//* Tässä on pyynnöstä Peliraadissa vuoden 2013 alussa julkaistu arvio Enemy Unknownista. Arvio on yhä vanhassa asussaan, miinus muutama kirjoitusvirhe. *//
Pro Terra Mori
UFO (tai Xcom) Enemy Unknown oli mielenkiintoinen peli teinpojalle 1994. Aikaa kului ja fanien tekemät versiot (kuten aikaisemmin testattu UFO:Alien Invasion) ovat osoittaneet sen että peli oli rakas monelle muullekin. XCom. Enemy Unknown pyrkii olemaan nykyaikainen versio vanhasta pelistä. Samalla se on aiheuttanut pienimuotoisen väittelyn myös pelin ikärajan sopivuudesta.
XComin ideana on ufojen hyökkäys maapallolle. Esikuvat tähän fiktion saralle on 50-60 luvun atomikauhussa. Ideaa muukalaisten hyökkäämisestä maapallolle on toistettu tämän jälkeenkin esimerkiksi UFO ja V-televisiosarjoissa. Pelaaminen on kevyttä strategiaa salaisen organisaation johdossa ja taktista strategiaa sotilaiden mukana kentällä. Jos Ufo ammutaan alas seuraa tehtävä jossa jalkaväki valtaa alueen muukalaisilta. Omat sotilaat ovatkin eräällä tavalla pääosissa ja näihin kiintyy mukavasti. Välillä puolustetaan ihmisiä joita muukalaiset kaappaavat ja tärkeinä etappeina toimivat muukalaisten tukikohtien valtaukset.
Pelin tiedot
Arvioijan nimi: Rami Sihvo Arvioijan ikä: 32
Sähköposti: - Pelin nimi: XCOM: Enemy Unknown Julkaisija: Firaxis/ 2K Games
Julkaisuvuosi: 2012 Formaatti (arvosteltu): PC (Steam)
Muut formaatit: PS3, Xbox360 Laji, genre: taktinen strategia
Muu luokitus: vuoropohjainen- Pelaajamäärä ja pelimuodot: Yksinpeli, moninpeli (taktinen)
Ikäraja ja sisältömerkinnät: PEGI 18, väkivalta, verkkosisältö
Linkit muihin arvosteluihin:
http://www.pelaajalehti.com/uutiset/pelaaja-lehden-arvostelu-xcom-enemy-unknown
Linkit youtube-videoihin:
Traileri https://www.youtube.com/watch?v=tZdanb02280
Gameplay-traileri https://www.youtube.com/watch?v=93M_fLmmecU
Mitä vanhempien tulisi tietää tästä pelistä?
Moraalisesti peli on puolustussotaa epäinhimillistä vihollista vastaan. Alienit ja ihmiset on toteutettu tyylillä joka on uskottava, mutta ei aivan samaistuttavissa - esimerkiksi panssarit ovat mielikuvituksekkaita ja aseissa on isot värivalot mikä ei ole mitenkään 'uskottavaa'. Kyseessä on siis fantasiaväkivaltaa, fantasiaolentoja kohtaan fantasiamaailmassa eikä peli ole tarkoituksellisesti raaka vaan pehmoilee melko monessa kohtaa. Aikaisemmat pelit ovat olleet ikärajaltaan 12 ja 16.
Kiinnitin ikärajaan huomiota kun sille ei osattu sanoa selkeää syytä. PEGI-ikärajapalvelun kanssa käydyn sähköpostikeskustelussa selvisi muutamia asioita:
ensinnäkin ainoa syy 18-leimalle on chrysalid-hirviöiden animaatio jossa tartutetun siviilin sisältä purskahtaa esiin uusi alien. Siis purskahtaisi – tämän animaation näin yhden käden sormilla laskettuna kaikkien pelaamani 40 tehtävän aikana.(http://www.youtube.com/watch?v=j6niInBE738)
Kyllä, ei siis mitään pirpanoille sopivaa, mutta kova väkivalta on suomessa ollut 16-leimainen ja sadistinen väkivalta 18. PEGI pyrkii olemaan itsensä mukaan ankara järjestelmä – ”yksi tai useampi” kovan väkivallan kohtaus riittää antamaan pelille korkeamman ikärajan.
Tässä on se hyvä puoli että jos vanhemmat ostavat ikäraja 7 pelin niin he voivat olla täysin varmoja että siinä ei ole mitään offensiivistä.
ensinnäkin ainoa syy 18-leimalle on chrysalid-hirviöiden animaatio jossa tartutetun siviilin sisältä purskahtaa esiin uusi alien. Siis purskahtaisi – tämän animaation näin yhden käden sormilla laskettuna kaikkien pelaamani 40 tehtävän aikana.(http://www.youtube.com/watch?v=j6niInBE738)
Kyllä, ei siis mitään pirpanoille sopivaa, mutta kova väkivalta on suomessa ollut 16-leimainen ja sadistinen väkivalta 18. PEGI pyrkii olemaan itsensä mukaan ankara järjestelmä – ”yksi tai useampi” kovan väkivallan kohtaus riittää antamaan pelille korkeamman ikärajan.
Tässä on se hyvä puoli että jos vanhemmat ostavat ikäraja 7 pelin niin he voivat olla täysin varmoja että siinä ei ole mitään offensiivistä.
Taulukot kuitenkin eroavat yläpäästään siten että Mekun edustajan kommentti oli että jos peli olisi arvioitu suomessa se saisi 16 ikärajan – ikärajan muuttamista jälkikäteen voi kuitenkin vain maahantuoja pyytää. Entäpä maahantuoja? Keskusteltuani sekä PEGI:n että Mekun kanssa otin yhteyden maahantuojaan 3H Distribution OY, jonka edustaja oli siinä käsityksessä että Amerikkalainen ”Mature” on aina automaattisesti K-18 'koska niissä lentää veri'. Jep jep - tämä vastaus ei nyt hirveän asiantunteva ollut kun veren lentäminen nyt on ihan jopa PEGI:n asteikossa 16. On lähinnä hälyyttävää havaita että maahantuoja ei tiedä mitä sisältöä heidän maahantuomassa pelissään on?
Lukijan kannattaa ymmärtää että arviointitaulukot ovat aina kompromissejä ja niiden kanssa on eräänlainen ”reality check” tehtävä aina välillä. Tiedämme että 16-vuotiaista suurin osa ovat päässet murrosiän vedenjakajan yli, mutta eivät kaikki koska jokainen nuori on yksilö. Varmaa kuitenkin on että 12 vuotialle ei 16- tai 18-leimaisia pelejä tule antaa ja nykyinen laki lähtee siitä että kaikki ikärajat ovat ehdottomia. Kulttuurillisesti murrosikä on näkynyt mm. siten että esimerkiksi ennen vanhaan on päästy rippikoulun jälkeen 15-vuotiaana tansseihin. Ennen 18-vuotta kaikki ovat lastensuojelulain piirissä – lapsen oikeus tulla suojelluksi menee kaikkien muiden oikeuksien edelle. PEGI- lähtee siitä että se ei ota sitä riskiä että suosittelisi peliä liian nuorelle – joten kaikki pelit ovat oletusarvoisesti 18, ellei pystytä todistamaan että niissä ei ole yhtään mitään – siis heidän talukkonsa mukaan.
Ja – nyt kun puhutaan siitä että 16 vai 18 – on muistettava että alaikäinen voi lain mukaan pelata oman vanhemman kanssa, joten XCom:EU on varmasti ihan hyvä peli isä-poika hetkiin.
Pelin eettisyys ja arvot: (++)
+Xcom on kansainvälinen: sotilaat ovat ympäri maailmaa.
+Vastapuolen tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeässä osassa UFO-pelejä.
Tunteiden herättäminen (+)
+Loppu oli komea. Pelihahmoihin kannattaa luottaa (snif)
+Muistoseinä kuolleille sotilaille
-Edelleen tämän tyyppiset pelit ovat joskus turhauttavia.
o Verrattaessa vanhoihin UFO/XCom-peleihin, peli on samantapainen kuin monet pelit nykyään eli lyhyt ja hieman yksinkertaistunut. Osa uudistuksista on hyviä ja osaa vanhoista ominaisuuksista kaipaa: ei varastosähläystä tai uusia tukikohtia mutta ei myöskään moniosaisia- tai puolustustehtäviä .
Pelin roolimallit ja samaistumisen kohteet (+)
+Tiedemiehen ja insinöörin väliset keskustelut ovat filosofisesti mielenkiintoisia.
+”Vapaaehtoinen”
Väkivaltaisuus (+/-)
- Pelissä on kovaa väkivaltaa Crysalid-hirviöiden muodossa. Nämä repäisevät kohteen hajalle kynsillään. (http://www.youtube.com/watch?v=j6niInBE738)
- Muukalaisolennot pommittavat myös siiviieljä.
Seksistisyys ()
+ Ei, sotilaina on sekä miehiä että naisia.Kielenkäyttö ()
+ Puhdasta. Esikunnan jäsenten kinaaminen tuo myös kuvaa inhimillisestä organisaatiosta.
Päihteiden käyttö ()
-Omaa tahdonvoimaa voi nostaa huumeilla.Syrjiminen, rasismi ()
+ Muukalaisolentojen näkökulmaa selitetään myös lopussa ensimmäistä kertaa UFO-pelien historiassa.
Uhkapeli ja huijaaminen ()
+/- Yhtenä välitavoitteena on vanhan ufo-pelin tapaan löytää PSI-kykyinen sotilas, ja jos pelaaja ei ymmärrä ostaa tiettyä parannusta voi harjoittelukammiolla olla vähän käyttöä.Ladattava lisäsisältö ()
Eli paketti jossa tulee lisää varusteita sotilaille ja mahdollisuudet muokata näiden ulkonäköä. Tämä tuntui melkoiselta rahastukselta.
? Slingshot 6,49 eur
Kiinaan sijoittuva tehtäväsarja (arvionti voitaisiin ottaa vastaan)
No comments:
Post a Comment