Monday 8 October 2018

Do Not Feed The Monkeys (Beta) (Fin)

Stalkkaajan pallilla




Uusi jäsen, tervetuloa kädellisten tarkkailukerhoon!

1) Tarkoituksena on tarkkailla kädellisiä niiden luonnollisessa elinympäristössä. Voit tarkkailla näitä MonkeyVision 2.1 ohjelmalla.

2) Jotta pysyisit jäsenenämme sinulta odotetaan häkkien lunastamista viiden päivän välein

3) Jos et ole lunastanut tarpeeksi häkkejä sinut erotetaan yhdistyksestä.

4) Älä puhu Kädellisten Tarkkailukerhosta tai sen aktiviteeteistä. Älä poista ohjelmaa.

5) Ja kaiken tärkein: kaikki interaktio kädelisten kanssa on kielletty. Älä Ruoki Apinointa!


*Näiden rikkomusten sattuessa yhdistys voi jakaa parhaaksi katsomansa ankaran rangaistuksen.

Do Not Feed The Monkeys (Beta) (English)

Little-Big Brother




Dear New member of the Primate Observation Club.

1) The Club is organization dedicated to the study of primates in their natural habitat. You can observe specimens in their cages with your MonkeyVision 2.1 application.

2) To maintain your club privileges you will be obligated to purchase cages every 5 days.

3) If you haven’t met your target, you will be expelled immediately

4) Do not discuss the Club or it’s activities to anyone. Never uninstall the application.

5) And above all, do not forget that interaction with the primates is strictly forbidden. DO NOT FEED THE MONKEYS

*In the event of any infringement of these rules you grant the Club absolute right to apply relevant disciplinary measures to me.

Friday 5 October 2018

Pelitaito-kouluttajat? Mitä ne ovat?



EHYT RY on ollut monella tapaa julkisuudessa, mutta mitä ovat ‘Pelitaito’-kouluttajat? Ovatko he lastenlääkäreitä vai peliaddikteja vai mitä? Kävin EHYT RY:n Pelitaito-koulutuksen läpi ja voin kertoa miten meikäläisistä voi olla apua kouluille, vanhemmille, pelaavalle nuorisolle ja ammattilaisille, esimerkiksi oppituntikäyntien ja vanhempainiltojen muodossa. Pelitaidon sivut antavat tietoa ja vinkkejä aiheesta.




Näkökulma pelaamiseen on se että lähes kaikki pelaavat digitaalisia pelejä. Pelit ovat hyvä harrastus, jos haitat minimoidaan. Vanhempien tutustuminen peleihin ja keskusteluyhteys pelaavaan nuoreen kannattaa, koska ymmärtämällä harrastusta vanhemmat voivat tehdä rakentavia kasvatuspäätöksiä.


Pelaamista ei voi enää erottaa muusta kasvatuksesta, vaan pelikasvatus on osa nykyajan kasvatusta, oli sitten kyse digitaalisista peleistä tai rahapelaamisesta. Kulma pelitaidossa on elämänhallintataitojen näkökulma. Monipuoliset virikkeet elämässä ovat pop. Materiaali käsittelee miksi pelataan, ja suuntaa kohti ratkaisukeskeistä ajattelua. Tutkimustieto osaa kertoa pelaamisesta myös enemmän kuin vieläpä muutama vuosi sitten, mutta ei osaa antaa tarkkaa määrää ongelmallisesta pelaamisesta kun taas rahapelaamisesta tämä tiedetään tarkkaan. Niko Männikön 2017 ilmestyneen väitöskirjan “Problematic gaming behavior among adolescents and young adults : relationship between gaming behavior and health” tulos oli että 10% pelaajista löytyi joitakin elementtejä ongelmallisesta pelaamisesta. Tästä uutisoitiin mediassa harhaanjohtavasti ja esimerkiksi Mikko Meriläinen on käsitellyt tulosta blogissaan. Faktuaalisesti sanottuna, tuo 10% on pelaajien riskiryhmä, joka on riittävä syy puhua asioista.




Tärkein toimintamuoto on keskustelemalla etenevä koulutus. Eri aiheet kiinnostavat vanhempia - joskus rahapelaamisen kaltaista mekaniikkaa esiintyy digitaalisissa peleissä ja niihin liittyvässä oheistoiminnassa. Joissain perheissä ajankäyttö on ongelma, joissain ei. Jotkut saattavat olla kiinnostuneita miten sinistä valoa voi vähentää (esimerkiksi F.Lux on tähän hyvä ohjelma).


Väkivalta ei nouse nykyään keskusteluun samassa määrin kuin aikaisemmin. Ehkä jalkapallopelin e-sports turnauksessa tapahtuneen ampumatapauksen takia on alettu ymmärtämään, että väkivallan taustalla ovat monet ongelmat. Viimeaikainen Youth Violence and Video Games: A Data Analysis listasi 20 muuta syytä jotka korreloivat vahvemmin kuin tietokonepelien pelaaminen, mm. perheloma oli väkivaltaisia pelejä vahvempi indikaattori väkivallasta. Lisäksi tietokonepelien pelaaminen viikonloppuisin ei ollut minkäänlainen indikaattori.



Kuva: Publicdomainpictures.net


EHYT on rahoitettu Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) tuella ja se tarjoaa koulutuksia pelitaidon lisäksi myös rahapelaamisesta ja päihteistä. Tilattavat koulutukset ovat 45 min oppitunteja koululuokille, 90-minuutin vanhempainiltoja sekä ammattilaisille räätälöityjä koulutuksia. Kaikilta terveys- ja sosiaalialan työntekijöiltä vaaditaan usein tietämystä aiheesta, josta näillä ei voi olla syvällistä kokemusta. Lisäksi nuorille ja vanhemmille järjestetään kohtaamisia, vanhempia palvelee myös verkkovanhempainillat jossa käsitellään tärkeitä aiheita.


Pelitaito-kouluttajia ja myös allekirjoittanutta voi tilata puhututtamaan aiheesta. Kouluttajia voi kysyä pääkoordinaattori Aino Harvolalta tai esimerkiksi Pirkanmaan ollessa kyseessä Anne Mikkola. Sähköpostit ovat muotoa: etunimi.sukunimi(at)ehyt.fi


http://www.ehyt.fi/fi/pelitaito-oppitunnit-ja-vanhempainillat




Monday 1 October 2018

Humans Fall Flat (Fin)


Sopivan turhauttava




Törmäysnukke seikkailee puzzletehtävien maailmassa. Pelin nimi vihjaa että ihmiset ovat hyviä kaatumaan - tätä painotetaan hieman haastavilla kontrollleilla. Tällä kertaa pelin kehittäjät ovat antautuneet pelaajien mielikuvituksen edessä - Yhtä oikeaa tapaa ei myöskään ole ratkaista tehtävä vaan tasoissa on useita tapoja edetä.


Humans Fall Flat (English)

Equally frustrating
 

Crash test dummy makes his way through the puzzle world. The name hints that humans are good at falling and this is rubbed to players face by making the controls challenging, much like in the 'Totally Accurate' games. The innovation of the game is that there's no one sure way to reach the goal but many depending on how clever the player gets.