Stalkkaajan pallilla
Uusi jäsen, tervetuloa kädellisten tarkkailukerhoon!
1) Tarkoituksena on tarkkailla kädellisiä niiden luonnollisessa elinympäristössä. Voit tarkkailla näitä MonkeyVision 2.1 ohjelmalla.
2) Jotta pysyisit jäsenenämme sinulta odotetaan häkkien lunastamista viiden päivän välein
3) Jos et ole lunastanut tarpeeksi häkkejä sinut erotetaan yhdistyksestä.
4) Älä puhu Kädellisten Tarkkailukerhosta tai sen aktiviteeteistä. Älä poista ohjelmaa.
5) Ja kaiken tärkein: kaikki interaktio kädelisten kanssa on kielletty. Älä Ruoki Apinointa!
*Näiden rikkomusten sattuessa yhdistys voi jakaa parhaaksi katsomansa ankaran rangaistuksen.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Do Not Feed The Monkeys (Beta) Pelin julkaisija/kehittäjä: Alwar Premium/ Fictiorama Studios & BadLand GamingAlustat: PC, Mac Pelin tyyppi: Manageripeli
Ikäraja(t): PEGI 16
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Tubettaja pelaa
Mitä peliharrastaja ajattelee tästä
Pelin demoversion pohjalta voidaan sanoa että kuten aikaisemmatkin Alawarin pelit, stalkkaus on pääosassa. Kaikki kamerat kertovat omaa tarinaansa, joista osa on hyvin mielenkiintoisia. Peli etenee avainsanojen bongaamisella ja internet-hakukoneen hyväksikäytöllä. Yhdistys antaa välillä tehtäviä, esimerkiksi kameran osoite pitää selvittää tai asukkaan nimi. Pelin lopullisena tavoitteena on päästä seuraamaan ‘Suurapinan’ häkkiä. Tästä ei sen enempää vihjata, mutta eiköhän tämä kirjoittele twitteriin?
Stalkkaaminen hoituu kameroiden kautta.
Lisänä pelimekaniikassa on oman terveyden ja talouden ylläpitäminen. Vuokranantaja käy hakemassa viikoittain vuokraa, työssä pitää käydä ja marketista hakea jugurttia. Naapurin ukko käy lainaamassa rahaa juuri kun apinoilla on menossa hetki. Eniten kuitenkin pelaajaa kiinnostaa asukkaiden tarinat - salaisuudet kun kiehtovat itse kutakin. Tarinoiden loppu riippuu pelaajasta, esimerkiksi julma pelaaja voisi kiristää julkkisten salakuvaajaa tai sitten moraalinvartijana paljastaa tämän virkavallalle. Vaihtoehtoja siis on monia.
Mitä kuvaohjelmaluokittelija ajattelisi tästä
Peli etäännyttää aiheestaan pikseligrafiikkalla, jota voidaan pitää tarkoituksellisesti valittuna vanhanaikaisena esitystapana. Silti, paljasta pintaa sisältävät kuvat ovat hyvällä maulla sumennettu, joskin näistä on ilmoituksena ainakin Steamin puolella sisältömerkintä ‘alastomuutta’.
Demoversiossa ei myöskään näy väkivaltaa, mutta trailerin perusteella koko versiossa tulisi olemaan pikseliväkivaltaa. PEGI antaisi tästä suorilta ikärajaksi 12 väkivallan takia, suomalaisittain ikärajakriteeristöa joutuu soveltamaan. Onko kyseessä epärealistinen tai komediallinen animaatioväkivalta?
Vaikea sanoa, tämän takia suomalainen ahdistuskriteeristö onkin parempi. Kuten aina demojen kanssa lopullisen pelin sisältöä voi vain arvailla, pikseligrafiikalla voidaan myös tuottaa mukaansatempaavia tarinoita, joista osa voi olla nuorempia ahdistavia (näitä on aikaisemmin arvosteltu useampia), nänollen en pidä mahdottomana että pelin ikärajaksi tai sen sisältö vastaisi kumman tahansa järjestelmän 12-ikärajaa.
Kuva: Käytännön salapoliisityötä ja google-hakua.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta?
Peli on aiheeltaan hienovaraisen raflaava ja käsittelee hyvin kyseenalaista toimintaa. Tästä on tosin huomautettava että pelaaja voi myös toimia moraalisesti oikein. Yleisesti ottaen fiktiivistä tarinaa tulisi käsitellä sen kontekstista käsin ja Do Not Feed The Monkeys on satiirinen. Satiirin eli ivallisen komedian ymmärtäminen ei ole myöskään yksinkertainen juttu, koska satiiri ei välttämättä naurata, sen tarkoitus on kritisoida ihmisiä tai yhteiskuntaa. Itseasiassa pelin konkreettinen viesti on että terveys kärsii jos tietokoneen ruutua vain tuijottaa päivät pitkät. Unesta ja terveellisestä ruoasta on huolehdittava, muuten terveys kärsii. Melkoinen viesti peliltä, eikö?Oletettavasti jos teini-ikäinen pelasi tätä tai mitä tahansa muuta outoa peliä, olisi vanhemmilta väärä reaktio kommentoida ‘Hyi mitä kamalaa’. Kaikki keskustelunaloitukset eivät johda hyvän keskustelun syntymiseen. Uusien pelien kohdalla istuminen alas ja kysyminen “Voitko kertoa mitä tässä tapahtuu?”- toimii usein paremmin. Pelikasvattajana tyydyn usein seuraamaan koska tällä tavalla oppii myös itse asioita uusimmista trendeistä.
Kuva: Ystävälliset Billy Bobin Todistajat käyvät välillä käännyttämässä.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Mitä tekisit jos saisit tietää oikeasti kuvatunlaista tapahtuvan?
- Miksi apinoita ei saa ruokkia?
- Voiko diktaattorille antaa anteeksi?
- Mitä päivään pitää kuulua, jotta elämä olisi tervettä?
No comments:
Post a Comment