
Platforms: pc Type: horror, adventure, puzzle
Age ratings: n/a
Reviewer: Rami Sihvo (35)


Doorways-games have always been psychedelic dip-ins to the inner mind of psychopath. The main character is some sort of psychic detective and while the adventure happens in dream state of some sort anything disturbing can happen. The fourth game is promised to end the story and it begins with few information about what kind of psychopath we're dealing with? The first chapter is set on school of some sort, with story telling about disabled Jerme who’s teased to the insanity. There’s strong hint towards school killings, which will raise an eyebrow or two in western world if used in marketing. The content uses fear of dark and fear of unknown to the full extent. This time the monster roaming in the shadows is well defined since going into shadows doesn't mean instant game over but player has few seconds time before monster finds him. Graphically game is harcore enough to cause many sleepless nights to minor so the game is indeed for adults.

The game is in early access state, meaning some things didn’t work as supposed to. Although the developers quickly fixed the features that weren’t helpful for the procress. Early Access games are always someway broken since they are alpha or beta state programs. However it should be noted that early access is great way to beta-test the game because not many indie firms have access to diffrent kind of hardware and software combos. At this state the first chapter is indeed playable and more is to come.

-Rami Sihvo


At the school kitchen - I know it! 



No comments:

Post a Comment