Friday, 25 March 2016

Deus Ex: Revision

Pasifistinen pelityyli



Vanha internet-meemi on se, että kun joku mainitsee Deus Ex-pelin joku asentaa sen koneelleen.
Nykyisessä muodossa tunnetut hiippailupelit yleistyivät 2000-luvun vaihteessa. Ion Stormin perustajajäsen Warren Spector (System Shock 1) pääsi ohjaamaan yhden pelityypin kivijalan: Deus Ex oli raamatullista allegoriaa salaliittoteorioihin sekoittava Cyberpunk-hiippailu, jossa ei todellakaan tarvinnut tappaa juuri ketään. Peli on Deus Ex on saanut useita ohjelmamuokkauksia, kuten täyspitkä “The Nameless Mod” ja lopulta 2015 Deus Ex: Revision-modin joka viilaa peliä sekä ulkonäön että pelattavuuden puolesta.




Pelin tiedot

Pelin nimi: Deus Ex: Revision Pelin julkaisija/kehittäjä: Eidos/Ion Storm (2000) Caustic Creative (2015)
Alustat: PC (Steam) Pelin tyyppi: hiippailu, roolipeli
Ikäraja(t): PEGI 16 (ESRB: Mature)
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=friB-sdtDtA Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=2pRiiIhLnsk Vertailu Revision ja tavallisen version välillä
https://www.youtube.com/watch?v=RiCxzBLkbFc Let’s Play



Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Miksi Deus Ex on edelleen suosittu? Warren Spector oli alunperin Steve Jackson gamesin roolipelisuunnittelija, joten hänen peleissään on ollut paljon roolipelielementtejä. Deus Ex antaa alusta lähtien vapaat kädet toiminnalle, esimerkiksi allekirjoittanut on nyt pelannut kolmatta kertaa peliä läpi pasifistisesti. Peliä pystyi pelaamaan pääasiassa kahdella eri tyylillä: hiippailemalla tai sitten ampumalla kaikki eteen tulevat vastustajat. Esimerkiksi:

Vuoteen 2052 sijoitetun tarinan alussa terroristit ovat vallanneet vapaudenpatsaan ja YK:n terrorisminvastaisen osaston agentti JC Denton saa tehtäväkseen pelastaa vangiksi jäänyt kaveri ja vangita terroristien johtaja. Pelaajasta riippui mitä reittiä pitkin edettiin ja jouduttiinko taisteluun?

Peli on innoittanut jatko-osia, mm. Deus Ex: Mankind Divided ollaan odottamassa 2016 puolella.


Ensimmäinen tehtävä vapaudenpatsaalla




Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Deus Ex: Revision ei ole totaalinen muutos peliin vaan vanha tuttu peli, uusilla vaatteilla ja typeryyksiä korjattuna. Melko suuri määrä bugeja on korjailtu kautta pelin sekä jonkin verran pelaamiseen vaikuttavat löydettävät tavarat sekä pelihahmojen reitinhakuakin on parannettu (http://www.moddb.com/mods/deus-ex-revision). Muutosten jälkeen peli tuntuu tutulta, mutta visuaalisuus on paljon parempi ja musiikkikin on uudistettu. Pelattavuus on edelleen ihan kohdallaan vaikka peliin on lisätty esineitä ja joitain tavaroita on siirrelty.


Paavali, eli JC on Jesus Christ?


Pelin eettinen sanoma?


Deus Ex mainitaan usein yhdeksi pasifistisen pelaamisen kivijaloista. Pelin tarinassa joutuu tappamaan muutaman vastustajan, mutta vielä tänäkin päivänä pomotappeluiden pelaaminen pasifistisesti on välillä vaikeaa tai mahdotonta. Samoin “pasifistinen” pelityyli on väliin kyseenalainen, jos pelaaja ohjelmoi turvallisuusrobotin hyökkäämään vartijoiden kimppuun. Peli ei ole siis sinällään pasifistinen, mutta antaa mahdollisuuden välttää taistelua ja ihmishenkien menetystä, mikä sekin on arvokas ominaisuus pelissä. 


Peli huomioi alussa pasifistisen pelityylin


Ainakin alussa peli myös antaa palautetta jos pelaaja välttää tappavan voiman käyttöä (tosin peli huomaa myös alussa jos päähenkilö eksyy naisten vessaan) ja vaikka vartijoiden tainnuttamisesta ei palkita eikä sitä suoraan vaadita, tarjoaa peli yllättävänkin paljon varusteita tappioiden välttämiseen: Esimerkiksi huomasin että häkäsammuttimella saa vartijat hieromaan silmiään jonka jälkeen nämä voi pamputtaa. Pelissä on perusvarusteina tainnutustikka-ase, sähkölamautin ja pippurisumute.


Allekirjoittaneen pelityyli on tälläinen



Deus Ex käsittelee tekniikan ja moraalin kysymyksiä. Valta on yksi tärkeimmistä teemoista - salaliittoteoriat ovat totta ja päävastustajana on Majestic 12-niminen organisaatio, joka pyrkii alistamaan koko planeetan valtaansa. Informaatioyhteiskunnan ongelmia pohditaan myös lopussa, jossa pelaaja pääsee käyttämään valtaa eli valitsemaan kolmesta eri vaihtoehdosta sen miten tarina päättyy!

Valitettavasti jatko-osa Deus Ex: Invisible War jatkaa siitä että kaikki vaihtoehdot toteutuivat, kts. arvostelu), ja uudemmat Deus Ex-pelit ovat olleet esinäytöstä Deus Ex-pelille sijoittuen 24 vuotta ennen ensimmäisen pelin tarinaa.



Alkuintroon on myös koskettu





Kiinnostusta herättävät piirteet?


Deus Ex: Revision ei koske paljonkaan pelattavuuteen, ehkä hieman parantaen jopa peliä ja ehdottomasti tuo tärkeimmät grafiikat huomattavasti paremmalle tasolle. Deus Ex keräsi jo ilmestyessään huomiota kulmikkailla malleillaan, ja syynä oli se että pelin moottori on Unrealin ensimmäinen versio.

Pelin vapaus on edelleen tallessa ja jotkut tasot näyttävät Revisionin ansiosta huomattavasti paremmilta. Sanoisin että Deus Ex on edelleen hienoin kyberpunk-roolipeli ja se saa paljon kaivattua kiillotusta Revisionista.


Hong Kongin kadutTracer Tongin labra "Bump-mapilla siitä selvitään"





Jännitystä aiheuttavat elementit?


Varsinaisesti lapsia pelottavia elementtejä pelissä on vähän. Vaikeusasteen puolelta peli on edelleen haastava, eli vastustajat tiputtavat pelaajan hyvin nopeasti nähdessään. 

Pientä valitusaihetta Revisiossa herättää erityisesti se että tekoälyyn tehtyjen muutoksien jälkeen se tuntuu huomaavat pelaajan melkoisen helposti varjoista -veteraanille tämä ei ole ongelma, mutta voi tulla joillekin ikävänä yllätyksenä.

Pandemiaa ei kovin yksityiskohtaisesti esitellä

Ladattava lisäsisältö?


Deus Ex: Revision (Steam: http://store.steampowered.com/app/397550/) on ladattavissa modina Steamin kautta (Emopelin voi ostaa Steamin kautta tai ladata pelkästään Revision). Lisäksi asennuksessa tulee mukana sääntömuokkauksia kuten 'Biomod'.

The Nameless Mod on kokonainen uusi tarina ja asetelma Deus Ex-peliin, ja sen mallit perustuvat Deus Ex: Revisionin lailla HDTP-projektiin - suosittelen TNM:n hyvin suuresti. Kylkijäisiksi kannattaa ladata tekstuurien päivityspaketit:

New Vision Mod - alkuperäinen tekstuurien parantamisprojekti.

Project HDTP - Hahmojen mallien parantamisprojekti.

Biomod - pelin sääntöjä ja augumentaatiota lisäävä ja muutttava modi, joka on sääntöpäivityksistä ehkä paras siksikin että se antaa lisää kokemuspisteitä hiippailemalla suoritetuista tehtävistä. Biomod tulee Revisionin ja HDTP-modin mukana joten sitä ei yleensä tarvitse itse asentaa. Biomod pitää kuitenkin aktivoida pelin sisäisestä setup- valikosta ennen pelin aloittamista.

Kentie’s Deus Ex Launcher - Laukaisee pelin valittujen ohjelmamuokkausten kanssa.

Alkuperäisen Deus Ex-pelin saa näyttämään hyvältä ilman minkäänlaista muutosta pelattavuuteen yhdistämällä New Visionin ja HDTP:n




Pelin ikäraja?


2012 julkaistiin ilmeisesti Deus Ex Playstation 3-konsolille. PEGI:n tietokannassa on väkivallan takia kaksi kriteeriä täyttynyt ja peli on edelleen 16, vaikka sen graafinen ulkoasu on vanhentunut käsiin. Perustelut ikärajalle ovat:


“Violence consists of the use of firearms and melee weapons. Some blood is shown. There is some dismemberment although it is non-graphic. Language includes the words 'bastard', 'crap', 'shit', 'Jesus', 'God', 'hell', 'ass', and 'bitch'.”


Kriteeri 9 ”Strong language” on aktivoitunut ja Mielenkiintoisesti kriteeri 2 “Multiple, motiveless killing” on aktivoinut, mutta peli on PEGIn tietokannan mukaan PEGI 16. PEGIn tietokannassa on väliin käytetty korkeampia kriteereitä, mutta ikäraja on tullut alemmaksi. Toisaalta peli jossa siviilien tappaminen on mahdollista olisi muuten aina PEGI 18. Kuvittelisin että syy joustoon on että kuvaus ei ole näin vanhassa pelissä mitenkään selväpiirteistä vaan enemmän implikoitua. Mielenkiitoiseksi tämän päätöksen tekee se että yleensä kriteeri laukaisee ikärajan, joten pelille sopisi mielummin PEGIn omien sääntöjen mukaan kriteeri 11 “Realistic looking violence”.


Deus Ex-pelin ovat monet pelaajat pelanneet aikoinaan 13-14 vuotiaana ja muistan nähneeni sitä joskus takavuosina 15-leimalla. Jopa PEGI 18 Human Revolution saa commonsensemedia.org sivustolla vanhemmilta arvioita “13” juuri tuon esitystavan ja verkkaiseen hiippailuun painottumisen takia. Verrattuna myöhempään vanha Deus Ex on esitystavaltaan hyvin paljon yksinkertaisempi. Pelissä on mahdollista räjäyttää ihmisiä palasiksi, mutta tällöin suurin osa massasta katoaa jonnekin ja jäljelle jäävät gibit ovat melkoisen vähäisiä. Toisaalta pelityylin tukiessa hiippailua ei räjähtelyä paljon tapahdu.


Hups...


Deus Ex on niitä pelejä, joiden pelaamista pelkästään kannatan. Eli jos nuoriso haluaa pelata niin sitä en mitenkään estele vaan päin vastoin. Peli on nimittäin hyvin terveellä pohjalla: Juoni herättää ajatuksia, pelillisesti ei pakoteta pelaajaa putkeen vaan tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia ja kirsikkana kakussa pasifistinen pelityyli on täysin mahdollinen. Näinollen pidän PEGI 16-ikärajaa vanhentuneena ja kehityksen takia 12 (tai se maaginen "14"-ikäraja) olisi sopivampi, vaikkakin vaikeusaste voi turhauttaa tätä nuorempia.





Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

-Herättivätkö pelin aiheet keskustelua, mistä keskusteltiin?
-onko aiheita mitä alaikäisten kanssa pelistä voi keskustella?
-Ovatko jotkut pelihahmot tai niiden valinnat sellaisia että ne aiheuttavat keskustelua?
-mitkä aiheet voisivat kiinnostaa vanhempaa? että alaikäistä pelaajaa?



No comments:

Post a Comment