Wednesday 4 January 2017

Gears of War 4

Sodan rattaat pyörivät taas



25 vuotta Gears of War 3 loppukliimaksista Sera on rauhallinen planeetta - tai ainakin pitäisi olla. Kaikki eivät kuitenkaan halua asua COG-sotilashallinnon linnoituskaupungeissa. Päähenkilö JC Fenix ja tämän kaverit kuuluvat ‘ulkopuolisiin’ jotka pyrkivät elämään omaa elämäänsä. Joku kuitenkin kaappaa COGin kansalaisia ja Ulkopuolisia syytetään siitä. On siis syytä kaivaa mottorisahalla varustettu konekivääri kaapista!




Pelin tiedot

Pelin nimi: Gears of War 4 Pelin julkaisija/kehittäjä: Microsoft Stuudios/The Coalition (2016)
Alustat: XBox One, PC (Windows 10) Pelin tyyppi: räiskintä, moninpeli
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
Traileri
Pelin prologin läpipeluu

Mekaniikat ja pelattavuus

Gears of War on aikaisemmille peleille tuttu “Cover-shooter”, eli suojasta toiseen etenemistä ja räiskintää. Peli alkaa epätoivoisen sodan muistelulla jossa kyllä veri lentää - alkupelistä päävastustajina ovat COG-sotilashallinnon robotit ja loppupelistä tuntematon uusi vihollinen.  Ytimenä on kuitenkin edelleen suojasta suojaan eteneminen ja kaverien nopea elvyttäminen. Neljättä peliä on myös markkinoitu ahkerasti E-urheiluun, esimerkiksi twitchistä voi seurata otteluita.



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Tyyliltään Gears of War 4 on narratoitu räiskintäpeli, jossa yhdistyvät pelielokuvan ja suojapohjaisen räiskinnän parhaat piirteet. Kyseessä on nk “Mature”-tasoinen peli eli verta ja kiroilua on, joskin ne voidaan kytkeä pois päältä.



Pelin eettinen sanoma?



Gears of War on kulkenut pelisarjana eräällä tavalla “koko ympyrän” - tokenismista, pelin maailmaan kirjoitetun naisvihamielisyyden kautta kohti oikeaa tasa-arvoa. Kolmannessa pelissä pyrittiin toista sukupuolta tuomaan tasaveroisesti mukaan juoneen - toimi tai ei toiminut neljännessä pelissä puntit ovat tasan - jopa niin selkeästi että vaikka juonessa pelataan edellisen päähenkilön poikaa täyttyy toisessa kappaleessa nk. “Bechedelin testi” tuplasti peräkkäin! (Purkka ei tipahtanut, mutta kahvit läikkyivät) Muita nk. “nörttifeminismi”-testejä kuten “Mako Mori” ja “2 X-Chromosomes” voi myös käyttää menestyksekkäästi pelin sisällön arvioinnissa.

Mistään vahingosta ei ole kyse, naistaistelijoita on mukana heti tutoriaalista lähtien ja heti pelin alussa johdatetaan päähenkilöt COG:n vauvaneuvolaan sosiaalisen kommentaarin tapaan (video). Kommentoija on oman ryhmän jäsen: “Joo kyllä lapset on jees, mutta en tykkää vaan että minulle tuputetaan että niitä pitäisi hankkia...” Peli onnistuu siis esittämään pelisarjan sisäistä kritiikkiä, joka sopii pelin asetelmaan. Ihmisiä on kuitenkin niin vähän jäljellä että kaikki ovat sotilaita.




Taustalla on tietysti ajatus pelin kohderyhmän vaihtumisesta: Gears of War 4 tuli XBox Onen myötä yhtenä sen laukaisutittelinä - aikaisempi Gears of War oli XBox 360 ilmestymisen jälkeen julkaistuja ja sen menestykseen vaikuttaneita pelejä. Konsolin laukaisutitteli ei voi syrjiä ketään, esimerkiksi ensimmäisen XBox-konsolin mukana tuli Halo: Combat Evolved jossa pääosissa olivat Master Chief ja tekoäly Cortana.


Gears of War 2 ei ollut ongelmallinen pelkästään pelattavuutensa takia, yksinpelikampanjassa viitattiin suoraan järjestelmälliseen väkivaltaan naisia kohtaan ja yhden päähenkilöistä vaimo uhrattiin draaman alttarille hyvin halvalla tavalla. Vaikka mitään isoa kontroversiaa ja kohua ei tullutkaan ymmärrettiin ilmeisesti Epic Gamesin ja työtä jatkaneen firman sisällä että näin meno ei voi jatkua?





Fanipojat tietysti valittivat kolmannessa pelissä naispuolisesta ryhmän jäsenestä, joka tosin oli ollut radion päässä jo ensimmäisestä pelistä lähtien. Ongelmaksi kolmannessa pelissä muodostui se että Anya ei saanut sanoa yhtään vitsiä, vaikka toisessa osassa huumoria onnistuttiin välittämään jopa radion välityksellä. Gears of War Judgementin kadetti oli taas uusi yritys syventää tätä. Kehitettävää oli ja neljäs osa onnistui olemaan sekä itsekriittinen eikä menettänyt mitään aikaisempien pelien poikamaisesta “sotilasseikkailu”-tyylistä.


Ok, ongelmaksi jää on vieläkin se että tytöt pelaavat vähemmän Gears of Warin moninpeliä, mutta tämä on taas enemmän peliyhteisön sisäinen sosiaalinen ongelma.




Kiinnostusta herättävät piirteet?


Gears of War-sarjaan liittyy jonkin verran nostalgiaa, tosin itse en ole ikinä ollut fani joten nostalgialasit eivät ole pahasti silmillä. Se on hauskaa räiskintää ja varmasti oikein pätevää moninpeliä...


Yritän hillitä intoani.


Ei, pelissä ei ole mitään vikaa mutta Gears of War ei vain kolahtanut ikinä tarinan tai pelattavuuden puolesta. Neljäs osa on ehtaa Gears of Waria, alkupuolen ollessa hieman erilainen ja myöhemmät kappaleet ovat “normaalimpaa” Gears of Waria, eli moottorisahalla pääsee pätkimään (ällöjä) hirviötä taas enemmän kuin reilusti! Kerättäviä asioita on tarpeeksi niitä haluaville ja pelaaja pääsee lopussa herkuttelemaan jopa männyn korkuisilla kehorungoilla.

Tosin, jälleen kerran tarina on liian isoaksi mahtuakseen yhteen peliin joten peli ei pääty mihinkään tarinaa päättävään ratkaisuun vaan sota jatkuu seuraavassa osassa.






Jännitystä/ikärajaa/traumoja aiheuttavat elementit?


Jo alusta lähtien on selvää että peli on ehta Gears of War. Armoa ei anneta (eikä sitä kyllä pyydetäkään), veri loiskuu ja ainoastaan kirosanat ovat oletusarvoisesti kytketty pois. Alun verisen tutoriaalin jälkeen taistelu peltiheikkejä vastaan tuntuu huomattavan paljon kliinisemmältä mutta tämän jälkeen aletaan kahlata siinä määrin lonkeroissa ja veressä että peliä ei kannata pidemmän päälle pelata perheen pienimpien nähden (huom! Tässä arvostelussa on pyritty välttämään juonta paljastavia tai väkivaltaisia kuvia).



Ladattava lisäsisältö?


Moninpelin “loot crate”-mikromaksujärjestelmä on herättänyt paljon kritiikkiä. Etenkin sadan dollarin loot crate on herättänyt kysymyksiä miksi todennäköisyydet löytää jotain hyödyllistä ovat niin pienet. Pääasiassa näistä ostettavista paketeista saa siis täysin sattumanvaraisia esineitä, jotka ovat kosmeettisia muutoksia, mutta teoriassa pelaaja voi käyttää 200 dollaria peliin eikä saada kaikkia kosmeettisia muutoksia edes avattua. Pelaajat ovat valittaneet siitä että paketeista ei tunnu saavan hyötyä kun esimerkiksi vuosien takaisen Mass Effect 3 moninpelin paketit olivat hyvin suunniteltuja ja ne vaikuttivat peliin.




Pelin ikäraja?



PEGI-ikärajajärjestelmän perustelut ikärajaan ovat seuraavat:


“This game features frequent depictions of gross violence towards human characters, including characters being blown up and dismembered, sawn in half, stabbed through the face and neck, burnt to death and head repeatedly smashed into the ground. There are infrequent examples of violence towards the vulnerable/defenceless, such as innocent civilians being killed as their village is attacked. This game also contains sexual expletives, variations of the word “fuck” are used infrequently.”


Näistä perusteluista on huomautettava että kylään hyökkäämiskohtauksessa tappiot ovat “epäsuoria”, eli kahta henkilöä lukuunottamatta ei aivan suoraan näytetä mitä tapahtuu (peli pyrkii pitämään arvoitusta yllä tässä vaiheessa). Sitävastoin, pelin lopussa väkivalta on sen verran reipasta (aseissa on moottorisahat ihan tarkoituksella) että ikärajaa on turha ihmetellä.





Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Isä ja poika suhteen kiemurat.
  • Mitä pelien välillä on tapahtunut?
  • Kuka on mielestäsi katoamisten taustalla?
  • Sirkat (Locusts) tuhottiin 20 vuotta sitten. Mihin kolmannen pelin loppuratkaisu perustui ja mitä niille tehtiin sen jälkeen?


No comments:

Post a Comment