Tulevaisuuden sotilaat ja zombiet
Pelin tiedot
Pelin nimi: SAS 4: Zombie Assault Pelin julkaisija/kehittäjä: Ninja Kiwi (2015)Alustat: iPad/iPod, flash, Android Pelin tyyppi: ylhäältä kuvattu räiskintä, moninpeli, ilmaispelattava
Ikäraja(t): PEGI 12 (Google Play), 12+ (Apple)
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=YZ4_DU2WZLk Traileri
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
SAS 4 on pävitetty versio ilmaispelattavasta zombieräiskinnästä - pelaaja voi valita kolmesta eri hahmoluokasta ja ansaita tälle varusteita ja kokemusta. Peli on kuvattu suoraan ylhäältä, graafiselta olemukseltaan peli on toimiva, selkeä ja sen äänimaailma on hyvin suunniteltu. Peli tarjoaa mikromaksuja varusteiden, henkiinherätyspakkausten, kullan ja harvinaisempien aseiden muodossa, markkinoiden myös tarjouksia pelaajalle tehtävien välissä.
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Zombie Assault on hyvin pelattava ja graafisesti sisältää paljon hyödyllisiä tietoja. Eli vaikka ylhäältä kuvattuja flash- zombieräiskintöjä mahtuukin jo 13 tusinaan niin SAS4:ZA on kärkikaartia - kaikki kerättävistä aseista räjähtäviin tynnyreihin löytyvät. Neljän pelaajan moninpeli on myös mahdollinen, mikä tietysti avaa täysin uusia mahdollisuuksia kavereiden kanssa viihtymiseen.
Pelin eettinen sanoma?
Kovin monelle lukijalle ei ‘Alien Breed’ terminä sano mitään - vastaavia ylhäältä kuvattuja räiskintöjä on paljon ja myös pitkään ihan. Tietysti zombiehirviöruttoon ollaan hakemassa rokotusta heti alussa, joten aivan nihilistinen pelin teema ei ole. Kuolemanvaara on tietysti zombie-peleissä aina hallitsevana.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
Peli (tai pikemminkin kaikki sen versiot) on hyvin toteutettu riippuen alustasta. Hiiri on tietysti itselleni sopivin väline joten iPadin virtuaaliohjaimeen joutuu totuttelemaan hetken aikaa. Pelissä on graafiset elementit aika hyvin kohdallaan, iPadin isompi ruutu otetaan hyvin käyttöön ja pomohirviöistä näkyy selkeästi niiden kesto. Oma pelihahmo kerää kokemusta niin asetyypin mukaan kuin myös pelaajan valitsemien taitojen suhteen. Moninpeli kavereiden kanssa on mahdollinen ja Apocalypse (taso 15) sekä Nightmare (taso 35)-pelimuoto asettavat pelaajan epätoivoiseen puolustukseen. Lisätehtävät (Contracts) tuomat sattumanvaraista sisältöä kartan ja tehtävän vaihdellessa. Eli peli toistaa samaa kaavaa monesta nettiräiskinnästä, että aivan aloittelija ei pääse pelaamaan vaikeampia tasoja ennen kuin on näyttänyt taitonsa (ja todennäköisesti hankkinut paremmat kamat).¨
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Pelin äänimaailma on hyvin toteutettu, mutta todennäköisemmin lasten vanhemmat kiinnittävät huomion ruumiskasoihin ja veriroiskeisiin. Kuvaohjelmissa (leffat, tv-ohjelmat ja pelit) puhutaan termistä ‘etäännytys’ joka tarkoittaa elementtejä jotka toimivat päinvastoin kuin samaistumista aiheuttavasti. Eli kuvakulma kaukaa ja käsittelytapa (piirretty esim.) ovat elementtejä jotka pehmentävät ilmeisesti sisältöä niin että herkemmät ihmiset eivät saa traumoja. Ja kaukaa katosta kuvatut räiskintäpelit kuten SAS 4: ZA4 on todellakin etäännytetty melko tehokkaasti.
Ladattava lisäsisältö?
Peliä voi hyvin pelata maksamatta mikromaksuja - päivittäiset palkkiot ovat ihan hyviä ja tarkoitettu pitämään mielenkiintoa yllä. Toisaalta pelaaja on ilmaiseksi pelatessaan riippuvainen sattumanvaraisuudesta eli hirviöiden tiputtamasta tavarasta - 10 sattumanvaraista pakettia varusteita ja iso kasa krediittejä parilla eurolla voi hyvin kutkuttaa. Myös luodit loppuvat joskus joten pelivaluuttaa saa katsomalla mainosvideoita. Peliä voi pelata myös Flash-versiona, joka tosin näyttäisi toimivan hitaammalla tahdilla kuin iPadin versio.
Pelin ikäraja?
Sekä Google Play että Apple ovat vahvasti 12 ikärajan kannalla (Googlen versio PEGI-ikärajoista on laajennetumpi niin että se kelpaa myös Australiaan). Ikäraja 12 tarkoittaa “enimmäkseen harmiton” - eli hyvin monet Hollywood-elokuvat saavat sen ikärajan koska ne on tähdätty mahdollisimman suurelle maksavalle yleisölle. Peruste ikärajalle on suomessa se että lapsen suodattimet kehittyvät alakoulun aikoihin hiljalleen omaan tahtiinsa. Toisaalta Applen 9+ ikäraja on huomattavasti realistisempi arvio, koska esimerkiksi suomalainen 7-ikäraja ei yleensä sovi 7-vuotiaille. 12-ikäraja tarkoittaa varhaisteinien ikää eli osa ikäluokasta on teini-iän kynnyksellä ja osalla vielä murrosikä antaa odottaa itseään, mutta ikäluokka on selkeästi lapsia. 16-vuotiaan aivot ovat lähellä aikuista kun taas murrosikä ei ole välttämättä vielä alkanut 12 vuotiaalla. Ainakin poikakulttuurissa räiskintäpelit tulevat aika nopeasti kuvioon, noin 4-5 luokalla, joten zombieden ampuminen on aika normaalia nuorisolle. Fotorealistisia pelejä kuitenkin kannattaa vielä jonkin aikaa pantata.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Mitä tässä pelissä on juuri nyt tapahtumassa?
- Minkä takia peli on kiinnostava pelaajasta?
- Voitko esitellä peliä?
- Voiko sitä pelata yhdessä? Voitko opettaa peliä?
- Jos peli vie paljon aikaa, voi kysyä miksi?
(vrt. Tuomas Harviainen, Yle 13.11.2014)
No comments:
Post a Comment