Thursday, 5 December 2019

Ruiner

<Olankohautus><Nyökkäys>



Lupasin aikaisemmin käydä kyberpunk-pelejä läpi, joten sen pitämiseksi puhumme ihmisten hakkeroinnista. Ruinerin alussa päähenkilön olemus hakkeroidaan ‘Velho’-nimisen hakkerin toimesta, tehtävänä on tappaa suuren Heaven-yrityksen pomo. Homma kuitenkin mutkistuu toisen hakkerin puuttuessa touhuun. Ruiner löytyi Epic Storen ilmaisten pelien kautta.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Ruiner Pelin julkaisija/kehittäjä: Devolver Digital/Reiko Games
Alustat: PC, PS4; Xbox One, Linux Pelin tyyppi: Mättö, kevyt roolipeli.
Ikäraja(t): PEGI 18 (ESRB Mature)
Arvostelijat:  Rami
Kuvat&linkit: 
Ruiner - Before You Buy
Free Roaming Rengkok


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Juonesta voi sanoa että kuten pornoelokuvissa se ei ole välttämättä pakollinen. Päähenkiö olemushakkeroidaan ja hakkeri nimeltä Velho-yrittää käyttää häntä tappamaan megakorporaation johtajan, tämä juoni menee mönkään mutta päähenkilön veli on kaapattu. Tämä on hyvä tekosyy kahlata veressä vuoden 2091 Rengkokin metropoliksen läpi.

Huono maanantai-aamu

Ruiner on puhdas räiskintä ja mättöpeli. Ylhäältä kuvattua ‘Tapan Kaikki’-pelin tyyliä modernisoivat kyberneettiset erikoiskyvyt kuten hidastettu aika, hypyt, voimalyönnit ja lopetusliikkeet.
Tasot verihurmeista mättöä, josta parhaimman arvosanan saadakseen pitää selvitä vahingoittumattomana. Välillä taistellaan välivastustajaa vastaan ja saadaan poimittua kierrätyslaitteesta parempia aseita riippuen siitä kuinka pahan sotkun on saanut aikaiseksi.





Mielleyhtymät Hotline Miamiin ovat aika selkeitä. Ovien ja arkkujen hakkerointi on mukana Speden Spelit-tyyppisellä nappulanpainelulla. Tällä avataan laatikoita ja uusia kulkureittejä. Pelihahmo kerää kokemusta ja pelaaja voi avata uusia taitoja jotka tukevat hänen omaa pelityliään.
Aseita kulkee mukana sekä lähitaistelu- että ampuma-ase. Kentälle tipahtaneita vihollisten aseita voi ottaa käyttöön ja nämä säilyvät tehtävästä toiseen.




Pelin visuaalinen ilme tekee kunniaa kyberpunkin genrelle. Välianimaatioita on paljon ja ympäristö on juuri sellaista teknohelvettiä kun voisi odottaa. Mättely toimii parhaiten ehkä peliohjaimella, koska peli on enemmän toimintaa kuin tarkka-ampumista. Hotiline Miami tulee kyllä mieleen mutta kyseinen peli oli aika tarkka tähtäyksen kanssa kun taas ohjaimen kanssa Ruiner on ihan eri peto. Pelissä taistelu menee hyvin nopeasti kybereillä boostatuksi lähitaisteluksi, joten en jaa sitä mielipidettä että peli olisi ‘vain’ boostattu Hotline Miami. Peli mahdollistaa myös speedrun-kokeilut, jättäen tässä pelimuodossa välianimaatiot pois. Areena taas mahdollistaa ottelun vastustajia vastaan.





Rengkokin keskustassa voi keskustella eri henkilöiden kanssa ja vaikka tässä tarjotaan vain kahta keskusteluvaihtoehtoa kuten <olankohtautus> tai <kerro lisää>, välittää se silti laajempaa tarinallista raamia mättelylle. Sivutehtävissä voi esimerkiksi hakkeroida kyberkissoja, jota suuryhtiö käyttää valvomaan kansalaisia. Tai sitten kuolla tarpeeksi monta kertaa että voi liittyä tuskan kirkkoon...




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Pelissä on hyvin paljon hidastettua väkivaltaa, verta leviää ympäristöön aika paljon osumista sekä lopetusliikkeet räjäyttävät hahmot palasiksi. Maailma pyrkii olemaan synkkä ja välittämään kyberpunkin low-life high-tech-konseptia. Mielenkiintoisesti sivuhenkilöt on toteuttettu sarjakuvagrafiikalla kun taas päähenkilö on täysin renderöity.




PEGI ikäraja on 18, joka ei oikeastaan yllätä yhtään tuntien kyseisen järjestelmän kriteerin.

Suomalaisittain peli lähentelee parodista splatter-komediaa, joka toimii varmasti aikuiselle lähes katarttisena kokemuksena. Suomalaisittain ikäraja 18 vaatisi väkivallasta joko aitoa tai seksiin liittyvää, tai sitten:

“1) Fiktiivistä, realistista ja erittäin veristä ja yksityiskohtaista tai erittäin pitkäkestoista ja yksityiskohtaista tai erittäin pitkäkestoista ja sadistista ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa.“



Ongelma tässä määritelmässä on se että vaikka peli on fiktiivistä ja erittäin veristä se ei ole realistista tai yksityiskohtaista. Yksityiskohtaisuus taas vaatisi väkivallan viemisen lähemmäs eikä näin kauas ruudusta etäännytettyä. Sadismi-määritelmä vaatisi myös että katsoja voi samaistua kohteeseen, eli kärsimys tuodaan esiin. Pitkäkestoisuuden määritelmän kanssa toin aikaisemmin esiin sen kysymyksen mitä pidetään pitäkestoisena pelin kontekstissa?



Jos Ruinerissa olisi vain Areena-pelimuoto, olisi peli faktuaalisesti pelkstään veristä väkivaltaa. Tarinapelissä pelaaja pääsee vetämään henkeä välillä ja vaikka hakkeroimaan Rengkokin kissoja kadulla. Kyllä olen Pelaajan kanssa samaa mieltä että tämä seikkailu-osuus oli hieman sisältököyhä, eli siitä olisi saanut mielenkiintoisemman kokemuksen paremmalla tasosuunnitelulla.

Hengähdystaukojen takia en voi mieltää väkivaltaa määritelmän mukaan ‘erittäin pitkäkestoisena’. Väkivalta on pelityypin mukaan hallitsevaa, mutta se ei ole sellaista joka täyttäisi tarkalleen ottaen suomalaisen 18-kriteerin. Suomalaisen 16 ikärajan kriteerin numero 6 (fiktiivistä, esitystavaltaan yliampuvaa) se kuitenkin täyttää eli: ei lasten silmille.

Vaikka tieteellinen tieto ei pysty vielä osoittamaan missä määrin tämäntyyppinen väkivalta vaikuttaa, on pelissä muutamia painajaisbensa-elementtejä jotka saattavat pelottaa nuorempia lapsia.






Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Epic Store-palvelun tavoite on pyrkiä kasvattamaan oma käyttäjäkuntansa antamalla ilmaisia pelejä jäsenilleen joka kuukausi. Lyhyesti voidaan sanoa, jos se on netissä se on kaikkien saatavilla.

Tätä artikkelia kirjoittaessa on vaikeaa välttää puhumasta peliväkivallasta ja siitä kuinka vähän sen vaikutuksista todella tiedetään. Hyvin vanha katarsis-teoria lähtee siitä että fiktiolla voi olla jopa puhdistava vaikutus. Enemmän väkivaltaiseen käyttäytymiseen vaikuttaa suora esimerkki omassa perheessä, esimerkiksi miten perheenjäseniä ja muita ihmisiä oikeasti kohdellaan.




Ruinerin konteksti on vedetty niin yli ja sen käsittelevät aiheet ovat samoja mitä tieteisfiktio on käsitellyt vuosia. Kyllähän tässä olisi tarttumapintaa, mutta se vaatisi aika hyvää pohjatietoa vanhemmilta. Lisäksi ikäraja on sellainen että sen kanssa ei voi oikein neuvotella. Fiktiiviset kuvaukset antavat aina mahdollisuuden keskustella tekniikasta, sen käytöstä ja tulevaisuudesta.





Peliä pelatessa voi pohtia, että…

  • Olemushakkerointi. Onko Ghost in The Shell-anime tuttu?
  • Onko ihmisen tajunta ohjelmoitavissa?
  • Mitä ovat: Turtumismalli, Sosiaalisen oppimisen malli ja Katharsis-teoria puhuttaessa peliväkivallasta?

No comments:

Post a Comment