Tasot 1-23
vanhan version vuodelta 2006? Fanit riemastuivat suuresti! Classic perustuu 1.12 versiolle ja sitä aiotaan laajentaa samaan tahtiin ja samaan tapaan kuin silloin aikoinaan. Kannattaako näin vanhaa peliä pelata? Mikä ettei, kyseessä on valehtelematta yksi kaikkien aikojen maailman parhaista peleistä ja monet pelaajat toivovat vanhanaikaista haastetta. Omaa peliäni voi seurata youtube-kanavalle ladatuista videoista ja uutisoin tarvittaessa pelistä lisää.
Pelin tiedot
Pelin nimi: World of Warcraft Classic Pelin julkaisija/kehittäjä: BlizzardAlustat: PC Pelin tyyppi: MMORPG
Ikäraja(t): PEGI 12 (ESRB: Teen)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Julkaisutraileri
World of Warcraft Classic Preview - More Than Just NostalgiaWhy WoW Classic is Great but NOT PERFECT? - Review After 100 Hours!!
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
Kuukasimaksu ($15) on edelleenkin voimassa. Tämä tarkoittaa sitä että maksamalla kuukausimaksun voit pelata vanhaa tai uutta World of Warcraftiä. Ensimmäisiä huomioita esitin youtubeen lataamassani videosarjassa. Pääasiassa, peli on hyvin vanhanaikainen pelisuunnittelultaan ja toteutukseltaan. Grafiikkaan ei ole juurikaan koskettu, mutta varjostimet ja pidempi piirtoetäisyys tekevät pelaamisesta modernimpaa. Mikromaksuja ei vanhassa versiossa ole.
Mitä muuta on sitten modernisoitu? Ei mitään paitsi ehkä maailmojen ylitäyttymistä on estetty instansoinnilla. Vanhoja bugeja (vrt. vuorten yli Wetlandsin puolelle) ja ominaisuuksia kuten (5 henkilön ryhmä ansaitsee 140% kokemusta) on edelleen olemassa, hahmoluokkia ei ole lukittu kuten Wrath of Lich King-lisäosassa. Kaverin kanssa vierailu toisella palvelimella ei onnistu, mutta hahmon siirtäminen näyttäisi olevan ilmaista. Battleground päivityksen kanssa tullaan luultavasti käyttämään modernia tekniikkaa, mutta povaisin että PvP vanhoilla spekseillä ei ole kovinkaan suosittua.
Kuten ehkä jotkut muistavat World of Warcraft oli kasuaali versio Everquestista. Tutut vanhahtavat ominaisuudet kuten nk. ‘Corpse Walk’ ovat läsnä. Eli jos kuolo tulee niin pelaaja voi a) herätä henkiin hautuumaalla, saaden varioita varusteisiin b) kävellä ruumiin luokse ja herätä henkiin paikan päällä, puolessa osumapisteistä. Tämä saa pelaajat pelaamaan hieman varovaisemmin, varsinkin kun murloc-lauma pistää aloittelevaa pelaajaa hyvin herkästi pataan. Normaalia on myös että neljä tasoa suurempi hirviö voi olla pienemmän hirviön naapurissa. Yhden kentän antama kokemus ei riitä kattamaan sen tasoväliä, vaan pelaaja joutuu suunnittelemaan miten ja missä nostaa tasoja.
Pelin sisäisten pelimekaniikkojen kuten kuten lepäämällä saadun kokemuksen ymmärtäminen on tärkeää - pelistä ei kannata logata ulos keskellä erämaata vaan tavernat ja pääkaupungit keräävät kokemusta, vaikka et olisikaan linjoilla. Tämä tulee hyvin tärkeäksi osaksi pelitaktiikkaa pelin loppua kohti. Kanssakäyminen ja muiden pelaajien auttaminen kannattaa - peli ohjaa ovelasti pelaajia olemaan sosiaalisia ja pelaamaan yhdessä. Etenkin ennen vanhaan tämä oli tärkeää sillä pelissä ei ollut wikiä josta voisi tarkistaa ohjeita tehtäville. Luovuttamalla ison hirviön pään, saavat kaikki pelaajat kaupungissa pariksi tunniksi tuntuvan buffin.
Vanhaan pelityyliin on hyvä asennoitua, sillä alussa pelaajalla on vain 16 paikkaa repussa! Siinä vaan sitten ostamaan kaupasta ja muilta pelaajilta uusia kasseja. Hirviöt eivät tiputa haluamaasi tavaraa ja paras ystäväsi on huutokauppakamari, jossa voi huutaa muiden pelaajien löytämiä tavaroita. Aloitteleva taistelija on tasan yhtä hyvä kuin hänen aseensa, joten aivan kaikessa ei kannata säästää.
Kuva: Taidatte tarjota questeja? |
Questit on ripoteltu ympärinsä ja esimerksi luolastoihin tarkoitettuja tehtäviä ei tarjota heti ovella kuten uudemmissa peleissä - päinvastoin, ne löytyvät ihan kirjamellisesti ympäri maailman. Pelaaminen ja eteneminen tulisi olla suunnitelmallista, joten pelaaja joutuu opiskelemaan missä kannattaa nostaa tasoja ja tehdä questeja. Sepän reseptit, loitsut ja taidot vievät rahaa, joten kukkaron nyörien pitäminen tiukoilla on iso osa peliä. Ratsu maksaa noin sata kultaa 40. tasolla, joten pelaajan pitää keksiä jokin tapa tehdä rahaa.
Kuva: Peli on yllättävän kaunis välillä. |
WoW Classica päivitetään, ensimmäisen lisäosan ollessa Dire Maul-luolasto. Tarkoituksena on ilmeisesti jatkaa päivityksiä samaan tapaan, modernisoimatta pelikokemusta liikaa. WoW Classic julkaistaan vaiheittain. Lainaus Tom’s Guide-sivustolta:
Phase 1 (Classic Launch): Molten Core, Onyxia, Maraudon
Phase 2: Dire Maul, Azuregos, Kazzak. Honor System, PvP Rank Rewards
Phase 3: Blackwing Lair, Darkmoon Faire, Darkmoon deck drops begin. Alterac Valley, Warsong Gulch
Phase 4: Zul'Gurub, Green Dragons. Arathi Basin
Phase 5: Ahn’Qiraj War Effort begins, Ahn’Qiraj raids open when the war effort dictates, Dungeon loot reconfiguration (Tier 0.5 Dungeon gear, Relics, drop rates and location changes)
Phase 6: Naxxramas, Scourge Invasion. World PvP objectives in Silithus and Eastern Plaguelands
Yksi perinteinen ongelma, eli kullan myynti on tehnyt paluun. Itse en havainnut tätä serverillä jossa pelasin, mutta muut pelaajat ovat kertoneet että kolmannen osapuolen sivustoja mainostavia käyttäjiä on olemassa ja nämä kutsuvat käyttäjiä epäilyttäville kanaville. Ostaminen ja myyminen tätä kautta on käyttösääntöjen vastaista, joten nämä käyttäjät saavat porttikiellon. Käytännössä mitä kullan myynti aiheuttaa inflaatiota palvelimen ekonomiaan, joten se on asia mitä ei kannata tukea.
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Vaikka tehtävät Classicissa ovat väliin ihan mielenkiintoisia, ovat ne perinteisesti tyyliä: “tapa x määrä önkkejä” tai “etsi minulle kymmenen kappaletta y”. Ulkopuolisen silmin peli on paljon juoksentelua paikasta toiseen tai sitten hirviöiden mättelyä. Tämä antaa hieman väärän kuvan pelistä, ensinnäkin yhteistyötä kannattaa suorittaa pelaajien kanssa ja soolopelaajan kannattaa taktikoida huolella.
Kuva: Suurin osa hirviöistä haluaa syödä sinut. Ei kuitenkaan kaikki. |
Sinänsä väkivalta on PEGI 12-tasoa, eli ei kovin vakavaa. Pelin sarjakuvatyyli pitää kaikki tilanteet keveinä, esimerkiksi kuolleiden sotilaiden etsintätehtävä heti alussa paljastaa luita ja veritahroja, tekstin kertoessa että tämä oli sotilas Virtanen. Luettavaa on hyvin paljon enemmän kuin modernissa pelissä joten ylimalkainen esitystapa sopii hyvin. ESRB on samoilla linjoilla todeten että peli on “Teen” (Blood and Gore, Crude Humor, Mild Language, Suggestive Themes, Use of Alcohol, Violence).
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
Sosiaalisesti on huomattava että WoW Classicin kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Elwynnin metsässä jaetaan herkästi tavaraa kuten kasseja aloitteleville pelaajille ja pelaajat tulevat herkästi apuun. Pelaajat ovat olleet ystävällisiä, eli ilmeisesti ne teinit jotka aloittivat pelaamisen silloin joskus ovat nyt kolmekymppisiä aikuisia ja nykyiset teinit MOBA-pelejä.
WoW Classic on vanhaan tapaan turhauttava. Se perustuu pelaajien väliseen yhteistyöhön ja ohjaa liittymään yhteen. Kiltaan liittyminen ja siinä toimiminen on pidemmän päälle tärkeä osa peliä. Peliä aloittaessa on ihan hyvä idea lukea ohjeita wikistä, sillä tärkeimmät päätökset, esimerkiksi mikä palvelin ja mikä hahmoluokka, pitää tehdä heti alussa.
Peli ei ole myöskään pelkästään mielihyvän tyydyttämistä. Esimerkiksi pelissä pärjää paremmin, jos kultaa käyttää vain tarpeellisiin ostoksiin. Eli, opettaako peli säästäväisyyttä ja priorisointia? Kyllä kaikkia loitsuja tai reseptejä ei kannata ostaa, mutta peli ei mitenkään neuvo tai ohjaa tähän - se pitää vain itse osata tajuta. Neuvonnan tekevät kokeneemmat pelaajat ja yksi vinkki on hankkia suurempia kasseja jotta voit kantaa enemmän tavara mukana.
Koko pelin tyyli on jyrkässä ristiriidassa 'mullenythetikaikki'-pelikulttuurin kanssa kanssa, viimeisten parinkymmen vuoden aikana pelit ovat etenkin mobiilipelien osalta tarjonneet nopeasti mielihyvää ja palkkiota. WoW Classic ei tee tätä, vaan asettaa pelaajan ansaitsemaan kaikki itse kovalla työllä.
Eikä tämä ole millään tavalla huono asia. WoW on aina ollut paljon kasvattavampi peli, kuin mitä vanhempasi ajattelivat.
Kuva: Roolipeli menossa, ei kuitenkaan sentään Goldshiressä.
WoW Classic on vanhaan tapaan turhauttava. Se perustuu pelaajien väliseen yhteistyöhön ja ohjaa liittymään yhteen. Kiltaan liittyminen ja siinä toimiminen on pidemmän päälle tärkeä osa peliä. Peliä aloittaessa on ihan hyvä idea lukea ohjeita wikistä, sillä tärkeimmät päätökset, esimerkiksi mikä palvelin ja mikä hahmoluokka, pitää tehdä heti alussa.
Kuva: 'Ja jokapäivä mä töitä teen... joka aamu seitsemäksi meen...'
Peli ei ole myöskään pelkästään mielihyvän tyydyttämistä. Esimerkiksi pelissä pärjää paremmin, jos kultaa käyttää vain tarpeellisiin ostoksiin. Eli, opettaako peli säästäväisyyttä ja priorisointia? Kyllä kaikkia loitsuja tai reseptejä ei kannata ostaa, mutta peli ei mitenkään neuvo tai ohjaa tähän - se pitää vain itse osata tajuta. Neuvonnan tekevät kokeneemmat pelaajat ja yksi vinkki on hankkia suurempia kasseja jotta voit kantaa enemmän tavara mukana.
Koko pelin tyyli on jyrkässä ristiriidassa 'mullenythetikaikki'-pelikulttuurin kanssa kanssa, viimeisten parinkymmen vuoden aikana pelit ovat etenkin mobiilipelien osalta tarjonneet nopeasti mielihyvää ja palkkiota. WoW Classic ei tee tätä, vaan asettaa pelaajan ansaitsemaan kaikki itse kovalla työllä.
Eikä tämä ole millään tavalla huono asia. WoW on aina ollut paljon kasvattavampi peli, kuin mitä vanhempasi ajattelivat.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Mikä luokka vastaisi pelityyliäsi parhaiten?
- Miksi hybridiluokkia ei kannata suosia?
- Mitkä asiat pelissä viittaavat aikasempiin World of Warcraft-strategiapeleihin?
No comments:
Post a Comment