Saturday, 13 February 2016

Firewatch

Kipinävahdissa













Henryllä ja tämän vaimolla menee huonosti, tarinan alussa käydään läpi pariskunnan ensitapaaminen 1975. Varsinainen peli alkaa vuodesta 1989 kun avioliiton karikossa Henry pestautuu kesäksi Shoshonen kansallispuistoon palovahdiksi. Ruminointi saa kuitenkin sosiaalisempia piirteitä naapurin palovahdin pitäessä yhteyttä radiopuhelimella.



Pelin tiedot

Pelin nimi: Firewatch Pelin julkaisija/kehittäjä: Panic/Campo Santo
Alustat: PC Pelin tyyppi: seikkailu, draama, taidepeli, indie
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami (35)
Kuvat:
https://www.youtube.com/watch?v=kZX3MgsRb0A Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=Vo8O2h2daE8 Ensimmäiset


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Peli on tarinapohjainen seikkailupeli, joka pyrkii kertomaan uskottavasti muutaman ihmisen draamaa erämaassa. Tarinan alussa käydään läpi tekstipohjaisesti Henryn avioliittoa läpi, mutta varsinainen peli alkaa kun tämä saapuu Wyomingin erämaa-alueelle 1989 ja kännissä oleva naapurin puistonvartija Delilah alkaa esittää kysymyksiä radiopuhelimen välityksellä. Seuraavat päivät juostaan estämässä paloja ja selvittelemässä ilkitöitä. Ilmeisesti erämaa ei ole niin tyhjä kuin työvoimatoimistossa luvattiin?



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Pelin tarina kertoo Henrystä ja siitä miten henkilökohtaisesta haaksirikosta päästään yli. Erämaahan kun hakeutuvat ne jotka pakenevat jotain joten naapuri

Pelin tarina ei pakkosyötä ratkaisuja, vaan pyrkii keskustelemaan pelaajan kanssa. Valinnat vaikuttavat ja on täysin mahdollista pelata tuppisuista miestä. Pelissä on myös omat arvoituksensa - erämaa ei tunnu olevan niin tyhjä kun toivoisi ja ilkivaltaakin tapahtuu. Uhkana on myös lähestyvä tuho tulipalon muodossa!



Pelin eettinen sanoma?


Pääasiassa kyseessä on tarina hyväksymisestä ja tilin tekemisestä menneisyyden kanssa. Campo Santo on luonnehtinut juonta kuvaukseksi siitä miten parisuhde kehittyy - Delilahin ja Henryn viestittely kun on sekä hauskaa, piikikästä että myös välillä hyvin syvällistä. Tarina antaa myös paljon mahdollisuuksia erilaisiin tulkintoihin, itselleni aihe herätti kiinnostusta roolinvaihdon ja irti päästämisen kannalta - nämä ovat aikuisen elämässä suuria teemoja, eivätkä oikeastaan missään määrin helppoja.

Roolivaihto voi olla pakotettu, mutta Henry ei ole leskeytynyt, ja ei ole oikeastaan antanut lupaa itselleen vielä edes alkaa päästää irti vaimostaan. Syyllisyydentuntoisen miehen prosessia käydään läpi pelin kestäessä dialogin kautta, mutta se silti jää kesken, koska suuret elämänmuutokset vievät enemmän aikaa kuin pari kuukautta erämaassa. Firewatch välttää siis fiktion helmasynnin hyvin kauniisti: Asioiden vaikeus ja hidas sulaminen tekee Firewatchin tarinan uskottavaksi, kuten myös se että muut päähenkilöt tuntuvat olevan jopa jossain määrin kykenemättömiä ottamaan seuraavaa askelta.

(En nyt aio pilata pelin juonta kaikilta jota vähääkään se kiinnostaa, mutta Firewatch on älykäs peli aikuisen elämästä).






Kiinnostusta herättävät piirteet?


Peliä on verrattu Come Home-peliin - tarinan ydin kun on seikkailun ja mysteerien selvityksen ohessa hyvin henkilökohtaisten asioiden käsittely. Elokuvissa on vastaavaa tehty pitkään, mutta eräällä tavalla peliala on nuori koska tarinapohjaiset pelit erotetaan vähän turhan helposti ‘‘taidepeleiksi’. Vaikka Firewatch sijoittuu kerronnaltaan Gone Homen, Dear Eshterin ja Dinner Daten genreen se on saanut vahvoja vaikutteita Telltalen peleistä - peli muistaa valinnat eikä pelaaja tarvitse siitä erillistä muistutusta Telltalen seikkailupelien tapaan (kehittäjät ovat olleet osittain samoja kuin ensimmäisessä Walking Dead-seikkailupelissä). Henryn inhimillinen tarina vangitsee helposti pelaajien mielenkiinnon, koska kiitettävä määrä valintoja mahdollistaa helposti Henryn rooliin eläytymisen - eli voi mököttää radiopuhelimessa tai alkaa avaamaan miehen tuntoja.



Jännitystä aiheuttavat elementit?


Firewatchin tunnelma on rauhallinen, jopa dramaattisissa kohdissa pelaaja saa katsella rauhassa. Pelistä löytyvällä kameralla voi myös ottaa kuvia ja näitä käytetään erinomaisesti hyväksi - lopputekstien kohdalla nähdään kaikki kuvat ja näitä rohkaistaan jopa jakamaan pelin yhteisössä. Pelissä on järkyttäviä kohtauksia oikeastaan yksi, joten siksi PEGI 16 ikäraja tuntuu turhan korkealta - vaikkakin kuvittelisin että tarvitaan aikuisempi pelaaja siihen että pelistä saa kaiken irti.



Ladattava lisäsisältö?


-eip


Pelin ikäraja?




PEGI-ikäraja on 16 kielenkäytön ja alastomuuden takia. PEGIn tietokannasta voi lukea luokittelijan mielipiteet:

“Strong language is heard throughout and includes the word ‘fuck’ and its derivatives. Nudity occurs in Henry’s journal where two sketches of him naked are visible.”

Tämä on sikäli mielenkiintoinen syy pelin ikärajalle että PEGIn omat ikärajat rajaavat ei-seksuaalisen alastomuuden hyvin matalalla ikärajalla. PEGI 3 on ei seksuaalinen (kuten äiti rintaruokkimassa lastaan) ja PEGI 12 seksuaaliset vihjeet ja viittaukset. Ainakin toistuvasta kiroilusta PEGI rankaisee myös helposti PEGI 16-ikärajalla, mutta ongelma on ehkä se että kumpikaan peruste - kielenkäyttö tai ei-seksuaalinen alastomuus - ole peruste suomalaiselle ikärajalle! PEGI siis on perustellut ikärajan vähäisillä elementeillä, jotka eivät yleisesti ottaen ole syitä suomessa!

Sinänsä peli tarvitsee ehkä vähän varttuneempaa pelaajaa, jotta tarina on mitenkään mielekäs (eikä tappavan tylsä), mutta ikärajat suomessa annetaan lastensuojelullisin perustein, vahingollisuusperusteilla, eikä ‘varmuuden vuoksi’ kuten PEGI antaa. Suositusikäraja on omasta puolestani siis 16, mutta en näe lastensuojeluperustein pakotettavaan ikärajaan oikeastaan minkäänlaista syytä.




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • (Riippuen vahvasti siitä missä vaiheessa peliä mennään)
  • Mitä juonessa on tähän mennessä tapahtunut?
  • Mitä tiedämme tarinan eri henkilöistä, minkälaisia henkilöitä he ovat?


2 comments:

  1. Pelasin tänään läpi. Todella hienoa matskua, jos tykkäsi esim dear etheristä ja gone homesta. Taidepelejä pitäs olla lisää maailmassa. Ihmisten elämien tonkiminen ja tavaroiden tutkiminen on erittäin kiehtovaa. siihen vielä vähän jännitystä mukaan niin aiai...

    ReplyDelete
  2. Yksi mikä ei sytyttänyt, oli geneerinen hollywood-dialogi. Naisnäyttelijän "hauskat" heitot sai raivon partaalle ja myötähäpeään..
    Itse torjuin kaikki delilahin lähentely-yritykset loppuratkaisuun asti, ei kiinnostanut moinen radion kautta ihastuva nymfo. Ja vieläpä varattu pettäjä.

    ReplyDelete