Thursday 4 May 2017

Underrail

Falloutimainen metro



Underrail on inde-peliprojekti joka oli pitkään kehityksen alla ja jota olin halunnut päästä pitkään kokeilemaan. Kyseessä on linnunsilmäperspektiivistä kuvattu rooliseikkailu paljolti vanhojen Fallout 1&2-pelien tapaan. Jonkinlaisen apokalypsin takia ihmiset asuvat maan alla metrotunneleissa ja taistelevat toisiaan että mutanttirottia ja kannibaalijengejä vastaan. Eteläportin asemalle hyväksytään pelin alussa uusi asukas, jota pelaaja ohjaa. Tämä sankari alkaa toteuttaa erilaisia tehtäviä asutuksen hyväksi.





Pelin tiedot



Pelin nimi: Underrail Pelin julkaisija/kehittäjä: Stygian software (2015)
Alustat: PC Pelin tyyppi: roolipeli, retro, indie
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami (37)
Kuvat&linkit:
Underrail release trailer
Let's Play Underrail


Ensivaikutelmat


Fallout 1&2-vaikutteita ei voi välttää, heti alussa pelaaja joutuu jakamaan hyvin roolipelimäiseen tapaan pisteitä erilaisten ominaisuuksien ja taitojen välille. Yhtäläisyydet SPECIAL-järjestelmään Falloutista ovat aika selkeitä ja tämä tuo pientä ärsytystä kuni osa pelaajista yrittää olla kaikissa hyviä ja sijoittaa pisteensä liian laajalle - tämän takia on hyvä lukea muutamia artikkeleita ja vinkkejä sillä vääränlaisella hahmolla voi peli vaikeutua tuntuvasti tai seinä nousta pystyyn joskus seitsemän tuntia pelattuaan. Tämä piirre on hyvin retromainen, sillä pelit olivat 20 vuotta sitten sekä armottomia että tarjosivat useita eri pelityylejä - tämän takia neuvon kysyminen ei ollut millään tavoin huijaamista. Hahmon generointiin on olemassa onneksi apuvälineitä youtube-tutoriaaleista hahmogeneraattoriin.



Kuvien lähde: Steam


Mekaniikat ja pelattavuus


Pelin pelaaminen on vapaamuotoista seikkailua tunneleissa, mutta taistelu itsessään on vuoropohjaista. Riippuen pelihahmon ominaisuuksista tällä on vuoropisteitä käytettäväksi käytännössä hyökkäyksiin ja liikkumiseen sekä muihin asioihin. Peli ei anna tähdätä mutanttirottaa jalkaan, mutta muuten peli tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia kuten psyykkisten kykyjen käyttämisen. Itse pelimekaniikka toimii hyvin tutulla tavalla jos on koskaan pelannut mitään vanhahtavaa vuoropohjaista peliä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että jos haluat joskus osua mihinkään niin niitä pisteitä kannattaa pistää näppäryyteen.



Kiinnostusta herättävät piirteet?


Retromaisuus on in ja Fallout 1&2 ovat vielä monelle vanhalle jäärälle kovinkin rakkaita tietokoneroolipelejä. Itse todellakin päädyin perinteiseen tapaan varastamaan kaiken mikä lähtee irti, tosin kaikki hyllyt joissa on vähänkään mielenkiintoisempaa tavaraa ovat Eteläportin asemalla vahtivan silmän alla ja varas saa helposti haulikosta.

Pelin hiippailumekaniikka ansaitsee erityisen kiitoksen, sillä pelimaailmassa on turvakameroita joiden katsoessa ei kannata tehdä mitään vakavaa, tosin pelaaja pääse yllättämään vaikkapa mutanttirotat hiippailemalla lähelle, eli minkäänlaista keinotekoista rajaa jonka jälkeen tekoäly aktivoituu ei muutamien X-sarjan pelien tapaan ole, vaan esimerkiksi valvontakeskuksen hakkeroimalla sammuvat ärsyttävät kameratkin.






Pelin eettinen sanoma? (jos tarvitsee ottaa kantaa)


Peli ei alussa oikeastaan ota kantaa mitä metroverkolle on tapahtunut, vaan pyrkii kertomaan tarinaa hiljalleen. Juoni lähteekin liikkeille erilaisten paikkojen tutkimisesta pelaajan laajentaessa tietoisuuttaan tunnelistosta, keräten kokemusta ja parempia tavaroita. Metrotunnelit kun jakaantuvat ylä-sekä alaosaan ja usempaan niiden hallinnasta kilpailevaan osapuoleen. Alatunnelit ovat taas täynnä heimoja ja hirviöitä, joten sinne ei kannata mennä.




Maailma on sinällään dystopinen ja tyly, joskin esitystapa on aika kliininen.

Pelin alussa eteläportin tukikohta on hyväksynyt päähenkilön uudeksi asukkaaksi vaikka osa triumvitaatista on sitä vastaan. Kansalaisuus tosin vaatii työntekoa ja päähenkilö pääsee ulos tukikohdasta tappamaan rottia pelkkä pistooli kourassa. Onneksi rakentelumahdollisuus on olemassa ja roskiksia dyykkaamalla löytyy paljon kätevää tavaraa jonka voi vaihtaa eteenpäin, sillä ammusten loputtua niitä on joko tehtävä itse tai vaihdettava romuihin. Jokainen hahmo tuntuisi myös olevan kauppamies, eli sinällään tämä tukee samalla sekä vanhojen pelien henkeä että dystopista ilmapiiriä.




Ladattava lisäsisältö? 


Peli on saamassa “2017 alkupuoliskolla” ensimmäisen DLC-paketin nimeltä “Expedition”, joka päästää pelaajan purjehtimaan maanalaisella merellä ja tutustumaan tapahtumiin jotka muovasivat alamaailman sellaiseksi kuin se on.

Early Access-version demo on saatavilla edelleen IndieDB sivustolta.

Pelin ikäraja? 


Pelillä ei ole ikärajaa. Jos joku kysyy mikä se olisi täytyy myöntää että vanhentuneen esitystapansa takia tällaiseen peliin liittyy suomalaisen kuvaohjelmaluokituksen termistöä lainatakseni niin vahva ‘etäännytys’, että ikärajat olisivat melko pieniä. Esitystapa on nimittäin tämänlaisissa peleissä sekä epärealistinen että vähäinen: Osuttaessa näkyy aiheutettu vahinko pisteinä ja päähenkilön käyttäessä sidontatarpeita peli näyttää pieniä veriläiskeitä hahmon päällä. Eurooppalainen PEGI ei myöskään aina anna pikselipelille isoja ikärajoja, joskus on implikaatioiden takia lätkitty 12 ja 16 leimoja, mutta toisaalta oikeasti psykedeelinen Hotline Miami sai “vain” 16 ikärajakseen.




Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Metro vs. Fallout - kumpaa peliä Underrail muistuttaa?
  • Miksi vanhat Fallout-pelit (1&2) viehättävät?



No comments:

Post a Comment