Taannoin yle lisäsi arkistoonsa vanhoja lähetyksiä vuodelta 1997 Areenaan, mukana kantaaottava lauantaivekkari joka oli osa julkista keskustelua joka liittyi liveroolipeleihin, eli LARPpeihin (Live Action Role-Playing). 1997 suomalaisessa julkisessa keskustelussa pyöri käsitys liveroolipelien vaarallisuudesta? Tästä tulikin nuoruusmuistot mieleen siinä määrin että menin suhikuttamaan vettä keskustelun päälle Facebookin 'Suomi Larp'-ryhmässä mutta huuhaa levisi muuallekin, joten lienee aika selittää lukijoille mistä ilmiössä oli tuolloin kyse. Avainsanoina tässä artikkelisarjassa on: mikä on moraalipaniikki, miten se lietsotaan tai miten se syntyy?
Reviews and musings about game education, ethics, indie projects, game research. Mostly finnish at this point.
Sunday, 16 August 2015
Moraalipaniikista mediapaniikkeihin osa 1: 1997 vai 1985?
Taannoin yle lisäsi arkistoonsa vanhoja lähetyksiä vuodelta 1997 Areenaan, mukana kantaaottava lauantaivekkari joka oli osa julkista keskustelua joka liittyi liveroolipeleihin, eli LARPpeihin (Live Action Role-Playing). 1997 suomalaisessa julkisessa keskustelussa pyöri käsitys liveroolipelien vaarallisuudesta? Tästä tulikin nuoruusmuistot mieleen siinä määrin että menin suhikuttamaan vettä keskustelun päälle Facebookin 'Suomi Larp'-ryhmässä mutta huuhaa levisi muuallekin, joten lienee aika selittää lukijoille mistä ilmiössä oli tuolloin kyse. Avainsanoina tässä artikkelisarjassa on: mikä on moraalipaniikki, miten se lietsotaan tai miten se syntyy?
Friday, 14 August 2015
Trace Vector
Kasari-refleksipeliä
Monday, 10 August 2015
MURI
Palataanpa kahdeksankymmentäluvulle...
Ihastuttava piirre tämänhetkisessä pelikulttuurissa on retropelaamisen vaaliminen. MURI on esimerkki tästä, kyseessä on ruotsalaisen Ludosityn, Daniel Remarin, tekemä sivustakuvattu kunnianosoitus 8- ja 16-bittisille toimintapeleille. Pelin esikuvat ovat vanhoja PC-pelejä EGA-grafiikan 80/90-lukujen vaihteesta, jolloin PC oli vielä toimistokone eikä pelimasiina.
Tunnisteet:
ei ikärajaa,
indie,
räiskintä,
retro,
sidescroller
Thursday, 6 August 2015
Assembly Summer 2015 pelinkehityskisa
Assembly Summer 2015-tapahtuman pelinkehityskisassa oli jälleen kerran paljon kovatasoisia ja innovatiivisia pelejä, hieman yllättäen monen pelaajan räiskintäpelien dominoidessa kisasarjaa. 27 kilpailuun lähetetystä tuomaristo valitsi 15 kilpailemaan assembly-vieraiden äänistä. Kilpailun osanottotyöt olivat ladattavissa jo viikkoa ennen tapahtumaa:
www.assembly.org/demoscene/game-development/game-development-entries/
Tunnisteet:
Assembly,
indie,
kolumni,
pelien tekeminen
Saturday, 1 August 2015
Flow - Elämän virta
Sain Assembly Summer 2015-partyssä lainaan Mihaly Czsikszentmihalyin “Flow - Elämän virta”-kirjan. Kyseessä on FLOW-ilmiötä käsittelevä perusopus, jonka keskeiset asiat voisi sanoa hyvin lyhyesti, mutta tietysti siitä ei saisi blogikirjoitusta aikaiseksi. Päätin arvioida ja verrata kirjan kuvaamaa ilmiötä tietokonepelaamiseen.
Tunnisteet:
Assembly,
FLOW,
kirjat,
kolumni,
nuorisotyö,
tavoitteet
Subscribe to:
Posts (Atom)