Haluan sotilaaksi - miksi? Siitä irtoo kiksi.
Americas Army ilmestyi 2002 tarjoten jenkkien asevoimille oivan rekrytointitavan. Peliä on kehitetty alkuajoista edelleen ja uusin iteraatio on täysin verrattavissa muihin vastaaviin räiskintöihin. Erona Counterstrikeen on realistisempi lähestymistapa ja ryhmätoiminnan painottaminen. Pelaajat ovat joutuneet myös käymään läpi erilaisia kalvosarjoja mm. lääkinnästä. Uusin versio on ollut vuodesta 2013 beta-testissä täydellisesti julkaisussa tänä kesänä ja on saatavissa ilmaiseksi mm. Steam-palvelun kautta, nyt pyynnöstä testattavana.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Americas Army: Proving Grounds Pelin julkaisija/kehittäjä: US Army (2013)
Alustat: Windows, Linux; Mac OS Pelin tyyppi: nettipeli, räiskintä, joukkue
Ikäraja(t): (ESRB Teen)
Arvostelijat: Rami (35)
Videokuvaa:
https://www.youtube.com/watch?v=NFc36ysBZ0A Traileri
Mitä pelissä oikeasti tehdään?
Peli on joukkuepohjainen räiskintäpeli, jossa tavoitteena on pitää kaverit hengissä ja nujertaa vastustaja joka on pukeutunut kiinalaisiin maastopukuihin. Tappiot eivät ole julkisia, vaan kohtamisissa vaihdetuista laukauksista voi arvailla mitä kävi. Pientä realismia on luvassa siten että omia voi ampua ja aseiden teho on jossain määrin uskottava. Hardcore-pelimuodossa ei omien joukkuetovereiden tai haavoittuneiden paikkaa näe. Ryhmätyötä on painotettu - vastustajat voi ilmoittaa radioon ja haavoittuneen voi elvyttää takaisin peliin pari kertaa, mutta ei sen enempää.
Vastustaja (vasen kuva) on puettu toisenlaiseen maastopukuun
Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?
Peli on hyvin samaa kauraa kuin esimerkiksi aikaisemmin peliraati.fi-palveluun arvioimani Insurgency. Tasot ovat Counterstrike-maisesti edelleen hyvin ahtaita - toinen osapuoli hyökkää ja toinen puolustaa neliminuuttisten erien aikana, joten toiminta on hetkistä. Peli vaatii oman ryhmän sisäistä koordinaatiota ja yhteistyöä, eikä tarjoa mitään ylimääräistä kuten tarroja aseissa tai erilaisia superluokkia, sinkohippaa, aimbotteja tai pomppimista. Tulitaistelu on tappavaa ja pelihahmolle voi taistelupari antaa vain pari kertaa ensiapua, tämän jälkeen sotiminen on ohi. Virallinen termi pelille taitaa olla 'tactical shooter' - peli on taktinen, mutta suunniteltu sellaisille jotka pitävät räiskintäpelistä, mutta eivät halua Call of Duty-pelejä realistisempaa otetta. Tosin uusin iteraatio ei vastaa missään määrin Americas Army 2-tasoista kilpailuhenkistä peliä, joten peli on Americas Army, mutta hieman kasuaalimpana.
Kaikki asiat eivät tarjoa suojaa
Pelin eettinen sanoma?
Pelin skenario sijoittuu kuviteltuun keltaiseen valtioon ja vastustajat pelissä eivät ole enää arabeja - muutosta on siis tapahtunut pois arveluttavasta viestinnästä. Peli painottaa ehkä joidenkin mielestä hieman yllättäen toiminnan tappavuutta - kunnon osuma kun vie pelistä kerralla. Moninpelien ohella pelaaja pääsee katsomaan armeijaa promoavia videoita ja ampumaan janter-tauluja harjoituskentissä. Käytännössä pelaamalla saatavat 'kunniapisteet' eivät Proving Groundsissa vaikuta suuresti esim. aseen valintaan, vaan harjoitustehtävät avaavat uusia mahdollisuuksia ampua pyssyillä.
Peli pyrkii siis kertomaan "jotain" armeijasta ja sotimisesta. Ehkä sotimisen kliinisyys on lopuksikin pelin huonoimpia puolia - haavoittuneiden evakuiointia, kaatuneiden huoltoa tai pelkästään sitä että sota on rumaa ja veristä puuhaa, esitellä. Peli ei siis painota sodan vaaroja tai oikeutusta, koska pyrkii olemaan mainos ammattiarmeijalle.
Toki peli kehottaa pelaajaa suhtautumaan vakavasti siihen mitä tekee, mutta pelajan ei ole pakko käydä kaikkia koulutuksia läpi päästäkseen pelaamaan. Lisäksi peli ei oikeastaan opeta mitään partion tai taisteluparin toiminnasta, eli alokastaidot pitää oppia oikeassa armeijassa. Yhteistoiminta pitää oppia nettipelissä sähläämällä muiden ihmisten kanssa, joten oppimiskäyrä on kohtuullisen jyrkkä.
Eli, Americas Army ei ole sinällään ‘opetusohjelma’ vaan työkalu jolla herätetään mielenkiinto värvättävissä. Se ei pyri keskustelemaan vaikeista aiheista tai opettamaan edes alokkaan perustaitoja, mikä on sääli. Meikäläisestä näkökulmasta Amerikkalaisten ammattiarmeija joutuu panostamaan värväämiseen aivan eri tavalla ja isänmaallinen viesti räätälöidään siksi erityisen tarkasti nuoremmille. Ajatusleikkinä “Finnish Army” luultavasti pyrkisi enemmän opettamaan puolustusvoimien tärkeimmät tehtävät ja joitakin alokkaille opetettavista asioista.
Kiinnostusta herättävät piirteet?
AA on virkamiesten tekemä peli - tämä erottaa sen edelleen massasta. Tarrat pyssyissä ja erilaiset skinit eivät oikeastaan ole Americas Armya. Peli pyrkii promoamaan jenkkien asevoimien tarjoamia mahdollisuuksia ja tarjoaa siinä sivussa melkoisen määrän räiskintää. Täytyy myöntää kyllä että se että pelissä ei ole nettikauppoja, mikromaksuja, ladattavaa lisäsisältöä tai muuta “ylimääräistä” on nykyään arvokkaampi kuin sata jänistä. Esimerkiksi peliä voisi tällaisenään suositella nuorisolle mielummin kuin Counterstrikeä. Käytännössä pelaajakunta tuntuisi myös olevan hivenen vanhempaa kuin CS-Junnut. Pelillä on rekisteriöityneitä pelaajia 9.7 miljoonaa ja pelin käyttämisestä rekrytointityökaluna onkin esitetty paljon mielipiteitä puolesta ja toiseen.
Jännitystä aiheuttavat elementit?
Peli ei ole kovinkaan raaka - sotiminen on tappavaa, mutta punaisella nesteellä ei läträtä. Vaikka ruudussa lukee että ‘bleeding’ niin omassa pelihahmossa sitä ei näy, eikä kyllä missään muussakaan raadossa.
Ladattava lisäsisältö?
Peli on täysin ilmainen. Itseasiassa yksi sen houkutuksista on pelaaminen ilman maksuja - joko mainosten tai mikromaksujen muodossa.Pelin ikäraja?
Teen-ikäraja tulee rapakon takana helposti verettömästä väkivallasta. Alussa todetaan suositusikäraja “Teen (violence, blood)”, mutta käytännössä peli on hyvin kliininen.
Keskustelunaiheita pelin tiimoilta
- Mistä asioista peli haluaa kertoa?
- Mikä on Amerikan armeija, miten se toimii ja mihin se perustuu?
- Mistä asioista peli ei halua kertoa?
- Onnistuiko peli tavoitteessaan, miksi, miksi ei?
No comments:
Post a Comment