Wednesday, 22 March 2017

Destiny - The Collection

Paluupelaaja: Kohtaloa etsimäsä



Joskus sitä sattuu hassuja kokeneillekin pelitaloille: pelisuunnittelija palkattiin Bungien myyttiseen tieteisfiktiopeliin vasta noin puoli vuotta ennen julkaisua. 2014 julkaistu peli sai kohtuullisen myönteisen vastaanoton, mutta suurta suosiota ei tullut, sillä vaikka peli oli hauska pelata siitä puuttui 'sitä jotain'. Lisäosilla alettiin kuitenkin paikkaamaan puutteita sekä pelimekaniikassa että juonessa, saaden aikaan melkoisen koukuttavan keitoksen.

Juonesta voi sanoa sen verran että vuonna 2700 on muitakin ongelmia kuin Sote-uudistus, maapallon entiset siirtokunnat ovat ‘langenneiden’ muukalaisolioden vallassa ja maapallon messias - iso golfpalloa muistuttava elämänmuoto/avaruusalus “Traveller” on koomassa. Päähenkilö on yksi maapalloa puolustavista ‘vartijoista’ joka herätetään henkiin jossain siperian aavikolla. Tämä artikkeli käsittelee miten pelin henkiinherätys toimi lisäosien kanssa?


Wednesday, 15 March 2017

Cayne

Raskauspelkoja


Brotherhood games perustuu kahden veljeksen ympärille. Kaksikon Christopher ja Nicolas Bischoffin tuottama Stasis oli linnunsilmäperspektiivistä kuvattu seikkailupeli ihmiskokeita täynnä olevassa avaruusaluksessa. Cayne jatkaa tarinaa kertomalla Hadleyn tarinan, aborttiklinikalla nukahtava nainen herää isosti raskaana leikkauspöydältä - kokeista vastuussa oleva yhtiö haluaa hänen vauvansa!

Wednesday, 22 February 2017

Rainbow Six: Siege

Lone Wolfina eteenpäin!



Rainbow Six oli Tom Clancyn kirja, joka tuli luettua lukioiässä. Tylsästä kirjasta saattiiin aikaiseksi mielenkiintoinen pelisarja, joka simuloi huoneiden vyörytystä karhuryhmän tyyliin. Ideana oli koota joukko eri maiden ammattilaisia kansainväliseksi erikoisjoukoksi ‘Rainbow’-termin tullessa kansainvälisyydestä ja ‘Six’ ollessa koodi-ilmaisu terrorisminvastaisuudelle. Testasimme Rainbox Six: Siege-peliä pelialan ammattilaisten kanssa.

Wednesday, 1 February 2017

Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Paluupelaaja: 2,5 jälkeen



Elder Scrolls Online oli peli, jota tuli beta-testattua ja tämän jälkeen pelattua 2014 puolella. Suurin kiinnostus peliä kohtaan syntyi roolipelaamisen puolesta. Käytännössä peli oli seitsemän vuoden kehityksen jälkeen pahasti rikki ja yleisö oli huijannut itseään luulemaan että kyseessä oli Online Skyrim. Peli oli myös kuukausimaksullinen, joka oli turhan vanhanaikainen rahoitusmalli. Tämä johti esimerkiksi roolipeliyhteisössä ihmisten lähtemiseen ja kiukutteluun, joka pilasi ainakin minulta pelin. Mitenpä tänään? Peli on yksi kalleimmista massiivista roolipeleistä jota on kehitetty ja kuukausimaksullisesta siirryttiin ilmaispelattavaan rahoitusmalliin.

Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited (english)



I was involved in Elder Scrolls Online beta-testing and I had keen interest about how to use the MMO for freeform roleplaying. In practice the game developer had huge layoffs before the publishing so the game was clearly broken. Maybe the worst wasn’t game itself but audience that wanted Online Skyrim, while the game was more of a traditional MMORPG. The monthly payment was also problem because most MMOs had switched to Free-To-Play model. The problems led to people leaving and bitching about the game - something that did make roleplaying difficult and spoiled the game for me. So how is the most expensive RPG of all times today? I ventured back to Tamriel to find out!