Saturday, 12 December 2020

Star Citizen

Sisulla siitä selviää


Olipa kerran Kickstarter-ryhmärahoituskampanja joka sai liikaa rahaa. Pelaajilta kysytiin haluavatko he yksinpelin vai massiivisen monen pelaajan avaruuspelin. Yhteisö äänesti kyllä ja nyt kahdeksan vuotta tämän jälkeen voimme pelata alpha versiota pelistä. Star Citizenin taustalla on Wing Commander-peleistä tunnettu Chris Roberts. Tällä hetkellä peliä voi pelata testiuniversumissa. Peli-Rami testasi missä kunnossa universumi on kahdeksan vuoden kehityksen jälkeen.

3.12 päivityksen ajatukset ovat luettavissa arvostelun lopusta.

Pelin tiedot 


Pelin nimi: Star Citizen (3.11 - 3.12) Pelin julkaisija/kehittäjä: Cloud Imperium Games
Alustat: PC Pelin tyyppi: Simulaatio, Alpha, MMO
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
Traileri 2020



Cloud Imperiumin bisnesmallia voi kuvailla virtuaalisten avaruusalusten myymiseksi pahasti keskeneräiseen peliin. Itse osallistuin alkuperäiseen ryhmärahoituskampanjaan, ja tämän takia minulla oli heti lennettävänä Aurora MR-kevythävittäjä. Pelissä pelattavana on Public Test Universe, Star Marine- ja Arena-räiskintäpelit. Squadron 42 yksinpeli on vielä työn alla.


MISC Freelancer lähdössä Hurstonilta.


PTU-universumiin on tällä hetkellä toteutettu Stantonin tähtijärjestelmä, jossa on neljä planeettaa, yhdeksän kuuta sekä useita avaruusasemia. Ensivaikutelma antaakin kuvan valtavasta pelistä. No, planeetat ovat oikeita pienempiä, mutta silti eri planeettojen proseduraalinen generaatio lyö ällikällä, kovin on komeaa. Eri yhtiöplaneetoilla on myös oma yksilöllinen tyylinsä joten maisemat vaihtuvat kiitettävästi lyöden uuden pelaajan ällikällä. Cloud Imperium on perustamassa uutta studiota nimenomaan planeettojen suunnitteluun ja peli valmistuu hitaasti mutta varmasti, todellisen julkaisupäivän ollessa jossain ‘2124 tienoilla’. Pelin tuotanto alkoi 2011 ja matkalle on kuulunut oikeusjuttua ja pelimoottorin vaihtamista. Teknologista velkaa on kasaantunut käsittämättömiä määriä.


Luolat ovat jänniä, jos niistä ei tipu planeetan ytimeen.


Pelin ytimestä löytyy jo ydintoimintoja toteutettu tehtäväjärjestelmä, joka mahdollistaa palkkionmetsästäjän, palkkasoturin ja salakuljettajan sekä prospektorin roolit. Kaivostoiminta on ehkä selkein kokonaisuus, käsittäen sekä käsin tehdyn FPS-kaivamisen, että kaivosmönkijän sekä kaivosalusten käytön planeetoilla ja asteroidikentilä. 3.12 muutti myös kauppatoiminta siten että asemat voivat kieltäytyä ostamasta tuotteita, jos niiden tarpeet on täytetty. Tai sitten pelaaja ei saa alustaan täyteen kauppatavaraa.


Catepillar on välillä vaikea täyttää arvotavaralla.


Kehittäjät ja pelaajat ovat hyvin avoimia pelin bugisuuden suhteen Kehittäjät avaavat sprinttien postmortemia videoilla, ja pääsuunnittelijan tuskainen ilme muistuttaa oman ammattikorkeakouluni opon tuskanilmettä. Paljon on korjattavaa. Bugeista voi todeta sen verran että ilmeisesti massiivisen pelin järjestelmät eivät aina kommunikoi keskenään. Tämän takia ne eivät ole helposti uudelleentoteutettavissa ja järjestelmissä näyttäisi olevan muistivuotoa myös palvelinsaolla - joskus palvelin vain tiputtaa kaikki pelaajat linjoilta. Tämä ‘virheilmoitus 30000’ on saanut jo meemin tasoisen maineen, mutta pelaaja voi esimerkiksi menettää arvokkaan lastinsa serverin nikotteluun. 






Pienempiä ja suurempia bugeja on hurja määrä alkaen UI-ongelmista. Esimerkiksi aloitteleva pelaaja painaa F2 karttaa varten ja näkee tyhjää. Hän ei tiedä että oikea hiiren tuplaklikkaus zoomaa kartan ulos, jos zoomaa. Paras tapa on tuplaklikata oikealla, poistua Mobiglass-käyttöliittymästä ja palata uudelleen karttaan - ei tätä kukaan arvaa heti alussa. Oman kappaleensa ansaitsevat sitten pelaajan tiliä korruptoivat ongelmat. Itse jouduin kuukauden testin aikana resetoimaan oman tunnukseni kaksi kertaa, ensiksi kun palvelin ei pystynyt löytämään alustani ja toisen kerran kun Mobiglass katosi - ja kaikki pelin valikot sen mukana. Peliä kuitenkin kehitetään aktiivisesti ja 3.11 oli ilmeisesti päivitys joka rikkoi kaiken ja tuorein päivitys 3.12 on vaikuttanut huomattavasti edellistä päivitystä vakaammalta, joten kyllä sitä edistymistä tapahtuu. Se on hidasta mutta sitä tapahtuu.


Kartta toimii, ainakin nikotellen.

Pelaaminen ei ole siis helppoa, vaan taistelua bugeja vastaan. Esimerkiksi aloitusplaneetta Microtechillä voivat avaruuslentokentän hissit kieltätyä toimimasta estäen etenemisen ja juna ei välttämättä pysähdy asemalla. Hiomattomuuden takia tiputin resoluution 720 tarkkuuteen ihan suosiolla. Muistia kannattaisi olla 32 gigaa, sillä 16 gigan muistilla pärjää nipin napin ja ohjauspaneelista kannattaa pelin prioriteetin säätää suureksi. 

Chacamin performanssin parannusvideo vuodelle 2021 kannattaa myös katsoa jotta peli toimisi paremmin: https://www.youtube.com/watch?v=vfrGtqmaisQ


Tunkua toimivassa hississä.


Peli on välillä vahvasti emergenttinen. Jos palvelin kadottaa aluksesi jossain planeetalla sinulla on muutama vaihtoehto. Itsemurha-nappi on olemassa mutta mielummin kannattaa asettaa radiomajakka ja tehdä omasta pelastuksestaan tehtävä muille pelaajille (tai huutaa chatissa haluaako joku tulla hakemaan) sillä joku pelaaja tulee vamasti auttamaan. Pelin bugit johdattavat sosiaaliseen pelaamiseen mikä on äärimmäisen hyvä asia. Monet alukset vaativat myös suuremman miehistön joten kaverin kanssa pelaaminen olisi hyvä idea - jos voisi varmistaa että nämä päätyvät samalle instanssille palvelimella.


Catepillarin ohjaamo herättäää takaumia...


Pelaajayhteisö pakkailee pelin toimimattomuutta, esimerkiksi itse olen harjoittanut pelastus ja taksipalveluita vieden ihmisiä avaruuskentälle. Kaikki tämä on sosiaalista pääomaa, sillä pelaajat pystyvät tätä kautta selvittämään kuka on luottamuksen arvoinen ja kuka ei. Esimerkiksi yksi pelaaja tipahti aluksensa kyydistä planeettojen väliseen avaruuteen ja hänet piti hakea ja toimittaa takaisin alukseensa.





Yleisin puheenaihe chatissä onkin bugit. Jos pelin skriptit eivät toimi ja monet pelaajat valittavat tästä, voi päätellä että 30k bugi tiputtaa kohtapuoleen linjoilta. Yhteisössä on toki myös myrkyllisiä pelaaja, joita pelin keskeneräisyys ottaa raskaasti päähän tai jotka nyt vain sattuvat olemaan ikäviä ihmisiä. Mutta suurin osa on ihan mukavaa väkeä, joilla on uudisraivaajan mentaliteettiä. Tietysti jos peli bugittaa on ymmärrettävä että ottaa päähän jos joutuu piraattien ryöstämäksi tai joku törmää laskeutumisalustalla tahallaan. Ei tämä mikään avaruus-tarkov ole. 





Palvelimen pelaajat voivat kääntyä jotain toista pelaajaa vastaan esimerkiksi tapporahan maksamisessa joten piraattipelamiseen liittyykin ihan reilusti draamaa, koska tällä hetkellä toisen lastia ei voi lennossa varastaa vaan häntä täytyy uhata tuhoamisella jotta tämä antaa krediittejä. Oman ongelmansa muodostavat myös täydet trollit jotka törmäävät toisiin laskeutumisalustalla, mutta tätä ongelmaa on vähentänyt lähestymisreitit osassa tukikohdista. Tälläistä turvaa ei ole joka paikassa -esimerkiksi jos avaruuskävelet Port Olisarilla siivestä toiseen ja joku ajaa päälle niin sille ei voi mitään.





Star Citizenillä ei ole pakollista kuukausimaksua, mutta kuukausi-subscriptionilla (min 12.40 $) saa kaikkea pientä kivaa, mm. voi ostaa Nerf-pyssyn jolla voi ampua muita avaruuskansalaisia. Oikeita hyötyä ovat Jump point-lehti, kuukauden aluksen koelento, aluksen kuoria tai aseskinejä, Arena-pelimuodossa käytettävän REC-stipendin, Early Access-mahdollisuus tapahtumalippuihin, Konseptitaide- Vault, Mahdollisuus lähettää kysymyksiä Town Hall-web sarjaan ja erilaisia pieniä alennuksia sekä kuponkeja. Imperator jäsenyys on 24.80 $ ja se antaa mahdollisuuden testata uusia aluksia ja saada 20% alennus aluspaketeista. Nerf-pyssyn kumiammus kypärässäni totean että ilmeisesti näitäkin ihmisiä on jotka kokevat tämän arvokkaaksi.


Ei hätää, tämä on nerf-pyssy.


Alkuperäisiä ryhmärahoittajia on lahjottu pienemmillä esineillä ja varusteilla, mutta ylimääräisiä aluksia ei ole saatu pelin myöhästymisen takia, mikä on todella surkea juttu. MISC Freelancer oli lainassa kaikilla pelaajilla login vian takia jonkin aikaa. Muita etuja on ollut ilmaiset peliviikot, Intergalactic Aerospace Exposition 2950 järjestettiin Microtech planeetalla marras-joulukuun vaihteessa 2020 ja tämän viikon aikana oli tarjolla ilmaiseksi lennettäviä aluksia sekä aloituspaketteihin tarjouksia. Ilmaisia kokeiluita seurasi palvelimien lakkoilu, eli taas kerran silitettiin vastakarvaan.


Nomad toimii. Ainakin joskus.


Testasin messuilla vasta julkaistua Nomad-alusta, joka oli eräänlainen avaruuden pickup-rekka. Valitettavasti nostettava takalava onnistuu useimmiten flippaamaan ROC kaivosmönkijän kyljelleen joten fysiikat paukkuivat riippuen palvelimen rasituksesta. Ilmeisesti osa fysiikkamallinnuksesta ajetaan epäoptimaalisesti nimenomaan palvelimella ja tämä aiheuttaa venymistä, paukkumista ja asioiden läpi clippaamista, mikä saattaa joskus hieman häiritä. Nomadin aloituspaketti Star Citizeniin maksaa 117.80$ joten en voi väittää että tämä on kannattava hankinta. Aurora MR aloituspaketti on taas halvin mahdollinen 55,80 $, tämä tarkoittaa että minulla on Aurora MR aina ja ikuisesti. Aluksia voi päivittää toiseen, esimerkiksi Aurora MR voisi päivittää Nomadiksi maksamalla 80 $. Tai RSI Perseus fregatiksi 675 $. Alusten hinnat ovat kovia, ja yllättävää on se että hyvin monet ihmiset ovat olleet valmiita maksamaan suuria summia virtuaalialuksista.


Oma suosikkini Freelancer maksaisi aloituspakettina 155 $


Pelin tehtäväjärjestelmä on olemassa ja toimii kohtuullisen hyvin. Tarjolla on joukko erilaista tekemistä kuljetus ja tappotehtämistä meripelastukseen ja tutkimistehtäviin. Pelaajan tekemät tehtävät vaikuttavat hänen maineeseensa, joka on numeroarvo jota ei mistään näy. Rikollisille hommia tekevä ei saa rahakkaita palkkionmetsästyskeikkoja tai parhaimpia pakettitehtäviä. Paketin kuljetustehtävät ovat hyvä keino saada alussa rahaa ja tutustua peliin kun taas räiskintää kaipaaville palkkionmetsästys on oikea suunta.





Pelaaja voi myös luoda itse tehtäviä ja tehdä yhteistyötä aluksen miehistönä. Pelihahmon on syötävä ja juotava, ja kylmillä tai kuumilla planeetoilla voi oikeasti käydä hassusti joten selviämiselementtejä pelistä löytyy siinä määrin että uusi pelaaja voisi ansaita rahaa taksi- ja ruoantoimituspalveluna.


Wham-burger. Ilmeisesti Maa-planeetan muinaisen yhtyeen mukaan nimetty.


Aluksia voi vuokrata ja ostaa myös pelin sisäisillä krediiteillä, joten hyvin harvaan alukseen tarvitsee käyttää oikeaa rahaa. Itse onnistuin grindaamaan itselleni yleispätevän Cutlass-aluksen joka on erinomainen kaivosmönkijän kuljettamiseen. Tätä kirjoittaessa nimenomaan kaivostoiminta on tuottoisinta, sillä se ei vaadi pääoman riskeeraamista piraattien tai palvelinvirheiden takia. Kaivosmönkijä ei maksa liikaa ja sen voi säästää tekemällä luolastoissa laserpyssyllä tapahtuvaa FPS-kaivamista. Tämän jälkeen pelaaja voi vuokrata aluksen johon kaivosmönkijä mahtuu ja viedä sitä eri planeetaille keräämään arvokkaampia timanttiesiintymiä tai säästää kaivosalukseen.





Laillisten avaruusasemien ja tukikohtien ympärille on luotu aselepoalueet joiden sisällä aseet eivät toimi, lisäksi poliisialukset partioivat joissain paikoin. Rikollista pelaavilla on myös oma paikkansa, Grimhex ja Levski ovat hämyisiä paikkoja, jossa ei ole aselepoalueita. Poliisin eliminoima päätyy taas vankilaan. Vankilassa tulee muutama tunti murhasta, ja aikaa voi lyhentää työpalveluna etsimällä timantteja luolista. Vankilapako on myös teoriassa mahdollinen, mutta ei onnistu ihan joka pojalta.


Tulevaisuudessa voi murhasta selvitä pakkotyöllä.


Star Citizeniä voikin verrata abusiiviseen parisuhteeseen johon tulee välillä palattua. Kun peli toimii, se on uskomattoman hieno kokemus. Kun se ei toimi niin se on paha päiväni murmelina ja syö aikaa. Pelilooppi perustuu hyvin pitkälti odottamiseen, esimerkiksi heräät hotellista, matkustat junalla avaruuskentälle, odotat aluksesi hakemista, ostat evästä kaupasta, nouset kiertoradalle… 


Menossa IAE 2950 smessuille


Jos esimerkisi peli-ideanasi on pakata mukaan ROC kaivosmönkijä niin tässä suunnitelmassa on paljon odottamista ja mahdollisesti pelin pysäyttäviä bugeja. Tietysti fiksut pelaajat vaihtavat asuinpaikkansa kiertorata-asemalle, mutta pelaaja joutuu ehkä pelaamaan tunnin verran että pääsee tekemään sitä mitä suunnitteli tekevänsä, oli se sitten kaivostoiminta tai jokin muu ammatti. 





Pelin alku on vaikeaa, koska pelaaja yrittää taistella bugien kanssa, oppia valtavan määrän toimintanappeja, löytää missä mitäkin on ja opetella pelistä löytyviä järjestelmiä ja bugeja, joita ei ole välttämättä mitenkään järkevästi dokumentoitu. Wikiä ja youtube-videoita tuleekin katsottua ahkerasti, ja jokaisessa päivityksessä tulee jotain uutta. Oli se sitten, alus bugi tai korjaus. 


Constellation sai viimeisimmässä päivityksessä kasvojenkohotuksen.


Star Citizen haluaa olla elämäsimulaattori tähtikansalaisuudesta eikä ensisijaisesti varuusalussimulaatio kuten Elite Dangerous oli. Sitä voi suositella alpha ja betatesteihin osallistuville, mutta varauksella.  Onhan peli bugeistaan huolimatta kaunis ja uskomattomalla tarkkuudella toteutettu.


3.12.1


Olen tosiaan jatkanut pelaamista 3.11 jälkeen 3.12.1 on betatestauksen jälkeen korvautumassa 
3.13.0 päivityksellä. Jos pientä post-mortemia voi tässä käydä läpi 3.12.1 on huomattavasti parempi kuin  lokakuinen kauhuversio, jota tuli tubetettua ja kokeiltua. Palvelimen hikka ja 20/30k-virheilmoitukset ovat parantuneet huomattavasti. Kaupankäynnissä ja latenssissa on taas jatkuvasti takkuilua. Xenothreat-kampanja lokakuussa oli lyhyt mutta oikein hauska tapahtuma, joka povaa tulevaisuutta.

Tällä hetkellä peli toimii kohtuullisesti, ei hyvin, mutta kohtuullisesti. Onko Star Citizen siinä
kunnossa että siihen kannattaa lähteä mukaan? Ei oikeastaan. Itse harkitsisin tätä vasta kun pelin sisältö
alkaa olla kunnossa piraattipelaamisen ja muiden ammattien kuin kaivostoiminnan ja palkkionmetsästyksen  kannalta. Lisäksi 'server meshing' eli palvelimien suorituskyvyn tehokkaampi käyttö monen muun MMORPG-pelin tapaan tulisi olla kunnossa ennenkuin peli on missään määrin beta-asteella.

Kehittäjät saavat asioita aikaiseksi, mutta ominaisuuksia joutuu odottamaan. Hyvänä puolena suurin osa  perustekniikasta alkaa olla kunnossa, esimerkiksi lääkintäpeli ja romunkerääminen ovat tulossa
'paikkoin' joka ei välttämättä tarkoita ihan kesää 2021. Yhteisö on edelleen hyvin mukava, 
etenkin kehittäjän jaettua varoituksia häiriköinnistä. Pelaajien välinen taistelu jakaa edelleen mielipiteitä, toisaalta se on mahdollista ja siitä voi joutua vankilaan, mutta joillain pelajaista
tämä menee vähän turhan pitkälle, jolloin voidaan puhua tahallisesta pelin estämisestä. 




Kuvia matkoilta 
3.11









No comments:

Post a Comment