Saturday, 9 January 2021

Cyberpunk 2077

Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea




Vaihtoehto-tulevaisuudessa jenkeissä ei mene edelleenkään hyvin, vuosien ympäristötuho, aavikoituminen, neljäs yhtiösota ja suuryhtiöiden toiminta on saanut aikaan räävittömän ja anteeksipyytelemättömän maailman jossa yhdistyy rappioromantiikka huipputekniikkaan.  Päähenkilö V aloittaa Night Cityssä uuden elämän, ja päätyy parhaan ystävänsä kanssa tekemään keikan fikseri Dexter DeShawnille. Tavoitteena on keikata jonkinlainen artifakti Arasakan yhtiön perijältä. Keikka menee kuitenkin reisille ja V saa luodin päähänsä. Mikä pahinta, reliikki alkaa korvata häntä itseään kuolleen kapinallisrokkari Johnny Silverhandin tietoisuudella, joka ei ole myöskään tilanteeseen tyytyväinen.

Käsittelen artikkelissa Cyberpunk 2077 peliä, sen julkaisua ja tulevaisuudensuunnitelmia. Käytän Cyberpunk 2020 kääntäjän Joona Vainion käännöksiä asioista joten lukijalle uudet kummalliset termit löytyvät lopun sanastosta.


Pelin tiedot 

Pelin nimi: Cyberpunk 2077 Pelin julkaisija/kehittäjä: CDProjekt Red
Alustat: PC (Windows), XBox X/S, XBox One, PS 4, PS 5, Stadia Pelin tyyppi: Roolipeli, räiskintä, Kyberpunk
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Cyberpunk 2077 - A postmortem of 2020's biggest game

 
Pelin läpipeluusarja löytyy youtubesta.



Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Heti alkuun täytyy todeta että en kokenut pahoja bugeja, pelasin peliä PC-laitteistolla sekä Geforce 1070 että Geforge RTX 3080-korteilla julkaisupäivästä lähtien ja tätä kirjoitettaessa versio on 1.06 joka on korjannut aika montakin asiaa. Kohtaamani bugit voi laskea youtube-läpipeluuvideoistani eikä niitä ole ollut enemmän kuin voisi olettaa. Tosin, konsolipelaajilla on ollut huomattavasti kylmempää meininkiä. Itse suhtauduin lähtökohtaisesti hyvin kriittisesti pelin toimivuuteen vanhoilla konsoleilla. Uudemman sukupolven konsoleilla toimivuus voi olla ok, mutta tällä hetkellä vanhempien konsolien omistajien kannattaa ihan suoraan välttää peliä.


Saburo Arasaka katsoo Cyberpunk 2077 julkaisua kaukaa.


Sadan tunnin pelin jälkeen voin sanoa oman mielipiteeni lähtemällä siitä mikä on äärimmäisen hyvin toteutettu: Cyberpunk 2077 on hyvin vahvasti uskollinen lähdemateriaalille. Night City on uusimmassa iteraatiossaan toteutettu leuan tipauttavalla tarkkuudella.  RTX korttien Raytracing parantaa jo valmiiksi hienoja visuaaleja karvan verran realistisimmilla heijastuksilla. Kaupungin arkkitehtuuri ja muotokieli puhuvat opressiivisesta retroscifi-väritteisestä tulevaisuudesta jossa kaupallisuus tunkee kaikkialle ja megayhtiöt maksimoivat tilan käytön. Eri kaupunginosilla on oma tyylinsä ja kaupunkia tulee tutkittua kävellen pelkästään uuden löytämisen ilosta. 


Kaupinkia ympäröi valtava kaatopaikka.







Taustamateriaali on otettu vakavasti ja kyberpunkin maailmaa on osattu sanoittaa uudelleen. Kyberpunkin maailmaa on modernisoitu sen kasari-teemoilta ja tämä on isompi saavutus kuin heti arvaisi. Cyberpunk 2077 lähestyy teemoiltaan Alterned Carbon-sarjaa, mutta haluaa pysyä vielä retroscifissä. Tyyli on osattu jakaa neljään selkeästi erilaiseen suuntaukseen: entropismi on rappioromantiikkaa huipputekniikalla höystettynä, kitsch on ‘tyyli ennen tarkoitusta’, neo-kitsch on rikkaiden tyyliä ennen tarkoitusta ja korporaattimilitarismi edustaa brutalistista ja kurinalaista kulttuuria. 




Toisin kuin kynä ja paperi-roolipelissä 2077 ei anna valita roolia, vaikka pelin sivuhenkilöillä on selkeä jako stereotyyppisten pukumiesten, rokkarien, lainvalvojien, soolojen, fikserien, teknojen, lekurien ja kulkurien välillä. Pelihahmo on palkkasoturi ja taustavaihtoehtoja on kolme: Korporaatti Arasakan vastavakoilusta, Bakkers-perheen jättänyt kulkuri tai Night Cityssä kasvanut katulapsi. Nämä kolme roolia muodostavat pohjan satunnaisille ylimääräisille dialogivaihtoehdoille, esimerkiksi korporaatti voi olla vastaanottovirkailijalle tarkoituksellisen tyly tai käyttää tietojaan luoviakseen Arasakan sisäistä politiikkaa. Nämä taustat tuovat myös pari ylimääräistä sivutehtävää, mutta eivät yleisesti ottaen vaikuta sen suuremmin peliin.  



Peli alkaa aina peiliin katsomisesta 





Näkökulma kyberpunkkiin on myös kasvanut aikuiseksi, sillä koska punk-aate on kuollut oikeassakin maailmassa, näin myös 2077 - yhtiöt voittivat. Johnny Silverhandiä uskalletaan pelissä sanoa terroristiksi ja vaikka Keanu Reeves tätä näytteleekin, hänestä ei leivota pakonomaisesti puhtoista sankaria. Johnny on narsistinen persoonallisuus jonka Arasaka-fiksaatio on hyvin kyseenalaisia - mikä parasta: pelaajan ei lopuksi tarvitse pitää hänestä. Vastakkainasettelun kautta peli antaa samalla paremman päätöksen ja kommentaarin Johnnyn tarinalle kuin mitä kynä ja paperi-roolipelin Firestorm-lisäosat ikinä antoivat. Pelin tarina voi päättyä useammalla eri tavalla ja CDProjekt Red osaa päättää sen ammattitaitoisesti, eli katkeransuloisesti mutta ei töksähtävästi.



Johnny ja Alt Cunningham

Kyberpunk 2020-viitoittamia perinteitä ei ole unohdettu, vaan juoni ampuu välillä yli, koska kyberpunkin johtoajatus on ollut vetää kaikki yhteentoista. Night City vaan nyt sattuu olemaan hieman sairas paikka. Sivutehtävät avaavat maailmaa ja ovat Witcher 3 tapaan hyvää antia. Nämä ovat myös sopivan vaihtelevia minitarinoita, esimerkiksi yhdessä kaahataan sairaalaan miestä jonka penis on kirjaimellisesti tulessa epäonnistuneen Mister Studd™ implantoinnin takia. Toisessa tehdään aivotanssi eli aistinauhoitetta teloituksesta ristiinnaulitsemisella ja kolmannessa tutkitaan vainoharhaisen poliitikon epäilyjä. Hahmojen välistä dialogia on melkoisen paljon ja tehtävissä sosiaaliset ratkaisut ongelmiin toimivat. Esimerkiksi Maelstorm-jengin entisen pomon voi vapauttaa ja tästä on myöhemmässä vaiheessa peliä jopa hyötyä. 






Juonessa on selkeitä kyberpunk- kirjallisuuden ja elokuvien viitteitä. Kyberpunk-kirjailija Walter Jon Williamsin tuotantoon viitataan vahvasti sillä se oli vahvana vaikuttimena ja Rautahermot päätyivät myös CP2020-lisäosaksi, esimerkiksi panssari-leijutankillä päästään ajamaan ja monet graafiset ominaisuudet esimerkiksi eräs moottoripyörä aiheuttaa takaumia japanilaisesta animaatiosta nimeltä Akira. Hauskana yksityiskohtana Cyberpunk 2020 roolipeli tuleekin 2077 kylkijäisinä PDF-muodossa. Cyberpunk 2077 tarinassa näkyvät hyvin pienet mutta tärkeät vivahteet 2020 säännöistä ja maailman kulttuurista- esimerkiksi miten vaikutusvaltaiset kulkuriperheen jäsenet saavat enemmän tukea kuin muut.


Militech Basilisk on leijutankki eli 'panssari'.


Sivuhenkilöiden tarinat Cyberpunk 2077 ovat hyvin mielekkäitä. Esimerkiksi Jackie on paras kaveri ja hänet korvaa alun jälkeen Johnny Silverhand joka on kaikkea muuta kuin paras kaveri. Judy on taas kovaa pornoa työkseen leikkaava aivotanssi-spesialisti, joka vie pelaajan paineilmasukellukselle yhdessä vaiheessa. Panam on taas tulinen kulkurinainen joka on yhden askeleen päässä saada kenkää Aldecado-perheestä. Etsivä River taas on puhdas ja korkean moraalin poliisi ja Samurain entinen kitaristi Kerry Eurodyne painiskelee edelleen Silverhandin varjon alla ja hänen tuntonsa ovat hyvin paljon samat kuin kaupallistuneen punkkarin. Sivuhenkilöiden tarinat ovat myös mielenkiintoisia ja paikoin syvällisiä, esimerkiksi Samurai-bandin saa kerättyä yhteen viimeiselle keikalle ja River pääsee metsästämään psykopaattia V:n seurassa. 





Romanssivaihtoehtoja on muutama, ja peli käsittelee suhdetta hieman vakavammin - ennen kuin mistään romanssista on puhuttu juonta edeltää yhdessä seikkailu ja sitten tekstiviestittely ja lopputulos. Peli osaa hidastaa kurvissa ja keskittyä pelkästään toiseen henkilöön. Suhteen kasvaminen kuvataan näin paljon uskottavammin kuin muissa peleissä, ongelmattomia ei yksikään suhde ole, vaan tyttö/poikaystävä pitää hyväksyä sellaisenaan vikoineen. Ja tämä kuvaa taas 2077 vakavuutta, vaikka maailma on nihilistinen niin kahden ihmisen välissä on jotain kaunista. 


Kerry on kaupallistunut punkkari ja romanssin kohde niille joilla on palikka housuissa.


Yhden yön juttuja löytyy toki ja maksullista seuraa löytyy sitä kaipaaville. Aktit nähdään suoraan silmistä, samoin kuin muu peli. Eli esitystapa ei ole suomalaista kuvaohjelmaluokittelukieltä käyttääkseni ‘avointa, vaan yksityiskohdiltaan peiteltyä’. Yleisesti ottaen seksuaalisuus on Night Cityssä teini-ikäisen tasolla, totta kai olutta mainostetaan seksillä. Ennen kuin hernerasia tyhjennetään nenään kannattaa muistaa että kyberpunkin kuvaus on loppujen lopuksi satiiria jenkkien kulttuurista. Homma ei mene kuitenkaan läskiksi, vaan koviin aiheisiin kuten ihmiskauppaan ja kidnappauksiin viitataan jatkuvasti. Esimerkiksi järjestäytynyt rikollisuus käyttää ihmisiä lihanukkeina, johon ladataan täydellisen submissiivinen persoonallisuus. Judyn henkilökohtaiset tehtävät käsittelevät ihmiskauppaa ja mahdollisuuksia taistella sitä vastaan. Tässä vaiheessa on mainittava että mikään maailmanparannuspeli kyberpunk ei ole, vaan oman itsensä pelastaminen korostuu etenkin V:n oman pään sisäisen kamppailun kuvauksessa.






... 


Peli tarjoaa erinomaisen ja tuoreen näkökulman 2020 keskeisiin sivuhenkilöihin, esim. Johnny SIlverhand vaikuttaa pesunkestävältä kusipäältä. V käykin tämän kanssa jatkuvaa köydenvetoa pään käydessä molemmille turhan ahtaaksi. Pelin antaakin hieman erilaisen kuvan Silverhandistä kuin kynä&paperi-roolipeli, mutta tämä näkökulma käy järkeen - asettaisiko mukava mies ydinpommia kaupungin keskellä nousevaan pilvenpiirtäjään? Soluttautuminen Arasakan konttoriin vuonna 2013 käydään läpi hyvin uskollisesti, joskin kirjasta löytyvää kuvausta ei toisteta sellaisenaan. Alt toteaakin Johnnyn muistojen olevan vääristeltyjä, mikä on hyvä tapa selittää erot mitä 4. yhtiösodasta kertovien kirjojen ja pelin kuvauksen välillä on. Johnnyn narsististen muistojen takia esimerkiksi soolo Morgan Blackhand loistaa poissaolollaan tarinassa, esimerkiksi Jonnyn muistissa on aukko sopivasti juuri sillä kohtaa kuin Smasher ja Morgan Blackhand ottivat yhteen.


Johnny Silverhand esittää: 2023 Arasaka Raid


Night City on nykyisessä versiossaan uudelleenluotu kerroksittaiseksi kaupungiksi. Ulkona on badlands, joka on jenkkien länsirannikon kuivaa savannia kaatopaikkoineen ja hiekkamyrskyineen. Kaupunginosilla on oma kulttuurinsa ja vahva kiinalainen ja japanilainen kulttuuri näkyy ja kuuluu katukuvassa. Koska kaupunki on rakennettu vertikaalisesti, kyberjalat auttavat liikkumisessa, parhaimmillaan pelaaja voi pomppia rakennuskompleksissa ulokkeelta toiselle kuin parhaimmassakin Assassin Creed-pelissä. Night Cityn laajuus ja sokkeloisuus on myös omalla tavallaan vahva kokemus, sillä uusia paikkoja löytyy vielä roppakaupalla pelin lopettamisen jälkeen. 


Maisemat ovat henkeäsalpaavia aina välillä.


Kulkuvälineet on suunniteltu tyylikkään retroscifimäiseksi. Oman kyydin hankkiminen onnistuu aseella tai sitten eurodollareilla omalta fikseriltä. Muutama on myös ihan puhtaasti löydettävissä tai ansaittavissa tehtävien kautta. Valitettavasti ajotuntuma on hieman epämukava, joten pelin modaaminen kannattaa. Moottoripyörä tuntuisi mahtuvan helposti liikenteeseen ja on siksi luonnollinen valinta.


RTX kortin valoefektit


Ytimeltään Cyberpunk 2077 on ensimmäisestä persoonasta kuvattu räiskintäpeli jossa selvitellään erilaisia tehtäviä ympäri kaupunkia. Räiskintä ja jannujen pistäminen kylmäksi ei ole mitenkään ihmeellistä kyberpunkin maailmalle, jossa 3d-printattuja kertakäyttöaseita saa kolikkoautomaateista ja tunteet jota jengiläisen viivaamiseen liittyy ovat vähän sama kuin veisi roskia ulos. Pasifistinen pelityyli on mahdollista, sillä pelaaja voi muokata lähes kaikki aseet tekemään lamauttavaa vauriota ja kyberpsykot pitäisi ottaa elävänä kiinni. Tehtävät vaihtelevat varastamiskeikasta tutkimukseen. Keikan siististä suorituksesta tai bonustehtävän tekemisestä saa yleensä jotain ekstraa, oli se sitten ase tai kybernetiikka.




Roolipelimäisiä elementtejä tuovat attribuutit, jotka voivat kasvaa maksimissaan 20 tasoon asti. Näitä ovat body, cool, intelligence, reflexes ja technical ability. Näiden alaiset taidot vaikuttavat peliin, esimerkiksi osumatarkkuuteen, ja voivat kasvaa maksimissaan attribuutin tasolle asti. Cool on tärkeä Stealth-pelissä, ja joissain keskusteluvaihtoehdoissa. Body taas lisää kestävyyttä ja lyötyä vahinkoa, älykkyys vaikuttaa kyberdekin muistiin ja refleksit lisää kriittistä vahinkoa. Techinical ability vaikuttaa suoraan murtautumiseen ja varusteiden craftäämiseen. Kaikki hahmobuildit voivat esimerkiksi hakkeroida vaikka taitoa ei olisikaan. Attribuutin kohottamisesta ja taitojen kehittämisestä saa perk-pisteitä ja näillä pisteillä voi taas ostaa rikoiskykyjä taitopuista joissa on parisenkymmentä ominaisuutta. Nämä ominaisuudet ovat niitä jotka tekevät pelaamisesta hauskaa ja nostavat V:n tavallisen boosterijengiläisen yläpuolelle. Lisäksi V kerää katu-uskottavuutta, joka avaa parempia tavaroita ja palveluita kirvesmiehiltä ja asekauppialta.


Panam on suurena apuna V:n pään sisäisten ongelmien ratkaisussa.


Dekkeröinti on mukana pelissä älypelinä, pikahakkerointeina ja pari kertaa sukelletaan aivotanssinauhoitteeseen etsimään tietoa. Nämä kohtaukset ovat mielenkiintoisia mutta hieman pikselinmetsästystä. Pikahakkeroinnit ovat välittömästi taistelussa käynnistettäviä ohjelmia, joilla voi vaikka saada vastustajan kyberit tai aseen jumittumaan ja ne vastaavat karkeasti ottaen Witcher-pelien loitsuja. Parhaimmillaan vastustajia voi hämätä hakkeroiduilla laitteilla, ja kellään ei ole mitään sitä vastaan että kamerajärjestelmään hakkeroidutaan. Datapisteistä hakkeroimalla voi myös löytää komponentteja tai harvinaisia ohjelmia, joten se on kannattavaa joskin pidemmän päälle itseään toistavaa.


Hakkerointi on simppeli ja nopea minipeli.


Pelin julkaisuversion hahmon ulkonäön muokkausvaihtoehdot olivat rajoittuneemmat kuin mitä pelaajat toivoivat. Oman hahmon ulkonäköä ei voi myöskään muokata jälkikäteen mikä oli iso sääli. Tämä on ehkä suurimmista hutilaukauksista - Kyberpunkin ‘tyyli ennen tarkoitusta’ tarkoittaisi sitä että se oma tyyli pitäisi saada määritellä vähän paremmin. Silti, pelin hahmonluonnissa on muutama innovaatio, joka tekee sen transgender-lähestyttäväksi. Pelihahmon ääni ei millään tavalla korreloi maskuliiniseen tai feminiseen ulkonäköön. Samalla tavalla pelaaja voi valita vapaasti mitä jalkovälissä on, ja tämä on sikäli iso asia että transgender-ihmisiä ei ole aikaisemmin peleissä huomioitu edes näin yksinkertaisilla optioilla. Persoonallisen piirteen peliin tuo myös mahdollisuus ottaa kuvia pysäyttämällä peli hetkeksi. Tämä 'photo mode' on kevyesti rajoittunut, mutta mahdollistaa ruutuefektit, kuvakulmat ja jopa tarrat näytöllä. 








Kybertekniikkaa saa isolla rahalla, nämä implantit voi asettaa ja ottaa pois kirvesmiehen luona. Nämä tuovat lisää peliin, esimerkiksi ranneraketit ovat hyvin tehokkaita ja mantis-terät tarkoittavat että katana kulkee aina mukana. Hyppyjalat, etenkin tuplahypyllä varustettuna, taas avaavat Night Cityn vertikaalisuuden huomattavasti tehokkaammin käyttöön. Päähenkilö ei voi mennä kyberpsykoosiin, joskin tässä vaiheessa täytyy myöntää että hänellä on jo valmiiksi pahoja ongelmia päässään. Ilmiötä elaboroidaan kuitenkin melkoisen paljon, sillä yksi fiksereistä haluaa V:n ottavan kyberpsykoja mielummin hengissä kuin kuolleena vangiksi. Tavoitteena on kehittää uudenlainen parannus psykoosiin - siis jokin muu kuin 12.7mm burana päähän.


Kapea näkökulma peliin.


Osa pelin taitopuun ominaisuuksista on myös melkoisen epäbalanssissa ja panssariarvon sekä aseiden vahingon saa nostettua käsittämättömän korkeaksi. UI on tosiaan hieman kömpelö, joskin tämä haittaa vähemmän kuin pelin muut piirteet. Ylipäätään kauneusvirheistä ei haluaisi sanoa pahaa sanaa, näitä on jo lähdetty korjaamaan peliyhteisön modien kautta eikä huono UI estänyt esimerkiksi Skyrimin tulemista kulttiklassikoksi. Kaikki mikä lähtee irti kannattaa myös tässä pelissä lootata, tämä jättää kasan turhia aseita inventaarioon pelaajan järjesteltäväksi ja purettavaksi. Onneksi pelaajan ei tarvitse matkustaa craftayspisteelle pistääkseen aseet ja varusteet palasiksi, mutta kyllä siinä silti aikaa menee.




On luonnollista verrata peliä GTA- ja Deus Ex-sarjan peleihin. Osasta ominaisuuksia on vaikea sanoa olivatko ne tarkoitettu lopulliseksi. Drive like you stole it-modi vähentää liukkautta, ja täten saa autot pysymään paremmin käsissä. Arasaka Appearance Updater antaa mahdollisuuden muokata kasvoja ja hiuksia vapaammin. Helposti tehtävät muokkaukset kertovat siitä että toiminnallisuus on pelissä, mutta sitä ei ole saatu implementoitua ja testattua julkaisua varten. 




Hyvänä uutisena CDProjekt Red tapana on julkaista myös ilmaisia DLC-paketteja, joten pelin voidaan päivityksin tuoda ominaisuuksia mitä aikaisemmin lupailtiin. Lisäksi suoranaisesti rikkinäisiä pelielementtejä voidaan korjata, hiukset eivät näy aina peilistä katsottaessa, esimerkiksi craft-systeemi on hieman rikki eikä ihan niin monipuolinen kuin toivoisi, UI näyttää aseiden bonuksia virheellisesti ja poliisi vain yksinkertaisesti teleporttaa paikalle rikostilanteessa, mikä syö hieman uskottavuutta. 


Uusi Afterlife

Yleensä en puhu nettikuohunnasta, mutta journalismia voisin kommentoida. Jopa superautojen suunnittelija Frank Stephenson totesi 2077 autoja arvioidessaan että se että pomot vaativat julkaistavaksi tuotteita puolivalmiina on myös ilmiö joka on olemassa hänen teollisuudenalallaan, ei pelkästään peliteollisuudessa. Kuinka vaikeaa on noudattaa hyvää projektinhallintaa? Ilmeisesti todella vaikeaa. Ongelma on se että jos pomo tekee typerän tai epäsuositun päätöksen kuten siirtyä kolmannesta persoonasta ensimmäiseen persoonaan, ei työntekijä voi sanoa vastaan muuten kuin äänestää jaloillaan.


Adam Smasher, ei mukava metallimolo.


CDProjekt Redin tilanne ei pitäisi tulla yllätyksenä sillä nk. ‘crunch kulttuuri’ on ollut firmassa pahana piirteenä jo Witcher-pelien aikana. Witcher 3 myöhästyi myös ja oli hyvin buginen julkaisussa. Tietysti jälkiviisaasti voidaan sanoa että firman johtajat ovat vastuussa firman toiminnasta rahoittajilleen ja siitä jos tavoitteet ovat epärealistisia. Jos jokainen sprintti on ollut jäljessä tavoitteestaan projektin scouppia voidaan pitää epärealistisena, eikä ongelmallista projektia pelasta jatkuvat ylityöt. 2017 Glassdoor-sivustolle lähtevien työntekijän arviot olivat murskaavia 2 tähteä viidestä, liian nopeasti kasvanut studio jossa on johtamis- ja organisointiongelma sekä työn epäreilu jakaantuminen. Tämä on todellinen ongelma, todellisuutta hyvin monessa pelialan firmassa. Vielä koronaviruksen aiheuttamat kotityöt tähän päälle ja kenenkään ei pitäisi ihmetellä enää miksi peli ei täytä lupauksia. 




Pelkästään CDProjekt Rediä ei voida syyttää. Paljon negatiivista pelijournalismia oli havaittavissa jo ennen Cyberpunkin 2077 ilmestymistä. Lähinnä kuvaisin vääräksi ja ilkeämieliseksi journalismiksi tarinoittaa vaikeuksissa oleva projekti epäonnistumaan jo ennen sen ilmestymistä. Molemmissa tapauksissa todelliset häviäjät ovat työntekijät, jotka ovat antaneet kaikkensa pelille. Ansaitsevatko he pitkien ylitöiden päätteeksi raivopäistä palautetta faneilta. Tai tappouhkauksia? Eivät. Pelin lopputekstit kestävät oikeasti 40 minuuttia, ja pelin yhteistyökumppaneita listataan myös urakalla, Kojima Productions, Nvidia... Projektin aikana syntyneitä lapsia listataan 25 sekuntia. Trans-Fuzja - puolalainen transgender-ihmisten tukemiseen keskittyvä organisaatio saa myös samalla kiitoksensa. Nämä ovat ne ihmiset joiden työtä te internet-itkeskelijät ja mielensäpahoittajat aliarvostatte.


Normaali työpäivä


Sarkastisesti voisin kuitenkin todeta että kyberpunk ei olisi kyberpunk jos siihen ei kuulu jotain täysin käsittämättömiä ilmiöitä ja yhteentoista vedettyä kuohuntaa. Tämä peli ei ole tarkoitettu jättämään kylmäksi. Kyseessä on myös oikea firma epäonnistumaan näin, sillä huonot päätökset olivat selkeästi johdon syy. Jos joku johtajista lähtee niin virallisia ulostuloja voi alkaa tapahtumaan enemmänkin. Jos Redditissä ulostulleeseen nimettömään lähteeseen on uskominen, tämä kertoi että koko pelin koko oli 160 GB ennen sen teurastamista ja että paljon sisältöä jouduttiin leikkaamaan bugien takia kuten 50000 riviä dialogia, maanalainen tunneliverkosto ja muut taksifirmat jotka antoivat tehtäviä (kun sitä ajattelee tarkemmin niin Combat Cabb puuttui täysin). 

Jutussa on tarkkoja yksityiskohtia Morgan Blackhandistä ja neljäs yhtiösota DLC-ideoista ja konsolikoodin refaktoroinnista joten tämä saattaa olla ihan oikea ulostulo. Ehkä definitiivinen 'kehittäjien versio' pelistä voi tulla ulos kesäkuussa 2021 joten 'No Man's Sky'-tyyppinen paluu tuntuu mahdolliselta. Cyberpunk ei ole Anthem jossa ei ole sisältöä, vaan sisältöä olisi jos kehitystiimi saisi toteuttaa oman visionsa. Tätä voi tukea allekirjoittamassa anomuksen leikatun sisällön palauttamisesta peliin: Petition · Bring Back cut content Cyberpunk 2077 · Change.org. Uutisia suunnitelmista pelin korjaamisen ja täydentämisen suhteen tulee jatkuvasti, viimeisin tämän artikkelin julkaisupäivänä.

Peli on tällä hetkellä upea ja jos firma voi jatkaa sen kehitystä, eli korjaamaan bugit ja tuomaan leikatun sisällön takaisin. Cyberpunk voi olla helposti olla peli johon tullaan vertaamaan muita pelejä myöhemmin kuten Doom tai Half-Life. Se ei ole ihan täysin avoimen maailman peli tai futuristinen GTA siinä mielessä kun pelaajat ovat tottuneet ajattelemaan, joten itseään ei kannata myöskään huijata tuolta kannalta.


Yrittävätköhän kehittäjät viestiä jotain?


Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Cyberpunk on täydellisen selkeästi aikuisille suunnattu, eli tästä ei pitäisi olla mitään ihmettelyä onko peli 18. Alastomuutta, vihjailua ja sitten taistelussa lähtee aina välillä pää tai käsi irti, suolenpätkiä ja reikiä ihmisissä. Pelaaja pääsee heti alussa tutkimaan kybernetiikkaa ja sisäelimiä ryöstävä jengin piilopaikkaa. Pelissä on kohtuullisen avointa seksisisältöä sekä ihmiskaupan kuvausta. Mainokset ovat perverssejä tai viittaavat jopa itsemurhan sunnitteluun. Pelissä tehdään aivotanssinauhoitusta ristiinnaulitsemisesta ja V pääsee tietysti hakkaamaan naulat. Tarviiko jatkaa, zuba?






Jos peliä arvioidaan suomalaisten ikärajojen puolesta niinperiaateessa suomalaisen ikärajojen kriteeri #1 tai #4 täyttyy väkivallan osalta, seksi menee kriteerillä #16 ja ahdistusta on yllättävän paljon. Näin pitkässä pelissä vesittyy taas hieman mikä on ‘hallitsevuuden’ määritelmä tietokonepelien kontekstissa? Ahdistuksesta voi sanoa sen verran että peli ei ole ruumiskasoissa kahlaamista, mutta väkivallan seuraukset voivat olla ahdistavia, joten kriteeri #24 voi täyttyä. Suomalaisia kriteereitä käyttäen kovin moni peli ei olisi 18 ja voi olla että tulevat sukupolvet pitävät ikärajakäytäntöjä yliampuvina, mutta Cyberpunkissa on niin paljon kaikkea, että en osaa nähdä sitä muuna kuin 18-leimaisena pelinä. PEGI-ikärajojen kannalta valinta on aika selkeä. Yksi selkeä huomio on että raaimpia kuvia ei voi blogiin pistää, joten se siitä.





Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Cyberpunk 2020 oli se roolipeli josta vanhemmat eivät pitäneet. Suomalainen kääntäjä sai Ylen artikkelin mukaan jopa vihaisia soittoja. 2020 luoja Mike Pondsmith totesi kuitenkin haastattelussa että alkuperäinen peli ei ollut ihanne tulevaisuudesta vaan lähinnä varoittava ja satirisoitu kuvaus siitä mihin maailma on menossa. Se lainaa paljon 1990-luvun tulevaisuudenvisioita, jota itse seurasin teininä aktiivisesti. Cyberpunk 2020-roolipeliä ei sitten tämän jälkeen tullut pelinjohdettua paljoa viimeisen 20-vuoden aikana, koska maailma muuttui liikaa pelin kaltaiseksi. Osittain voidaan nykyään puhua jopa karummasta todellisuudesta kuin mikään visio osasi ennustaa, sillä Google omistaa meidän kaikkien henkilötiedot.  

Mike Pondsmith, lähde: cyberpunk.fandom.com

Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta ajateltuna voidaan Cyberpunk 2077 käyttää esimerkkinä siitä miten kirjallisuudesta on päästy uskomattoman kauniiseen rappion kuvaukseen tietokonepelissä. Vaikka peli ei sovikaan alaikäsiille, keskustelussa olevat aiheet ovat hyvä aasinsilta erilaisten vaikeiden kysymysten käsittelyyn perheissä. Tähän pitää vaan olla hivenen kompetenssia. Miken poika Cody Pondsmith on myös CDProjekt Red palkkalistoilla, joten tämä on saanut aikaan sen että pelin uskollisuus lähdemateriaalille on huippua. Kyberpunk 2077 modernisoi vanhaa fiktiota ja tuo sen omaan ruutuun vahvasti graafisena ja lähteelle uskollisena. 


Jaahas, BB....




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Tarvitseeko pelistä nauttiakseen olla Kyberpunk-fani?
  • Mitä eroavuuksia pelissä on Cyberpunk 2020 asetelmaan?
  • Kuka oli mielenkiintoisin sivuhenkilö sinusta, miksi?
  • Mikä on Arasaka? Entäpä Militech?
  • Mitä neljännessä yhtiösodassa tapahtui?
  • Kuka oli Johnny Silverhand?
  • Mikä on Saburo Arasakan suuri salainen suunnitelma?




Sanasto


Aivotanssi, aistisimulaatio joka on nauhoitettu oikean ihmisen kokemuksesta. Käytetään koulutuksessa, viihteessä jne... XBD on laiton aivotanssisimulaatio, esimerkiksi snuff-filmin tapaan.

Aldecados, alunperin meksikosta tullut SOCAL ja NOCAL-osavaltioiden väliä käyvä perhe, joita on arviolta 4000 Night Cityn alueella.

Arasaka, Japanilainen monikansallinen turvallisuusfirma joka hävisi 4. yhtiösodan.

Neljäs yhtiösota, 2021-2025 sodittu konflikti joka alkoi Arasakan ja Militechin tukiessa kahta merialan yhtiön suorittamaa vihamielistä kaappausta.

Arasakan torni, Yhtiökonttori keskustassa. 2023 Arasakan tornit Night Cityssä räjäytettiin kahdella taktisen tason ydinlatauksella. 

Boosterijengiläinen, jengiläinen joka on kybepsykoosin partaalla.

Dekkeri, hakkeri joka voi sukeltaa nettiin kyberdekin avustuksella.

Fikseri, mustan pörssin salakauppiaita ja tiedonmyyjiä. 

Kirvesmies, laiton kybernetiikan asentamiseen erikoistunut lääkäri.

Kitsch, Muoti, "tyyli ennen tarkoitusta"

Kulkuri, nomad (eng.) Suurin osa amerikkalaisista on kodittomia. Kulkurit ovat nykyajan paimentolaisia, joita on ainakin 7 miljoonaa amerikassa. Nämä kulkurit jakautuvat kulkurivaltioihin, jotka ovat löyhiä klaanien, heimojen ja perheiden yhteenliittymiä.

Kyber, kyberneettisiä kehoimplantteja kuten keinoproteesit, jotka parhaimmillaan tuovat uusia kykyjä ihmiselle.

Kyberdekki, kyberneettinen modeemi päässä, jolla henkilö voi kytkeytyä laitteeseen tai sukeltaa nettiin.

Musta muuri, palomuuri joka estää vanhan netin RABIDS tekoälyjä tunkeutumasta ja korruptoimasta nykyistä nettiä. Netwatch pyrkii estämään tämän.

Mister Studd™, kybernetiikalla korvattu sukupuolielin.

Netti, informaation supervaltatie, joka on jaettu julkiseen nettiin ja mustan muurin takaiseen.

Netwatch, Yhteinen USA&EU perustama poliisiorganisaatio joka vahtii läntisen pallonpuoliskon internetiä ja sen käyttöä. 2077 tärkein tehtävä suojella internetiä tekoälyjen invaasiolta.

Night City, fiktionaalinen kaupunki Morron kunnassa San Franciscon ja Los Angelesin välillä

NOCAL, North California (eng.). Vapaa osavaltio joka ei kuulu NUSAan

NUSA, New USA (eng.). Hajonnut amerikka.

Rokkari, kapinallinen muusikko joka vastustaa yhtiöiden valtaa.

Viivata, pistää hengiltä. Tappaa.

Wraiths, jengi joka luetaan kuuluvaksi Raffen Shiviin, eli karkoitettuihin kulkureihin. Näiden ansioluetteloon kuuluu ihmisten kaappaaminen näiden kybernetiikan ja elimien myymiseksi eteenpäin.

Zuba, choomba (eng.) kaveri/ystävä.



Tämä tuli supersuosituksi myös suomessa.


































































No comments:

Post a Comment