Monday, 1 October 2018

Humans Fall Flat (Fin)


Sopivan turhauttava




Törmäysnukke seikkailee puzzletehtävien maailmassa. Pelin nimi vihjaa että ihmiset ovat hyviä kaatumaan - tätä painotetaan hieman haastavilla kontrollleilla. Tällä kertaa pelin kehittäjät ovat antautuneet pelaajien mielikuvituksen edessä - Yhtä oikeaa tapaa ei myöskään ole ratkaista tehtävä vaan tasoissa on useita tapoja edetä.



Pelin tiedot

Pelin nimi: Humans Fall Flat Pelin julkaisija/kehittäjä: Curve Digital/No Brakes Games
Alustat: XBox One, PC (Steam), PS4, Mac Pelin tyyppi: puzzle, platformer
Ikäraja(t): PEGI 3, ESRB: E (Everyone), Commonsensemedia.org suositus 7+
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:Gamereactorin arvio
Launch Trailer
Humans Fall Flat - Gameplay-traileri
Moninpelipäivitys, Nintendo Switch.


Mitä peliharrastaja ajattelee tästä

Pelityyppi on ongelmanratkaisu&tasohyppely. Ongelmanratkaisu on fyysistä ja noudattaa painovoiman viitoittamaa suuntaa. Kontrollit ovat tarkat, mutta pelihahmo heiluu varsin räsynuken kaltaisesti (Hieman Total Accurate-pelien tyyliin). Tasoissa on vapaamuotoinen tehtävänanto - toiseen päähän kenttää pitäisi päästä keinolla millä hyvänsä. Tämä lievä hiekkalaatikkomaisuus mahdollistaa tehtävien ratkaisemisen omilla tavoilla. Yleensä karkeasti arvioiden pari keinoa tarjotaan, joista yksi on simppeli ja muita niin monta kuin taso ja mielikuvitus antaa myöten. Tietysti akilleen kantapäänä on se aina ei ole täysin selvää mitä pitäisi tehdä ja mihin edetä.





Mitä kuvaohjelmaluokittelija ajattelisi tästä


2012 lähtien pelit ja elokuvat ovat olleet saman lain alla. Tämän takia kuvaohjelmalainsäädäntöä voi soveltaa tietokonepeleihin, vaikka sitä ei ole suunniteltu niiden arviointiin. Käytännössä kriteereitä voi soveltaa, painottaen sitä että kyseessä on nimenomaan soveltamista. Lyhyesti sanottuna pelistä:

Slapstickin kaltaista kohellusta yksinkertaisessa maailmassa. Pelottavia tai ahdistavia elementtejä ei oikeastaan ole.




Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta?


Tasohyppely on väliin haastavaa ja voi aiheuttaa lievää turhautumista. Mielenkiintoisempana piirteenä on se että pelin tasojen ratkaisuun ei ole yhtä tyyliä. Tietynlainen vapaus miellyttää ainakin allekirjoittanutta tai ainakin vähintään idea on hyvä ja papukajamerkin arvoinen, vaikka mistään suuresta innovaatiosta ei ole kyse.

Sosiaalinen pelaaminen on pop, kaksinpeli on kuitenkin hivenen vaikea järjestää sillä peli on joskus ronkeli IP-osoitteen suhteen. Moninpelissä kaikkien ei tarvitse päästä samalle tarkastuspisteelle, vaan riittää että ensimmäinen aktivoi checkpointin. Tämä tietysti tarkoittaa sitä että hitaanpaa kaveria kehotetaan jossain välissä lovuttamaan ja hyppäämään kielekkeeltä alas, jotta pääsee samalle checkpointille.





Peliä pelatessa voi pohtia, että...


  • Niin, tarvitseeko sitä aina kulkea vain yhtä putkea pitkin?
  • Kuinka usein aikusille suunnatuissa peleissä pakoetaan menemään putkeen ja ratkomaan ongelmia johon on vain yksi ratkaisu?

No comments:

Post a Comment