Saturday, 5 September 2015

STASIS


Makaaberia avaruuskauhua!




Juuri ilmestynyt Stasis on Kickstarter-ryhmärahoituksen avulla toteutettu isometrinen seikkailupeli - avaruusturisti John Maracheck herää yksin kylmäunesta, lomamatka on muuttunut Neptunusta kiertävään tieteelliseen tutkimusalukseen ja vaimo ja lapsi ovat kateissa jossain alemmilla kansilla. Veritahrat ja liikkuvat varjot kertovat että homma ei ole mennyt aivan putkeen eikä halpalentoyhtiöihin kannata luottaa.

Wednesday, 2 September 2015

The Flock

Kirkonrottaa












The Flock sijoittuu niin kauas tulevaisuuteen, että maapallo on kuollut (ei kyse ei ole ylihuomisesta vaan vuosi on 10000 jotain). Viiden pelaajan asymmetrisessä nettipelissä otukset taistelevat valoartifaktin hallinnasta, roolit vaihtelevat Valonkantajasta Parven ronttiin. Peli on sikäli mielenkiintoinen, että se on alankomaalaisten tietojenkäsittelyn opiskelijoiden opiskelijaprojekti. Samaan putkeen tuotin myös kolmannen let's play-videon.

Sunday, 30 August 2015

Moraalipaniikeista mediapaniikkeihin osa 3: Voiko digitaalisia pelejä kritisoida







Twitter: Aamulehden mielipide


Jatkan tätä artikkelisarjaa pelikasvattajien verkostoon 14.8 annetun Facebook-kommentin argumenttien tutkimisella. Aikaisemmin sarjassa on käsitelty LARP-moraalipaniikkia vuodelta 1997 ja yleistä kritiikkiä larppamista kohtaan, joten jos lukija haluaa kontekstin niin edellisiin artikkeleihin on syytä tutustua. Näkökulma artikkelissa on edelleen kasvatusalan ammattilaisen.

Pyynnöstä ja jotta asiayhteydessä pysyttäisiin säilytän tähän mukaan aikaisemmin Facebookissa esitetyt väitteet - vaikka nämä ovatkin osin heikosti perusteltua, on järkevää käsitellä niitä vakavasti. Retorinen kysymys on edelleen, 'mitä voi kritisoida' ja 'jos kritisoidaan niin millä periaatteilla tämän voi tehdä?  Esimerkiksi: "Jos digitaaliset pelit ovat taidetta, niitä voi kritisoida kuten taidettakin."

Friday, 28 August 2015

Shadowrun Returns: Hong Kong

“Voit lähteä Hong Kongista, mutta se ei ikinä lähde sinusta”



Kaksi sisarusta tapaa pitkän eron jälkeen vuonna 2057, kasvatti-isä Raymond on lähettänyt päähenkilölle lyhyen viestin tulla Hong Kongin. Tapaaminen menee kuitenkin jo alusta lähtien pieleen poliisin ja yhtiöiden aloittaessa ihmisjahdin. Kuulemma ollaan vaarallisia terroristeja? Tyylikkäässä kyberpunk-tarinassa päähenkilöt päätyvät tekemään hommia alamaailmalle selvitellessään mitä ihmettä Raymond on löytänyt, onko hän edes kuollut? Pelin alkupuolelta olen tehnyt myös ‘let’s play’-tyyppisen videon.

Wednesday, 26 August 2015

Doorways: Holy Mountains of Flesh

Pään sisällä on pimeää


Doorways-sarjassa on seikkailtu ihmisten päiden sisällä, edellisen asikkaan ollessa natsitiedemies. Uusin Doorways lupaa päättää tarinan, jossa on tähän mennessä seikkailtu makaabereissa luolastoissa, pakoiltu hirviöitä ja selvitelty ongelmia. Peli on vielä ‘early access’-vaiheessa joten jotain särmiä löytyy vielä. Tein 'let's play'-tyyppisen videokoosteen ensimmäisestä kokeilusta.