Tuesday, 16 October 2018

Granny

Kuka pelkää psykopaattimummoa?



Tämänhetkisenä trendipelinä Granny on tuttu lasten leikeistä ja 7-9 vuotiaiden painajaisista. Pelin idea on hyvin yksinkertainen, pelihahmolla on viisi päivää aikaa paeta hullun mummon luota, muuten käy huonosti. Jotta tehtävä ei ole helppo, ainoa uloskäynti on naulattu umpeen ja sähkölukolla lukittu. Jos mummo saa kiinni tulee pesäpallomailasta päähän. Kuten monet kauhupelit, peli on kuvattu kokijan silmistä ja se sisältää useita äkillisiä tehosteita. Ilmaispelinä sen kehitystä on rahoitettu mainoksia esittämällä.




Pelin tiedot


Pelin nimi: Granny Pelin julkaisija/kehittäjä: DVLoper (2018)
Alustat: Android, iOS Pelin tyyppi: Kauhuseikkailu
Ikäraja(t): PEGI 12 (Google Play) (Commonsensemedia.org suositus 12)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
DanTDM pelaa
HS artikkeli
Commonsensemedia.org


Mitä peliharrastaja ajattelee tästä


Granny yhdistelee ongelmanratkaisua sekä hiippailupelien logiikkaa. Huolimatta vanhuudesta ja hulluudesta mummolla on melkoinen kuuloaisti, joten tämä kuulee käytännössä kaiken mitä pelaaja tekee - mutterin tiputtaminen lattialle voi hyvinkin houkutella mummon paikalle, jonka jälkeen tämä lyö pesäpallomailalla tajun kankaalle ja siirrytään seuraavaan päivään. Pelaajalla on siis viisi päivää aikaa avata etuovi ja paeta kauhujen talosta. Jos pelaaja pärjää liian hyvin, alkaa mummo tiputella karhunrautoja lattialle. Talo on kohtuullisen laaja ja sitä on laajennettu jokaisessa päivityksessä, mummon pihalta löytyy myös giljotiini ja autotallista auto. Pelihahmo voi kantaa mukanaan vain yhden esineen, joten peli sisältää hiippailua edestakaisin. Mummoa vastaan voi taistella, mutta tämän ampuminen aiheuttaa minuutin tai parin torkkuhetken.


Pelaajan ei kannata mennä paniikkiin.



Mitä kuvaohjelmaluokittelija ajattelisi tästä


Granny käyttää tunnetuimpia kauhupelien tehosteita. Kuvakulma on valittu tarkoituksella silmistä, grafiikat ovat nuhjuisia ja kuluneita. Veripisarat näytössä ja sängyllä kertovat epäonnistuneista pakoyrityksistä - samoin muiden mummon kaapanneiden henkilöiden raapustukset. Lisäksi väsymättömästi perässä pysyvä mummo on kammottava, tämä puhuu välillä pelaajalle karmivalla äänellä.“I see you”. Peli käsittelee siis jatkuvaa ajojahtia sisältäen voimakkaita tehosteita.


Hyvin yleinen näkokulma peliin.


Vuosia sitten sovelsin nk. Painajaisbensa-listaa pelien arviointiin, koska se sisälsi tehosteita jotka jäävät häiritsemään myös elokuvan jälkeenkin. Pelien interaktiivisuuden takia sitä mikä pelottaa pitää ajatella uusiksi. Pelit mahdollistavat tilanteet jota perinteisellä medialla ei pääse tapahtumaan - esimerkiksi itsensä voi pelästyttää helposti. TVTropers.org painajaisbensa-listaan verrattuna ja soveltaen Granny täytti kuvauksista noin 16/47 kohtaa.

Totesin aikaisemmassa artikkelissa kulttiklassikko Amnesia: The Dark Descent täyttäneen yhteensä 17 määritelmää, mutta muutama elementti on voinut mennä ohi annettuani arvion pitkän aikaa pelin pelaamisen jälkeen. Granny täyttää siis enemmän kauhubensan määritelmiä kuin Witcher 3 tai Five Nights of Freddys. Tämä ei ota kaikkia elementtejä huomioon, esimerkiksi Grannyn kontrollit voivat olla niin hankalat, että ne stressaavat pelaajaa. Pelissä on aika paljon tekemistä, joka aiheuttaa melua ja ‘läheltä piti’ tilanteita sattuu myös onnistuneessa pelissä.

Kauhupelien vaikeusaste on sikäli mielenkiintoinen että peli yrittää häiritä pelaajaa, jos pelaaja pitää pintansa ja pasmat eivät mene sekaisin läpipeluu on hyvinkin mahdollinen. Pelästyminen ja panikoiminen johtaa taas vääriin ratkaisuihin ja pelin voi hävitä. Esimerkiksi Amnesia muuttui helpoksi peliksi kun pelaaja tajusi pelin sisäisen mekaniikan.





PEGI tuntee maksimissaan vain 12 Ikärajan kriteerin kauhulle, jota on käytetty Google Playn sivustolla kuvaamaan peliä. Kriteeri on aika simppeli?


28. Pictures or sounds likely to be horrifying.



Applen App Store, iOS-laitteille kuvailee vähän enemmän:

Rated 12+ for the following:
Frequent/Intense Horror/Fear Themes
Infrequent/Mild Realistic Violence



Mikä on sitten “Intensiivinen ahdistus tai kauhuteema”? Suomalaisissa kuvaohjelmakriteereissä ikäraja 16 ahdistus on määritelty seuraavasti:


23. Ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa järkyttävää ja ahdistusta
herättävää, pitkäkestoista ja intensiivistä kuoleman, vakavan
väkivallan tai psyykkisen hajoamisen uhkaa. Myös itsemurhan
ihannointi. Yliluonnolliseen liittyvää voimakasta ahdistavuutta.



Ikäraja 12 ahdistuskriteeri:

28. Voimakkaita, äkillisiä ja yllättäviä ahdistusta, pelkoa tai kauhua herättäviä ääni- ja kuvatehosteita tai pitkäkestoista piinaavaa uhkaa. Yliluonnolliseen liittyvää melko voimakasta ahdistavuutta.


Mummo testaa giljotiiniään.



Mikä olisi Grannyn ikäraja suomessa? Olisiko se 16 vai 12? Onko Granny termien mukaan 'järkyttävää' ja 'piinaavaa uhkaa'? Mobiilipeleihin ei myöskään liitetä yleensä termia "pitkäkestoinen", vaan ne ovat nopeasti pelattavia. Tärkein kysymys on onko Grannyn uhka 'järkyttävää' siinä mielessä kuin kuvaohjelmakriteerit sen kuvaavat?

Suomalaisittain elokuvissa näkee 12 ikärajalla yllättävänkin tiukkoja asioita, jotka tosin ovat vain vähäinen osa elokuvaa - niiden merkitys ei ole siis kovinkaan suurin. Samalla tavalla Grannyssä hiippailu on pääasiallinen elementti, joten suomalaisittain kriteeri 23. ei yksinkertaisesti täyty. 28. kriteerin eli 12 ikärajan se täyttää kuitenkin selkeästi, joten tämä tukisi sitä ajatusta että peliä nyt ei kannata sitä nuoremmille antaa. Lain antamaa kolmen vuoden joustovaraa voi käyttää lapsen kanssa pelatessa, joskin ongelma on siinä että tämän pelin kohdalla vanhemmat eivät voi suojella yllättäviltä kauhuelementeiltä. Pelin läpäisy vaatii strategista ajattelua, eli suodattimien käynnistämistä ja pelin ottamista… pelkästään pelinä.


Pelin tehtävät vaativat pelaajaa etsimään esineitä - ja sitten muistamaan missä ne ovat!

Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta?


Kauhupelejä käsiteltäessä on huomattu käytännössä, että 12 ikäraja ei aina riitä. Edes silloin kuin ikäraja on ja sitä on osattu katsoa. Osa ihmisistä on herkempiä kuin toiset ja teini-ikäisillä voivat ottaa monet asiat vakavammin pelkästään teini-iän takia. Tämän takia sekä television että kauhupelien 12-leimaan tulisi suhtautua kriittisesti, siis siinä mielessä että sopiva ikä voi olla korkeampi. Kotona voi olla esimerkiksi sääntö että ‘ei kauhupelejä’. Monessa perheessä kun on olemassa suoria kokemuksia siitä miten kauhupelit ja elokuvat vaikuttavat kielteisesti nuorisoon. Lisäksi voidaan mainita että Grannyssä on kohtuullisen paljon mainoksia peleistä jotka eivät välttämättä myöskään sovellu lapsille.

Tietysti, alle 12-vuotiaat pelaavat peliä. Kavereiden kanssa ja vaikkapa koulun välitunneilla. On hieman naivia ajatella että lapset noudattaisivat paremmin ikärajoja, jos vanhemmat eivät niitä valvo.
Sanoisin että lapsen etu on pelata kehitystasolleen sopivia pelejä, joten Google Playn PEGI-ikärajoja tulisi lähtökohtaisesti kunnioittaa. Nämä ikärajat ovat pelinkehittäjien itsensä antamia, joten teoriassa sisältö pitäisi olla hyvin tiedossa.


Nyt sattuu

Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Miksi ylipäätään kauhupelejä pelataan ja niistä nautitaan?
  • Miksi ikärajoja ei noudateta?
  • Miksi lapset pelaavat joukoittain samoja pelejä?




No comments:

Post a Comment