Clash of XCom-Zombies
Terminuksen kannibaaliyhteisön jäätyä 'kävelijöiden' (Walking Deadin termi zombieista) alle päähenkilöt pääsevät karkuun ja alkavat rakentaa omaa selviytyjien yhteisöä sekä kerätä muita tuhosta selvinneitä ihmisiä avuksi. Suomalaisen NextGamesin Walking Dead-peli sijoittuu suoraan tv-sarjan neljännen kauden jälkimaininkeihin.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Walking Dead - No Man’s Land Pelin julkaisija/kehittäjä: Next Games Oy 2015
Alustat: iOS, Android Pelin tyyppi: mobiili, indie, strategia
Ikäraja(t): PEGI 12 (Android), 17+ iOS
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa
https://www.youtube.com/watch?v=7mxtwAnaKzg Gameplay Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EwEYHh51hmg Pelin alku
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Pienenä yllätyksenä No Man’s Land on ryhmästrategia, jossa selviytyjät mättävät tietään zombieiden läpi käyttäen erilaisia aseita. Pelissä on erilaisia hahmoluokkia kuten nopea tiedustelija, tankki, kiväärimies tai pistoolisankari. Käytännössä ampuma-aseiden käyttö herättää läheisten kävelijöiden huomion, joten seuraava aalto tulee nopeammin. Next Gamesin edellistä peliä - Compass Point: West muistuttava tukikohdan rakentelu toimii samalla logiikalla kuin tämän genren rakentelupelit - omien selviytyjien koulutus tai rakennusten rakentaminen kokemuspisteillä kestää aikaa ja kullalla voi tietysti nopeuttaa tätä. Polttoaine taas vaikuttaa määrään tehtäviä, mitä voi päivässä suorittaa, mutta vastustajien nouseva vaikeustaso tarkoittaa sitä että omaa kotipesää pitää kehittää ja parempitasoisia selviytyjiä värvätä.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Ideana zombie-strategianaksuttelu ei ole huonoimmasta päästä - peli toimii myös iPadin kolmannella versiolla vaikka animaatiot ovat välillä hieman turhan raskaita laitteelle. Pelin elementit ovat niin tuttuja että peliin pääsee helposti mukaan, vaikka ei olisikaan Walking Dead-fani. Toisin kuin Compass Point: Westissä pelaajalla on myös täydellinen kontrolli selviytyjistä tehtävien aikana, joten tämä on hyvä asia. Kuitenkin, toisin kuin otsikko sanoo ei kokeneempi pelaaja saa pelistä liikaa irti - aiheen kinostaessa peli on hyvä ajan tappamiseen ja etenkin kevyeen strategianaksutteluun, koska tehtävissä on selkeästi näkemystä ja omaa innovaatiota. Ilmeisesti tukikohdan rakentelu haluttiin kuitenkin lisätä mukaan joten se toteutettiin melkoisen perinteisellä ‘rakenna ja odota’-kaavalla. Yksinkertaista, mutta jo sata kertaa nähtyä, joten uudet innovaatiot tukikohdan rakentelussa tulisivat tarpeeseen.
Pelin eettinen sanoma?
Suurin osa pelin tehtävistä on materiaalien keräilyä. Hiiviskelymahdollisuus pelissä on olemassa eivätkä kävelijät ole kovin välkkyjä, joskin kokemuspisteitä näitä eliminoimalla saa. Käytännössä väkivaltaa pääsee käyttämään reilusti, joskin äänekkäitä aseita kannattaa käyttää harkiten ja aina pelissä ei kannata painaa täysillä päälle.
Pelin taustalla on TV-sarjan neljäs kausi, joka herättää varmasti tunteita väkivallan takia. Kuvauksien väkivaltaisuus vaihtelee strategiapelissä toisaalta pelissä puukotetaan kävelijöitä päähän ja verta lentää, mutta välianimaatiossa lyödään kirveellä kävelijää päähän ilman mitään sen kummallisempaa vaikutusta. Walking Dead on väkivaltainen sarja ja strategiapeli antaa taistelusta melko kasuaalisen kuvan - vahinkoa saavat hahmot saattavat jäädä joksikin aikaa toipumaan mutta vain muutamissa tehtävissä nämä saattavat kuolla lopullisesti. Peli ei oikeastaan ota kantaa itse tapahtumiin - Daryl on mukana tv-sarjasta tuttuna naamana jakamassa ohjeita selviytyjille.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
No Man’s Land jättää ehkä pienen pettymyksen jäljelle - toisaalta viikoittaiset haasteet luovat pelille tavoitetta ja pidentävät pelin ikää. Vuoropohjainen strategia on toteutettu kevyesti, mutta onnistuu tavoittamaan ehkä jotain tv-sarjan hiippailun ja jännityksen tunnelmasta. Lisäksi omiin pelihahmoihin on ainakin periaatteessa mahdollisuus kiintyä.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Pelin visuaalinen suunnittelu on uskollinen televisiosovitukselle. Tämä tarkoittaa sitä että aivan pienille se ei sovi.Ladattava lisäsisältö?
Peli on mikrorahoitteinen ja kulta on (taas) järjettömän kallista. Avattaessa löydettyjä paketteja pelaaja pääsee valitsemaan sattumanvaraisesti paketeista. Katsomalla mainosvideoita saa pari uutta arvausmahdollisuutta päivässä. Tyyli on sama kuin Next Gamesin edellisessä pelissä, eli firma saa mainoksista rahaa ja pelaajia palkitaan tästä.
Mutta! Peli markkinoi sinänsä hyödyllisiä asepaketteja kalliilla rahalla. Jos tutkitusti 3-30% pelaajista käyttää mikromaksuja ja nämä käyttävät 5-30 dollaria kuussa peleihin on varmasti ihan perusteltua tarjota mahdollisuutta siihen, mutta tuo 30% koskee vain suosituimpia pelejä - todennäköisempää on että 2.90€ asepaketista on aivan liian kallista pelaajalle. Vaikka kullan hankintaan tarjotaan hyvä määrä erilaisia saavutuksia on se silti suhteessa hyötyyn pelissä järjettöman kallista, eli kaiken kaikkiaan pelin rahoitusmalli tuo mukanaan pienen pettymyksen, eli tuntuu aivan kuin Compas Point: Westin jälkeen olisi otettu askel taaksepäin ja "todettu että pelin tärkein ominaisuus on tahkota rahaa mikromaksuilla!"
Pelin ikäraja?
Yllättävästi android-versio on mennyt läpi PEGI 12-ikärajaisena (Google Play toimii siten että pelintekijät itse määrittävät ikärajan annettujen kriteerien listasta). Voisin sanoa että puhtaan PEGI-kriteeristöä siteeraamalla ikärajaan 12 ei kyllä peli tulisi. Pelille annettu Google-PEGI ikäraja muistuttaakin enemmän suomalaista 12-ikärajaa - Walking Dead oli suomessa esitettynä sarjana 16 ja myöhemmissä kausissa 18. Applen ikäraja 17+ taas johtuu siitä että näillä ei ole 13 ja 17 väliin jäävää ikärajaa amerikkalaiseen tapaan - väkivaltaisissa peleissä Apple suosii suurempaa ikärajaa. Oma suositukseni on se että Applen ikäraja on luonnostaan aivan liian korkea tällaiselle pelille.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Mitä tässä pelissä on juuri nyt tapahtumassa?
- Minkä takia peli on kiinnostava pelaajasta?
- Voitko esitellä peliä?
- Voiko sitä pelata yhdessä? Voitko opettaa peliä?
- Jos peli vie paljon aikaa, voi kysyä miksi?
No comments:
Post a Comment