Thursday 20 December 2018

War Thunder

Ilmaispelattavaa maalla merellä ja ilmassa



War Thunder on massiivinen sotapeli, jonka uusin päivitys lisäsi myös helikopterit. Massiiviset monen pelaajan pelit ovat suosittu ilmiö, jota War Thunder edustaa melkoisen hyvin. Ideana on taistella tankeilla, lentokoneilla tai jopa laivaston paateilla toisten pelaajien joukkuetta vastaan. Koska vastapuolella on pelaaja, ovat kaikki ottelut erilaisia ihmispelaajien ollessa arvaamaton tavoilla mitä tietokoneohjelma ei voi olla. Pelin vahvin kilpailija on World of Tanks (Tankkipeli), World of Airplanes and World of Warships-pelien kanssa. Pelin kehitys on aktiivista, esimerkiksi sukellusveneisiin keskittyvä War Thunder Silent Thunder on tällä hetkellä testissä. Tässä arvostelussa keskitytään enemmän lentäviin laitteisiin, helikopteri-lisäosan julkaisun ansiosta.




Pelin tiedot


Pelin nimi:War Thunder Pelin julkaisija/kehittäjä: Gaijin Entertainment (2013,2016)
Alustat: Windows, Steam, macOS, Linux, PlayStation 4, Shield Pelin tyyppi: Massiivinen monen pelaajan joukkuepeli.
Ikäraja(t): PEGI 12
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
Helikopteri-traileri
Wildcat
War Thunder Naval Forces first impressions
War Thunder vs World of Tanks -- Which to Choose? (2018 Updated)



Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä



Aloittava pelaaja saa kuukauden verran premium-aikaa, joten mikromaksujen myyminen ei ala heti.
Tankit tuhotaan osumalla johonkin tärkeään sisällä, tämä eroaa World of Tanksin yksinkertaisteusta osumapistejärjestelmästä. War Thunderissa on kolme pelimuotoa arcade, realistinen ja simulaatio. Arcade-pelimuoto on World of Warplanesia realistisempi, joskin huonomman Tierin (luokituksen) omaavalla lentokoneella voi ampua suuremman Tierin koneen alas jos pilotti on hyvä. Realistinen pelimuoto on ehkä miellyttävämpi koneiden erojen tullessa selkeämmin esiin. Yleinen näkökulma peliin tarjoutuu koneen takaa - peliä voi pelata ohjaamosta (tai VR-muodossa virtuaaliohjaamosta), mutta silloin menettää osan näkökentästään.





Tehtävät ovat kontekstin ymmärtäen uskottavia ja pelin voi voittaa aina muuten kuin tuhoamalla vastustajan. Mahdollisuudet vallata voittopisteet tai tuhota vastustajan tukikohdat tuovat moniulotteisuutta muuten simppeliin taisteluun. Esimerkiksi lentopelissä pommittajilla on strateginen tehtävä, ja näiden torjuntaan kykenevillä hävittäjällä selkeä maali.




Pelaaja pääsee tutkimaan tankkeja, laivoja ja lentokoneita omassa järjestyksessään, joskin lineaarisesti. Jokaisesta luokituksesta ‘Tieristä’ pitää tutkia ja ostaa tietty määrä koneita, jotta pääsee seuraavaan ‘Tieriin' ('Tier' luokittelee sekä taisteluvälineet että pelaajat eri kategorioihin, yleensä ykköstierin pelaajat ovat melkoisia märkäkorvia).

Pakkoa pelata huonolla lentokoneella ei ole, vaikka on myönnettävä että osa lentokoneista on lievästi outoja prototyyppeja ja tietyillä mailla kuten saksalla ei alussa ole kovin tehokkaita härveleitä. Myöhemmät laitteet ovat hyvin tehokkaita. Käytännössä aloitteleva pelaaja ei pääse pelaamaan moderneja taisteluväleintä vaan aloittaa maailmansotien välisillä taisteluvälineillä. Opiskelu myös kannattaa, eli lentokoneiden ja panssarivaunujen kanssa painottuu taistelutekniikka. Raskaalla hävittäjällä ei kannata käydä kaartotaisteluun vaan pelata kannattaa älyn kanssa.



Miehistö on mukana pelissä siten että näiden taidot kehittyvät pelin edetessä ja pelaajalla voi olla 5 (6 oikeaa rahaa käyttämällä) miehistöä kerrallaan ottelussa. Näinollen jokaisessa ottelussa pelaaja voi kuolla vain viisi kertaa. Käytännössä pelit kestävät usein 15 minuuttia omien miehistöjen loppuessa tai jomman kumman puolen saadessa yliotteen. Teoriassa arcade-otteluissa on 30 minuutin raja ja historiallisissa taistelussa tunnin.

Muutamilla mailla kuten amerikkalaisilla historia ulottuu pitkälle kylmään sotaan asti, eli suihkukoneiden ja modernien tankkien aika alkaa sarastaa. Uusinpana päivityksinä ovat laivasto, helikopterit ja suihkukoneet.





Ostettavat paketit vaativat sitä että pelaaja on pelannut tarpeeksi pitkälle, esimerkiksi viime aikoina markkinoidut helikopteri-paketit vaativat viidennen Tierin lentokoneen tutkimista, joten aivan ilmaiseksi. Ovatko kopterit sitten tehokkaita? Kuten tosielämässäkin, ilmatorjuntapanssarivaunu kulkee patalioonan mukana syystä.



War Thunder kärsii ehkä vähän runsaudenpulasta, sillä pelaaja joutuu heti alussa valitsemaan mitä pelaa ja mitä maata lähtee kehittämään? Esimerkiksi testasin lyhyesti laivastopeliä ja pidin hyvin paljon manuaalisesta etäisyydenmittauksesta ja oman sekä vastustajan paatin liikkeiden arvioinnista. Mutta, olin satsannut enemmän aikaa lentäviin laitteisiin joten mielenkiinnosta huolimatta laivastotaistelut jäivät kokeilun asteelle.




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma



Gajin Entertainment lisäsi 2016 peliin ominaisuuden jossa sotilaat saattoivat kuolla avoimissa ajoneuvoissa. Tämä nosti pelin ikärajan hetkellisesti 16, mutta kehittäjän poistettua miehistön renderöinnin pelissä ikäraja palasi PEGI 12-luokitukseen. Väkivalta on siis vahvasti implisiittistä, joskin esimerkiksi panssarivaunuosumissa näkyy ammuksen spalleroituminen ja mahdolliset tielle jääneet miehistönjäsenet läpileikkauksessa. Lentokoneita voidaan ampua väkivaltaisesti alas, ja osuma pilottiin eliminoi koneen pelistä. Mutta, jälleen kerran viesti tästä esitetään tekstimudossa.




Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Peli on selkeästi teinitasoista toimintaa. Kirosanafiltterit ovat aika tarkkoja ja peli pyrkii kannustamaan yhteistyöhön erilaisilla tehtävillä. Usein palkkiota saa siitä että on pelastanut muita koneita ja toiminut esimerkiksi siipimiehen tai joukkueen kanssa yhteistuumin.

Parikymmentä päivää premium-tunnuksia maksaa seitsemän ja puoli euroa. Jos pelissä haluaa tosissaan avata lentokoneita ja edistyä, on tämä kohtuullinen hinta siitä. Pelissä on mahdollista ostaa premium-laitteita, olivat ne sitten tankkeja, lentokoneita, laivoja tai helikoptereita, mutta nämä on tasapainotettu aika hyvin saman Tierin vehkeiden kanssa. Vaikka premium-tunnus saakin enemmän kokemusta ei peli tunnu epäreilulta.



Pientä moitetta voi antaa tavasta palkita pelaamisesta. Pelipäivien boosterit nimittäin pseudo-arvotaan. Erilaisia kokemuspisteboostereita arvotaan pelaajalle palkintoja perättäisistä kirjautumisista vähän hedelmäpelin tapaan. Tosin, on huomautettava että aika monessakin pelissä on vastaavia 'rahapelimäisiä' piirteitä.  Boosterit ovat siis kertakäyttöisiä pelattavia kortteja, jotka antavat peleissä esimerkiksi +10% lisää kokemusta tai tutkimustulosta taistelusta.

Pelin sisäistä valuuttaa voi ostaa oikealla rahalla, ja pieni kiusaus on käyttää tätä tutkimuksen nopeuttamisen tai varalentokoneen hankkimiseen. Näissä tilanteissa pelaajien vanhempien kannattaa opettaa rahan arvo. Toisaalta minulla ei ole mitään sitä vastaan jos nuoriso haluaa käyttää viikkorahat peliin, jota he oikeasti antaumuksella pelaavat.



Taistelu ovat sopivan lyhyitä, usein maksimissaan 15 minuutin mittaisia joten perhe-elämää peli ei häiritse. Monet nuoret ovat saaneet pelin kautta hyviä oppimiskokemuksia: kiinnostuneet pelin kautta historiasta ja opiskelleet ammusten läpäisyä ja siihen liittyvää matematiikkaa. Hyvänä vinkkinä esimerkiksi Parolan panssarimuseo ollessa yksi tutustumisen arvoinen kohde. Toisaalta peli sopii myös kokoperheen huviksi, sillä se vaatii enemmän älyä ja taktiikkaa kuin nopeita refleksejä.




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mihin historian vaiheeseen tämä sotakone liittyy?
  • Mitkä ovat tämän laitteen vahvuudet ja heikkoudet.
  • Miten panssarinläpäisy toimii?

No comments:

Post a Comment