Mielenterveyteen keskittyvä tasohyppely
The Game Awards 2019 antoi ‘Gaming Global Citizen’-palkinnon 12-vuotiaalle Lukelle. Hän loi Roblox Game Studiolla pelin jonka aiheena on masennus. Pelin tavoitteena on auttaa ymmärtämään mielenterveyteen liittyviä asioita ja keskustelemaan masennuksesta ja muista aiheista.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Let’s Be Well Pelin julkaisija/kehittäjä: Sla_la
Pelin tyyppi: Tasohyppely, Vakava peli
Alustan nimi: Roblox Julkaisija/kehittäjä: Roblox Corporation (2006)
Alustat: Sekä pöytäkone, tablet että puhelimet (Windows, macOS, iOS, Android, Xbox One)
Ikäraja(t): PEGI 7 (ESRB E 10+)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Let’s Be Well on esterata, jonka eri pisteillä annetaan tietoa masennuksesta. Peli on toteutettu hyvin yksinkertaisena fysiikkapohjaisena tasohyppelynä, jossa pyritään välttämään tippumista tai punaisten tiilien päälle astumisesta. Kuten muissakin Roblox-peleissä, legoukko menee palasiksi, jonka jälkeen aloitetaan alusta. Paikalla on myös leirinuotio, leikkikenttä ja VIP-alue johon pääsee premium jäsenyydellä/passilla.
Esterata on näin kylmiltään aloittaneelle vähän rankka (“It’s kind of hard to play” - Luke), pelaaja joutuu epäonnistuessaan aloittamaan alusta ja osassa radasta ei ole selkeästi värikoodattu mikä palikka päättää pelin. Joskin, varmasti 11-vuotiaan refleksit ovat paremmassa kunnossa kuin 39-vuotiaalla. Rata on enemmänkin vaikea kuin pitkä ja esitellyt asiat ovat yleistietoa.
Silti pidä tätä hieman parempana kuin esimerkiksi aiheella mainetta saanut Depression Quest, sillä se ohjaa liikkumaan ja puhumaan asiasta. Aihe on huomattavasti monimutkaisempi, mutta sen monimutkainen käsittely ei liene tarpeellista.
Let’s Be Well on hyvin simppeli näkökulma ja pahuksen hieno käsittely 11-vuotiaalta aiheeseen joka saa aikuisenkin sormet menemään suuhun. Peleillä voi käsitellä omia tunteitaan ja myös vaikuttaa myönteisesti keskusteluun.
Se mitä kaipaisin on hoitoon ohjaaminen. Vakava masennus on sairaus joka ei parane itsestään, vaan se vaatii puheen lisäksi myös toimia. Huolimatta siitä että kyseessä on suomalaisen kansanterveyden todellinen murheenkryyni, ei meilläkään osata edes ammattilaisten puolelta tunnistaa, keskustella ja ohjata hoitoon selkeästi masentuneita.
Let’s Be Well on hyvin simppeli näkökulma ja pahuksen hieno käsittely 11-vuotiaalta aiheeseen joka saa aikuisenkin sormet menemään suuhun. Peleillä voi käsitellä omia tunteitaan ja myös vaikuttaa myönteisesti keskusteluun.
Se mitä kaipaisin on hoitoon ohjaaminen. Vakava masennus on sairaus joka ei parane itsestään, vaan se vaatii puheen lisäksi myös toimia. Huolimatta siitä että kyseessä on suomalaisen kansanterveyden todellinen murheenkryyni, ei meilläkään osata edes ammattilaisten puolelta tunnistaa, keskustella ja ohjata hoitoon selkeästi masentuneita.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
Vanhempia kiinnostaa varmasti eniten ‘Mikä on Roblox’. Lyhyesti sitä voisi luonnehtia ‘Lasten Second Life’-termillä, eli kyseessä on vakiintunut verkkkopalvelu joka ylläpitää massiivista määrää monen pelaajan pelejä. Kuten aikuisten virtuaalitodellisuuksissa palvelun sisältö (pelit) ovat käyttäjien itsensä kehittämiä. Alustan käyttämä LUA-ohjelmointikieli mahdollistaa hyvin luovan pelinkehityksen, joten pelit vaihtelevat Counter-Strike tyyppisestä joukkueräiskinnästä omaan suosikkeihin Jailbreak ja Natural Disaster Survival. Suurimmassa osassa pelejä on hyvin kilpailullinen teema. Editori on verrattain helppokäyttöinen ja pelintekoa voi harjoitella tekemällä yksinkertaisia pelejä.
Pelit ovat ilmaispelattavia, mutta niissä voi Premium-jäsenyydellä tai pelipassilla hankkia itselleen etuja. Tämä on mielipiteitä jakava 'Pay to Win'-ominaisuus, mutta palvelun taloudellisesti kannattavaksi tekevä asia. Roblox-krediiteillä eli Robuxilla saa hankittua omalle ukolleen ulkonäöllisiä päivityksiä. Premium jäsenyys ja 450 robux maksaa noin 4.99 dollaria kuukaudessa, eikä sitä voi saada muuten kuin oikealla rahalla. Premium-jäsenet saavat robux-krediittien lisäksi useita etuja, mm. pystyvät myymään omistamiaan esineitä kauppapaikalla ja menestyneimmät pystyvät vaihtamaan roblox-krediittejä yhdysvaltain dollariksi.
Onko Roblox turvallinen? Tuotanoin. Sanoisin että mikään internetissä oleva ei ole sinällän hyvä tai paha. Roblox käy läpi jäsentensä tuottamia pelejä, mutta veriset pelit ja kauhuteemaiset ovat sallittuja. Vanhemman kontrolleilla voi rajata pelejä, mutta “alle 13”-valinta ei sinällään rajoita pelattavia simulaatioita. Keskusteluoptiot ovat alle 13-vuotialla rajoitettuja, eli nämä eivät voi keskustella julkisessa chatissa, vaan lähettää ainoastaan suoria viestejä. Tämä vähentää turhaa pääaukomista aika hyvin. Nuorten lähettämiä viestejä myöskin suodatetaan kirosanojen mukaan. Käyttäjiä voi asettaa mustalle listalle, jos häiriköintiä esiintyy.
Roblox pyrkii tekemään yhteistyötä vanhempien kanssa. Roblox oli tauolla joululomien ajan ja vanhempien työkaluja on runsaasti. Oman lapsen henkilökohtaista chat ja postihistoriaa on myös mahdollista seurata. Lisätietoa varten kannattaa lukea firman vanhemmille suunnatut sivut: https://corp.roblox.com/parents/ sekä Commonsense Media.org arvio:
https://www.commonsensemedia.org/website-reviews/roblox
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Mikä on masennus?
- Mitkä ovat sen merkit?
- Mitkä asiat auttavat?
- Miten sitä voi hoitaa omin keinoin?
- Missä vaiheessa lääkäriin?
No comments:
Post a Comment