Friday 13 November 2020

SWAT 4: Gold Edition

Swattimaan














Toisin kuin tosielämässä, kaikissa peleissä ei rikollista välttämättä saa ampua selkään. SWAT 4 sijoittaa pelaajan Fairviewin kaupungin karhuryhmän poliisin saappaisiin, ja asettaa tämän korkean uhkan tilanteisiin, tarkoituksenaan pelastaa panttivankeja ja pidättää rikollisia. Peli toimii iästään huolimatta kohtuullisen hyvin uudemmilla koneilla, ja on hankittavissa Good Old Games-nettikaupan kautta.

Pelin tiedot 


Pelin nimi: SWAT 4: Gold Edition Pelin julkaisija/kehittäjä: Vivendi Universal Games/Irrational Games (2005)
Alustat: PC Pelin tyyppi: Ensimmäisen persoonan taktinen räiskintä
Ikäraja(t): PEGI 18 (ESRB M)
Arvostelijat: Rami+muut
Kuvat&linkit:


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä



SWAT 4 ottaa monia uudempia pelejä realistisemman lähestymistavan voimankäyttöön, kaikki vastustajat ovat syyttömiä kunnes toisin osoitetaan. Karhuryhmän poliisin tai panttivangin tähtääminen aseella antaa luvan aseenkäyttöön. Parhaat pisteet toki saa, jos kaikki epäillyt saadaan vangittua, sillä karhuryhmän tehtävänä on pelastaa elämiä. Pelaajan on siis käskytettävä ensiksi epäiltyä, ja tämä voi lähteä tiputtamaan asetta. Jos tämän jättää aseen lähelle vartioimatta voi tämä ottaa aseen uudelleen käyttöön - valeantautumiset eivät myöskään ole ennenkuulumattomia. 



Kaikki panttivangit ja epäillyt pistetään nippusiteisiin ja näistä tehdään asianmukainen raportti radioon. Raportoinnin unohtaminen tai epäillyn ampuminen ilman varoitusta aiheuttaa pisterangaistuksen.




Poliisilla on käytössä monia aseita rynnäkkökivääristä lamauttimeen. Stenchkov Syndicate-lisäosa keskittyy venäjän mafiaa vastaan taisteluun ja se lisäsi aseiden ja tehtävien määrää ja toi mahdollisuuden keskustella mikkien välityksellä. Pelaajat voivatkin päättää mennä pehmeillä keinoilla, kyynelkaasulla, herneitä ampuvalla haulikolla ja etälamauttimella. Tietysti käytössä oleviin hilavitkuttimiin kuuluu optiwand jolla voi tarkistaa huoneen tai nurkan.




Huoneiden vyörytyksessä on hyvä jännitys päällä ja parhaat muistot Rainbow Six-peleistä tulevatkin mieleen. Yksinpelissä pelaaja onkin usein se joka komentaa tekoälyä. Käskynannot ovat hyvin summittaisia ja tehtävissä on vaihteleva määrä epäiltyjä ja panttivankeja. Näiden piirteiden ansiosta ne ovat hyvin uudelleenpelattavia. Yleensä pelaajalla on summittainen käsitys rakennuksesta ja kaksi suuntaa josta tehdä sisääntulo.



Useat pelimuodot tukevat moninpeliä. Barricated Suspects on joukkueräiskintää, VIP Escort on suojelutehtävä ja Rapid Deployement asettaa karhuryhmän etsimään ja purkamaan pommeja kun epäillyt yrittävät puolustaa niitä. Smash&Grab on epäillyille tehty hyökkäystehtävä jossa nämä etsivät arvokasta laukkua, poliisin yrittäessä estää. Suosituin pelimuoto kaveriporukalla onkin Co-op, jossa maksimissaan kymmenen pelaajaa voi pelata karhuryhmän roolia. Tämä on edelleen hyvin hauskaa toimintaa, ja sähläystä ei voi estää.



Iästään huolimatta peli toimii kohtuullisen hyvin jopa Windows 10-koneella, joskin internet moninpeli tarvitsee DLL-tiedoston lataamista, sillä ennen vanhaan yritettiin estää piratismia pitämällä levyä optisessa asemassa. Parhaiten pelaaminen toimii lähiverkkoa matkivan VPN-ohjelman kautta (itse käytimme Radmin VPN). 





Oman dedikoidun palvelimen voi toki perustaa ja käynnistää ilman ohjelmaa. Koska pelin moottori on Unreal 2, löytyy siihen monia modifikaatioita, kuten poliisien koulutukseen suunniteltu Elite Force V3, joka nostaa vaikeusastettta ja lisää ominaisuuksia kuten sen että etälamautin voi aiheuttaa sydänpysähdyksen. Kustomoiden tehtävien ja modien kohdalla kaikilla pelaajilla täytyy olla juuri samalla tavalla modattu peli. Tämän artikkelin kuvakaappauksissa on käytetty Graphics Enrichment-modia.





SWAT 4 on sellainen peli jolla on kulttisuosio, ei ihmekään että VOID Interactive on tuottamassa Ready or Not-peliä, joka imitoi vahvasti karhuryhmän toimintaa, ollen selkeästi enemmän kuin paljon SWAT-pelisarjan innoittama. Toivottavasti pelissä lainataan Rainbow Six-pelien rynnäkön suunnitteluvaihe, sillä sillä muuten mennään vahvalla improvisaatiolla. 




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Ottaen huomioon julkisen keskustelun mitä 2005 käytiin peliväkivallan suhteen SWAT 4 on yllättävän rohkea uskottavalla väkivallan kuvauksellaan. Joskus rikollista täytyy lyödä tai lamauttaa jotta se antautuu. Ammutut rikolliset jäävät maahan korisemaan ja haavoittuneet siviilit valittavat.
Pelin näkökulma väkivaltaan on kuitenkin hyvín terve, sillä pelin pisteytys tukee sitä että epäillyt saataisiin myös talteen elävänä, parhaimmillaan mennään ampumatta laukaustakaan.




Väkivalta viattomia kohtaan on asia johon PEGI reagoi aina voimakkaasti. Koska tätä voi sattua, sai peli PEGI 18-leiman. Vaikka peli oli todella aikuinen 2005 standardeilla, kuvaus vanhentuu kuitenkin nopeasti. Vastaavasta väkivallasta saattaisi nykyään ehkä tulla ikäraja 16. Tietysti esimerkiksi tulossa olevaa Ready or Not-peliä varmasti markkinoidaan aikuisille, jolloin markkinoinnissa voidaan lähteä siitä että ikäraja halutaan hinata ylös.





Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Niin, mitäpä kuuluisi sanoa vanhemmille? Aika usein allekirjoittanutta tulee vastaan vanhempia jotka antavat lastensa pelata aikuisille suunnattua peliä, ja tämä on aika vaikea tilanne, koska usein perustelut ovat ‘ei se näyttänyt pahalta’. Joskus nämä päätökset ovat osa pelikasvatusta mutta useimmin eivät.

SWAT 4 on ‘vanhan ajan kunnon peli’ joka ei trivialisoi väkivaltaa. Moni nykyaikainen peli trivialisoi sitä, ja vaikka vahvaa näyttöä ei peliväkivallan vaikutuksesta ole, niin muut piirteet pelissä voivat herättää pelkotiloja. Lisäksi ihan puhtaasti oikean ja väärän ymmärtämiseen liittyy se että vanhempien ei tulisi antaa lupaa rikkoa lakia. Valvovalle viranomaiselle ei liian korkeaksi koetuista ikärajoista taas valiteta, koska ne tulevat kuitenkin ulkomailta.




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Mikä on poliisiväkivaltaa?
  • Miten näkemäsi poliisivideot amerikasta rikkovat vomankäyttösäädöksiä?
  • Mikä on paras taktiikka, onko sellaista?



No comments:

Post a Comment