Thursday, 10 March 2016

XCom 2

'Terror From The Deep'



XCom on vanha pelisarja jonka uudelleenkäynnistys Enemy Unknown jakoi mielipiteitä 2012. Peli sai myös strategiapelille harvinaisen PEGI 18 ikärajan. XCom 2 jatkaa pelin tarinaa asettamalla pelaajan muukalaismiehittäjiä vastaan taistelevan sissiliikkeen johtoon - näköjään muukalaisolennot valtasivat maapallon.



Pelin tiedot


Pelin nimi: XCom 2 Pelin julkaisija/kehittäjä: 2016
Alustat: PC, OS X, Linux Pelin tyyppi: strategia
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami (35); Teemu (17)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=ryOfZv0JjIg Traileri
https://www.youtube.com/watch?v=FYgpXPVUngA Intro ja tutoriaalitehtävä


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Peli on vuoropohjaista strategiaa, resurssien jakamista tukikohdan rakenteluun ja varusteisiin sekä lentelyä ympärinsä maapalloa. Videopätkillä kuljetetaan tarinaa eteenpäin. Pelissä on myös ‘karvalakki’-tason moninpeli, jossa voi pelata kaveria vastaan pelin kaikkia yksiköitä käyttäen (moninpeli ei ole tämän takia kovinkaan hyvin tasapainossa).


 


Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?



XCom-sarjaa on imitoitu useampaan otteeseen ja se on pyrkinyt itsekin tarjoamaan jotain uutta sarjan eri vaiheissa. Esimerkiksi Terror From The Deep (1995) yritti sijoittaa pelin maapallon valtameriin, mutta upposi aika syvälle vaikeusasteensa takia. XCom 2 pyrkii tarjoamaan uutta, mutta lankeaa vähän samaan ansaan kuin Terror From The Deep, eli vaikeustason nostaminen ei takaa automaattisesti laadukkaampaa peliä!



Pelin eettinen sanoma?



Pääasiassa valitus kohdistuu elementteihin, jolla aktiivisesti rangaistaan pelaajaa.


Pelaajan rankaiseminen oli ehkä ok joskus 90-luvulla, mutta tämä ei ole nykypäivää. Ensinnäkin: jatkuva kiire - lähes jokaisessa tehtävässä pelaaja taistelee kelloa vastaan, huonoilla aseilla ja tiukalla aikarajalla. Ymmärrän että pelaajan on haluttu saada ottamaan riskejä, mutta jatkuva kiire lähinnä ärsyttää. Myös pelin pääkartalla muukalaiset ovat kehittelemässä tuomiopäivän asetta, joten pelin läpäisee kokonaan kiire ja siitä aiheutuva stressi. Osittain tästä johtuukin se että koin pelin melkoisen epäreiluksi - esimerkiksi kentällä edetessä ryhmä on alussa piilossa, mutta jos joku ryhmäläisistä astuu muukalaisten näkökenttään (tai taistelun alettua vain tarpeeksi lähelle) nämä saavat ilmaisen siirron suojaan. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta siirtoa muukalaisille, jos kyseessä oli esimerkiksi pelaajan viimeinen sotilas.




Pelaaja voisi edetä puolella siirrolla ja “overwatch”-toimintoa käyttämällä suojata etenemistä, mutta XCom värvää edelleenkin sotilaansa ohiampujista. Viidennen kerran ammuttaessa ohi 80% todennäköisyydellä (!) alkaa jurppia ja pahasti. Pelin lataaminen uudestaan ei auta, koska peli tallentaa pelaajan liikkeet, joiden perusteella osumistodennäköisyydet generoidaan, tietenkään pelaaja ei tästä tiedä pätkääkään. Todellinen osumaprosentti on siis huomattavasti alhaisempi kuin mitä peli väittää sen olevan, eikä tehtävän loppupalautteessa osumaprosenttiin lasketa mm. overwatch-laukauksia. Satunnaislukugeneraattori on siis pelin heikoin kohta eikä sitä voi verrata shakkiin, koska shakissa ei ole aikarajaa ja pelisääntöjä paskota satunnaisluvuilla.




Pelin epämukavuuden antaisi kuitenkin anteeksi, jos se toimisi. Peli on toteutettu Unrealilla ja ainoastaan PC-koneelle, mutta silti se kaataa säännöllisesti näytönohjaintani. 750-sarjan näytönohjaimen omistajat ovat melko turvassa mutta 670GTX ei - eli vaikka tehot riittävät niin huonosti koodattu grafiikka tökkii, hidastelee ja kaataa koko konetta. Vaikka pävityksiä ja hotfixejä on tullut, olen huomannut että ainoa tapa parantaa edes hieman toimivuutta on alikellottaa oma näytönohjain! Myös muut ovat valittaneet suorituskyvystä ja kaatumataudista, joten tämä ei ole pelkästään minun ongelmani, vaan peli näyttäisi pistetyn purkalla kasaan eivätkä päivitykset ole ratkaisseet ongelmaa joka on itse moottorissa.


Moninpeliä voi pelata vain yhden erän, jonka jälkeen peli kannatta käynnistää - siirtojen väliset ajat alkavat pidentyä ja pidentyä minuutteihin 2. ja 3. pelin kohdalla. Tämä on selkeä merkki muistivuodosta, joka olisi pitänyt tukkia jo pelin testausvaiheessa. Tämän takia olisi hyvä kysyä:


Firaxis, mitä ihmettä?



Kiinnostusta herättävät piirteet?




Idealtaan ja tyyliltään XCom 2 on huomattavasti miellyttävämpi kuin ensimmäinen peli. Sissioperaatiot ovat idean tasolla hyvä idea, mutta alienien ylivoimaisuus vie idean mistään muusta kuin kentän kävelemisestä läpi aseet laulaen. Peli etenee lautapelimäisesti eli joka kuukausi on mahdollista että jokin “dark event”-tapahtumista tapahtuu, tähän voi liittyä vahvemmat reservit tai pelaajan tiedustelumaksujen nousu.


Periaatteessa näihin voi vastata suorittamalla tehtäviä mutta nämä ovat enemmänkin sellainen ylimääräinen kiusa kuin mahdollisuus. Tietysti epätoivoisessa taistelussa on myös oma viehätyksensä, mutta riippuu siitä kokeeko pelaaja pelillisesti olevansa missään kontrollissa. Hyvänä puolena pelin välianimaatiot eivät ole irrallisia, vaan liittyvät saumattomasti koko peliin ja tahdittavat juonta mukavasti




Samoin maailmanlaajuisen sissiliikkeen perustaminen on mielenkiintoista ja uhkaavat tuho jännittää -tai jännittäisi jos peli pysyisi pystyssä edes yhtä tehtävää!

Nämä syyt ovat syynä siihen että en voi suositella peliä edes pelisarjan vannoutuneille faneille. Pelin toimivuuden ja painotusten kanssa on vain niin suuria ongelmia että peliin upotettu aika ei ole sen arvoista.


Jännitystä aiheuttavat elementit?





Kuten monet huomasivat niin XCom 2 on PEGI 16 eikä 18 kuten ensimmäinen XCom. PEGI sai ensimmäisestä päätöksestään runsaasti aiheellista kritiikkiä, jopa siinä määrin että järjestelmä ei enää suostunut keskustelemaan pelistä.

XCom 2 on jännittävä ja sisältää paljon hirviöitä (esim. ihminen joka muuttuu avaruusolennoksi) , joten sinällään se ei sovi kovin pienille. Tosin, hiemankaan vanhemmalla koneella peli voi turhauttaa pelaajaa ylipäätään sillä kuinka huonosti se toimii.


Ladattava lisäsisältö?


Peliin on saatavilla paljon ohjelmamuokkauksia eli modeja, eli ajastimiin pystyy vaikuttamaan myös tätä kautta. Tietysti suomalaiset tuli ladattua myös mukaan.


Pelin ikäraja?


Peli on PEGI 16. Hauska havainto on se että siinä missä ensimmäinen peli sai välianimaatiodien takia (Chrysalidit nostivat ikärajaa hyökkäämällä siviilien kimppuun), syyllistyy toinen peli käytännössä samaan, eli monessa tehtävässä pelaaja yrittää suojella siviilejä alienien ampuessa näitä sumeilematta ja alussa esitellään Advent-organisaation sotilaiden brutaaleja otteita sivilien kanssa.


PEGIn päätöksen taustalla on 2010 tienoilla tapahtunut tulkintaohjeen kiristäminen, jossa sivullisia kohtaan tapahtunutta peliväkivaltaa kohdeltiin hyvin ankarasti. Tuohon aikaan sijoittuu myös kohu Modern Warfare 2-pelistä jossa “No Russian”-kentässä ammuttiin siviilejä. PEGIn tapa arvioida kaikki vakavamman kautta on kuitenkin syynä siihen että moni peli sai arveluttavan pienin perustein 18-ikärajan, esimerkiksi Remedyn Alan Wake American Nightmare jäi järjestelmän hampaisiin.. Toisaalta pelitutkimus ei ole aukottomasti kyennyt osoittamaan yhteyttä pelin väkivallan ja tosielämän välillä, joten tämä on asettanut PEGIn ankaran linjan kyseenalaiseen valoon. Toisaalta PEGIn luokitukset vaihtelevat vieläkin soveltavan ja “kriteereistä suoraan ilman järkeä luetun”-välillä, joten ongelma voi olla enemmänkin se että järjestelmän sensorit eivät ymmärrä pelejä?




XCom 2 sisältö on sovellettu. PEGI toteaakin perusteluissaan:


“The game features frequent realistic violence against human characters. When they are shot, they will flinch or fall to the ground, often with a blood splatter effect. Bodies remain on the ground for the rest of the round and blood will begin to pool around them.”


Perusteina ikärajalle 16 on ollut kriteerit 26 ja 27:

“Depictions of realistic looking violence towards human-like or animal-like characters”
ja

“Sustained depictions of death or injury to humanlike or animal-like characters (except arcade style or sporting action).”


Näyttää siis siltä jatkuva (sustained) kuvaus väkivallasta on syynä 16-ikärajaan. PEGIn arviota realistisesta väkivallasta voi tosin kyseenalaistaa pelihahmojen lentäessä räsynukkena osumasta metrejä, osumasta ei veren loiskahduksen lisäksi reagoida kovinkaan hyvin, eli jälleen kerran, jos PEGI väittää jotain “realistiseksi väkivallaksi” se ei ole välttämättä sitä.




Itse lähtisin ehkä hakemaan pelille ikärajaa Suomalaisista kriteereistä enemmän ahdistuksen puolelta. Väkivalta kun vastaa enemmänkin suomalaista 12-tasoa kuin mitään muuta. PEGIn tapa arvioida peliä videopätkiä katsomalla on myös asia josta kukaan ei tietääkseni ole koskaan kysynyt vaikeaa kysymystä:

“Jos pelit eivät vaikuta pelaajiin samalla tavalla kuin television katsominen katsojiin, miksi niitä tulisi arvioida samalla menetelmällä tai samalla periaatteella?”




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta


-Mitä tässä pelissä on juuri nyt tapahtumassa?
-Minkä takia peli on kiinnostava pelaajasta?
-Voitko esitellä peliä?
-Voiko sitä pelata yhdessä? Voitko opettaa peliä?
-Jos peli vie paljon aikaa, voi kysyä miksi?

(vrt. Tuomas Harviainen, Yle 13.11.2014)



No comments:

Post a Comment