Friday, 11 September 2015

Americas Army: Proving Grounds

Haluan sotilaaksi - miksi? Siitä irtoo kiksi.




Americas Army ilmestyi 2002 tarjoten jenkkien asevoimille oivan rekrytointitavan. Peliä on kehitetty alkuajoista edelleen ja uusin iteraatio on täysin verrattavissa muihin vastaaviin räiskintöihin. Erona Counterstrikeen on realistisempi lähestymistapa ja ryhmätoiminnan painottaminen. Pelaajat ovat joutuneet myös käymään läpi erilaisia kalvosarjoja mm. lääkinnästä. Uusin versio on ollut vuodesta 2013 beta-testissä täydellisesti julkaisussa tänä kesänä ja on saatavissa ilmaiseksi mm. Steam-palvelun kautta, nyt pyynnöstä testattavana.


Tuesday, 8 September 2015

Teachergaming LLC - kohti tasa-arvoisempaa luokkaa







Ammattikorkeakoulussa hyvänä puolena ovat vahvat yhteydet firmoihin:
Santeri Koivisto ja Aleksi Postari kävivät 3.9.15 kertomassa TeacherGaming LLC:n nousukiidosta Tampereen ammattikorkeakoulun ohjelmistotuotannon opiskelijoille. Ansioluetteloon kuuluvat Minecraftin ja Kerbal Space Program-pelien opetusversiot. Pelien lisäksi firma tarjoaa ComputerCraft-ohjelmamuokkauksen jota on markkinoitu ohjelmoinnin opetukseen Minecraftilla. Aikaisemmin Minecraftistä opetuksessa on blogattu mm. PTK:n peliraati.fi-palvelussa.

Saturday, 5 September 2015

STASIS


Makaaberia avaruuskauhua!




Juuri ilmestynyt Stasis on Kickstarter-ryhmärahoituksen avulla toteutettu isometrinen seikkailupeli - avaruusturisti John Maracheck herää yksin kylmäunesta, lomamatka on muuttunut Neptunusta kiertävään tieteelliseen tutkimusalukseen ja vaimo ja lapsi ovat kateissa jossain alemmilla kansilla. Veritahrat ja liikkuvat varjot kertovat että homma ei ole mennyt aivan putkeen eikä halpalentoyhtiöihin kannata luottaa.

Wednesday, 2 September 2015

The Flock

Kirkonrottaa












The Flock sijoittuu niin kauas tulevaisuuteen, että maapallo on kuollut (ei kyse ei ole ylihuomisesta vaan vuosi on 10000 jotain). Viiden pelaajan asymmetrisessä nettipelissä otukset taistelevat valoartifaktin hallinnasta, roolit vaihtelevat Valonkantajasta Parven ronttiin. Peli on sikäli mielenkiintoinen, että se on alankomaalaisten tietojenkäsittelyn opiskelijoiden opiskelijaprojekti. Samaan putkeen tuotin myös kolmannen let's play-videon.

Sunday, 30 August 2015

Moraalipaniikeista mediapaniikkeihin osa 3: Voiko digitaalisia pelejä kritisoida







Twitter: Aamulehden mielipide


Jatkan tätä artikkelisarjaa pelikasvattajien verkostoon 14.8 annetun Facebook-kommentin argumenttien tutkimisella. Aikaisemmin sarjassa on käsitelty LARP-moraalipaniikkia vuodelta 1997 ja yleistä kritiikkiä larppamista kohtaan, joten jos lukija haluaa kontekstin niin edellisiin artikkeleihin on syytä tutustua. Näkökulma artikkelissa on edelleen kasvatusalan ammattilaisen.

Pyynnöstä ja jotta asiayhteydessä pysyttäisiin säilytän tähän mukaan aikaisemmin Facebookissa esitetyt väitteet - vaikka nämä ovatkin osin heikosti perusteltua, on järkevää käsitellä niitä vakavasti. Retorinen kysymys on edelleen, 'mitä voi kritisoida' ja 'jos kritisoidaan niin millä periaatteilla tämän voi tehdä?  Esimerkiksi: "Jos digitaaliset pelit ovat taidetta, niitä voi kritisoida kuten taidettakin."