Saturday, 12 March 2016

(Uudellenjulkaisu) XCom: Enemy Unknown

//* Tässä on pyynnöstä Peliraadissa vuoden 2013 alussa julkaistu arvio Enemy Unknownista. Arvio on yhä vanhassa asussaan, miinus muutama kirjoitusvirhe. *//

Pro Terra Mori




UFO (tai Xcom) Enemy Unknown oli mielenkiintoinen peli teinpojalle 1994. Aikaa kului ja fanien tekemät versiot (kuten aikaisemmin testattu UFO:Alien Invasion) ovat osoittaneet sen että peli oli rakas monelle muullekin. XCom. Enemy Unknown pyrkii olemaan nykyaikainen versio vanhasta pelistä. Samalla se on aiheuttanut pienimuotoisen väittelyn myös pelin ikärajan sopivuudesta. 



XComin ideana on ufojen hyökkäys maapallolle. Esikuvat tähän fiktion saralle on 50-60 luvun atomikauhussa. Ideaa muukalaisten hyökkäämisestä maapallolle on toistettu tämän jälkeenkin esimerkiksi UFO ja V-televisiosarjoissa. Pelaaminen on kevyttä strategiaa salaisen organisaation johdossa ja taktista strategiaa sotilaiden mukana kentällä. Jos Ufo ammutaan alas seuraa tehtävä jossa jalkaväki valtaa alueen muukalaisilta. Omat sotilaat ovatkin eräällä tavalla pääosissa ja näihin kiintyy mukavasti. Välillä puolustetaan ihmisiä joita muukalaiset kaappaavat ja tärkeinä etappeina toimivat muukalaisten tukikohtien valtaukset.



Pelin tiedot


Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 32
Sähköposti: - Pelin nimi: XCOM: Enemy Unknown Julkaisija: Firaxis/ 2K Games
Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): PC (Steam)
Muut formaatit: PS3, Xbox360 Laji, genre: taktinen strategia
Muu luokitus: vuoropohjainen- Pelaajamäärä ja pelimuodot: Yksinpeli, moninpeli (taktinen)
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18, väkivalta, verkkosisältö

Linkit muihin arvosteluihin:
http://www.pelaajalehti.com/uutiset/pelaaja-lehden-arvostelu-xcom-enemy-unknown

Linkit youtube-videoihin:
Traileri https://www.youtube.com/watch?v=tZdanb02280
Gameplay-traileri https://www.youtube.com/watch?v=93M_fLmmecU



Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?


Moraalisesti peli on puolustussotaa epäinhimillistä vihollista vastaan. Alienit ja ihmiset on toteutettu tyylillä joka on uskottava, mutta ei aivan samaistuttavissa - esimerkiksi panssarit ovat mielikuvituksekkaita ja aseissa on isot värivalot mikä ei ole mitenkään 'uskottavaa'. Kyseessä on siis fantasiaväkivaltaa, fantasiaolentoja kohtaan fantasiamaailmassa eikä peli ole tarkoituksellisesti raaka vaan pehmoilee melko monessa kohtaa. Aikaisemmat pelit ovat olleet ikärajaltaan 12 ja 16.



Kiinnitin ikärajaan huomiota kun sille ei osattu sanoa selkeää syytä. PEGI-ikärajapalvelun kanssa käydyn sähköpostikeskustelussa selvisi muutamia asioita:

ensinnäkin ainoa syy 18-leimalle on chrysalid-hirviöiden animaatio jossa tartutetun siviilin sisältä purskahtaa esiin uusi alien. Siis purskahtaisi – tämän animaation näin yhden käden sormilla laskettuna kaikkien pelaamani 40 tehtävän aikana.(http://www.youtube.com/watch?v=j6niInBE738)

Kyllä, ei siis mitään pirpanoille sopivaa, mutta kova väkivalta on suomessa ollut 16-leimainen ja sadistinen väkivalta 18. PEGI pyrkii olemaan itsensä mukaan ankara järjestelmä – ”yksi tai useampi” kovan väkivallan kohtaus riittää antamaan pelille korkeamman ikärajan.

Tässä on se hyvä puoli että jos vanhemmat ostavat ikäraja 7 pelin niin he voivat olla täysin varmoja että siinä ei ole mitään offensiivistä. 



Taulukot kuitenkin eroavat yläpäästään siten että Mekun edustajan kommentti oli että jos peli olisi arvioitu suomessa se saisi 16 ikärajan – ikärajan muuttamista jälkikäteen voi kuitenkin vain maahantuoja pyytää. Entäpä maahantuoja? Keskusteltuani sekä PEGI:n että Mekun kanssa otin yhteyden maahantuojaan 3H Distribution OY, jonka edustaja oli siinä käsityksessä että Amerikkalainen ”Mature” on aina automaattisesti K-18 'koska niissä lentää veri'. Jep jep - tämä vastaus ei nyt hirveän asiantunteva ollut kun veren lentäminen nyt on ihan jopa PEGI:n asteikossa 16. On lähinnä hälyyttävää havaita että maahantuoja ei tiedä mitä sisältöä heidän maahantuomassa pelissään on? 


Lukijan kannattaa ymmärtää että arviointitaulukot ovat aina kompromissejä ja niiden kanssa on eräänlainen ”reality check” tehtävä aina välillä. Tiedämme että 16-vuotiaista suurin osa ovat päässet murrosiän vedenjakajan yli, mutta eivät kaikki koska jokainen nuori on yksilö. Varmaa kuitenkin on että 12 vuotialle ei 16- tai 18-leimaisia pelejä tule antaa ja nykyinen laki lähtee siitä että kaikki ikärajat ovat ehdottomia. Kulttuurillisesti murrosikä on näkynyt mm. siten että esimerkiksi ennen vanhaan on päästy rippikoulun jälkeen 15-vuotiaana tansseihin. Ennen 18-vuotta kaikki ovat lastensuojelulain piirissä – lapsen oikeus tulla suojelluksi menee kaikkien muiden oikeuksien edelle. PEGI- lähtee siitä että se ei ota sitä riskiä että suosittelisi peliä liian nuorelle – joten kaikki pelit ovat oletusarvoisesti 18, ellei pystytä todistamaan että niissä ei ole yhtään mitään – siis heidän talukkonsa mukaan.


Ja – nyt kun puhutaan siitä että 16 vai 18 – on muistettava että alaikäinen voi lain mukaan pelata oman vanhemman kanssa, joten XCom:EU on varmasti ihan hyvä peli isä-poika hetkiin.



Pelin eettisyys ja arvot: (++)



+Kyseessä on selkeä puolustussota.
+Xcom on kansainvälinen: sotilaat ovat ympäri maailmaa.
+Vastapuolen tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeässä osassa UFO-pelejä.

Tunteiden herättäminen (+)




+Mukava ja simppeli pelata.
+Loppu oli komea. Pelihahmoihin kannattaa luottaa (snif)
+Muistoseinä kuolleille sotilaille
-Edelleen tämän tyyppiset pelit ovat joskus turhauttavia.

o Verrattaessa vanhoihin UFO/XCom-peleihin, peli on samantapainen kuin monet pelit nykyään eli lyhyt ja hieman yksinkertaistunut. Osa uudistuksista on hyviä ja osaa vanhoista ominaisuuksista kaipaa: ei varastosähläystä tai uusia tukikohtia mutta ei myöskään moniosaisia- tai puolustustehtäviä .

Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)



+Vanhoihin veteraaneihin kiintyy tehtävien edetessä.
+Tiedemiehen ja insinöörin väliset keskustelut ovat filosofisesti mielenkiintoisia.
+”Vapaaehtoinen”

Väkivaltaisuus (+/-)


+ Taistelu on ihmisten puolustamista ja etenkin terroritehtävissä pisteytetään suoritus sen mukaan ketä pystyttiin oikeasti puolustamaan.
- Pelissä on kovaa väkivaltaa Crysalid-hirviöiden muodossa. Nämä repäisevät kohteen hajalle kynsillään. (http://www.youtube.com/watch?v=j6niInBE738)
- Muukalaisolennot pommittavat myös siiviieljä.

Seksistisyys ()

+ Ei, sotilaina on sekä miehiä että naisia.


Kielenkäyttö ()

+ Puhdasta. Esikunnan jäsenten kinaaminen tuo myös kuvaa inhimillisestä organisaatiosta.


Päihteiden käyttö ()

-Omaa tahdonvoimaa voi nostaa huumeilla.


Syrjiminen, rasismi ()



+/- ”Kuollut alieni on hyvä alieni” - toisaalta peli käyttää runsaasti animaatioita perustellakseen että maapallo on epätoivoisessa sodassa.

+ Muukalaisolentojen näkökulmaa selitetään myös lopussa ensimmäistä kertaa UFO-pelien historiassa.


Uhkapeli ja huijaaminen ()

+/- Yhtenä välitavoitteena on vanhan ufo-pelin tapaan löytää PSI-kykyinen sotilas, ja jos pelaaja ei ymmärrä ostaa tiettyä parannusta voi harjoittelukammiolla olla vähän käyttöä.

Ladattava lisäsisältö ()


- Elite Soldier Pack 4,49 eur

Eli paketti jossa tulee lisää varusteita sotilaille ja mahdollisuudet muokata näiden ulkonäköä. Tämä tuntui melkoiselta rahastukselta.


? Slingshot 6,49 eur

Kiinaan sijoittuva tehtäväsarja (arvionti voitaisiin ottaa vastaan)










Xcom:Enemy Unknown (PEGI 18) *
*review from 2013

I don't know about your countries legistation but here in Finland this game wouldn't get 18 rating. And that's a offical line! It would seem domestical ratings (or reasons for them) allow heavy violence at 16 and sadistical 18 while PEGI keeps age rating 16 for fair soldier vs soldier action and gives 18 if there's ”one or two” depictions of heavy violence. That's why Alan Wake: American nightmare got 18 – because there were one murder in the telly (and that's offical line as well). I don't know. The age ratings are good and age ratings parents can trust is even better. However my professional view is that 'being strict' isn't the key. PEGI takes every bit of negative perspect to the game and doesn't actually count any positive sides at all (like VET and BBFC did) so 'mature' games are bound to be 18 because there's always the one thing that goes over the bar. Appealing to the PEGI doesn't work because their bar is so low that one can step over it. Furthermore it bugs me they don't have decent table for horror. I mean what kind of rating system does focus on only one type of content? So yeah for 3,7,12 and 16 ratings are well placed but 18 keeps appear as out of focus, too strict or banally justified one. And the sad truth is that rating 18 doesn't keep kids from playing the game, the thing that would prevent is actual education of parents about the computer games.


No comments:

Post a Comment