Wednesday, 17 February 2016

Kauhubensa pelin arviointikriteerinä?











Indie-pelit eivät ole käyttäneet PEGI-ikärajoja niiden kalliuden takia, yksi suosittu oli Independent Game Rating System (TIGRS) joka oli käytössä 2005-2014. Tätä on jatkanut Indie Game Rating System (IGRS), joka asteikko on 3,7,13,16,18,21.Tämä arvioi pelejä väkivallan, alkoholin, seksin ja muiden kriteerien kannalta. Pelin tunnevaikutusta ei oikeastaan mikään järjestelmä arvioi. Amerikkalaisessa ESRB:ä ei ole selkeää ahdistuskriteeristöä ja PEGI-ikärajoissa ahdistuskriteerit rajoittuvat vain 7 ja 12 ikään. Kuten ESRB PEGI arvioi myös pelinsä pelistä tehtyjen nauhoitusten perusteella, eikä pelaajan interaktiota oikeastaan missään arvioida. Yhtenä mahdollisuutena on käyttää tvtropesin "Painajaisbensa"-listan tapaista listaa elementtien arviointiin.

Saturday, 13 February 2016

Firewatch

Kipinävahdissa













Henryllä ja tämän vaimolla menee huonosti, tarinan alussa käydään läpi pariskunnan ensitapaaminen 1975. Varsinainen peli alkaa vuodesta 1989 kun avioliiton karikossa Henry pestautuu kesäksi Shoshonen kansallispuistoon palovahdiksi. Ruminointi saa kuitenkin sosiaalisempia piirteitä naapurin palovahdin pitäessä yhteyttä radiopuhelimella.

Wednesday, 10 February 2016

Nidhogg

Die By Pixelsword



New Yorkin yliopiston pelikisasta lähtenyt indie-peli Nidhogg on pelimessukuningatar, jotka lopulta ilmestyi 2014. Se on myös hyvä esimerkki indie-pelistä, joka yksinkertaisesta ideastaan huolimatta vaikuttaa muihin peleihin. Ideana on miekkailla Bushido Blade-pelin tapaan pikseliukolla, viikinkiturnajaisissa. Pelin lähtökohtana ovat olleet Prince of Persia ja muutama hyvin vanha c64-toimintapeli kuten Karateka. Eurogamer suitsutti peliä asettaen sen uraauurtavien pelien kuten 007 Golden Eyen ja Super Smash Bros Meleen rinnalle (aika hyvin opiskeluprojektilta!)

Wednesday, 3 February 2016

AAA-tason onglmat: Bioshock Infinite














Sain joululahjaksi kaksi DLC-osaa Bioshock Infiniteen ja päätin kirjoittaa artikkelin pohtiakseni sitä miksi pelin tarvitsee olla räiskintäpeli? Aihe kuitenkin muuttui lennossa: käynnistettyäni pelin ja näytönohjain kaatui oltuaan viisi sekunta alkuvalikossa. Kesti kolme tuntia muistella miten olin pelin aikaisemmin saanut toimimaan. Normaalit ratkaisukeinot kuten näytönohjaimen päivitys olivat täysin turhia välivaihe jota yritin tässä vaiheessa: oikea ratkaisu oli kääntää tekstuurin tarkkuus alhaiseksi. Näitä ongelmia on nähtävästi muillakin ollut, eli ongelma ei ole tehojen riittävyys koneessa vaan se miten varmatoiminen peli itse on!


Friday, 29 January 2016

Grotesque Tactics 2 - Dungeons and Donuts

Ironisia bugeja



Taannoin tuli keskustelua TAMKin pelilinjalla siitä että seksismistä peleissä ei ole suomalaista tutkimusta edes ammattikorkeakoulussa. Esimerkkejä toki olisi paljon joten kerron eeppisen fantasiasadun Steamin joulualennuksista: Grotesque Tactics 2 parodioi roolipelejä vanhoista Ultima-peleistä World of Warcraftiin. Tarina lähtee liikkeille kun Grotesquen kansalaiset juhlivat prinsessan kanssa voittoaan Pimeyden kirkosta, tietenkin sen päätukikohdassa! Tappava sumu ilmestyy kuitenkin paikalle vangiten liittouman edustajat tunneleihin.