Ryhmärahoitus on riskisijoittamista. Toisaalta se on antanut myös mahdollisuuden monille pienille firmoille saada mainetta ja oman tuotteensa julkaisuun. Hyviä esimerkkejä on useita, esimerkiksi Stasis-kesti oman aikansa mutta julkaistiin viimein 2015. Elite Dangerous taas oli vanhan pelin kauan kaivattu moderni versio, joten se täytti nopeasti odotukset. Sitävastoin välillä jotkut projektit ovat saaneet liikaa rahaa, jolloin tuotteen kehitysjonoon on tullut niin paljon täytettäviä lupauksia että projektit ovat venyneet (vrt. Star Citizen). Sitävastoin joukko projekteja kuten FTL, Wasteland 2, Pilars of Eternity ja Oculus Rift ovat kaikki hyviä esimerkkejä hyvästä ideasta ja toteutuksesta joka teki sille kunniaa.
Kickstaterissa ovat myös rahoituksen saaneet pelit epäonnistuneet kuten karkeimmat esimerkit puolen miljoonan dollarin epäonnistumisista:
Yogventures, peruttiin lopulta 2014 tai historallista miekkailua tavoitellut Glang. Molemmat tuottivat prototyypin joka ei ollut kovin hauska pelata. Pelin ensimmäisenä tavoitteena on kuitenkin olla hauska, joten kokemattomien pelintekijöiden rahoittaminen on aina riskisijoitus.
Vähän toisenlaista ongelmaa kuvaa taas Ouya, joka on halvaksi pelikonsoliksi suunniteltu laite. Firma sai rahoitusta 8,5 miljoonaa mutta joutui velkoihin koska pelaajat eivät olleet kiinnostuneita siitä. Periaateessa konsolia on moitittu myös turhaan ja pelikomponentteja valmistava Razer osti firman veloistaan puhtaaksi 2015. Tämä oli puhdas startti laitteelle, joten konsolilla voi olla vielä ihan hyvä tulevaisuus esimerkiksi Aasian markkinoilla, jossa olisi markkinarakoa halvemmille konsoleille. Lyhyenä opetuksena: ryhmärahoituksella voi siis saada rahoituksen myös tuotteelle, jolle ei ole realistista markkinoiden kohderyhmää.
Tampereen ammattikorkeakoulussa 17.2.16 puhumassa käynyt Greener Grassin Mikko Karvonen totesikin (vapaasti lainaten) että verrattuna Scrum-menetelmällä johdettuun ohjelmistoprojektiin Early Access kierouttaa prosessia niin että ensimmäisestä prototyypistä kehitetään jotain ominaisuuksia beta-asteelle asti, ja vasta tämän jälkeen lisätään muita ominaisuuksia. Lopputuloksena ei ole samalla tavalla syklinen ja mukautuva prosessi kuin mitä peleihin sovellettu Scrum on, vaan tiettyjä ominaisuuksia lyödään lukkoon melko varhaisessa vaiheessa projektia.
Kickstarter- ja Early Access-listani vuodelle 2016:
Eternal Crusade (Behaviour Interactive)
Julkaisu: Early Access-menossa
Devblog: https://www.eternalcrusade.com/
Devblog: https://www.eternalcrusade.com/
Video: Early Access-peliä
Lacuna Passage (Random Seed Games)
Julkaisu: “Kun se on valmis”
Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/tylerowen/lacuna-passage
Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/tylerowen/lacuna-passage
Devblog: http://randomseedgames.com/blog/
Video: Debyytti-traileri
Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios)
Julkaisu: Q2 2016
Early Access: https://www.kingdomcomerpg.com
Devblog: https://www.kingdomcomerpg.com/blog
Early Access: https://www.kingdomcomerpg.com
Devblog: https://www.kingdomcomerpg.com/blog
Video: Alpha-tason peliä
Deliver us the Moon (KeokeN Interactive)
Tätä kirjoittaessa peli hakee ryhmärahoitusta kickstarterissa joten projektia kannattaa vilkaista:
Julkaisu: Elokuu 2016
Tieteiswesterniä tarjoileva Exoplanet sijoittuu K’Tharsisin aavikkoplaneetalle. Ryhmärahoituksessa kohtuullisen tuntematon pelintekijä ei pyytänyt paljon - 67000 dollarin joukkorahoitus onnistui ja peli pääsi myös 18. sijalle IndieDB:n roolipeliprojektin äänestyksessä. Peli onnstui myös saamaan itsensä Steam-palvelun Greenlight-projektiin, joten julkaisukanavakin on olemassa. Toimintaroolipeli on haastava aihe ja yrittäjiä on paljon. Selviytyminen on ainakin pelidemossa tärkeässä osassa eli ruokaa pitää syödä ja sähköaitoja voi rakennella erämaahan. Ydinpeli näyttäisi olevan videoiden perusteella hyvin kunnossa joten peliä uskaltaa odotella 2016 puolella.
Julkaisu: Ei vielä päätetty
Devblog: http://alersteam.com/blog/en/
Video: Alpha-tason peliä
Divinity 2: Original Sin (Larian Studios)
Julkaisu: Joulukuu 2016
Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/larianstudios/divinity-original-sin-2
Foorumi: http://larian.com/forums/
Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/larianstudios/divinity-original-sin-2
Foorumi: http://larian.com/forums/
Video: Angry Joe kokeilee
Battletech (Harebrained Schemes)
Shadowrun Returns-pelin joukkorahoituksella tuottanut Harebraiden Schemes ei luvannut paljon, mutta sitäkin mielenkiintoisempaa, kun se kertoi tekevänsä Battletech-lautapelistä uuden version. Kyseessä on vuoteen 3025 sijoitettu pikkutarkka kuvaus sodan runtelemasta galaksista. Taisteluvälineinä tietysti 30-120 tonnin kävelevät jättirobotit. Lautapelin faneja on riittänyt niin pitkään että tietokonepelit ovat menneet kuin häkä päähän pelaajilla. Harebrained Schemesillä on hyvä ansioluettelo sekä toisten henkisen omaisuuden käsittelyssä että tuotteiden julkaisussa joten pitäisin peliä hyvin varmana valintana.
Julkaisu: Toukokuu 2017
Video: Kickstarter-traileri, Haastattelu
No comments:
Post a Comment