Mass Effectin esi-isä
Deus Ex-pelistä tunnettu Ion Storm teki 90-luvun lopussa pitkään seikkailu/roolipeliä, joka lopulta näki päivänvalon 2001. Anachronox on tuntemattoman muukalaisrodun rakentama valtava avaruusasema, joka koostuu näiden edelätäjien jälkeensä jättämästä Mysteeritekniikasta. Sylverster ’Boots’ Bucelli on huono-onninen yksityisetsivä joka heitetään asuntonsa ikkunasta alussa, ja päättää tekoälysihteerinsä avustuksella ryhdistäytyä ja etsiä töitä. Seikkailun aikana hän saa selville häkellyttäviä tietoja mysteeritekniikan kyvyistä.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Anachronox Pelin julkaisija/kehittäjä: Ion Storm (2001)Alustat: PC, Dreamcast, Playstation 2 Pelin tyyppi: Roolipeli
Ikäraja(t): ESRB Teen
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Gaming History: One of Kind
Anachronox The Movie
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Pelejä on viime vuosina ahkeraan tahtiin remasteroitu, mutta Anachronox sellainen josta oikeasti kaipaisi uusioversiota. Pelin juonen leikkaus voitti joitakin machinima-palkintoja. Peli lähtee kiinni muinaiselta avaruusasemalta, joka on melkoinen galaktinen slummi. Päähenkilö heitetään oman toimistonsa ikkunasta ulos, ja tämä antaa kimmokkeen lähteä etsimään töitä.
Vapaamuotoisen seikkailun lisäksi taistelut toimivat semi-reaaliaikaisesti japanilaisen Final Fantasyn tai Chrono Triggerin tapaan. Pelihahmoilla on useita opittavia taitoja ja varusteita, jotka parantavat heidän kykyjään. Pelin puolenvälin jälkeen nämä pystyvät käyttämään myös mysteeritekniikkaa. Pelin tehtävissä vastaan tulee pomotappeluita, jossa on oma mekaniikkansa.
Kaikilla sivuhenkilöillä on omia kykyjään, Boots pystyy tiirikoimaan lukkoja, Vaari pystyy hämäämään valtavalla puhetulvalla olentoja, PAL-18 robotti voi murtautua tietojärjestelmiin, Rho pystyy tekemään tieteellistä tutkimusta, Stiletto voi heitellä kolikkoja vaikeasti sijoitettuihin nappeihin ja Democratus voi käyttää imppaussädettä. Erikoiskykyjen käyttö on sidottu minipeliin, esimerkiksi PAL-18 rakentaa putkea, Vaari kerää ilmaa keuhkoihinsa huutaakseen ja Democratus pitää johtokunnan kokousta aiheesta.
Kaikki hahmot on etsittävä tarinan varrella ja varusteet pitää hankkia kiven alta. PAL-18 voi ostaa päivityksen asekaupasta, mutta vaarin pitää käyttää erikoistaitoaan tiettyyn munkkiin jotta oppii mestaritason puhetulvan. Vanhojen pelien kohdalla ei ollut häpeä pyytää kaverilta apua.
Vaikka virtuaalisihteeri Fatima pitääkin kirjaa tavoitteista, on pelissä paljon nykyistä vähemmän viitteitä mitä kannattaisi tehdä.
Esimerkiksi energiaa mysteeritekniikkaan ja suojakenttiin saa radioaktiivisista glodent-otuksista jota on todella vaikeaa löytää pelin alussa. Tämä on asia joka selitetään ohjekirjassa, mutta nykyään ei oleteta enää että pelaaja on edes vilkaissut sellaista. Boots voi myös kävellä ohi parista pyssystä heti alussa, eli kysymys on hyvin vanhasta pelisuunnittelusta. Kannattaa siis olla tarkkana.
Pelaaminen on vaelteltua ympärinsä ja pienten sivutehtävien suorittamista eri henkilöille (kuulostaako tutulta). Varsinainen innovaatio on Bootsin digikamera, jolla voi napata kuvan niin vartijoista kuin punaisista biperdeistä. Jotkut tehtävät vaativat harvinaisten kohteiden kuvaamista. Valitettavasti tämä ominaisuus toimii hivenen hatarasti, eli kuvat eivät rekisteröidy.
Kuva: Ihmettelinkin miksi hissi ei toiminut.
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Pelin grafiikat ovat melko vanhentuneet. ESRB antoi pelille Teen-ikärajan. Syyksi mainitaan “Animated Violence” “Mature Sexual Themes.” Ikärajaa voi ehkä hieman ihemtellä sillä yhdeltä sivuhenkilöltä on hirviö tunneleissa syönyt sekä käden että jalan. Naista voi auttaa kustantamalla kyberneettiset proteesit tai sitten ei, tämä jää pelaajan päätettäväksi. Juoni vie ryhmän punaisten lyhtyjen kadulle, joskin mitään mielenkiintoista ei siellä nähdä. Ryhmän jäsen Stiletto esittelee itsensä tanssimalla.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
Joku voi kysyä miksi kirjoitan melkein 20 vuotta vanhasta pelistä. Pelitietämys on hyväksi,
tästä puhuu mm. Mikko Meriläisen väitöskirja, johon palaan myöhemmin. Pelit eivät synny ja kasva tyhjiössä, vaan niihin vaikuttavat sekä yhteiskunnalliset että kulttuurin kehitys. Pac-Manista ollaan päästy jotenkin fotorealistiseen sosiaaliseen simulaatioon. Otan vanhoja pelejä esimerkiksi siitä miten ollaan pelattu aikaisemmin, sillä se miten nyt pelataan ei tule olemaan niin ikuisesti. Kulttuuri muuttuu ja arvostukset muuttuvat. Anachronox on Quake II peli, pelkästään sen moottori on ollut uraauurtava, ja yllättävää kyllä vielä edelleenkin käytössä.
Anachronoxin kirjoitus on melkoisen mielenkiintoista pelin kerronnan yhdistellen kyberpunkia ja avaruusoopperan yleisiä teemoja. Muukalaisten hyppyportit, yksi valtava keskusasema, useammalla planeetalla vierailu, Suuri neuvosto, avaruusötökät ja uhkaava tuho kuulostavat hyvin, hyvin tutuilta. Jopa siinä määrin että aloin pohtimaan kuinka paljon pelin juoni on innoittanut 2007 ilmestynyttä Mass Effectiä? Vanha peli osaa ylättää moneen otteeseen “Tässä kappaleessa ratkaistaan rikosta luostarissa” tai “tässä kappaleessä käsitellään edustuksellista demokratiaa”.
Tyylillisesti pelit ovat hyvin erilaisia, Anachronox pyrkii olemaan linnunradan käsikirja liftareille, Boots ei ole kovinkaan pätevä ja dialogi on välillä hupsua. Vai miltä kuulostaa se että yksi ryhmän jäsenistä on kokonainen planeetta. Siis planeetta, minikoossa. Huumori on välillä absurdiudessaan käsittämättömän nerokasta.
Kamera-ajo on yllättävän hyvää näin vanhaksi peliksi, joskin hissillä ajelua on hieman liikaakin alussa. Pelin ulkoasua voi jossain määrin päivittää grafiikkapaketilla ja Reshade-varjostuksilla. Itselläni Bloom-efektit tilttasivat joskus, mutta noin muuten Anachronox toimi kiltisti.
Mikä ihmeen Reshade?
Kehittäjä: Crosfire
Lisenssi: Open Source
Kotisivu: https://reshade.me/
Reshade on varjostin-injektori joka päivittää pelin kuin pelin varjostimet (esim. Edellisistä arvosteluista Unity ja Vampire: The Masquerade käytti Reshadea). Tekniikka toimii OpenGL, Vulcan ja DirectX-versioilla, joskin riippuu pelistä miten hyvin nämä toimivat vanhempien pelien kanssa. Tuettuen pelien lista on aika pitkä.
Kuva: Reshade asetuksia Assasin Creed Unityssä
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Miten kuusi vuotta myöhemmin ilmestyneessä Mass Effectissä voi olla sama juoni.
No comments:
Post a Comment