Sisselyä radioaktiivisella sienimetsällä
26. lokakuuta vuonna 1986 Chernobylin ydinvoimalan neljäs yksikkö räjähti, levittäen radioaktiivista saastetta myös suomeen asti. Onnettomuuden lasku oli niin kallis että se omalta osaltaan vaikutti Neuvostoliiton hajoamiseen. Onnettomuudesta ja vyöhykkeestä on sepitetty paljon erilaista fiktiota, monet muistavat S.T.A.L.K.E.R.-pelit. Chernobylite kansoittaa 3d skannatun ja aidoilla vyöhykkeen kuvilla herkuttelevan selviytymiskauhu-pelin hirviöillä, radioaktiivisuudella ja palkkasotureilla
Peli-Rami striimasi pelin läpipeluun, joka on ajan kanssa löydettävissä myös youtube-kanavalta.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Chernobylite Pelin julkaisija/kehittäjä: The Farm 51
Alustat: PC, PS4&5 XBox One & X/S Pelin tyyppi: Selviytymiskauhu, hiippailu, managerointi
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami Sihvo
Videot:
Läpipeluu:
Igor Khumynek etsii 1986 turmassa kadonnutta vaimoaan Tatjanaa. Peli alkaa tunkeutumisesta Chernobylin laitokseen, operaatio ei mene ihan putkeen ja uusia liittolaisia pitäisi hankkia sekä tietoja kerätä uutta operaatiota varten. Mielenkiintoisena piirteenä Igor osaa käyttää chernobyliitin singulariteettiominaisuuksia tehdäkseen portaaleja fraktaali-ulottuvuuden läpi. Tämä on juuri sitä miltä kuulostaa.
Chernobyliten ydinpeli käsittää tehtävien suorittamista muille vyöhykkeen asukkailla, joista monista voi saada kumppaneita. Käytännössä tehtävät ovat puskassa hiippailua, sotilaiden välttelyä ja sienten keräämistä. Väkivaltaan voi turvautua, mutta tappaminen heikentää Igorin mielenterveyttä, joten kaikki tehtävät kannattaa mennä hiippailen. Tähän on aitovenäläinen ratkaisu - vodka palauttaa mielenterveyden, mutta käytännössä mokat vähentävät resursseja joita on alussa rajallinen määrä.
Vaikutelmat pelistä
Igor Khumynek etsii 1986 turmassa kadonnutta vaimoaan Tatjanaa. Peli alkaa tunkeutumisesta Chernobylin laitokseen, operaatio ei mene ihan putkeen ja uusia liittolaisia pitäisi hankkia sekä tietoja kerätä uutta operaatiota varten. Mielenkiintoisena piirteenä Igor osaa käyttää chernobyliitin singulariteettiominaisuuksia tehdäkseen portaaleja fraktaali-ulottuvuuden läpi. Tämä on juuri sitä miltä kuulostaa.
Chernobyliten ydinpeli käsittää tehtävien suorittamista muille vyöhykkeen asukkailla, joista monista voi saada kumppaneita. Käytännössä tehtävät ovat puskassa hiippailua, sotilaiden välttelyä ja sienten keräämistä. Väkivaltaan voi turvautua, mutta tappaminen heikentää Igorin mielenterveyttä, joten kaikki tehtävät kannattaa mennä hiippailen. Tähän on aitovenäläinen ratkaisu - vodka palauttaa mielenterveyden, mutta käytännössä mokat vähentävät resursseja joita on alussa rajallinen määrä.
Kumppanien hyvinvointi ja tukikohdan viihtyisyys ovat asioita jotka vaikuttavat peliin. Tukikohtaan saa päivitettyä erilaisia työkalupenkkejä. Ruokaa on saatava joko tehtäviltä tai itse viljelemällä ja kumppanien moraali kannattaa pitää yleisesti ottaen korkealla. Kumppanien tehtävät johtavat myös vihjeiden perään. Valitettavasti nämä ovat eri mieltä siitä minkä valinnan Igorin pitäisi tehdä, joten pelaaja joutuu tasapainottelemaan näiden mielihalujen kanssa.
Kumppaneita voi lähettää tehtäville, juonellisille tehtäville ei kannata, mutta etsimään resursseja kylläkin. Näitä lähettäessä kannattaa katsoa mahdollisuuksia, nämä kun voivat jäädä vangiksi tai haavoittua homman mennessä pieleen. Kumppanit voivat myös opettaa selviämisen kannalta tärkeitä taitoja. Esimerkiksi vastustajien lamautusta tappamatta näitä tai 10% mahdollisuus löytää ruokaa.
Aivan helppo peli ei ole, mutta koneelle sissille ei mikään juttu. Free play on vapaata pyörimistä alueilla ja tätä pelimuotoa voi käyttää harjoitteluun, sekä maisemien katselemiseen. Pelissä on myös valokuvausmuoto jolla voi ottaa kuvia häkellyttävän hienosti toteutetusta vyöhykkeestä.
Kun peli alkaa, käynnistyy myös näkymätön kello. Igorin perään nimittäin ilmestyy NAR turvallisuusjohtaja, Musta Stalker. Tätä vastustajaa voi juosta karkuun tai taistella vastaan, käytännössä Musta Stalker asettaa rajat siihen kuinka kauan pusikossa voi hiippailla. Todellisenä ihmemiehenä Igor voi onneksi rakentaa generattoreita sienistä ja bensasta, jotka poistavat radioaktiivisuutta tai hidastavat mustaa talkkaria. Tälle häviäminen ei ole myöskään ongelma, sillä jos Igor on ollut armelias NAR palkkasotureille, voivat nämä päästää tämän vapaaksi.
Kun peli alkaa, käynnistyy myös näkymätön kello. Igorin perään nimittäin ilmestyy NAR turvallisuusjohtaja, Musta Stalker. Tätä vastustajaa voi juosta karkuun tai taistella vastaan, käytännössä Musta Stalker asettaa rajat siihen kuinka kauan pusikossa voi hiippailla. Todellisenä ihmemiehenä Igor voi onneksi rakentaa generattoreita sienistä ja bensasta, jotka poistavat radioaktiivisuutta tai hidastavat mustaa talkkaria. Tälle häviäminen ei ole myöskään ongelma, sillä jos Igor on ollut armelias NAR palkkasotureille, voivat nämä päästää tämän vapaaksi.
Pelissä on myös oudoin kuolinruutu. Tatjana herättää henkiin Igorin fraktaaliulottuvuudessa, jossa hän voi chernobylittiä käyttämällä muuttaa tekemiään ratkaisuja. Eli jos jokin kumppani lähti lätkimään valinnan seurauksena, voi chernobyliittiä käyttämällä muuttaa tämän valinnan. Pelin juoni onkin Strugatskin veljesten Stalker-kirjan tapaista outoa scifiä.
Itse pidin puskassa hiippailusta ja sienten keräilystä. Juoni oli sopivalla tavalla kunnianosoitus Stalkerille kuin oikealle Tsernobylin katastrofille. Lisäksi kehittäjäryhmä on tuottamassa jouluksi 2021 uutta DLC lisäosaa ja 2022 pitäisi tulla useampi. Nämä lisäävät uusia alueita ja tehtäviä, mikä on hyvä sillä vyöhykkeestä on vain viisi erilaista karttaa, plus juoneen liittyvät. Ilmeisesti tehtäväpäivitykset ovat osin ilmaisia ja ‘content pack’ mikromaksujen takana. Esimerkiksi kehittäjien julkaiseman päivityskalenterin mukaan uusi hirviö ilmestyy 2021 halloweeniksi:
Itse pidin puskassa hiippailusta ja sienten keräilystä. Juoni oli sopivalla tavalla kunnianosoitus Stalkerille kuin oikealle Tsernobylin katastrofille. Lisäksi kehittäjäryhmä on tuottamassa jouluksi 2021 uutta DLC lisäosaa ja 2022 pitäisi tulla useampi. Nämä lisäävät uusia alueita ja tehtäviä, mikä on hyvä sillä vyöhykkeestä on vain viisi erilaista karttaa, plus juoneen liittyvät. Ilmeisesti tehtäväpäivitykset ovat osin ilmaisia ja ‘content pack’ mikromaksujen takana. Esimerkiksi kehittäjien julkaiseman päivityskalenterin mukaan uusi hirviö ilmestyy 2021 halloweeniksi:
Ikärajat ja sisältö
Vaikka peliä pidetään selvitymiskauhuna, on varsinaisia pelottavia kohtauksia vähän. Monstereita kun voi ampua haulikon täyteisillä hartioiden väliin. Sitävastoin päähän ammuttu palkkasoturi näyttää juuri siltä ja peli käsittelee synkkiä aiheita.
En nyt ole välttämättä samaa mieltä PEGIn 18 ikärajan kanssa - suomalaisittain oltaisiin oltu lähempänä vahvaa 16. Syinä PEGIn ikärajaan ovat kielenkäyttö ja väkivallan seurausten kuvaaminen. Lainaus PEGI.info sivustolta:
This game has received a PEGI 18 which restricts availability to ADULTS ONLY and is not suitable for persons under 18 years of age. This rating has been given because it features graphic violence and use of strong language.
Brief outline of the game
Survival game set in post-nuclear explosion Chernobyl.
Content specific issues
This game features realistic violence towards human and fantasy characters. People can be shot and stabbed, resulting in spurts of blood. Shots to the head result in decapitation, after which the player can inspect the injuries. The game also includes use of strong language ('fuck' and 'cocksucker').
Other issues
The game also features some sex references, jump scares and sight of injury detail.
Pelikasvatuksen kannalta
No, lasten pelihän ei Chernobylite ole. Mutta ehkä oman nuorison kanssa voi katsoa HBO:n tv-sarja ja puhua siitä miltä 86 oikeasti vaikutti. Osasta suomen järviä kalastusrajoitukset poistuivat vasta 2000. Käytännössä esimerkiksi syöpätilastoihin ei onnettomuus vaikuttanut kotimaassa, mutta itäeuroopassa asiat olivat huomattavasti kurjemmin.
Peliä pelatessa voi pohtia, että...
- Kuinka vaarallinen tilanne Tsernobylin onnettomuus oli oikeasti.
No comments:
Post a Comment