Wednesday 18 January 2017

Wildstar

Paluupelaaja: Wildstar

Vuoden 2017 puolella blogissa käydään läpi pelejä Paluupelaaja-sarjassa,
 jota on aikaisemmin kokeiltu. Millasia pelt ovat nyt pelata?



Wildstar on MMORPG, josta piti tulla “World of Warcraftin tappaja”. Lopulta 2015 se meni ilmaispelattavaksi, jolloin kokeilin sitä ja jatkoin 2016 puolella uudestaan. Nettiroolipelin tarina oli se että joukko entisiä Blizzardin työntekijöitä halusi tehdä paremman pelin kun WoW vastapainoksi pelin ja ryhmäsisällön helpottamiseksi. Pitkän kehityksen jälkeen tuloksena oli omituisen näköinen scifi-fantasia-western Wildstar.

Peli sulkeutui lopulta 28.11.2018. Vuoden 2020 on nimiä keräämällä pyritään samaana Pixar-grafiikkaa käyttänyt massivinen moninpeli uusintajulkaisuun.  https://www.change.org/p/ncsoft-wildstar-s-revival



Pelin tiedot 

Pelin nimi: Wildstar Pelin julkaisija/kehittäjä: NCSOFT/Carbine Studios (2014)
Alustat: PC Pelin tyyppi: MMORPG
Ikäraja(t): PEGI 12, ESRB: Teen (12)
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
MMO Graveyard 3: Wildstar
Free to Play-trailer



Kiinnostusta herättävät piirteet?


Peli sijoittuu Nexus-nimiselle planeetalle joka on muinaisten Eldanien rodun luoma. Paikka on ollut jonkinlaisen Eldanit tuhonnen kokeen paikkana. Paikalle kuokkivat sekä Dominonin imperiumin joukot että Karkoitetut. Nämä kaksi osapuolta voivat myös sotia pelin PvP-areenoilla toisiaan vastaan. Esimerkiksi karkoitettujen puolella päähenkilö herää siirtokunta-aluksesta josta tipahdetaan planeetalle yleissankari jantusena. Planeetalla on uudisraivaaminen käynnissä ja paljon Eldanien jälkeensä jättämien kokeiden ja laitteiden tutkimista. Outo hologramminainen ilmestyy myös jossain vaiheessa pyytäen pelaajalta apua jotta selviäsi mitä Eldanit yrittivät tehdä primaalivoimilla ja mikä meni pieleen?



Mekaniikat ja pelattavuus


Wildstar on toteutettu vähän kuin vanha WoW. Likkuminen ja taistelu on sujuvaa ja taistelu on mukavaa, enemmän toimintapainotteista vastustajien hyökkäysten väistelyä. Samaan aikaan pelaajalla voi olla kahdeksan taitoa valittuna ruudulle.

Vastustajien mättäminen taidoilla tuo Focus-energiaa jota voi käyttää sitten toisiin taitoihin. Erilaisten taitojen ja uhka-alueiden lisäksi pelimekaniikkaan on vielä lätkäisty Interrupt- mahdollisuus päälle.

Tehtävät ovat (nyt) pääosin hyviä ja valinnan varaakin on jopa. Erilaiset pelihahmojen suuntautumiset saavat omia tehtäviään kuten uudisasukkaat rakentavat ja tutkijat pääsevät parkouraamaan mäkiä ylös ja löytämään uusia asioita. Näistä tehtävistä tulee omat palkkionsa. Yksinpelaamalla pääsee kohtuullisen pitkälle, allekirjoittanut on 36. tasolla tällä hetkellä.

Tavaroita voi päivittää riimuin ja ja… tässä on aika paljon kaikkea. Eli jos tykkää siitä vanhasta tyylistä että mekaniikkaa oli paljon eikä peliä oltu yksinkertaistettu niin mekaniikka on ehdottomasti rautaa - ja sopii myös hyvin ryhmille. Ehdottomasti peliä kannattaisi lähteä pelaamaan mieluiten oman killan kanssa, sillä peliseuraa ei välttämättä löydy helposti viiden ryhmille ja sitä suurempiin tehtäviin.



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Ryhmä ja ‘Raid’-sisältö on yksi Wildstarin vetonaula. Jo heti alusta aletaan tarjota 5+ ryhmälle tarkoitettuja taisteluita, tutoriaalin ollessa se että “tuossa on iso önkki, interruptaa se viisi kertaa.” Ryhmille suunnattu sisältö olikin todella hyvää ja herätti huomiota pelin ilmestyessä 2014 - näistä ajoista on tapahtunut kehitystä, joten vanhoista ei kannata hirveästi puhua - käytännössä Wildstar olisi pärjännyt jos se ei olisi ollut kuukausimaksullinen. Tällä hetkellä turhakkeita ja hyödykkeitä saa ostettua oikealla rahalla, jäsenet taas saavat kokemusta nopeammin. Tietysti peli haluaa myydä riimujen tekemiseen työkaluja, joten craft-järjestelmä on kokenut muutoksia siirryttäessä kuukasimaksullisuudesta ilmaispelattavuuteen.





Lopputuntemus on silti hyvin reilu, sillä jokainen pelaaja saa pääkaupungista oman viheriönsä taloa varten. Kun Lord of The Rings Onlinessa paikasta joutuu maksamaan niin Wildstarissa se on ilmaista  - Elder Scrolls Onlineen omat talot ovat vasta tulossa. Paikkaan mahtuu 2000 objektia ihan päivittämättäkin ja uuden sohvan tai koriste-esineitä voi löytää myös tavallisilta vihollisilta. Lisäksi omalle maalle voi perustaa PvP-areenan eli ‘Warplotin’ jne… Vaihtoehtoja on huimasti.


Wildstar saa edelleen uutta sisältöä, leijulautailun ja uuden seikkailun muodossa. Primaalivoimat ovat Elder Scrolls Onlinen  käyttämiä 'champion-pisteitä' vastaava, puumuotoinen tapa kehittää hahmoaan maksimitason (50) jälkeen.


Pelin eettinen sanoma?


Pelin yhteisö on yllättävän hyvä, mutta pieni. Käytännössä Wildstar osoittaa sen miksi megaserverit ja instanssit ovat parempia kuin joukko erillisiä pelipalvelimia - pelaajia on hyvästä ryhmäsisällöstä ja mielenkiintoisista tehtävistä huolimatta yksinkertaisesti vähän. Eli jos tulet pelaamaan - tuo kaverisikin.

Sinänsä Wildstar on tunnelmaltaan kevyehkö. ‘Slapstick’-huumoria on käytetty säästeliäästi mutta sitä on. Selkeästi mustahuppujen salaiseen tukikohtaan vietävä henkilö pitää aina kolkata ennen kuin tämä voidaan sinne viedä! Huumori on mukavasti mukana sekä maailmassa että pelissä ja peliä jaksaa sen ansiosta huomattavasti pidempään kuin 'aikuisten' peliä. Esimerkiksi yksittäiset tehtävät kiertoradalla on narratoitu 1950-luvun tieteistarinoiden tapaan.

Wildstarin maailmankaikkeus on kuitenkin kaksinapainen, Dominonin ollessa jossain määrin demonisoitu osapuoli. Tietysti osa pelaajista tykkää pelata osapuolta jossa on särmää.




Jännitystä aiheuttavat elementit?


Wildstarin huomiotaherättävin ominaisuus on sen graafinen suunnittelu joka on kuin Pixarin animaatioiden ja WoWin yhdistelmä. Jopa alien-tyyppiset kasvustotkin ovat hauskoja lonkeropäitä. Graafinen ulkoasu on niin ESRB: “Teeen”-tasoa kuin vain mahdollista. Jotkut tarinat ovat hieman synkkiä mutta vain jos niitä pysähtyy ajattelemaan. Kaikki rakennukset ovat tietysti järjettömän kokoisia kuten WoWissakin.



Ladattava lisäsisältö?


Pelissä omaa hahmoa ja taloa on kiva koristella mutta mitään ehdotonta pakkoa turhakkeiden ostamiseen ei ole. Jäsenyyttä voi myös suositella pelin tehokäyttäjille, mitään ei siis menetä kokeilemalla- ilmaispelaaja ei ole selkeästi huonomassa asemassa kuin maksavakaan. Pelistä jää siis kevyen mikromaksullisuuden takia hyvä mieli.



Pelin ikäraja?


Commonsensemedia.org toteaa pelin sopivan 15+ vuotiaille. Pelin ESRB suositusikäraja on “Teen” eli 12. Itse olen hieman eri mieltä Commonsensemedia.org kanssa että pelissä ei olisi myöteisiä piirteitä. Samoin pelin naishahmot ovat kyllä barbeja, mutta kaikki muukin on liioiteltu joten nämä eivät pistä silmään. Pelissä on myös paljon paukuttelua ja taistelua, mutta taistelussa joutuu taktikoimaan ja mukana on myös suuri määrä minipeliä erilaisten taitojen ja muiden muodossa.




Mm. Eldanien teknologiaan hakkeroidaan “Speden Spelit”-tyylisellä värillisten nappien hakkaamisella. Osa haasteita on pelaajayhteisölle tehtyjä, esimerkiksi suurta olkinukkea rakennettiin Halloweenin maissa. Itse pelaan insinööriä ja uudisraivaajaa joten erilaisiin paikkoihin tuli rakennettua kaikenlaista muiden pelaajien iloksi. Esimerkiksi terveysboosterin tekeminen boostaa kaikkien sitä käyttävien pelaajien terveyttä ja pysyy paikalla ainakin 20 minuuttia.




Amerikkalainen ESRB perustelee pelin ikärajaa kiinnittäen huomiota vähäiseen vaatetukseen ja veriroiskeisiin jossain kohtauksessa. Sisältömerkinnät ovat:


“Crude Humor, Fantasy Violence, Mild Blood, Mild Language, Mild Suggestive Themes, Use of Alcohol”


PEGI antoi pelille myös 12-ikärajan vahvistaen käsitystä että graafinen ulkoasu selkeästi pehmentää myös ikärajoja. Näiden tietokannan kaivelu tuottaa tulokseksi selityksen:


“The game primarily features the use of firearms, swords of all descriptions, futuristic weapons and spell casting during the combat elements of the game. None of the violence caused as a result of their use is realistic towards human-like characters. There is also the occasional use of the words 'bastard' and 'bloody'.”


Kuitenkin, pelissä ei ihan hyviä tutoriaaleja ole ja systeemi on sen verran monimutkainen että oma suositukseni on että pelaajan kehitystason mukaan. Peli ei ole myöskään vaadi niin kovaa konetta, etteikö tätä voisi suositella saman tien koko perheelle.



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Mikä on 'jabbit'?
  • Mitkä ovat eri osapuolet?
  • Mitä ennen peliä on tapahtunut?
  • Mikä Nexus on. Mitä pelaaja on päätellyt siitä?
  • Mikä on Protostar-konserni?
  • Mitä nämä napit tekevät?






No comments:

Post a Comment