Saturday 23 May 2015

Struktuuri arvosteluille



Pelikasvatus on pitkälti niiden jotka eivät harrastuksesta tiedä, tietojen ja valmiuksien kohentamista. Tietämällä peleistä vanhempi osaa suhtautua oikein peleihin ja valikoida omaa kasvatustavoitettaan vastaavia pelejä lapsilleen. Tieto vähentää mediapaniikkia ja madaltaa kynnystä pelata lasten kanssa - tapa josta sekä lapset että vanhemmat hyötyvät. 

 Seuraavassa esimerkissä on otettu mallia PTK ry:n  peliraati.fi lomakkeesta, kuitenkin tiivistämällä tarpeelliseen ja suhteuttamalla myös sekä suomalaisiin kuvaohjelmakriteereihin sekä PEGI:n ikärajakriteereihin, koska nämä todella rajaavat pelin luovuttamista alaikäsiille. PEGI ikärajat eivät ole vapaaehtoisia tai suositusikärajoja vaan lastensuojelulain ja kuvaohjelmalain perusteella pakotettavia ikärajoja, jonka rikkomisesta saa tuomioita.

Oheisen l omakkeen raamit ovat siis kasvatukselliset ja näkökulma lastensuojelullinen, kohderyhmän kallistuessa enemmän niiden suuntaan, jotka eivät pelaa.




 Peliraati-projektin aikainen ohje oli että peliarvostelut on hyvä tehdä apuarvostelijan kanssa - tämä on vieläkin hyvä idea. Jopa toinen aikuinen voi antaa oman mielipiteensä ja esimerkiksi ikärajaltaan alhaiset pelit on hyvä arvostella alaikäisen kanssa - nuorisolta ja lapsilta saa arvokasta tietoa koska näiden suodattimet ja kokemusmaailma on erilainen kuin aikuisen. Esimerkiksi teinejä hirvitti takavuosina elokuva Final Destination (New Line Cinema, 2000) aivan eri tavalla kuin aikuisia ja lapsuudessa Muumien Mörkö on ollut todellista horroria.

Tavoitteena on suositella peliä jollekin ikäryhmälle, ottaa kantaa ikärajaan (jos on), tarjota pohdittavaa vanhemmille ja myös herätellä muita siihen että pelien sisältöä kannattaa arvioida myös nuorempien näkökulmasta. Myös aikuisten pelaamien pelien sisältöä katsoo usein useampi silmäpari ja Steamista voi korkeamman ikärajan pelin ostaa jopa vahingossa.

- - - - - - - -

Otsikko: Pelin nimi


 (Ingressi)

 Kuvaava otsikko pelin aiheesta


Pelin idea “kuin pelilaatikon takakannesta” Muutamalla lauseella pelin idea, pilaamatta pelin loppuratkaisua.

 (sivunvaihto)



 Pelin tiedot  


 Pelin nimi:  (Se millä levitetään)    Pelin julkaisija/kehittäjä: (julkaisuvuosi)  
Alustat: (arvosteltu versio listan ensimmäiseksi) Pelin tyyppi: (asiasanat) 
Ikäraja(t): (jos on) 
Arvostelijat: (suluissa ikä)
Videokuvaa (trailerit, youtube- let’s play videot jne…)

Mitä pelissä oikeasti tehdään? 


  • Minkälaista toimintaa pelaaminen on suurimmaksi osaksi? 
  • Pelin tempo? 
  • Kelle peliä suositellaan? (huom! tarkista tämä kohta arvostelun jälkeen)

Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?

  • Eli miten edistyneempi käyttäjä pääsee sisään peliin?                                                            (Tämä kohta on lisäys lomakkeseen, koska kokeneemmat pelaajat haluavat eri tietoa kuin pelilukutaidottomat lukijat.)



 Pelin eettinen sanoma?



  • Onko pelillä sanottavaa jonkin asian puolesta?
  • Puolustaako peli jotain arvoja vai onko se nihilistinen?
  • Rasismi? Onko peli puolesta vai vastaan. 
  • Naisten edustuksellisuus pelissä? 


(Edustuksellisuuden arviointiin voi käyttää eri testejä kuten Bechedelin testi, Mako Mori-testi tai sen "TwoXchromosomes"-muunnelma:  a) Onko pelissä ainakin yhtä naishenkilöä joka on itsenäinen, eli voi tehdä omat valintansa. b) Onko hän asiallisesti vaatetettu?)



  • Taiteelliset arvot? Onko niitä?
  • Nettipelien kohdalla on hyvä kysyä itseltään “kuinka myrkyllinen peliyhteisö on?” tai ‘onko siellä tapana kiusata aloittelijoita?’
  • Väkivallan voi mainita, jos se on kohtuuttoman raakaa tai korostunutta (vrt. Modern Warfaren 2:n lentokenttä, tai sitten kohdistuu sivullisiin niin graafisesti että peliä ei voisi hyvällä omalla tunnolla pelata ikärajaa nuorempien seurassa.) 
  • Kiinnostusta herättävät piirteet?



  • Mitkä pelin piirteet pelaaja koki selkeästi myönteisiksi ja rakentaviksi?
  • Pelin hauskuus, sen herättämät tunteet
  • Miksi peliä ylipäätään on kiva pelata?-pehmeät arvot?-opitut asiat?-uskottavat roolihahmot jne…?
  • pelin estetiikka?
  • ‘hieno grafiikka’ ei saisi olla ainoa tai pelin määrittävä piirre. Grafiikka voi tukea esitystapaa (esim. Crayon Physics Deluxe HD), mutta toisaalta pelkkä grafiikkapäivitys ei tee peliä paremmaksi vaan grafiikan toiminnallisuus on se peli-elementti, joka vaikuttaa pelaajan kokemukseen?




 Jännitystä aiheuttavat elementit?   



  • Mitkä elementit pelissä voivat herättää ahdistusta, ja kuinka nuorissa? (Käytännössä tämä myös rajaa sitä ryhmää jolle peli ylipäätään sopii. Vrt. Kavin:n kuvaohjelmakriteerit ahdistuksen osalta.)
  • jännitys, sopiiko tämä pienille lapsille?
  • käytetyt tehokeinot      (vrt. paljonko erilaisia tehokeinoja on käytössä? Kts. http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/NightmareFuel.   Esim:   Amnesia pätee 17 Nightmare Fuel listan kohtaan ja Five Nights at Freddys 13.) 
  • psykologiset tehokeinot, onko vahvoja ahdistusta aiheuttavia tehokeinoja käytetty?
  • kauhuelokuvakliseet voi mainita.
  • väkivallasta voi puhua, jos se on enemmänkin ahdistavaa kuin mitään muuta. 




 Ladattava lisäsisältö? 



  • Pelin laajennettavuus ja muokattavuus. Ilmaiset modit?
  • Mikromaksut ja ladattava lisäosat (DLC:t)? 
  • Mikä on pelin talousmalli?  Onko peli rahastusta vai katetaanko lisäosien myyntitulolla vain niiden kehittäminen? (vrt. Battlefield 4  päivittäminen kaikilla lisäosilla vie noin viisikymmentä euroa)
  • Onko pelissä paljon mainoksia-vai pitääkö sitä jouduttaakseen ostaa pelivaluuttaa oikealla rahalla?-ovatko mikromaksut pelin kannalta turhia - uusia vaatteita tai ihoja vaisaako niillä epäreiluja etuja?esim. nettipelissä.




Pelin ikäraja? 



  • Onko pelillä ikärajaa täällä tai ulkomailla ja miten se on perusteltu?
  • Miksi ikäraja oli perusteltu? Miksi ei?
  • Esim. Suomalainen ikärajajärjestelmä, mihin kriteereihin peli voisi sopia? (http://www.ikarajat.fi/kriteerit.pdf).
  • Esim. PEGI-ikärajajärjestelmä, mihin kriteereihin peli suhteutuu ja/tai minkä ikärajan se on saanut. Miksi? Oliko ikäraja mielestäsi oikein perusteltu? (http://issuu.com/pegi/docs/annual_report2013)
  • Esim. Muiden (esim. amerikkalainen, saksalainen jne…) ikärajajärjestelmien päätösten kanssa voi käydä keskustelua, jos tuntee sen tarpeelliseksi. Esimerkiksi Applen (iPhone, iPad) kaupassa on ikärajanumerot jotka noudattelevat amerikkalaista ikärajajärjestelmää).




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta 

(vanhemman ja lapsen välille) 


  • Herättivätkö pelin aiheet keskustelua, mistä keskusteltiin?
  • Onko aiheita mitä alaikäisten kanssa pelistä voi keskustella?
  • Ovatko jotkut pelihahmot tai niiden valinnat sellaisia että ne aiheuttava keskustelua?
  • Mitkä pelin aiheet ja teemat voisivat kiinnostaa vanhempaa? Entä alaikäistä pelaajaa?







Tämä lomake on vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0-BY-SA lisenssillä



No comments:

Post a Comment