Aikuisten Pokemon
Heinäkuussa 2018 julkaistu Our World nauttii tällä hetkellä yhtä vuotispäiväänsä. Laajennetun todellisuuden peli asettaa pelaajat taistelemaan zombien infestaatiota vastaan paljolti Pokemon GO tapaan. Tällä kertaa zombeja ei kuitenkaan heitellä palloilla vaan nämä hoidellan käsikranaateilla sekä ampumalla.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Walking Dead: Our World Pelin julkaisija/kehittäjä: Next Games (2018)
Alustat: Android, iOS Pelin tyyppi: Mobiili, Laajennettu todellisuus
Ikäraja(t): PEGI 16 (App Store 17+)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
How to playTWD our world beginner tips showing how i play
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Our World on pohimmiltaan PokemonGO-mainen korttipeli. Hyvää kun ei kannata keksiä uudestaan. Pelaaja saa kokemusta tuhoamistaan kohtaamisista, zombie-infestaatioista ja pelastusoperaatioista, mutta kortit määrittävät mitä pystyy tekemään. Aseet ovat aseita, jotka toimivat kivi-paperi-sakset logiikalla eri zombieita vastaan. Rynnäkkökivääri tekee suurempaa vahinkoa paksukaisiin, tarkkuuskivääri panssaroituihin, konepistooli teräväreuinaisin, pistoolit laihoihin ja haulikko miinoitettuihin zombieihin. Mukana tehtävissä kulkee toinen selviytyjä, jonka apu on joskus heikkoa ja joskus korvaamatonta.
Se mikä tekee pelistä paremman Pokemon Go verrattuna on zombieiden löytyminen myös maaseudulta. Algoritmi tiputtelee pelastusoperaatiota, infestaatioita ja ryöväritukikohtia ympärinsä. Näitä löytyy myös metsästä eikä pelkästään urbaaneilta alueilta, joten peli on huomattavasti Pokemonia pelattavampi.
Pelissä on jatkuvasti päivittäisiä tehtäviä ja tapahtumia, jotka motivoivat grindaamista. Esimerkiksi Herschelin farmin puolustustehtävistä ansaitsin rynnäkkökiväärin ja ryövärikohtaamisista jotain muuta. Näistä tehtävistä ansaitsee hyvin harvinaisempia kortteja. Ylimääräisillä korteilla ja pelivaluutalla voi päivittää taas aseita, kumppaneita ja etuja.
Joillain eduilla ei tee niin paljon, lääkintäpakkauksia ja kranaatteja ei voi ikinä olla liikaa ja toisaalta taas kumppaneista saatava hyöty on pienempi kuin omasta aseesta.
Zombieiden ruokana olleet ihmiset viedään suojataloihin, jotka vaihtavat näitä kortteihin. Suojatalot ovat kuitenkin mielenkiintoinen osa laajennettua todellisuutta sillä ne ovat kaikkien pelaajien nähtävissä ja käytettävissä. Talot ovat kaatumassa yhdeksän päivän päästä ellei niitä päivitetä korkeammalle tasolle, joten ne kannattaa sijoittaa julkisille paikalle. Talojen osia löytyy tehtäviä tekemällä, joten suuri suru ei ole jos sellainen kaatuu.
Peli on mikromaksuiltaan vähemmän ahneesta päästä. Esimerkiksi kaupassa käytettävää kultaa saa tekemällä päivittäisiä tehtäviä, eikä tästä tullut mieleen että määrät olisivat kovinkaan kitsaita. Sitävastoin huomasin että peli pyrki ohjaamaan Kotipizzaan. Lähelle tullessa tuli jopa metrimäärä liikkeeseen. Liikkeestä sai harvinaisen purppurakortin käymällä ja kyllähän tuota tuli käytettyä. Mielenkiintoinen huomio - pelit voivat olla osa asiakashankintaa!
Saako peli liikkumaan? Kyllä se jossain määrin sitä tekee, kiitos zombieden nopean uudelleensyntymisen ja ryhmäpelaamisen. Enemmän sanoisin kuitenkin että peli on optimoitu bussilinjalla pelattavaksi - ainakin oma reissaaminen on tuottanut niin paljon hyötyjä, että saisi varsin ahkerasti lenkkeillä että vastaava määrä kohtaamisia tulisi muuten grindattua. Tapahtumia on hyvään tahtiin eli aina on jotain mitä varten voisi erilaisia tehtäviä grindata.
Peli on tietysti parhaimmillaan porukassa. Osa ryhmistä on avoimia ja nämä jakavat yhteisiä tehtäviä. Tarkoittaa sitä että viikon aikana on suoritustaulu auki, ja jos joku päivittää suojataloa tai tekee tehtävän, kaikki saavat vähän rahaa tai kortteja. Kätevää? Itse vaihdon pian aloitettuani vakavammin pelaavaan tiimiin, sillä oma paikallisryhmä ei saanut juuri mitään aikaiseksi. Sosiaaliset työkalut ovat aika karut, chat löytyy omalle ryhmälle mutta paljon työkaluja ei ole. Hätäraketit ovat yksi tapa millä voi harrastaa yhteistyötä, esimerkiksi löytämällä harvinaisen kohtaamisen tai tarvikkeita voi paikan merkata pari tuntia kestävillä flarella. Tämän jälkeen kuka tahansa ryhmässä voi teleportata paikalle. Eli oma lokaatio ei tarkalleen ottaen ole peliä määrittävä tekijä. Soihtuja löytyy pienissä määrin tasoja ylenemällä ja tehtäviä tekemällä, joten aivan jokaiseen löytöön niitä ei kannata pistää. Nämä tuovat kuitenkin ilon mieleen muille ryhmän jäsenille.
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Zombie-räiskintä on aika veristä. Tämän voi tietysti kytkeä pois päältä valikosta, mutta periaatteessa peli on täyttä sotaa, eli aivan lasten nähden sitä ei kannattane pelata. AR-pelimuoto on olemassa pokemonin tapaan, mutta tämä on vähän sellainen kuriositeetti jota ei tule käytettyä ellei halua kikkailla.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
No, laajennetun todellisuuden pelit ovat sikäli hyviä että ne saavat ihmiset liikkumaan. Lasketaanko zombieden ampuminen hyötyliikunnaksi? Kai sitten. Itse pelaan suunnitellusti, käytännössä bussimatkoilla ja kävelemällä ympärinsä jos oma turvatalo on kaatumassa.
Väkivallasta en nyt puhu, koska sen merkitys tuntuu olevan tutkimusten mukaan todella vähäinen. Lähinnä mieleen tulee tilanne jos bussissa on ala-asteikäisiä kannattaako tätä pelata? Ainakin varmuuden vuoksi en pelaisi, koska en halua ottaa vastuuta yöunien häiriintymisestä. Vielä ei ole keskusteluita tullut muiden bussin matkustajien kanssa onko räiskintäpelin pelaaminen julkisessa tilassa ok? Iitse en käytä ääniä, mikä on ihan oikeasti se miten pitäisi toimia. En usko että kaikki pitävät tästä, mutta koska suomalaiset eivät ylipäätään kommunikoi en ole kokenut tarvetta muuttaa toimintaani. Silti, on ihan hyvä idea pohtia miten toimisi jos itsellä on kiltatehtävän suoritus menossa ja vieressä istuja pyytäisi olemaan pelaamatta? Omaa kotimatkaa kun ei haluaisi viivyttää sen takia että jää matkalle keräilemään suorituksia, joten kyseessä on ongelmallinen pyyntö.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Katso ympärillesi jos olet liikkumassa.
- Mitä AR-peliä pelatessa kannattaa huomioida?
- Kuinka paljon oikeaa rahaa tulee käytettyä peliin? Miksi kannatta?
- Miten paljon oman ryhmän menestys merkitsee sinulle?
No comments:
Post a Comment